کد خبر: ۱۹۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان :
اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استان در سال جاری بیش از 57 هزار میلیارد تومان بوده است که با رشد 9.1 درصدی در سال آینده به حدود 63 هزار میلیارد تومان افزایش می یابد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان به تشریح جزییات بودجه استان کرمان در سال 1396 پرداخت و از رونق حمل و نقل و راه های استان کرمان در سال آینده خبر داد.
 
دکتر "جعفر رودری" در گفت و گوی تفصیلی با خبرگزاری ایسنا، منطقه کویر، بودجه سال 1396 استان کرمان را تشریح کرد و گفت: اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استان در سال جاری بیش از 57 هزار میلیارد تومان بوده است که با رشد 9.1 درصدی در سال آینده به حدود 63 هزار میلیارد تومان افزایش می یابد.

وی افزود: اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استان کرمان که شامل؛ استانی، نفت،گاز، الزامات و ماده 18 ردیف (استانی، ملی، استانی ویژه)، ملی، استانی ویژه می گردد که در سال جاری از محل استانی و نفت 316 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته استان بوده است که در سال آینده این اعتبار به 361 میلیارد تومان خواهد رسید.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با بیان این مطلب که نرخ رشد اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استان های کشور 13.1 درصد می باشد، ادامه داد: نرخ رشد اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استان کرمان 14.6 درصد است که نسبت به سایر استان ها 1.5 درصد بالاتر می باشد.

وی با اشاره به اینکه به جزء ردیف استانی و نفت؛ اعتبارات دیگری در قالب استفاده متوازن از امکانات کشور به استان ها تخصیص داده می شود، اظهار کرد: این بخش از اعتبارات شامل دو بخش استانی و ملی می باشد که در بخش استانی در سال جاری  329.5 میلیارد تومان به استان کرمان اختصاص داده شده و در سال آینده با رشد 4.99 درصدی به 346 میلیارد تومان رسیده است.

رودری از رشد 4.96 درصدی اعتبارات استفاده متوازن از امکانات کشور در بخش ملی خبر داد و تصریح کرد: اعتبارات این بخش به استان کرمان در سال جاری 219.7 میلیارد تومان بوده است که در سال آینده این اعتبار به 230.6 میلیارد تومان رسیده است.

وی اضافه کرد: اعتبار طرح های پیوست مصوب قانون که همان طرح های ملی استانی شده می باشند، امسال 127 میلیارد تومان و در سال آینده 187 میلیارد تومان به استان کرمان اختصاص داده شده است که مجموعا طرح های ملی استانی شده، با رشد بیش از 47 درصد مواجه می باشند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان از اعتبارات هزینه ای سخن به میان آورد و عنوان کرد: به صورت كلي اعتبارات هزینه ای در بودجه عمومي دولت به تفكيك جهت تأمين هزينه‌هاي جاري دولت و هم‎چنين هزينه نگهداشت سطح فعاليت‌هاي اقتصادي و اجتماعي دولت پيش‌بيني مي‌شود، این اعتبارات هزینه ای شامل برخی از ارگان ها مانند؛ آموزش و پرورش، دستگاه های نظامی و انتظامی، دانشگاه ها که به شکل ملی و مستقیم پول دریافت می کنند، شامل این اعتبار نمی شوند و فقط 33 دستگاه از محل اعتبارات استانی، هزینه کرد آنها پرداخت می گردد.

وی به رشد 22.4 درصدی اعتبارات هزینه ای استان اشاره و اضافه کرد: در سال جاری 323.5 میلیارد تومان اعتبارات هزینه ای استان بوده است که در سال 1396 به 395.9 میلیارد تومان افزایش می یابد که رشد متوسط استان های کشور حدود 17.5 درصد است که استان کرمان حدود 5 درصد رشد اعتبارات هزینه ای آن نسبت به متوسط استان های کشور بیشتر می باشد.

رودری افزایش رشد اعتبارات استان کرمان در سال 1396 را مرهون پیگیری های سازمان برنامه بودجه استان، استاندار و سایر مسئولین با مرکز دانست و اذعان کرد: اعتبارات هزینه ای که به دو بخش حقوق و مزایای مستمر که از طریق خزانه و حکم افراد پرداخت می شود، امسال 178 میلیارد تومان و سال 1396 که با رشد 28 درصدی به 228 میلیارد تومان افزایش پیدا می کند. 

وی افزود: سایر هزینه ها 167 میلیارد تومان برای سال 96 اختصاص داده شده است که نسبت به سال جاری با رشد 15 درصدی روبرو بوده است و قابل ذکر است که نسبت به متوسط کشوری از نرخ رشد بالاتری برخوردار می باشیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با بیان آنکه بخش عمده بودجه کشور به صورت ملی توزیع می گردد، ابراز کرد: اعتبارات عمرانی که حدود 18 درصد آن بصورت استانی و بیش از 82 درصد بصورت ملی توزیع می گردد، همچنین اعتبارات هزینه ای بیش از 96 درصد ملی و کمتر از 4 درصد آن بصورت استانی توزیع می شود.

وی تصریح کرد: اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای؛ اعتبارات عمرانی و سرمایه گذاری را رقم می زنند و با توجه با آنکه بیش از 82 درصد از این اعتبارات بصورت ملی توزیع می گردد، بنابراین پیگیری های دستگاه های اجرایی، مسئولین استان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در طول سال در میزان تخصیص بودجه بسیار موثر می باشد.


رودری به تشریح بودجه ای که ملی توزیع می گردد، پرداخت و اظهار کرد: بخشی از این بودجه در قالب طرح ها و پروژه های مصوب که در قانون تسریع شده اند، مانند؛ راه های استان، انتقال آب از صفارود و ... می باشند؛ علاوه بر این ردیف های متمرکزی نیز در بودجه وجود دارد که این ردیف ها یک عنوان کلی دارند، به عنوان مثال توسعه آب روستایی، توسعه جاده های روستا، بهداشت و درمان، نوسازی مدارس و ... که سهم استان ها برای این ردیف اعتبار در طول سال رقم می خورد، بنابراین بودجه اعلامی از طرف دولت می تواند فراتر از این اعداد و ارقام باشد.

خبرهای خوب بودجه ای 

وی به اتفاق بسیار خوبی که در بودجه سال 96 برای جنوب استان رقم خورده است، اشاره و عنوان کرد: با توجه به پیگیری های مسئولین استان و توجه هییت دولت از جمله دکتر «جهانگیری» و دکتر «نوبخت» که در دو سفری که به استان داشته اند، در بودجه 1396 یک ردیف مستقل برای کمک به جنوب استان که 100 میلیارد تومان می باشد و این اعتبار برای ارتقا سطح زیرساخت های جنوب استان دیده شده است، تخصیص یافته است. 

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان از عدم صحت شایعه استقلال بودجه جنوب استان کرمان سخن به میان آورد و ابراز کرد: احداث راه آهن «بم – جیرفت» یکی دیگر از اتفاقات خوب سال 1396 برای استان کرمان می باشد، قابل ذکر است که قبلا بصورت مطالعاتی در قانون بودجه آمده بود اما سال آینده وارد فاز اجرایی و عملیاتی خواهد شد و 50 میلیارد تومان برای احداث این راه آهن اختصاص یافته است که اوایل سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز می گردد.

وی ادامه داد: بحث جاده ارتباطی جیرفت و بم تامین اعتباری خوبی شده که این موضوع می تواند در روان سازی صادرات محصولات کشاورزی کمک شایانی کند، بطوریکه بخش عمده آن در سال آینده بهسازی می گردد و همچنین کمک زیادی برای رفع ترافیک این مسیر خواهد کرد.

رودری سال آینده را سال شکوفایی حمل و نقل و راه های استان دانست و تصریح کرد: اگر آنچه در لایحه بودجه در نظر گرفته شده است، محقق گردد، سال آینده رونق چشم گیری در بحث راه های استان شاهد خواهیم بود.

وی از در اختیار دادن اطلاعات بودجه ای استان به مسئولین استانی برای پیگیری های لازم و استفاده قانونی از ظرفیت های بودجه خبر داد.

سایه نفت بر بودجه کشور

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با بیان این مطلب که نفت؛ بطور غیر مستقیم اقتصاد ما را تحت الشعاع قرار داده است و نمی توان منکر تاثیر نفت بر اقتصاد کشور شد، ابراز کرد: یک هزار و هشتاد میلیارد تومان بودجه کل کشور در سال 1396 می باشد که دو سوم آن بودجه شرکت های دولتی و یک سوم آن بودجه عمومی دولت است.

بخش مبنای اقتصاد استان

وی در پاسخ به این سوال که سهم هر کدام از بخش های اقتصادی در کل اقتصاد استان چه میزان و کدام بخش، بخش مبنایی ما می باشد؟ اعلام کرد: سهم هر کدام از بخش های اقتصادی در کل اقتصاد استان چه میزان می باشد و کدام بخش، بخش مبنایی ما میباشد؟ استان کرمان تقریبا یک سوم اقتصاد استان مربوط به تولیدات بخش کشاورزی است، نزدیک به 28 درصد بخش صنعت و زیر بخش های وابسته به آن را تشکیل می دهند( تامین انرژی، ساختمان، صنعت ساخت و معدن) و حدود 40 درصد بخش خدمات را شامل می شود.

رودری اضافه کرد: به لحاظ حجم، بخش خدمات گسترده ترین و دارای بالاترین ارزش افزوده در اقتصاد استان می باشد، اما بخش خدمات یک ویژگی خاص دارد و آن وابستگی بسیار زیاد به بخش های تولیدی دیگر می باشد، به گونه ای که بخش خدمات، ارتباطات میان بخشی بسیار بالایی با سایر بخش ها دارا می باشد و در بیشتر موارد، بسیاری از فعالیت های خدماتی ماهیت آنها به وجود فعالیت های سایر بخش های اقتصادی وابسته می باشد؛ از این جهت بخش های کشاورزی و صنعت به عنوان زیربنای اقتصادی استان می باشند، غیر قابل انکار می باشد. 

وی در پاسخ به این سوال که راهبردهای توسعه استان چه مواردی می باشند؟ عنوان کرد: بخش کشاورزی استان ظرفیت های بسیار مهمی دارد، با توجه به اینکه بخش معدن یکی از ظرفیت نهای بزرگ اقتصادی استان کرمان می باشد به گونه ای که 40 درصد کل ارزش افزوده معادن بخش غیر نفت کشور، مربوط به استان کرمان است که این رقم بسیار بالایی می باشد بنابراین محور توسعه استان در سند چشم انداز بخش معدن و صنعت می باشند. 


رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان تاکید کرد: اگر بتوانیم چرخه تولید و فراوری در بخش معدن را کامل کنیم، می تواند نقش بسیار مهمی در رشد اقتصادی استان داشته باشد.

وی بخش کشاورزی استان کرمان را به عنوان یکی از پتانسیل های کشوری مطرح کرد و بیان کرد: توسعه بخش کشاورزی وابسته به بخش صنعت برای تولید کود، سم، صنایع تبدیلی و تکمیلی و بخش خدمات چرخه تکمیلی تولید را تشکیل می دهد بطوریکه اگر محصولات در بازار هدف توزیع نگردد به هدف غایی خود دست نخواهیم یافت.

رودری اظهار کرد: بازارهای مالی در ایران بطورکلی بازارهای کسترده ای نمی باشند و شاید یکی از بزرگترین مشکلات در بخش پولی اقتصاد، این مساله باشد؛ به گونه ای که بخش پولی اقتصاد ما از تکامل لازم برخوردار نبوده است براین اساس این چنین اقتصادهایی، پایه اصلی تامین منابع مالی آنها را بانک ها تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: در اقتصاد سالم دنیا معمولا بانک ها تامین منابع مالی کوتاه مدت را انجام می دهند و بازار سرمایه مانند بورس تامین منابع مالی بلند مدت را برعهده دارد؛ اما در کشور ما به این دلیل که بازار بورس و سرمایه هنوز نتوانسته است جایگاه خود را تثبیت کند، لذا بانک ها خلاء ناشی از بازار سرمایه را پر کرده اند. 

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان افزود: در استان کرمان نیز تامین منابع مالی از طریق بانک ها صورت می گیرد و حتی در الگو تغییر منابع مالی در برنامه ششم توسعه انجام داده ایم یکی از منابع تامین مالی، بانک ها می باشند.

وی تراز تجاری استان 9 ماهه استان کرمان اشاره و اعلام کرد: بیش از 900 میلیون دلار صادرات و 602 میلیون دلار واردات استان در 9 ماهه اول سال جاری استان می باشد که تقریبا اکنون حدود مثبت 300 تراز تجاری استان است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

رفع تصرف 5 هکتار از زمین‌های دولتی در جنوب کرمان

 ۶ نفر در رابطه با  آتش‌سوزی انبار کارخانه مدیران خودرو تحت تعقیب قضائی قرار گرفتند

قیمت طلا در بازار کاهشی شد

مهم‌ترین علامت کنسروهای فاسد/ به ظاهر قوطی کنسرو توجه کنید

کشف 41 کیلوگرم ماده روانگردان شیشه در بم

صدور هشدار سطح زرد هواشناسی؛ گرد و خاک کرمان را فرا می‌گیرد

درخواست کارت سوخت از خردادماه اینترنتی می شود

ثبت‌نام مدارس فقط با ثبت در سامانه املاک و اسکان

مدیرکل منابع طبیعی کشور عنوان کرد: ضرورت اجرای انجام عملیات آبخیزداری در جنوب کرمان

توصیه های مهم پلیس راهور کرمان به عابران پیاده

پربازدید ها

رفع تصرف 5 هکتار از زمین‌های دولتی در جنوب کرمان

جدیدترین قیمت طلا و سکه در بازار امروز 22 اردیبهشت 1403

از برنامه‌های مهم سرمایه‌گذاری در استان، گذر از منابع بانکی و استفاده از سایر ظرفیت‌ها است

درخواست کارت سوخت از خردادماه اینترنتی می شود

قیمت طلا در بازار کاهشی شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)