کد خبر: ۱۹۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
تکرار تراژدی کشاورزان جنوب کرمان؛
افت شدید قیمت محصول خیار در جنوب کرمان و افزایش نرخ نهاده های تولید موجب ورشکستگی کشاورزان شده و قیمت هر کیلو محصول از هزینه برداشت کمتر شده است.
مهر نوشت:
این روزها برداشت خیار از مزارع جنوب استان کرمان آغاز شده است و به ترتیب با گذر زمان رفته رفته زمان برداشت انواع محصولات از جمله گوجه فرنگی، توت فرنگی و هندوانه، سیب زمینی و پیاز نیز آغاز می شود.

اما با آغاز برداشت محصولات کشاورزی فصل گلایه های کشاورزان نیز آغاز شده است چند روز قبل بود که گزارشی تحت عنوان صادرات محصول خیار عنبرآباد به روسیه در خبرگزاری مهر منتشر شد و این خبر نقطه امیدی برای گشایش بازاری جدید مقابل کشاورزان در جنوب کرمان بود اما حالا کم کم زمزمه های کشاورزان همین شهرستان در خصوص افت شدید قیمت خیار در حال شنیده شدن است.

سطح زیر کشت بالای محصولات کشاورزی و کشت همزمان یک محصول در شهرستانهای جنوبی کرمان و شباع بازار مصرف مهمترین دلیل افت قیمت محصول است. این درحالیست که در هرمزگان و فارس و بوشهر نیز همین محصول کشت شده است.

سایه همیشگی دلالان بر سر مردم

دلال بازی، کمبود امکانات حمل و نقل و درنهایت عدم وجود صنایع بالا دستی مانند بسته بندی شکیل و نبود بازاریابی علمی موجب می شود محصول کشاورزان روی دستشان بماند.

دقیقا در همین زمان بار دیگر سایه سیاه دلالان غیر بومی بر سر مزارع کشاورزی گسترده می شود و در نهایت هر چه که از زمان برداشت محصول بگذرد قیمت را کاهش می دهند بطوریکه کشاورزان دیگر هیچ سودی برای تامین مایحتاج زندگی خود نداشته باشند و پایان داستان به اینجا ختم شود که محصولات خوراک دام ها و یا امحاء شوند.

البته این پدیده هیچ ارتباطی به دولتها و مدیریت های خرد و کلان در مقاطع زمانی ندارد و از دولت هشتم تا کنون ادامه داشته و هیچ گاه چاره ای برای جلوگیری از به یغما رفتن دستمزد کشاورزان اندیشیده نشده است.

این پدیده هیچ ارتباطی به دولت ها و مدیریت های خرد و کلان در مقاطع زمانی ندارد و از دولت هشتم تا کنون ادامه داشته و هیچ گاه چاره ای برای جلوگیری از به یغما رفتن دستمزد کشاورزان اندیشیده نشده استمحمد شعبانی از جمله این کشاورزان است که به خبرنگار مهر می گوید: طی دهه گذشته هر سال شاهد افت شدید قیمت محصول در طول فصل هستیم در حالیکه یک کشاورز نمی تواند اقتصاد کلان را مدیریت کند و یا بازاریابی کند و سیاست گذاری های کلان را انجام دهد در تمام دولت ها این داستان بوده و همچنان ادامه داشته است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو خیار به ۳۰۰ تومان رسیده است در حالیکه در بازار مصرف بسیار بیشتر از این رقم فروخته می شود.

وی گفت: هر سال قیمت بذر، کود و سوخت و کارگر و پلاستیک افزایش می یابد اما در مقابل قیمت محصول کاهش می یابد.

این کشاورزی می گوید: خرید تضمینی راهکار مناسبی برای حل مشکل کشاورزان نیست بلکه باید زمینه برای دسترسی به بازار مصرف مهیا شود، کشاورز کارش تولید است که هر سال با تمام سختی ها این کار به خوبی در شهرستان های جنوبی انجام می شود اما سوال این است چرا زمینه بازاریابی علمی و دسترسی کشاورز به بازار مصرف مهیا نمی شود.

محمد اسلام پناه دیگر کشاورز عنبرآبادی به خبرنگار مهر می گوید: خواهشی که از رسانه ها داریم این است که مشکل ما را با دید گاه صنفی کشاورزان پیگیری کنند و ما را واردمسائل دیگر نکنند چون کشاورزی پایه اقتصاد جنوب کرمان است و نمی تواند بازیچه شود.

کشاورزان نیاز به تعاونی مستقل و قوی دارند

وی تصریح کرد: کشاورزان به یک تعاونی قدرتمند نیاز دارند همان چیزی که در رفسنجان و زرند شکل گرفته باید محصولات توسط تعاونی به بازار هدایت شود در حال حاضر متولی در این زمینه وجود ندارد و دلالان این خلاء را هر سال پر می کنند.

اسلام پناه افزود: ۳۰۰ تومان برای هر کیلو خیار حتی دستمزد برداشت محصول هم نمی شود و اگر برداشت نشود حداقل نباید پول کارگر بدهیم.

وی ادامه داد: شغل اصلی مردم این منطقه کشاورزی است و مردم راهکار دیگری برای امرار معاش ندارند اما چرا هر سال این مشکل تکرار می شود جای سوال دارد.

افت قیمت محصول در حالی روی داده که مشتری هم در بازار وجود ندارد، قیمت حمل و نقل تا بازار شهرهایی بزرگی مانند تهران، اصفهان و تبریز هم سرسام آور است از سوی دیگر کارخانه ای برای فراوری محصول هم در منطقه وجود نداردعلی قنبری نیز به خبرنگار مهر گفت: افت قیمت محصول در حالی روی داده که مشتری هم در بازار وجود ندارد، قیمت حمل و نقل تا بازار شهرهایی بزرگی مانند تهران، اصفهان و تبریز هم سرسام آور است از سوی دیگر کارخانه ای برای فراوری محصول هم در منطقه وجود ندارد.

وی ادامه داد: اینجا فقط یک مشکل وجود دارد مدیریتی برای رساندن محصول و جهت دهی بازار وجود ندارد، تجربه بیش از یک دهه ورشکست شدن کشاورزان نشان می دهد بخش خصوصی نمی تواند راهکاری برای حل مشکل باشد یا سازمان جهاد کشاورزی باید ورود کند یا تعاون روستایی و یا یک تعاونی قوی توسط کشاورزان ایجاد شود.

قنبری افزود: قرار بود محصول کشاورزان به صورت مستقیم در بازار میوه و تره بار تهران عرضه شود سوال اینجاست چرا اینگونه نشد؟

وی می گوید: قیمت سم و کودی که برای تولید استفاده کرده ایم بیشتر از نرخ فروش محصول است چگونه باید این ضرر را جبران کنیم و چرا حالا که باید ۳۰۰ تومان محصول را به دلال بفروشیم همین محصول در شهرهای دیگر دو برابر و یا بیشتر فروش می رود این اختلاف به جیب یک عده دلال می رود که حتی یک بار آفتاب جنوب کرمان را تجربه نکرده اند.

زهرا خالصی زن کشاورزی است که برای فروش محصول خیار به بازار میوه و تره بار جیرفت مراجعه کرده و می گوید: برای کشت محصول وام کشاورزی گرفته ایم و باید با سود برگردانیم در حالیکه با این نرخ که هر روز کمتر هم می شود حتی اصل پول هم تامین نخواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان عنبرآباد در گفتگو با مهر اظهارداشت: با تدبیر انجام شده بخشی از محصول سال جاری به روسیه صادر شد و این اقدام توانست پشتوانه ای مناسب برای بازاریابی برای بخشی از محصول باشد.

خیار خاردار صادر شد و محصول معمولی روی دست کشاورزان ماند

محسن طاهری ادامه داد: این محصول شامل خیار خاردار بود که جزو سفارشات طرف مقابل بود اما در عنبرآباد ۲۶۰ هکتار سطح زیر کشت خیار گلخانه ای و ۴۰ هکتار نیز زیر کشت خیار خاردار رفته که خیار خاردار صادر شده است و بقیه خیار هم از نوع معمولی است.

وی خواستار توسعه کشت صادرات محور محصول شد و افزود: رعایت الگوی کشت و بازاریابی یکی از مهمترین راهکارهای بازار کشاورزی در جنوب کرمان است.

طاهری ادامه داد: تولید خیار خاردار دارای صرفه اقتصادی است و حتی تسهیلات مناسب نیز به افرادی که کشت این محصول را انجام داده اند پرداخت می شود.

وی گفت: به کشاورزان توصیه می کنیم که در زمان کشت محصول به توصیه های کارشناسان در خصوص نوع محصول توجه داشته باشند.

هم اکنون خیار خاردار در جنوب کرمان از مشتری قابل قبولی برخوردار است و هر کیلو از این محصول با قیمت مناسب در بازار به فروش می رسد اما عرضه یکباره خیارهای معمولی و بدون بسته بندی مناسب سبب شده است قیمت این نوع محصول که باید در بازار داخلی به فروش برسد دچار مشکل شود.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
گرگندی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
0
0
دلال شده است سپر بلای مدیریت در کشاورزی
و خصوصا کشاورزی جنوب که گرفتار صدها بلا و مصیبت است که به چنین سرنوشتی گرفتار می شود ولی همه مشکلات را به دلال می چسبانند و در شرایط مناسب بودن قیمت ها دیگر همه دستگاه دولتی و انجمن ها آوازخوانی می کنند . قیمت مرکبات جنوب هم که به برکت سرما و یخ زدگی شمال کمی بهبود داد دلالان هم سرمازده شده اند و مشکل ساز نیستند .
سرونی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
0
0
پرتقال های یخ و سرمازده تلخ شده دورریز شمالی ها نصفه قیمت خرید می شود و به کارخانه آب گیری سنوس جیرفت می اید تا به شکل آب میوه به خورد ما شود و لی محصول تازه و سبز ما زیر نصف قیمت هزینه هائی که کرده ایم ، خریدار ندارد و مدیران مان هم خوب بلدند نمایش در آورند و ادعا داشته باشند .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)