کد خبر: ۱۷۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
سرانجام پس از پنج ماه سازمان تعاون روستایی پول گوجه کاران جنوب کرمان را در حالی پرداخت کرد که در آستانه آغاز مجدد کشت در فصل جدید معضل فروش نرفتن محصولات، کشاورزی جنوب را تهدید می کند.

سرانجام پس از پنج ماه سازمان تعاون روستایی پول گوجه کاران جنوب کرمان را در حالی پرداخت کرد که در آستانه آغاز مجدد کشت در فصل جدید معضل فروش نرفتن محصولات، کشاورزی جنوب را تهدید می کند.

 اردیبهشت ماه سال جاری بود که در زمان برداشت گوجه از هزاران هکتار مزرعه به ناگاه قیمت محصول به زیر ۱۰۰ تومان سقوط کرد و کشاورزان در آستانه ورشستگی قرار گرفتند بطوریکه ترجیح می دادند که محصول را برداشت نکنند و به عنوان خوراک دام از این محصولات استفاده کنند.

کشاورزان چشم انتظار دستمزد

در آن زمان بود که سازمان تعاون روستایی با پیگیری ها و درخواست مکرر کشاورزان وارد گود شد و گوجه، کشاورزان را خرید توافقی کرد اما در پنج ماه گذشته نرخ این محصول به کشاورزان پرداخت نشد این درحالی بود که کشاورزان برای کشت هر یک از محصولاتی که در بالا نام برده شده زنجیروار به سود محصول قبل نیاز دارند در غیر این صورت روند کشت محصول با مشکل مواجه می شود.

طبق اعلام رئیس سازمان تعاون روستایی جنوب استان کرمان سه میلیارد تومان طلب کشاورزان جنوب استان در نهایت دیروز پرداخت شده است. که این مقدار یک سوم کل مبلغی است که باید به کشاورزان پرداخت می شد.

یک سوم از مطالبات پرداخت شده است 
به گزارش مهر, رئیس سازمان تعاون روستایی جنوب کرمان در این خصوص گفت: یک سوم از مطالبات پرداخت شده است و در تلاش هستیم بقیه مطالبات گوجه کاران جنوب کرمان را در اسرع وقت پرداخت کنیم.

فرود سالاری ادامه داد: با ورودی که سازمان تعاون روستایی به بحث خرید گوجه در ابتدای سال جاری کرد کشاورزان را از ورشکستگی نجات داد.

وی خواستار رعایت الگوی کشت با توجه به میزان تقاضای موجود در جامعه شد و افزود: تمام تلاش ما این است که باقی مطالبات را نیز در کوتاه ترین زمان ممکن پرداخت کنیم.

وی افزود: ما هر کیلو گوجه را با نرخ ۳۰۰ تومان خریداری کردیم که در مجموع ۳۲ هزار تن گوجه فرنگی خریداری شد.


وی ادامه داد: یکی از سیاست های سازمان تعاون حمایت از کشاورزان است و در زمان افت قیمت محصول وارد گود می شود اما امسال بعد از خرید محصول با افت قیمت مواجه شدیم و محصول در انبارها مانده است و پس از فروش نرخ محصول به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: جنوب کرمان یکی از مراکز اصلی تولید گوجه فرنگی است و در سال چند بار کشت در جنوب کرمان انجام می شود.

تولید خارج از فصل از مزیت های کشاورزی جنوب کرمان است

سید یعقوب موسوی ادامه داد: در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان حدود ۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می شود که برای فروش این میزان محصول کشاورزی باید برنامه ریزی و بازار یابی و همچنین ایجاد ساز و کار حمل و نقل محصول انجام شود.

وی تصریح کرد: آنچه که در کرمان مهم است تولید خارج از فصل است اما متاسفانه برخی موارد به دلیل عدم بازاریابی و برداشت هم زمان یک محصول در استان های مختلف با افت قیمت مواجه می شویم.

وی دلال بازی را نیز یکی دیگر از مشکلات کشاورزان دانست و افزود: سازمان تعاون روستایی برای جلوگیری از دلال بازی و افت قیمت وارد می شود و سعی می کند با قیمتی منصفانه محصول را خریداری کند.

وی افزود: برای رفع مشکلات کشاورزان باید صنعت مرتبط با کشاورزی نیز در جنوب کرمان توسعه یابد که در همین ر استا چندین کارخانه رب گوجه در جنوب کرمان احداث شده است که این ساز کارها باید توسعه یابد تا در زمان تولید محصول بتوانیم بعد از فرآوری، محصول را نگهداری و در زمان مناسب راهی بازار کنیم.

موسوی گفت: گوجه محصولی است که اگر در زمان خاص برداشت نشود به سرعت خراب می شود به همین دلیل فرآوری این محصول از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

وی خواستار بازاریابی و رعایت الگوی مصرف شد و افزود: نباید همه کشاورزان در یک مقطع زمانی یک محصول خاص را تولید کنند چون در چنین شرایطی به سادگی قیمت افت شدید می کند.

کشاورزان از تولید بی رویه یک محصول جدا خودداری کنند

وی همکاری کشاورزی با صنایع و مسئولان را یکی از راهکارها دانست و افزود: بهتر است در هر فصل کشاورزان پس از مشورت با کارشناسان اقدام به تولید محصول کنند.

فرماندار جیرفت نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: کشاورزی یک پتانسیل و یک فرصت در راستای توسعه اقتصاد مقاومتی در جنوب استان کرمان است به همین دلیل باید طرح های حمایتی از کشاورزان در جنوب کرمان افزایش یابد.

به کشاورزان توصیه می کنم تعاونی های بزرگ کشاورزی تشکیل دهند و ساز و کارهای بازاریابی و صادرات محصولات کشاورزی را در دست گیرند

احمد امینی روش افزود: اگر در جنوب کرمان صنایع مربوط به کشاورزی از جمله تولید خیار شور، کمپوت میوه ها و رب گوجه افزایش یابد دیگر نیازی نیست، مجبور شویم محصولات کشاورزی را با دردسر به استان های دیگر صادر کنیم و در نهایت سود کشاورزان هم به جیب دیگران برود.

وی افزود: ما برای سرمایه گذاران فرش قرمز پهن می کنیم و در این صورت دیگر خبری از فروش نرفتن محصولات کشاورزی نخواهد بود.

وی بازار یابی علمی را نیز از مهمترین اقداماتی خواند که باید در جنوب کرمان انجام شود و گفت: به کشاورزان توصیه می کنم تعاونی های بزرگ کشاورزی تشکیل دهند و ساز و کارهای بازاریابی و صادرات محصولات کشاورزی را در دست گیرند.

در حالی در سال جاری به آغاز کشت محصولات مختلف نزدیک می شویم که همچنان چاره ای برای رفع مشکل عدم فروش محصولات اندیشیده نشده است و امکان افت قیمت برخی از محصولات همچون سال های گذشته وجود دارد.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
صالح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
0
0
مگر اندیشه ای جز تکرار حرف های همیشگی با الگو بکارید و بی رویه نکارید هم وجود دارد .

چه طور اعلام می کنند که کشت گندم را سال قبل ثابت نگه داشتیم و میزان محصول را در سطح بالا بردیم ولی سطح بقیه محصولات را نمی توانند تنظیم کنند .
کامران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
0
0
سه سال است که این رئیس کشاورزی جنوب برنامه برنامه می کند . روی کاغذ آماری کنار هم قرار می گیرد ..
متاسفانه استان های دیگر هم همزمان برداشت می کنند و نو برانه ایشان بی قیمت می شود . کاش استان های دیگر نمی کاشتند یا محصولشان را سرما می زد تا ایشان بازار را تنظیم می کرد. دلال ها هم نمی گذارند ایشان تنظیم کند و اگر دلال ها می گذاشتند ، محصول را می خرید و مثل گوجه بعد از یک سال پولش را می داد .
نگین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
0
0
هنوز هیچی پرداخت نشده. 9 میلیارد تومان بدهی به گوجه کار دارند که فقط اون اوایل 3 میلیارد تومانش را پرداخت کردند و هنوز که هنوز است 6 میلیارد تومان دیگه بدهکار گوجه کارند و اصلا معلوم نیست به این سال و ماهها طلب گوجه کار را بدهند. اما بیا و ببین که برای پسته کار چه بلوایی شد. استاندار.اتاق بازرگانی. مدیر بانک کشاورزی کشور و ...... 142 میلیاردتومان فقط اختصاص دادند تا پسته کاران یه دفعه خدایی نکرده نگرانی بهشان دست ندهد بخاطر یه ذره رکود بازارشان!! خب باید یه فرقی بین کشاورز شمال استان و جنوب استان باشه دیگه!!. خدایا ما جنوب کرمانی ها را از این بی عدالتی ها نجات بده.آمین
بهادر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
0
0
اگر قرار بود پول گوجه ها را بدهند ، از کجا پول می اوردند که سوپر مارکت بزنند .

اگر رب گوجه های ما در کارخانه ها مانده است ، لطفا قرار دادهای فروشتان را با آن کارخانه ها نشان بدهید که کدام کارخانه پول نداده است و مگر در قرارداد با کارخانه چنین شرطی داشته اید ؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

وزش باد و گرد و خاک مهمترین پدیده جوی در کرمان

هیچ مبلغ غیرمجازی هنگام ثبت نام نباید از اولیاء دریافت شود؛ دریافت پول صرفا برای کتاب، بیمه و فرم مدرسه

انبار کارخانه خودروسازی بم در آتش سوخت

سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت تغییر کرد

ارائه خدمات شرکت آب منطقه‌ای به کشاورزان، صرفا با سند مالکیت تک‌برگ

توضیح شهرداری کرمان در خصوص انسداد یک هفته‌ای تقاطع غیرهمسطح شهید بادپا

وعده حل مشکل شغل، بیمه و حقوق ورزشکاران توسط وزیر ورزش و جوانان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت آب و هوای کرمان

زنگ خطر بروز کبد چرب در جامعه؛ داروی فیبرینوژن بیماران پیوند کبد موجود نیست

آفت برگخوار پاییزه در مزارع گندم کنترل شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)