کد خبر: ۸۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹
ارسال به دوستان
ذخیره
در مصاحبه مشترک با همتای سوری
رئیس شورای امنیت کشور اظهارداشت:اسلامی که ما می شناسیم ، دین وحدت ، صلح، امنیت و برادری است و اما اسلام ادعادی وهابی ها و تکفیری ها به دنبال خونریزی و افراطی گری و تروریسم است.
وزیر کشور گفت: حادثه حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد یک اقدام ناپسند و غیرقانونی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، "رحمانی فضلی" که برای گفت وگو با مقامات ارشد سوریه در دمشق به سر می برد، روز دوشنبه بعداز دیدار با محمد ابراهیم الشعارهمتای سوری خود به اتفاق در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کردند و به سئوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.

رئیس شورای امنیت کشور در پاسخ به سئوالی در باره حادثه حمله به سفارت عربستان و واکنش های سعودی ها به آن اظهار داشت: رئیس جمهوری اسلامی ایران کمیته ای را با مسئولیت وزارت کشور مامور پیگیری این حادثه و شناسائی و مجازات عوامل و سازمان دهندگان احتمالی آن کرده است.

وی تصریح کرد: تحلیلی وجود دارد که عربستان بعداز اعدام غیرقانونی وغیرشرعی شیخ نمر باقر النمر و به شهادت رساندن وی، با واکنش سنگین جهان اسلام مواجه شده و برهمین اساس حادثه سفارت می تواند با دست های پنهان بی ارتباط نباشد تا عربستان را از فشار افکارعمومی بیرون آورد.

رحمانی فضلی تاکید کرد: این فرضیه درتحقیقات مد نظراست و اگر با اسناد و مدارک و نتایج بازجویی ها از بازداشت شدگان به این نتیجه برسیم که دست های پنهان مورد حمایت بیگانه در این حادثه نقش داشته است، حتما آن را اعلام می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برای ما عجیب این است، عربستان که درحمله به سفارت ایران در لبنان ، یمن و پاکستان ارتباط و دخالت داشته و درجریان جنگ هشت ساله علیه ایران از ارائه هرگونه کمکی به صدام امتناع نکرد و ایران با توجه به اصل همجواری و خویشتنداری آنها را نادیده گرفت، چطور در مقابل یک عمل احساسی و هیجانی اقدام به قطع روابط دیپلماتیک و اقدام های تند دیگر می کند و اینها ما را وادار می کند تا فرضیه دست های پنهان در حادثه سفارت این کشور در تهران را به طورجدی پیگیری کنیم.

** تاکید بر حمایت های همه جانه از سوریه

وزیر کشور ایران در ادامه این مصاحبه، گفت:حمایت همه جانبه جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت سوریه اعتقادی و دینی است و هرکجا به مردم مسلمان ظلم شود از جمله سوریه ، یمن و عراق وظیفه خود می دانیم از مظلوم دفاع کنیم.

رحمانی فضلی افزود: امیدواریم با اتحاد ، انسجام و وحدت دنیای اسلام و مردم مسلمان شاهد هیچ جنگی نباشیم زیرا در اسلام جنگ ناپسند است و آنچه وجود دارد، دفاع است.

رئیس شورای امنیت کشور اظهارداشت:اسلامی که ما می شناسیم ، دین وحدت ، صلح، امنیت و برادری است و اما اسلام ادعادی وهابی ها و تکفیری ها به دنبال خونریزی و افراطی گری و تروریسم است.

وزیر کشور ایران با بیان این که «امیدواریم همه دنیای اسلامی به طرف صلح ، دوستی و برادری برود»، خاطرنشان کرد: دولت هایی که با آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ملت های مسلمان اقدام می کنند جائی در میان مردم مسلمان منطقه نخواهند داشت و این اقدامات و حمایت آنها از تروریست های تکفیری در حافظه تاریخی ملت ها باقی می ماند.

رحمانی فضلی تصریح کرد: وزارتخانه های کشور ایران و سوریه درصدد اجرای کامل تفاهم فی مابین به ویژه مبارزه با تروریسم ، جنایات سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر و مهاجرت غیرقانونی انسان و همچنین تقویت همکاری های امنیتی و تبادل اطلاعات هستند تا منافع آن نصیب ملت های دو کشور و ملت های منطقه و جهان اسلام شود.

وی با بیان اینکه « بزودی نخستین جلسه همکاری های مشترک در سطح کارشناسی در تهران برگزار خواهد شد»، تاکید کرد:مردم و دولت سوریه باید آماده باشند تا در پایان جنگ تحمیلی علیه این کشور که بزودی حاصل می شود، خود را برای بازسازی کشورشان آماده کنند و جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت در این بازسازی آمادگی کامل دارد تا با هم بتوانیم سوریه جدید ، مدرن و متحد را بسازیم.

وزیر کشور ایران در پاسخ به سئوالی اظهارداشت: همه ادیان الهی و آسمانی را حق می داینم و معتقدیم که این ادیان معتقد به صلح ، امنیت و ثبات هستند و این تروریست های تکفیری و صهیونیستی هستند که درصدد به راه انداختن جنگ ها و ایجاد خشونت ها و تندروی ها می باشند.

رئیس شورای امنیت کشوردر باره نقش ایران در مبارزه با گروه های تروریستی تکفیری در منطقه گفت: زمانی که موضوع تکفیری ها و داعش در عراق اتفاق افتاد و آنها بخش هایی از خاک این کشور را اشغال کردند با درخواست دولت عراق به این کشور کمک های مستشاری و سیاسی کردیم و خوشبختانه با حکم مجتهدان، ارتش و نیروهای مردمی با تلاش خود، داعش را به عقب راندند.

رحمانی فضلی افزود:در سوریه هم با درخواست دولت این کشور حمایت های لازم را از دولت وملت سوریه به عمل آوردیم و آشکارا آن را اعلام می کنیم.

وی تاکید کرد:امروز شاهد استقامت و مقاومت مردم و دولت سوریه به ویژه شخص آقای بشار اسد رئیس جمهوری هستیم که با درایت ، شجاعت و پایمردی و حمایت مردم امور کشور را رهبری می کند و شاهد شکست تروریست ها در سوریه می باشیم.

وزیر کشور ایران خاطرنشان کرد: ما به دنبال منافع خاص برای ایران نیستیم ، ما تامین منافع همه دنیای اسلام و جلوگیری از اندیشه سیاه تکفیری و مقابله با دشمنان مسلمانان را که در راس آنها رژیم صهیونیستی قرار دارد از اولویت های ایران می دانیم.

رحمانی فضلی همچنین با بیان این که« حامل سلام دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران برای آقای بشار اسد رئیس جمهوری سوریه هستم»، تصریح کرد: حمایت از دولت و ملت سوریه در مقابل دشمنان صهیونیستی و تکفیری مورد تاکید همه ملت ایران و دولت ، مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری است.

رئیس شورای امنیت کشور در پاسخ به نحوه کمک ایران به نیروهای مردمی و گروه های ویژه دولت سوریه برای مقابله با تروریست ها ، گفت: به دلیل جنگ هشت ساله تحمیلی علیه ایران ، تشکیل بسیج مردمی مورد توجه حضرت امام خمینی (ره) قرار گرفت و امروز ما توانائی سازماندهی بسیج 20 میلیونی را که در صحنه های مختلف نبرد با دشمن کارآزموده شده است برای دفاع از کشور و ملت داریم.

وزیر کشور ایران با تاکید به این که «نگاه ما مداخله در عملیات نظامی نیست»، اظهارداشت:درصورت اعلام نیاز سوریه می توانیم تجربه ها و کارشناسی های خود را در حوزه آموزش نیروهای مردمی و جوانان ارائه کنیم و این کار زیر نظر دولت سوریه خواهد بود تا نه تنها در دوران جنگ بلکه در همه زمان ها بتوانند از کشورشان حراست و حفاظت کنند.

** ایران و سوریه در یک سنگر قرار دارند

طبق این گزارش، وزیر کشور سوریه هم در این مصاحبه با ابراز خرسندی از سفر همتای ایرانی خود به دمشق، از کمک های جمهوری اسلامی ایران و مقاومت لبنان و روسیه به سوریه در مبارزه با تروریسم تکفیری قدردانی کرد.

الشعار، اولویت کنونی را مبارزه با دشمن تکفیری تروریستی خواند و گفت که سوری ها برای کسب پیروزی نهائی تلاش می کنند و تاکنون به موفقیت های بسیار خوبی در سایه کمک های کشورهای دوست در میدان های مختلف نظامی ، سیاسی و امنیتی دست یافته اند.

وی در پاسخ به سئوالی گفت که تلاش داریم روابط سوریه با کشورهای همسایه و منطقه را در چارچوب های تعریف شده و موردی حفظ کنیم اما گسترش روابط و همکاری ها با کشورهای دوست مانند جمهوری اسلامی ایران در اولویت است.

وزیر کشور سوریه افزود:مبارزه با تروریسم ، اندیشه های تاریک مانند تکفیری و سرقت دارائی های فرهنگی و آثار باستانی و مهاجرت غیرشرعی با تهران همکاری می کنیم اما این یک مسئولیت همگانی و مشترک است و همه کشورها باید وارد عمل شوند.

الشعار تاکید کرد:سوریه و ایران در مبارزه با تروریسم تکفیری و وهابی که با حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی و ترکیه در صدد نابودی منطقه است، در یک سنگر قرار دارند. 

وزیر کشورجمهوری اسلامی ایران صبح دوشنبه در راس هیاتی و در پاسخ به دعوت رسمی همتای سوری خود ، با هدف تعمیق روابط دو جانبه وارد سوریه شد.

رحمانی فضلی در فرودگاه بین المللی دمشق از سوی همتای سوری خود و محمدرضا شیبانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

در این سفر دو روزه که قرار است درباره اجرایی کردن یادداشت تفاهم همکاری های بین وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران و وزارت کشور جمهوری عربی سوریه مذاکره شود، رحمانی فضلی با مقامات ارشد سوریه دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

محمد الشعار وزیر کشور سوریه اول تیر ماه امسال در سفر به تهران با رحمانی فضلی وزیر کشور و تعدادی از مقامات عالیرتبه ایران دیدار و در جریان این سفر یادداشت تفاهم همکاری های امنیتی و انتظامی دو وزارتخانه در زمینه مبارزه با جرائم تروریستی و سازمان یافته، مبارزه با مواد مخدر و روانگردان ها و همکاری های پلیسی به امضای رحمانی فضلی و الشعار رسید.
برچسب ها: رحمانی فضلی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

نجات کودک هشت ساله از چنگال آدم ربایان

گرم‌ترین صبح کشور در شهداد

استاندار کرمان: توسعه اقتصادی مستلزم توسعه فرهنگی است

کشف دو هزار قوطی شیرخشک احتکاری از انبار یک داروخانه در بم

رئیس سازمان سنجش کشور : دانش‌آموزان یک بار برای ترمیم نمره فرصت دارند/ زمان تمدید نمره

آغاز پیش‌فروش بلیت قطار برای نیمه اول خرداد از امروز

تشکیل پرونده قضایی به اتهام فساد در‌ یک باشگاه فوتبال کرمانی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

تیراندازی منجر به جرح در نزاع خانوادگی در کهنوج

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)