کد خبر: ۹۱۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵
ارسال به دوستان
ذخیره
یک استاد دانشکده دندان‌پزشکی کرمان:
یک استاد دانشکده دندان‌پزشکی کرمان گفت: در کرمان شیوع عارضه پوسیدگی زود هنگام دندان‌های کودکان کوچکتر از سه سال، 35 تا 44 درصد گزارش شده است.
یک استاد دانشکده دندان‌پزشکی کرمان گفت: در کرمان شیوع عارضه پوسیدگی زود هنگام دندان‌های کودکان کوچکتر از سه سال، 35 تا 44 درصد گزارش شده است.

به گزارش گفتارنو به نقل از ایسنا؛ دکتر"حمیدرضا پوراسلامی" در رابطه به اینکه چرا پوسیدگی زود هنگام دندان‌های کوچکتر از سن مدرسه را نمی‌توان به راحتی کنترل کرد؟ گفت: پوسیدگی زود هنگام دندان‌های کودکان کوچک‌تر از سن مدرسه Early Childhood Caries (ECC)وضعیت بغرنجی است که دندان‌های بسیاری از کودکان را به محض رویش یعنی از همان سن 8-7 ماهگی گرفتار می‌کند.

وی افزود: شیوع این وضعیت در نقاط مختلف دنیا بین 19 تا 72 درصد گزارش شده و در ایران شیوع بین 23 تا 45 درصد، در کرمان نیز شیوع عارضه نزد کودکان کوچکتر از سه سال کرمانی 35 تا 44 درصد گزارش شده است.

پوراسلامی در مورد چگونگی بروز پوسیدگی زود هنگام دندان‌های شیری کودکان، بیان کرد: این وضعیت عمدتاً مرتبط با سه عامل است، هر چند که کیفیت بزاق کودک هم در بروز عارضه بی‌تاثیر نیست.

این استاد دانشکده دندان‌پزشکی کرمان گفت: باکتری‌های عامل پوسیدگی معمولاً از دهان  مادران به دهان نوزادان شیرخواره‌شان منتقل می‌شوند.

وی ادامه داد: تغذیه مکرر نوزاد با شیر بخصوص شیر خشک در ساعات خواب بر اساس تمایل و خواست نوزاد و تغذیه نوزاد با مایعات شیرین مانند چای شیرین، نبات داغ ( نبات حل شده در آب گرم)، شربت‌های غیردارویی حاوی شکر فراوان مانند شربت گلاب در پوسیدگی زودهنگام موثر هستند.

پوراسلامی تصریح کرد: به علاوه عدم تمیز کردن سطح دندان‌ها و لثه‌های نوزاد یا کودک از باکتری‌ها، بقایای شیر و نوشیدنی‌های شیرین و یا از مواد غذایی نرم نشاسته‌ای مانند سرلاک و فرنی موجب بروز پوسیدگی زود هنگام دندان‌های شیری کودکان می‌شود.

مدیر گروه آموزشی دندان‌پزشکی کودکان دانشکده دندانپزشکی کرمان اظهار کرد: ارتباط این سه عامل با یکدیگر بدین‌گونه است که از همان روزهای اول پس از تولد نوزاد، باکتری‌های اصلی و مسبب شروع پوسیدگی دندان بطرق مختلف از دهان مادر به میزان بیشتر و از دهان سایر اطرافیان(مانند پدر، خواهر، برادر، پدربزرگ، مادر بزرگ) به میزان کمتر، وارد دهان نوزاد خواهند شد.

وی افزود: در صورتیکه نوزاد به طور غیر مناسب، بدموقع و مکرر با شیر و مایعات شیرین و نیز با مواد غذایی جامد و نیمه‌جامد حاوی شکر و نشاسته زیاد، تغذیه شود و از طرفی باکتری‌های تجمع یافته بر سطح دندان‌ها و لثه‌های او( که به چشم هم دیده نمی‌شوند) به طور مناسب و به‌موقع پاک و زدوده نشوند این باکتری‌ها فرصت پیدا می‌کنند که از قند موجود در شیر به نام لاکتوز و از گلوکز موجود در سایر مواد غذایی نامبرده شده، تغذیه نموده و تولید اسیدهای آلی کنند که این اسیدها  باعث حل کردن اجزاء معدنی مینای دندان و تخریب مینا و شروع پوسیدگی می‌شوند.

پوراسلامی یادآور شد: پس از آن است که پوسیدگی خیلی سریع پیشرفت می‌کند زیرا ذائقه کودک شیرخوار به مواد شیرین عادت کرده و کودک به چنین مواد غذایی شیرینی، بشدت علاقمند می‌شود از این رو چرخه معیوبی شکل می‌گیرد.

این استاد دانشکده دندان‌پزشکی کرمان در ادامه گفت: کودک به علت علاقه مفرط به مواد شیرین و نیز به علت اینکه اینگونه مواد جویدن و بلع‌شان راحت‌تر از مواد غذایی مثل حبوبات پخته و گوشت می‌باشد، بیشتر از این مواد شیرین استفاده می‌کند و از سوی دیگر با مصرف بیشتر این مواد فعالیت باکتری‌های پوسیدگی‌زا برای تولید اسیدهای مخرب بیشتر و بیشتر می‌شود و دندان‌ها هر چند بیشتر پوسیده خواهند شد.

پوراسلامی تاکید کرد: وضعیت این پوسیدگی‌ها به گونه‌ای است که ابتدا دندان‌های پیشین فک بالا دچار می‌شوند و دندان‌های پیشین فک پایین از پوسیدگی مصون و محفوظ می‌مانند چون زبان در موقع شیر خوردن روی این دندان‌ها را می پوشاند و از طرفی بزاق ترشح شده از غدد بزاقی زیر زبانی، دندان‌های پیشین فک پایین را شست‌و‌شو داده، اسید تولید شده توسط باکتری‌ها را رقیق کرده و یا کاملاً می‌شوید.

وی در پایان با اشاره به اینکه همچنین آنزیم‌های لیزوزیم و لاکتوفرین موجود در بزاق مانع فعالیت کامل یا نسبی باکتری‌ها برای تولید اسید می‌شوند خاطرنشان کرد: پس از ابتلا دندان‌های پیشین فک بالا نوبت به پوسیده شدن دندان‌های آسیایی شیری فک بالا، نیش فک بالا و در آخر دندان‌های آسیایی شیری فک پایین خواهد رسید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ضربه سربازان گمنام امام زمان به چندین تیم تروریستی در کرمان

زمان اعلام نتایج آزمون استخدام مشاور و معلم ورزش مشخص شد

کاهش قیمت سکه و طلا در بازار امروز 16 اردیبهشت1403

رئیس پلیس راهور استان کرمان: بیشترین آمار جانباختگان مربوط به عابرین پیاده است

شهریه برخی مدارس غیردولتی کاهش می‌یابد / امکان عودت شهریه در صورت انصراف

پیش بینی شرایط جوی نسبتا پایدار در آسمان کرمان

۱۳ درصد ایرانی‌ها آسم دارند

 رئیس کل دادگستری استان کرمان: با سهل انگاری دستگاهای متولی در بازتوانی معتادین متجاهر برخورد می‌شود

معاون اقتصادی استاندار کرمان: حضور مدیر برای حل مشکلات شرکت‌ها به کرمان ضروری است

مصرف شیر غیر پاستوریزه احتمال انتقال بیماری تب مالت را بالا می‌برد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)