کد خبر: ۱۷۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۴
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیر خانه مطبوعات استان کرمان:
یش از 300 نشریه از روزنامه تا سالنامه در استان پهناور و خبرخیز کرمان، مجوز دارند و همواره از آموزش و کیفی سازی به عنوان حلقه های گمشده این زنجیره یاد شده است.
بیش از 300 نشریه از روزنامه تا سالنامه در استان پهناور و خبرخیز کرمان، مجوز دارند و همواره از آموزش و کیفی سازی به عنوان حلقه های گمشده این زنجیره یاد شده است.

به گزارش ایرنا استان کرمان از وجود 2 اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شمال و جنوب و به تبع آن 2 خانه مطبوعات در این مناطق برخوردار است که همین موضوع می تواند دلیلی متقن بر اهمیت دادن به رسانه های این استان در بخش های مختلف بخصوص آموزش باشد. 

فقدان رشته های مرتبط با روزنامه نگاری، علوم ارتباطات و مدیریت رسانه در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کرمان یکی از موانع اصلی در مسیر آموزش اهالی رسانه این به شمار می رود. 

مدیر خانه مطبوعات و رسانه های استان کرمان نیز گفت: مطبوعات این استان به عنوان برشی از مطبوعات کشور یکسری مشکلات و موانع کلی و برخی مشکلات اختصاصی استانی دارند.

محمدرضا نژادحیدری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا عامل اصلی ضعف در مطبوعات محلی را آموزش دانست و افزود: فقدان آموزش در مطبوعات فاصله جدی و معناداری بین مطبوعات استان و کشور ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: سرمایه گذاری مناسبی روی آموزش خبرنگاران، مدیران مسئول و سردبیران و سایر عوامل دست اندرکار حوزه مطبوعات و رسانه های استان کرمان انجام نشده است.

مدیر خانه مطبوعات و رسانه های استان کرمان گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به منظور ارائه آموزش های تخصصی به اهالی رسانه و مطبوعات برنامه ریزی جدی داشته باشد. 

وی با بیان اینکه گسترش رسانه های اجتماعی، رسانه های جمعی را با کاهش بی رویه مخاطب روبرو کرده است تصریح کرد: اگر نهادهای دولتی و صنفی دست به دست هم ندهند این مشکل فراگیرتر خواهد شد و نهادهای صنفی به تنهایی نمی توانند مشکل را در این بخش برطرف کنند.

وی گفت: در استان کرمان مشکلاتی بیش از مشکلات رسانه های کشور وجود دارد که ناقص بودن سامانه توزیع مطبوعات یکی از آنهاست که با چالش جدی مواجه است.

عضو هیات مدیره خانه مطبوعات استان کرمان، فرایند توزیع مطبوعات را در استان فرایند حرفه ای ندانست و اظهار کرد: مطبوعات کرمان برآوردی از فروش نشریه خود در دکه ها ندارند و دکه ها برگشتی مطبوعات را به رسانه ها ارجاع نمی دهد.

وی گفت: برخی از مطبوعات نیز از گذشته نشریه خود را به رایگان به دکه ها می دادند و این به یک رویه تبدیل شده است.

نژادحیدری با بیان اینکه دکه های توزیع نشریات به عنوان آخرین چرخه توزیع، دغدغه هایی دارند افزود: این دکه ها با تعرفه های برق بالایی مواجه هستند که چرخه اقتصادی آنها را دچار مشکل کرده است.

وی با اشاره به پیگیری در مورد تعرفه برق فرهنگی دکه های مطبوعاتی با رییس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی گفت: باید امتیازاتی به این دکه ها داده شود.

وی افزود: تاسیس شرکت های توزیع حرفه ای مطبوعات نیز در استان کرمان در دستور کار قرار دارد و در حال پیگیری مذاکره با هیات امنای دانشگاه آزاد برای تاسیس رشته روزنامه نگاری و ارتباطات در این استان هستیم که با چالش هایی مواجه است.

مدیر خانه مطبوعات و رسانه های استان کرمان گفت: برای احداث و راه اندازی دانشکده خبر در کرمان مکاتباتی انجام شده ولی تاکنون پاسخ شفافی دریافت نکرده ایم.

وی بر ارائه آموزش های کاربردی به مطبوعات تاکید کرد و گفت: بیش از آنکه مطبوعات به آموزش های آکادمیک نیازمند باشند به آموزش های کاربردی نیاز دارند زیرا بسیاری از افراد با تحصیلات مرتبط فاقد توانایی انجام کار در این حرفه هستند. 

مسئول کمیته آموزش خانه مطبوعات ایران اظهار کرد: تولید محتوا مهمترین ضعف مطبوعات استان کرمان و کشور است.

حسین شهابی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: افرادی که رشته تخصصی مربوط به مطبوعات را می خوانند وارد این عرصه نمی شوند و افرادی که در این بخش فعالیت می کنند آموزش های لازم و تخصصی را ندارند.

وی راه اندازی رشته ارتباطات و روزنامه نگاری در مقطع ارشد و دکترا را نیاز مبرم استان کرمان دانست و افزود: استاندار کرمان روز خبرنگار سه قول را به جامعه مطبوعات و رسانه های این استان داد که شامل پیگیری و راه اندازی فاز دوم مسکن مطبوعات، فراهم شدن زمینه پاسخگویی مدیران به رسانه ها و ایجاد دانشکده خبر با هماهنگی دانشگاه های مادر بوده است.

رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات استان کرمان بیان کرد: هنوز به هیچ یک از قول های روز خبرنگار در این استان جامه عمل پوشانده نشده است.

وی گفت: خانه مطبوعات استان کرمان از مکان مناسبی برای استقرار برخوردار نیست که لازم است در این زمینه سازمان های مرتبط زمین مناسبی را برای احداث خانه مطبوعات در اختیار این تشکل صنفی بگذارند. 

شهابی افزود: برنامه مدونی در زمینه افق توسعه رسانه های استان کرمان وجود ندارد و نیاز است سند جامع توسعه رسانه های استان کرمان تدوین شود.

وی بخشی از مشکلات رسانه ها و مطبوعات را مربوط به حوزه حقوقی رسانه دانست و تصریح کرد: سازمان نظام صنفی رسانه مانند دیگر صنوف در کشور وجود ندارد.

عضو هیات مدیره خانه مطبوعات کشور گفت: اگر مخاطب پایدار داشته باشیم اقتصاد رسانه تامین خواهد شد.

وی اضافه کرد: کرمان در زمینه آموزش خبرنگاران بسیار ضعیف است و اساتید برجسته روزنامه نگاری و رشته های مرتبط با آن در این استان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه باید قالب های جدید را وارد نشریات استان کرمان کنیم افزود: درصدد هستیم آموزش مجازی با کمک مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه برای اعضای خانه مطبوعات فراهم شود.

شهابی اظهار کرد: پیشنهاد می شود مطبوعات محلی با ادغام و تشکیل نشریات قدرتمند، ضمن جذب بیشتر مخاطب، کیفیت محتوای خود را ارتقاء بدهند.

وی از توزیع، تولید محتوا و سازمان آگهی ها به عنوان سه ضلع اصلی رسانه های مکتوب نام برد و گفت: توزیع صحیح و هدفمند مطبوعات نیازمند ایجاد مکان های متصل، منسجم و شکیل به نام دکه مطبوعاتی در شهرهای استان کرمان است.

رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات استان کرمان افزود: تعداد دکه های مطبوعاتی در استان کرمان با توجه به اضافه شدن تعداد مطبوعات سال هاست که اضافه نشده است. 

وی با بیان اینکه تلاش می شود روند توزیع مطبوعات در استان کرمان از طریق پست و با یارانه دولتی نه به شکل تجاری انجام شود خواستار حمایت از تامین بیمه ای و جانی پیک های موتوری توزیع مطبوعات شد.

وی گفت: در بخش سازمان آگهی ها نیز از سال های قبل نگاه مطبوعات محلی استان کرمان به آگهی های دولتی بوده که اشتباه است در حالی که باید نگاه به بخش خصوصی و مردم باشد.

شهابی افزود: نیاز است اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به تقسیم عادلانه آگهی های دولتی و ثبتی متناسب با کیفیت مطبوعات نه کمیت آنها اقدام کنند.

رئیس اداره مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز گفت: بیش از 300 نشریه محلی از روزنامه تا سالنامه با خاستگاه ثبت نام در کرمان مجوز انتشار دارند.

حیدر افشاری پور افزود: هم اکنون بیش از 100 هفته نامه، حدود 40 دو هفته نامه، بیش از 40 مورد ماهنامه، هشت دو ماهنامه، نزدیک 40 مورد فصلنامه، بیش از 10 مورد دو فصلنامه و یک سالنامه در استان کرمان منتشر می شود. 

وی بیان کرد: 9 روزنامه از گستره توزیع سراسری تا محلی و شهرستان تا پایان شهریور در این استان مجوز دریافت کرده اند.

وی گفت: 71 پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی شامل سایت های اینترنتی دارای مجوز نیز بین نشریات استان کرمان وجود دارد.

رئیس اداره مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان افزود: برخی نشریات استان کرمان دارای خاستگاه کشوری، منطقه، استانی و محلی شهرستانی هستند و کرمان از نظر تعداد نشریات در مقایسه با استان های دیگر جزء چهار استان برتر کشور است.

وی گفت: مطبوعات استان کرمان از نظر کیفی نیز با توجه به سیاست های شفاف سازی و حرفه ای گری معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال حرکت به سمت کیفیت بهتر است اما هنوز به کیفیت مطلوب نرسیده است.

افشاری پور بیان کرد: مطبوعات استان کرمان از نظر کمی رشد خوبی داشته اند اما در برخی عرصه های تخصصی مانند گردشگری، محیط زیست، معدن و غیره با توجه به قابلیت های استان جای مطبوعات خالی است.

وی گفت: هر نشریه ای که مجوز می گیرد باید کادر نشریه دوره های آموزشی را بگذراند زیرا فقدان آموزش ما را از اهداف دور می کند و همچنین اهالی رسانه باید قوانین، حقوق و رسالت خود را بشناسند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)