کد خبر: ۱۵۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرعامل گل‌گهر سیرجان:
مدیرعامل شرکت صنعتی معدنی گل‌گهر سیرجان با بیان اینکه با ثابت نگه‌داشتن نرخ ارز لطفی به صنایع نمی‌شود، گفت: ما مجبور هستیم برای ادامه حیات صادرات داشته باشیم، اما قیمت ارز ثابت بوده و قدرت رقابت را از واحدهای داخلی می‌گیریم.

مدیرعامل شرکت صنعتی معدنی گل‌گهر سیرجان با بیان اینکه با ثابت نگه‌داشتن نرخ ارز لطفی به صنایع نمی‌شود، گفت: ما مجبور هستیم برای ادامه حیات صادرات داشته باشیم، اما قیمت ارز ثابت بوده و قدرت رقابت را از واحدهای داخلی می‌گیریم.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، ناصر تقی‌زاده در همایش بزرگ روز صنعت و معدن و حامیان حقوق مصرف کننده در محل اتاق بازرگانی کرمان اظهار داشت: شرکت گل‌گهر نقش اساسی در اقتصاد استان کرمان و اقتصاد ملی دارد.

وی بیان داشت: استخراج مواد معدنی، تبدیل آن و جلوگیری از خام‌فروشی می‌تواند موجب رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در سطح ملی باشد و به تبع آن اقتصاد استان کرمان نیز متأثر می‌شود.

تقی‌زاده با برشمردن مشکلات حوزه معدن‌کاری تصریح کرد: در معادن بزرگ تکنولوژی قدیمی استفاده می‌کنیم که حداقل مربوط به 30 سال قبل است و به دلیل متعدد ازجمله تحریم خودخواسته یا بین‌المللی نتوانستیم، خودمان را به روز کنیم.

وی با اشاره به کمبود نقدینگی در حوزه صنعت و معدن گفت: برای تغییر تکنولوژی و فرآوری نیاز جدی به نقدینگی داریم و سیستم بانکی کشور پاسخگوی نیازهای معادن و صنایع نیستند.

تقی‌زاده عنوان کرد: بانک‌ها با بهره بالای 28 تا 36 درصد واحدها را زمین می‌زنند و کوتاه مدت بودن یکساله تسهیلات نیز مشکل‌ساز است.

وی خاطرنشان کرد: قیمت بسیار بالای حمل و نقل از اصلی‌ترین معضلات شرکت‌های بزرگ معدنی است و امیدواریم دولت برای آن برنامه‌ریزی خاص کند.

مدیرعامل شرکت گل‌گهر گفت: حمل یک کشتی بار از بندرعباس تا چین کمتر از حمل بار از سیرجان به بندرعباس است. بهره مالکانه کمر معدن را می‌شکند و جلوی رشد و توسعه واحدها را می‌گیرد.

تقی‌زاده با بیان اینکه با ثابت نگه داشتن نرخ ارز لطفی به صنایع نمی‌شود، افزود: ما مجبور هستیم، برای ادامه حیات صادرات داشته باشیم و هزینه‌های داخلی نیز در حال افزایش است، اما قیمت ارز ثابت بوده و قدرت رقابت را از واحدهای داخلی می‌گیریم.

وی بیان داشت: دولت اگر نمی‌خواهد، قیمت ارز را بالا ببرد، می‌تواند حداقل ارز ناشی از صادرات و یا صادرات شرکت‌ها را 10 تا 15 درصد گران‌تر از ما بخرند.

تقی‌زاده نیروی انسانی و آموزش را مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: سیستم دانشگاهی ما باید تجدیدنظری در آموزش نیروی انسانی صنایع و معدن داشته باشد.

وی ادامه داد: در 30 سال گذشته تغییر چندانی در آموزش دانشجویان رشته‌های معادن نشده، بلکه باید تکنولوژی‌های مدرن را به متن آموزشی آورد.

وی با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی در کشور ابراز داشت: نگاه به داخل، افزایش تولید و کاهش هزینه به جا است، اما کمبود سرمایه در این میانه غافل مانده است.

تقی‌زاده افزود: در شرکت گل‌گهر 10 درصد قیمت تمام شده را کاهش دادیم، 32 درصد افزایش تولید داریم و صادرات را جدی دیدم و 2.5 میلیون تن کنسانتره صادر کردیم.

وی تصریح کرد: پروژه‌های متعددی نیز در گل‌گهر در دست ساخت داریم، اما معادن و صنعت وابسته به ما دچار کمبود سرمایه است و توان تأمین آن را ندارند.

تقی‌زاده بیان داشت: به عنوان مثال در حال حاضر برای 7 هزار کیلومتر متقاضی اکتشاف هستیم، اما در این میان افرادی هستند که با در دست داشتن مجوز اکتشاف هیچ فعالیتی انجام نمی‌دهند و لازم است تا سازمان صنعت و معدن این مسائل و مشکلات را رفع کند.

وی گفت: شرکت گل‌گهر یک هزار و 200 میلیارد تومان در پروژه‌هایی اعم از انتقال آب از خیلج فارس و نیروگاه‌سازی هزینه کرده است.

مدیرعامل شرکت گل‌گهر ابراز داشت: واحد آهن اسفنجی جدید گل‌گهر از دیروز تولید خود را با 1.6 میلیون تن در سال آغاز کرده و گندله‌سازی مرداد جاری به ظرفیت 5 میلیون تن به بهره‌برداری می‌رسد.

تقی‌زاده بیان داشت: دو واحد نیروگاه 160 مگاواتی طی دو هفته جاری تأمین برق می‌شود و امیدواریم سال آینده نخستین واحد ذوب ظرفیت یک میلیون تن را در سیرجان به بهره‌برداری برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه حمل و نقل گل‌گهر شرکت ریلی ایجاد کردیم و تاکنون 12 لکوموتیو خریداری شد و امیدواریم به زودی یک هزار دستگاه واگن جدید هم خریداری کنیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)