کد خبر: ۸۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰
ارسال به دوستان
ذخیره
بررسی باستان شناختی بخش مرکزی شهرستان کرمان گامی در راستای تکمیل نقشه باستان‌شناسی کشور و ارتقای شناخت ما از وضعیت فرهنگی منطقه در ادوار مختلف تاریخی است.
 بررسی باستان شناختی بخش مرکزی شهرستان کرمان گامی در راستای تکمیل نقشه باستان‌شناسی کشور و ارتقای شناخت ما از وضعیت فرهنگی منطقه در ادوار مختلف تاریخی است.

به گزارش گفتارنو به نقل از ایسنا؛ "امیر حشمدار راوری"، سرپرست هیات شناسایی باستان شناختی شهرستان کرمان گفت: بخش مرکزی کرمان که با وسعت حدود 4500 کیلومتر مربع شهر کرمان امروزی را در خود جای داده، از منظر تاریخی و فرهنگی اهمیت بسزایی دارد.

وی گفت: براساس متون تاریخی این منطقه قسمتی از کوره بردسیر (به اردشیر) از کوره‌های پنجگانه کرمان بوده و افزایش اهمیت این منطقه در سده‌های نخستین اسلامی در نهایت منجر به انتقال کرسی ایالت کرمان به شهر کرمان امروزی می‌شود.

این باستان‌شناس افزود: سابقه حدود هزار ساله شهر کرمان به عنوان مرکز استان موید شرایط محیطی و استراتژیک مناسب این منطقه است با این حال و با وجود پژوهش‌های باستان شناسی فراوانی که در استان کرمان صورت گرفته بخش مرکزی شهرستان هنوز به صورت جامع و روشمند مورد بررسی باستان شناختی قرار نگرفته است.

به گفته وی، این موضوع باعث شده تا اطلاعات در باره وضعیت فرهنگی این منطقه در دوره‌های مختلف تاریخی اندک باشد و پرسش‌های بسیاری درباره‌ی وضعیت فرهنگی این منطقه در ادوار مختلف به خصوص دوران پیش از تاریخ و تاریخی بی‌پاسخ باقی بماند.

حشمدار راوری با اشاره به اینکه انجام بررسی‌های باستان‌شناختی فشرده و روشمند برای شناسایی و ثبت آثار تاریخی و مطالعه وضعیت فرهنگی منطقه در ادوار مختلف ضروری است، گفت: پس از مطالعه شاخصه‌های فرهنگی و جغرافیایی، منطقه‌ی مورد مطالعه‌ شبکه‌بندی شده و سپس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی گفت: استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی کمک بسیاری به شناخت وضعیت جغرافیایی و توپوگرافی منطقه و تصمیم‌گیری در زمینه انتخاب روش بررسی می‌کند.

به گفته این باستان‌شناس،بررسی بخش مرکزی شهرستان کرمان می‌تواند به شناسایی و ثبت محوطه‌های باستانی، مطالعه و شناخت ادوار فرهنگی، مطالعه عوامل طبیعی و انسانی موثر در شکل‌گیری و پراکنش محوطه‌ها، بررسی شاخصه‌های فرهنگی و بررسی جایگاه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی آن در ادوار مختلف تاریخی و مطالعه ارتباطات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای کمک کند.

او ادامه داد: از آنجا که شهر کرمان به عنوان مرکز استان کرمان با گسترش ساخت و ساز و پروژه های عمرانی و همچنین فعالیت‌های کشاورزی روبرو است این موضوع تهدید بزرگی برای محوطه‌های باستانی به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: شناسایی، ثبت و مطالعه محوطه‌های باستانی می‌تواند گام مهمی در زمینه حفاظت این آثار باشد و آنها را از تخریب‌های احتمالی حفظ و چارچوب مناسبی برای برنامه‌ریزی‌های آینده در زمینه‌ی حفاظت و مرمت محوطه‌ها و انجام مطالعات باستان‌شناختی منطقه فراهم کند. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

۵ درصد جرائم رانندگی اشتباهی ارسال می‌شود

افزایش طول عمر با بالا و پایین رفتن از پله

سارقین تاسیسات مخابرات رودبار جنوب دستگیر شدند

اصل واگذاری شرکت ذغالسنگ به عنوان بخشی از بدهی‌های صندوق بازنشستگی فولاد کار علمی نبود / واگذاری شرکت ذغالسنگ مشکلات را بیشتر کرده است

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

دستگیری قاچاقچی با 32 کارت سوخت در بم

هواشناسی کرمان هشدار سطح نارنجی صادر کرد

خطر تکرار فاجعه‌ای مشابه بم در بافت‌های فرسوده کشور

آمار افزایشی مبتلایان به مالاریا در کشور

اختصاص هزار میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با آفت سوسک سر خرطومی حنایی

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)