کد خبر: ۱۲۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶
ارسال به دوستان
ذخیره


تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی ادامه دارد و گروه های سیاسی هرکدام برنامه هایی برای این دور و ۶۸ کرسی باقی مانده دارند. در این میان جناح محافظه کار که شکست سختی از لیست امید در تهران و بسیاری از استان ها خورده است، سعی در جبران این شکست در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی دارد. بمب خبری رسانه های مجازی این جریان و رسانه های حامی آن ها نتوانست در دور اول انتخابات کار چندانی را انجام دهد و به گفته بسیاری از کارشناسان این جریان مغلوب حضور مردم در روز ۷ اسفند شد. اما رصد فعالیت های این روزهای اصولگرایان چند نکته را یادآور می شود که قابل تامل است:

۱- جناح محافظه کار برخلاف دور گذشته تبلیغات انتخاباتی که از ماه ها قبل تبلیغات غیر رسمی خود را آغاز کرده بود، در ظاهر فعالیت رسانه ای منفعل دارد و برخلاف دور قبل که هرآنچه توانست در بوق و کرنا کرد و بر طبل اصولگرایی کوبید؛ به نظر می رسد این طیف سعی دارد در این دور، فعالیت کمتری در رسانه های خود انجام دهد تا علاوه بر جلوگیری از دوقطبی رسانه ای، در صورت شکست در انتخابات مغلوب فضای رسانه ای انتخابات نباشد. اصولگرایان به خوبی این موضوع را درک می کنند که مشارکت مردم یعنی پیروزی اصلاح طلبان.بنابراین این انفعال رسانه ای برای جلوگیری از ایجاد دو قطبی رسانه ای و به دنبال آن موج انتخاباتی است تا مشارکت انتخاباتی را کاهش دهند. از سویی این طیف در فضای مجازی و حتی واقعی با جعل عنوان «گام دوم» سعی در بر هم زدن فضای ذهنی مردم نسبت به کاندیدای این جریان دارد که این خود موضوعی قابل تامل است و نشانه تاثیرگذاری این ائتلاف است. در این میان و در مقابل این حجم تخریب ، نباید از فعالیت رسانه ای منسجم به حمایت از لیست امید غافل شد.اگر به دنبال پیروزی و تغییر در روند های تقنینی کشور هستیم باید در کنش پویا بود و با ترسیم نمایه عملی از برنامه های خود در روزهای آتی، فعالیت خود را به صورت منسجم در سطح رسانه ای و ستادی پیش ببریم و با تفکر استراتژییک از این سیاست محافظه کاران در راستای تقویت هژمونی اصلاح طلبان و دیگر حامیان دولت در مجلس آینده استفاده کنیم.

۲- رسانه های حامی جریان محافظه کار سعی دارند به صورت غیر مستقیم و از طریق رو در رو قرار دادن فعالان سیاسی حامی دولت و تحریف سخنان آن ها، در بین حامیان دولت شکاف ایجاد کنند. بحث هایی مانند ریاست آینده مجلس پیش از دور دوم انتخابات و در زمان تبلیغات و از سویی تلقین جو نا آرام و متشنج در بین حامین دولت و اصلاح طلبان از دیگر کار های این رسانه هاست که باید با سعه صدر و برنامه در مقابل آن ها رفتار کردو نباید گذاشت این بحث ها سدی برای موفقیت در دور دوم انتخابات شود. فراموش نکنیم، اگر به دنبال تکرار نتیجه دور اول و کسب اکثریت تاثیر گذار در مجلس آینده هستیم باید به مشارکت حداکثری در حوزه های باقی مانده برسیم.

۳- انفعال محافظه کاران در فضای سیاسی می تواند یک راهبرد باشد و هر لحظه امکان دارد با توجه به تعدد رسانه های این جریان بازی رسانه ای آن ها آغاز شود. این جریان از تبلیغات مستقیم به ضد تبلیغ های غیر مستقیم روی آورده و با تخریب دولت و دستاورد هایش به ویژه برجام سعی دارد حلقه فعالیت را برای حامیان دولت تنگ تر کند. بنابراین بهتر است فعالیت منسجم ادامه پیدا کند و بدون توجه به بد اخلاقی های انتخاباتی فعالیت در لحظات آینده تا پایان زمان تبلیغات به گونه ای باشد که موج رسانه ای این جریان نتواند خدشه ای در برنامه ها ایجاد کند.

۴- محافظه کاران به دنبال مشارکت عمومی کمتر و پیروزی آسانتر در دور دوم هستندو به خوبی به این موضوع واقفند که در صورت مشارکت مردم پیروزی با اصلاح طلبان و حامیان دولت خواهد بود. رقابت امروز بر سر تغییر در مجلس و یا ادامه روند های سابق است. می توان مشارکت داشت و به دنبال تغییر بود و از سویی می توان منفعل بود و غیر مستقیم به رفتار های تندروانه در کشور مهر قبولی زد. این دور انتخابات نیز مانند دور اول، یک رقابت مشارکتی محض است. بنابراین به نظر می رسد با توجه به ساختار کشور، اهمیت قوه مقننه و نیاز به تغییر در روند های تقنینی کشور ، باید با استراتژی عمل شود و این استراتژی چیزی جز مشارکت حداکثری در حوزه های باقیمانده نخواهد بود.


نویسنده: سینا رحیم پور
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ضربه سربازان گمنام امام زمان به چندین تیم تروریستی در کرمان

زمان اعلام نتایج آزمون استخدام مشاور و معلم ورزش مشخص شد

کاهش قیمت سکه و طلا در بازار امروز 16 اردیبهشت1403

رئیس پلیس راهور استان کرمان: بیشترین آمار جانباختگان مربوط به عابرین پیاده است

شهریه برخی مدارس غیردولتی کاهش می‌یابد / امکان عودت شهریه در صورت انصراف

پیش بینی شرایط جوی نسبتا پایدار در آسمان کرمان

۱۳ درصد ایرانی‌ها آسم دارند

 رئیس کل دادگستری استان کرمان: با سهل انگاری دستگاهای متولی در بازتوانی معتادین متجاهر برخورد می‌شود

معاون اقتصادی استاندار کرمان: حضور مدیر برای حل مشکلات شرکت‌ها به کرمان ضروری است

مصرف شیر غیر پاستوریزه احتمال انتقال بیماری تب مالت را بالا می‌برد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)