کد خبر: ۹۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸
ارسال به دوستان
ذخیره
دبیر انجمن توسعه صادرات سنگ‌های تزئینی استان کرمان:
دبیر انجمن توسعه صادرات سنگ‌های تزئینی استان کرمان اظهار کرد: ذخایر احتمالی معادن استان کرمان بیش از 800 میلیون تن می باشد.
دبیر انجمن توسعه صادرات سنگ‌های تزئینی استان کرمان گفت: با یک برنامه ریزی و راهبرد مشخص می توانیم تا سال 1404 به قطب تولید سنگ تزئینی ایران تبدیل شویم که در این راه نیازمند فعال شدن 100 کارخانه فرآوری با تکنولوژی‌های مدرن که قادر خواهد بود سالیانه بیش از پنجاه میلیون متر مربع سنگ را در استان تولید کنیم.

"امید امنیایی" در گفت و گو با ایسنا، با اعلام این خبر گفت: وسعت زیاد استان کرمان و تنوع ساختار زمین شناسی این استان موجب شده است تا انواع مواد معدنی فلزی و غیر فلزی، به ویژه سنگ تزئینی در این استان یافت شود. 

وی ادامه داد: وضعیت کلی سنگ‌های تزئینی استان از نظر ذخایر معدنی بسیار غنی و دارای ذخایر بسیار می‌باشد ضمن آنکه این استان از انواع سنگ‌های مرمیت، مرمر،گرانیت و ... بهره مند است.

امینایی با بیان اینکه در بخش مرمریتها از نظر فراوانی و ذخایر عمده و در مرمرها از نظر تنوع رنگ و تعداد معادن، در استان کرمان مزیت‌های مطلق ویژه‌ای وجود دارد،  تصریح کرد: تاکنون در استان کرمان 183 معدن سنگ تزئینی کشف شده که دارای پروانه اکتشاف هستند که از این تعداد 75 معدن پروانه بهره برداری را دریافت کرده‌اند.

دبیر انجمن توسعه صادرات سنگ‌های تزئینی استان کرمان اظهار کرد: ذخایر احتمالی معادن استان کرمان بیش از 800 میلیون تن می باشد.

امینایی از فعالیت 77 کارخانه فرآوری سنگ تزئینی در استان کرمان خبر داد و گفت: از این تعداد 40 کارخانه دارای دستگاه‌های خارجی هستند که قابلیت تولید سنگ صادراتی را دارند و مابقی دستگاه ها ساخت داخل ایران هستند .

وی تصریح کرد: به نسبت پتانسیل‌های بسیاری که در معادن استان کرمان وجود دارد، از نظر فرآوری در جایگاه مناسبی قرار داریم اما باعث تاسف است که از این تعداد 77 کارخانه اشاره شده؛ تعداد زیادی از آنها تعطیل و غیر فعال هستند و  نمی توان انتظار تامین سنگ در استان کرمان و یا داخل کشور را داشت.

دبیر انجمن توسعه صادرات سنگهای تزئینی استان کرمان با بیان اینکه در حال حاضر تعداد اندکی از کارخانه‌ها استان مطابق فرآیندهای جدید می‌توانند تولید محصول داشته و مابقی به‌دلیل شیوه‌های سنتی نمی‌توانند جوابگوی سفارشات باشند، بیان کرد: با توجه به نبود توانایی در فرآوری سنگ قطعا معادن ما مجبور به ارسال سنگ به خارج از استان و یا حتی خارج از کشور می باشدند که به نوعی با دست خودمان اقدام به خام فروشی می‌کنیم.

امینایی  ادامه داد: درست است که خام فروشی، پدیده‌ای نامناسب و آفت یک کار تولیدی است اما هر کشوری می تواند درصد کمی از تولیدات معادن خود را معرض دید بعضی بازارهای رقبا قرار دهد.

دبیر انجمن توسعه صادرات سنگهای تزئینی استان کرمان اظهار کرد: باید با برنامه ریزی دقیق و شناسایی مناسب بازار نسبت به تولید نیازمندی های مشتریان اقدام کنیم و محصولات را به صورت فرآوری شده و با برند مشخص صادر نمایم اگرچه طی سالهای اخیر بازارهای صادراتی ما بصورت خام یا فرآوری شده دچار رکود شده است.

امینایی افزود: باید گفت به جز مواردی آنهم مقطعی ، متاسفانه تاکنون در حوزه سنگ‌های معدنی، صادراتی نداشته ایم که امید است اکنون پس از رفع تحریم ها بتوانیم صادرات را از سر بگیریم.

دبیر انجمن توسعه صادرات سنگهای تزئینی استان کرمان ادامه داد: انجمن توسعه صادرات سنگهای تزئینی با تاسیس شرکت های بازرگانی نقش کریمان و ثبت برند کرمانیا، گامهای بسیار موثری برای جلوگیری از خام فروشی در استان برداشته است و بصورت متمرکز توانسته است سنگ را با برند ذکر شده و بسته های مناسب به کشورهای منطقه ای و بصورت اختصاصی به کشور عراق ، اقلیم کردستان عراق صادر کند.

وی با بیان اینکه این کار در ایران بی نظیر بوده و از تجمیع معدن داران و کارخانه داران ، اقدام به تولید و صادرات سنگ کرده ایم، اظهار کرد: استان کرمان از نظر ذخایر سنگ‌های تزئینی پس از استان‌های اصفهان و یزد دارای رتبه سوم می‌باشد ضمن آنکه از نظر تنوع ماده معدنی  و رنگ نیز به جرات می توان گفت سنگ‌های استان کرمان در ایران منحصر بفرد است .

دبیر انجمن توسعه صادرات سنگهای تزئینی استان کرمان تصریح کرد: استان کرمان در فرآوری و تولید سنگ ساختمانی باید با تقویت شود و کارخانجات موجود به همراه احداث کارخانه‌های جدید باید کمبودهای این حوزه را پر رنگ کنند تا مصرف داخل و خارج از استان تامین شود.

وی با اشاره به مزیتهای سنگ های تزیئی در استان کرمان گفت: وجود ذخایر گوناگون ، سابقه تاریخی استخراج و فرآوری سنگ تزئینی که در اماکن تاریخی و مذهبی استان دیده می شود، همجواری استان با پنج استان دیگر، فاصله مناسب استان تا مهمترین بندر صادراتی کشور ، شرایط اقلیمی مناسب و ... از مزیتهای سنگ های تزئیئی در استان کرمان است.

امینایی اظهار کرد: با یک برنامه ریزی و راهبرد مشخص می توانیم تا سال 1404 به قطب تولید سنگ تزئینی ایران تبدیل شویم که در این راه نیازمند فعال شدن 100 کارخانه فرآوری با تکنولوژی‌های مدرن که قادر خواهد بود سالیانه بیش از پنجاه میلیون متر مربع سنگ را در استان تولید کنیم.

دبیر انجمن توسعه صادرات سنگهای تزئینی استان کرمان ادامه داد: همچین در این راه بیش از سی هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم تحت پوشش این صنعت قرار خواهند گرفت که با توجه به بحران کم آبی که در پیش خواهیم داشت می توانیم این صنعت بزرگ اما فراموش شده را محور توسعه آینده استان بنامیم .

وی نداشتن تکنولوژی جدید در معادن و کارخانجات فرآوری را از مشکلات عمده در بخش سنگ های تزئینی دانست و گفت: نداشتن نیروی ماهر ،نبود تیم های تخصصی برای تعمیر سرویس و نگهداری دستگاه ها، خروج سرمایه از کرمان به واسط خرید سنگ های سایر استان ها توسط مشتریان کرمان، نبود تفکر حمایتی از تولید کننده داخلی و .... از مشکلات عمده این حوزه است.

امینایی با بیان اینکه نیازمند حمایت‌های دولتی در تمام زنجیره ارزشی مانند اکتشافات ، بهره برداری ، فرآوری ، حمل و توزیع ، فروش و بازار و ... هستیم، در پایان خاطر نشان کرد: باید سرمایه‌گذران داخلی و خارجی را برای حضور در این حوزه تشویق کنیم و بتوانیم اعتماد آنها را از طریق تاسیس صندوق ویژه ضمانت حمایت از سنگ های تزئینی جلب کنیم.
برچسب ها: سنگ های تزئینی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عامل شرارت و تيراندازي در عنبرآباد زمين گير شد

عوارض تزریق نوروبیون چیست؟

نوسان شدید قیمتی در بازار خودرو امروز 20 اردیبهشت1403

اجلاس پیرغلامان فرصتی برای تکریم جایگاه ذاکران امام حسین

وزش باد و گرد و خاک مهمترین پدیده جوی در کرمان

هیچ مبلغ غیرمجازی هنگام ثبت نام نباید از اولیاء دریافت شود؛ دریافت پول صرفا برای کتاب، بیمه و فرم مدرسه

انبار کارخانه خودروسازی بم در آتش سوخت

سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت تغییر کرد

ارائه خدمات شرکت آب منطقه‌ای به کشاورزان، صرفا با سند مالکیت تک‌برگ

توضیح شهرداری کرمان در خصوص انسداد یک هفته‌ای تقاطع غیرهمسطح شهید بادپا

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)