کد خبر: ۱۱۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸
ارسال به دوستان
ذخیره
ابوالقاسم سیف‌الهی، معاون عمرانی استانداری کرمان:
معاون عمرانی استانداری کرمان گفت: من شهردار در سایه نیستم. شهرداری وشورای شهر کرمان مستقل هستند و فقط اگرجایی از ما پشتیبانی یا کمکی بخواهند در خدمت‌شان هستیم.
هفته نامه استقامت با ابولقاسم سیف‌الهی، معاون عمرانی استانداری کرمان گفت‌وگویی انجام داده است که خلاصه‌ای از آن در ادامه می‌آید:


**به دلیل آن‌که شهرداری‌ها در حوزه‌ معاونت عمرانی استانداری هستند، طبیعی است که بیش‌ترین ارتباطات کاری ما با شهرداری‌ها باشد که اکنون یک‌چهارم کار ما را این ارتباطات تشکیل داده است. 

**ما مسوول بومی هستیم، وقتی جابه‌جایی شغلی برایمان صورت می‌گیرد، چون عقبه کار به ما دسترسی دارند، ارتباطات قبلی تا یک‌سالی باقی می‌ماند. ولی من شهردار در سایه نیستم. شهرداری وشورای شهر کرمان مستقل هستند و فقط اگرجایی از ما پشتیبانی یا کمکی بخواهند در خدمت‌شان هستیم.

 
**زمانی که خود من شهردار بودم، در روزهای اول که آقای رزم‌حسینی به استانداری تشریف آوردند، ما با ایشان صحبت کردیم و خواستیم شهر و شهرداری کرمان را پشتیبانی و کمک کنند. 

**بنده به عنوان شهردار، سابقه‌ی همکاری با سه استاندار را در کرمان داشتم؛ آن‌ها هم به شهر کرمان توجه داشته و پشتیبانی می‌کردند اما شدت کار به حد این دوره نبود.


**در این دوره اما به بافت تاریخی و مرکز شهر ورود شده است. از طرفی، در دوره‌ی قبل، بسیاری از مسائل در خود شورا و شهرداری بسته می‌شد؛ مثلا شهرداری و شورا خودشان بحث‌های سرمایه‌گذاری را دنبال کرده و جلو می‌‌بردند. اما الان ممکن است اختلاف نظراتی وجود داشته باشد که آقای استاندار گفته‌اند حمایت کنیم. 


**در همه دوره‌ها و حتی در زمانی که آقای مهاجری شهردار بودند، ما معتقد بودیم باید کاری کنیم که استانداری به مرکز استان بپردازد.

** ۲۳شهرستان در استان داریم که به نسبت جمعیت و وسعتی که دارند، از شهر کرمان آبادتر هستند، در حالی‌که یک سوم جمعیت استان در مرکز است و هرکس به کرمان می‌آید، اولین برخورد و دیدار آنها با شهر کرمان است. منطقی این است که مرکز استان رشد کند. من به عنوان یک شهروند و معاون عمرانی استاندار معتقدم شهر کرمان، رشد و توسعه‌ی لازم را در حد مرکز استان دست نیافته است.


** تراکم جمعیتی در بافت مرکزی شهر بسیار پایین است. جابه‌جایی جمعیت در کرمان صورت گرفته و ما هرچه هزینه می‌کنیم انگار داریم یک شهر جدید می‌سازیم! 

**در شاخص‌های ترافیک و حمل‌ونقل عقبیم. سرانه‌ی فضای سبز به نسبت کویری بودن شهر، خوب است اما توزیع آن مناسب صورت نگرفته است. 

**در خصوص زیرساخت‌های شهری دچار مشکلیم؛ آب‌های زیرسطحی خیلی بالا آمده و ساخت‌وسازهای ما را دچار مشکل کرده است، بافت قدیم ما به یک حاشیه‌نشینی تبدیل شده، خیلی از جمعیت این بافت، کرمانی نیستند. 

**ما در همه‌ی بخش‌ها کار می‌کنیم از جمله در بخش شهری کرمان توان می‌گذاریم. اما این حمایت به منزله‌ی دخالت و ورود بی‌مورد نیست. با هدف پشتیبانی صورت می‌گیرد، ضمن این‌که یک وظیفه‌ی نظارتی هم بر عهده‌ی معاونت عمرانی استاندار در مورد شهرداری و شورا هست. 

**در کرمان خیلی از پروژه‌های نیمه‌تمام هست که باید به پایان برسد.

**اولویت کاری ما در سال جدید همین پروژه‌های فعلی است. مگر این‌که شهرداری بخواهد پروژه‌ی جدیدی شروع کند. البته شهرداری نمی‌تواند ایستا باشد و باید این حرکت، تداوم داشته باشد. تاکید ما این است که پروژه‌های نیمه‌تمام باید اتمام یابد، حیف است، این‌ها سرمایه است. ممکن است اختلاف سلیقه در مورد آن وجود داشته باشد ولی به‌نظرم میزان خطا در این پروژه‌ها کمتر از هفت، هشت درصد است و بالای ۹۰ درصد در مورد آن، اجماع وجود دارد.


**هدف بازدید آقای جهانگیری از پروژه‌های شهری این بود که ایشان برای زمینه‌سازی سفر هیات دولت از این پروژه‌ها و از شهر کرمان بازدید کنند. گزارش کاملی را به ایشان ارایه کردیم و دکتر جهانگیری بازدیدی از بافت تاریخی هم داشتند و قرار شد طرح جامع بافت تاریخی که قبلا آماده شده بود را به صورت جزیی تنظیم و پروژه‌های آن را مشخص کنیم تا به صورت ویژه در سفر رییس‌جمهور برای پروژه‌های عمران شهری و خصوصا بافت تاریخی حمایت‌هایی جلب شود. این‌کار قطعا انجام می‌شود. 

**پروژه‌ی ساخت تقاطع غیرهمسطح طهماسب‌آباد بستگی به سیاست‌های شهرداری دارد.


 **من اما اگر شهردار بودم و قرار بود تصمیم‌گیری کنم، تقاطع غیرهمسطح طهماسب‌آباد را به زمانی بعد از اتمام پروژه‌ی آزادی و ولیعصر موکول می‌کردم.


**قطعا اگر لازم بود و کارشناسان فنی تایید نهایی می‌کردند، تقاطع غیرهمسطح طهماسب‌آباد را اجرا می‌کردم. اما این تقاطع هنوز در مرحله‌ی مطالعه و طراحی است و نهایی نشده که زیرگذر یا روگذر باشد.


**در مطالعات ترافیکی شهر کرمان، یکی از تقاطع‌هایی که باید برای آن فکری بشود، همین طهماسب‌آباد است؛ اما من زمانی که شهردار بودم سیاستم این بود که پروژه‌ی ولیعصر و آزادی را اجرا کنیم، وقتی این دو به بهره‌برداری رسید و مردم اثرات آن را دیدند، شاید منتقدین از این تقاطع هم اقبال می‌کردند. معتقدم برای شروع تقاطع طهماسب‌آباد نباید عجله کرد و با برنامه‌ی دقیق‌تری کار را پیش ببریم.

 **من همچنان پیشنهادم است که تا آزادی و ولیعصر به بهره‌برداری نرسیده، پروژه طهماسب آباد را زخمی نکنیم.

**بحث مجتمع تجاری در فلکه مشتاق متفاوت از چیزی است که در گود خشت‌مال‌ها وجود دارد. این پروژه هنوز باید مطالعه و بررسی اقتصادی بشود. 

**پیشنهاد این است در وسط میدان مشتاق، از زیرِ زمین در یک محدوده هفت، هشت هزار مترمربعی، به عنوان مجموعه تجاری و فرهنگی استفاده شود؛ واقعیت این است که میدان مشتاق باید کارکرد سنتی خود را حفظ و ارتباط منطقی با بازار داشته باشد. یکی از راه‌ها ساخت همین مجتمع است؛ اما باید درست و دقیق مطالعه و طراحی صورت بگیرد تا ضمن این‌که ارزش میدان را بالا می‌برد، اثر منفی روی اقتصاد بازار هم نگذارد. این‌ها همه مطالعه می‌خواهد و اجرای این پروژه تا حالا در حد ایده بوده است. باید شورای شهر و شهردار که فراخوان برای سرمایه‌گذار دادند، ایده را پخته‌تر کنند.

**بخشی از این اظهارنظرات در مورد فشار دولت به شورا، سوءتفاهم هست و بخشی هم بحث‌های رسانه‌ای است.

**سخنان آقای استاندار خطاب به شورا فشار نیست. هدایت و کمک به شورای شهر است. ممکن است انتقاداتی به شورای شهر باشد یا اختلاف نظراتی باشد یا مثلا پروژه‌ای را شورا تصویب کرده، یکی دو تا اعضای شورا موضع بگیرند.

به نظرم فرمایش آقای استاندار در این حد بود. شورا را با مجلس شورای اسلامی مقایسه کنید؛ وقتی لایحه‌ی بودجه به مجلس می‌رود، ممکن است درصدی رای نداده و نظر مخالف هم داشته باشند، اما آن ۲۰ درصدی که رای ندادند، نمی‌شود که بعد از تصویب بودجه به مخالفت پرداخته و مانع از اجرا بشوند.

**وقتی در شورا به اجماع برسیم خیلی خوب است اما ممکن است دو نفر مخالف باشند، خوب زیر برگه بنویسند ما مخالفیم و دیگر مانع از اجرا نشوند و کمپین تشکیل ندهند؛ چون این حرکات، اعتبار شورا را زیر سوال می‌برد.

**من به عنوان یک شهروند از پروژه بام کرمان دفاع می‌کنم، الان هم که معاون هستم دفاع می‌کنم، زمانی شهردار بودم هم دفاع می‌کردم.

**قرارداد تله‌کابین در دوره‌ی شهرداری بنده بسته شد، به‌شدت از آن دفاع می‌کنم. جاده‌ی دسترسی تله‌کابین باید احداث و بهترین مسیر هم انتخاب شده است. اما این‌که هتل در بالای این کوه ساخته شود، در دوره‌ی شورای جدید و سرپرستی آقای مهندس بابایی تصمیم آن گرفته شده و در دوره همین شورا و مهندس بابایی کلنگ‌زنی شده است. قطعا هم کسانی که قرارداد بسته و مصوب کرده‌اند از آن دفاع می‌کنند.

**اگر شهردار بودم از هتل هم دفاع می‌کردم. البته مشروط به رعایت ضوابط زیست محیطی و میراثی و فنی. این بحث‌های سرمایه‌گذاری، مربوط به حوزه‌ی شورا و شهرداری است؛ اما اگر شهردار بودم قطعا این پروژه را هم پیگیری می‌کردم.

**تشکیل کمپین با موضوع بام کرمان طبیعی است اما ترکیب افراد حاضر در آن متفاوت بوده و هرکدام به دنبال هدفی هستند. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

۸ تیر، روز برگزاری انتخابات / دهم تا چهاردهم خرداد، زمان ثبت‌نام کاندیداها

زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم مشخص شد /کاندیداها ۱۰ تا ۱۴ خرداد ثبت نام کنند

زمان و مکان برنامه‌های بزرگداشت شهادت رئیس جمهور و هیات همراه در کرمان اعلام شد

رهبر انقلاب 5 روز عزای عمومی اعلام کردند

توضیحات مهم سخنگوی شورای نگهبان درباره روند قانونی اداره کشور در پی شهادت رئیس جمهور

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی هوا در کرمان

آموزش و پرورش: تمامی آزمون‌های مدارس امروز برگزار می‌شود

بیانیه هیات دولت در پی شهادت رئیس جمهور و هیات همراه

رئیس‌جمهور ایران در حین خدمت‌رسانی به مردم به شهادت رسید

کشف بالگرد رئیس جمهور/ آثاری از زنده بودن سرنشینان مشاهده نشده است

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی هوا در مناطق مختلف کرمان

پیش بینی هواشناسی از وزش باد و گرد و خاک در کرمان

دانش آموزان نگران دریافت کارت ورود به جلسه آزمون‌های نهایی نباشند

پانسمان‌های سوختگی بیمه نیست، اغلب بیماران قادر به تهیه آن نیستند / گلایه از غیراستاندارد بودن تخت‌های سوختگی کشور

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی هوا در کرمان

امکان ثبت نام سرویس مدرسه از اول خرداد

ریزش زغال سنگ جان کارگر معدن کوهبنان را گرفت

مسئولان ذغالسنگ استان به دستگاه قضایی احضار شدند

این غذاها عمرتان را کوتاه می‌کند

بیش از 7700 مددجو از زندان‌های استان کرمان آزاد شدند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۷ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

افرادی که کارت سوخت آنها خارج از طرح کدینگ است به شرکت نفت مراجعه کنند   (۱ نظر)