کد خبر: ۱۳۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲
ارسال به دوستان
ذخیره
یادداشتی از حجت الاسلام علی کمساری؛
او خود را نه رهبر بلکه طلبه ای کوچک و خادم ملت می پنداشت و صادقانه می فرمود که به من خدمتگزار بگویید بهتر از آن است که رهبر بخوانید. ایشان نگاه ویژه ای به مسائل کشور به ویژه فرهنگ داشتند.
نویسنده: حجت الاسلام علی کمساری/ معاون فرهنگی هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام (س)

به سالگرد رحلت مردی که با کلام و بیانش زمینه‌های وجود انقلابی مردمی را فراهم کرد رسیدیم. او که  نگاهی عمیق به انقلاب اسلامی ایران داشت. از منظر او پیروزی انقلاب نه یک فتح الفتوح سیاسی و چیرگی مادی گروهی بر گروه دیگرکه غلبه حق بر باطل و مصداق پیروزی جنودخدا بر لشکریان شیطان بود. او حتی شن های صحرا را مأمور خدا و پیروزی خرمشهر را محصول اراده الهی می دانست. در مبارزه با مستکبران و استعمارپیشگان مصمم و بی باک و در رعایت حال مستضعفان دغدغه مند و حساس بود. ایشان رأی مردم را میزان و آنان را در تعیین سرنوشت خویش بی نیاز از قیم می دانست. او خود را نه رهبر بلکه طلبه ای کوچک و خادم ملت می پنداشت و صادقانه می فرمود که به من خدمتگزار بگویید بهتر از آن است که رهبر بخوانید. ایشان نگاه ویژه ای به مسائل کشور به ویژه فرهنگ داشتند.

 امام(س) و گام‌هاي عملي براي زنان

 نظرات ایشان در مسائل مختلف چراغ  راهی برای اداره هرچه بهتر کشور است. بد نیست به برخی از نظرات متفاوت ایشان از دید خودم اشاره‌ای کنم. یکی از مسائلی که این روز ها در کشور تفاسیر مختلفی درباره آن می شود حضور زنان در جامعه است که ایشان در این باره نیز نظراتی جدید و متفاوت داشتند. وقتی حضرت اما(س) از حقوق زن در اسلام سخن می گفت برای خوش آمد متجددین و روشنفکران و غرب زده ها سخن نمی گفت بلکه بر اساس تفکرات، برداشت ها و واقعیت های دین، صادقانه سخن می گفت. در عمل هم این باور خود را به منصه ظهور رساند. امام(س) در زمینه مشارکت‌های سیاسی، اجتماعی و  علمی زنان گام‌های عملی برداشت به طوری که این عمل در کشور های اسلامی منطقه نظیر ندارد. امام(س) روز زن را اعلام می کند که این کار ریشه در شناخت شخصیت حضرت زهرا(س) دارد. تاکید امام(س) بر حقوق زن نگاهی استراتژیک بود،  نه نگرشي تاکتیکی.  حضرت امام(س) به هنگام اعزام هیأتی برای ارائه پیام به گورباچف، در کنار عالمان دین و اهالی سیاست یک زن را هم مامور می کند، این نشانگر رفتار مربی بزرگ تاریخ معاصر است که اندیشه او، مکتب عرفانی و فقهی و تربیتی اش نه تنها در جفرافیای ایران بلکه در جغرافیای فکری و فرهنگی جهان معاصر هم تاثیر می گذارد. این تنها بخشی از دید باز ایشان نسبت به مسائل جامعه است.

هنر  و  امام(س)

از دیگر مقوله هایی که در نگاه امام(س) به‌عنوان یک موضوع متفاوت قابل بررسی ست مقوله هنر است. در جشنواره ای که مدتی قبل با نام جشنواره فیلم روح ا... به میزبانی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) برگزار شد به مواردی از نگاه امام(س) به هنر اشاراتی داشتم که بد نیست اینجا نیز آن را تکرار کنم. پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و تغییر تعبیر هنر، اندیشه و فرهنگ، تحرکات افراطی و ناآگانه برای تعطیلی کامل سینما انجام شد. به تدریج در ساختار معقول و معتدلی که خود امام (س) در عرصه فرهنگ بنا نهادند، این هنر به تعادل و شاخصه هایی درخور توجه و  ریشه ها و سرچشمه‌های ملی مذهبی و بومی دست یافت. بی تردید رهنمودهای معلم بصیر و حکیم انقلاب در عرصه معماری و مهندسی فرهنگی انقلاب، طرحی نو  به‌وجود آورد و این هنر از فروپاشی، به فضایی تازه، پویا و روشن بر پایه باورهای اعتقادی، فرهنگ اسلامی و شیعی  رهنمون شد.

راه جلوگیری از چالش ها

 حال چرا این موضوعات را بیان کردم؟ با توجه به عصر جدید و دیجیتال و از سویی سم پاشی مخالفان انقلاب نسبت به امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی، نیازمند باز شناسی انقلاب و شخصیت و افکار بنیانگذار انقلاب هستیم. امروز ما   در ترویج و نشر اندیشه امام(س) عقب مانده ایم و دچار گسست میان‌نسلی هستیم.  بر این باورم که اگر حرکت به سوی کمال را در آموزه های دین اسلام و مکتب تشیع ببینیم، امام (س)به عنوان نایب امام معصوم(ع) در عصر جدید توانست آموزه‌های دینی و اعتقادات را به یک گفتمان اجرایی و کاربردی تبدیل کند و در نهایت اگر بتوانیم اندیشه امام خمینی (س)را به فرهنگ عمومی تبدیل کنیم در راستای رسیدن به اهداف عالیه الهی و انسانی گام نهاده ایم و از سویی در مقابل تحریف سخنان و عملکرد آن امام عظیم الشان قدمی جدی برداشته ایم که همانا نیاز جامعه ما برای جلوگیری از گسست ها و چالش‌ها در موضوع اندیشه و انقلاب اسلامی، همین موضوع است.

آخرین اخبار

ضربه سربازان گمنام امام زمان به چندین تیم تروریستی در کرمان

زمان اعلام نتایج آزمون استخدام مشاور و معلم ورزش مشخص شد

کاهش قیمت سکه و طلا در بازار امروز 16 اردیبهشت1403

رئیس پلیس راهور استان کرمان: بیشترین آمار جانباختگان مربوط به عابرین پیاده است

شهریه برخی مدارس غیردولتی کاهش می‌یابد / امکان عودت شهریه در صورت انصراف

پیش بینی شرایط جوی نسبتا پایدار در آسمان کرمان

۱۳ درصد ایرانی‌ها آسم دارند

 رئیس کل دادگستری استان کرمان: با سهل انگاری دستگاهای متولی در بازتوانی معتادین متجاهر برخورد می‌شود

معاون اقتصادی استاندار کرمان: حضور مدیر برای حل مشکلات شرکت‌ها به کرمان ضروری است

مصرف شیر غیر پاستوریزه احتمال انتقال بیماری تب مالت را بالا می‌برد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)