کد خبر: ۱۹۶۹۱
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱
ارسال به دوستان
ذخیره
حادثه آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان نوستالژیک پلاسکو، وارد ششمین روز خود شد که نشان از عمق فاجعه دارد اما آیا گذشت زمان باردیگر همه این اتفاقات را به فراموشی خواهد سپرد و یا اینکه همه مردم و مسئولین خواهند پذیرفت که حادثه پلاسکو خیلی دور نیست و در همین حوالی است.

حادثه پلاسکو در تهران، دل میلیون ها انسان دیگر را در شهرها و حتی کشورهای دیگر به درد آورد اما آیا این حادثه یک بار هم که شده، برای اولین بار، درس عبرتی برای مسئولین و مردم خواهد بود...

به گزارش خبرگزاری ایسنا منطقه کویر، حادثه آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان نوستالژیک پلاسکو، وارد ششمین روز خود شد که نشان از عمق فاجعه دارد اما آیا گذشت زمان باردیگر همه این اتفاقات را به فراموشی خواهد سپرد و یا اینکه همه مردم و مسئولین خواهند پذیرفت که حادثه پلاسکو خیلی دور نیست و در همین حوالی است.

کرمان نیز از این قاعده مستثنی نیست و بازار کرمان خود نیز می تواند در صورت عدم رعایت مسایل ایمنی و نوع ساختار آن فاجعه ای حتی بزرگتر از پلاسکو را رخ دهد.

شهردار کرمان پیش از این در جلسه شورای اداری شهرستان کرمان با اشاره به حادثه پلاسکو، گفت: این یک فاجعه سنگینی بود و تلنگری برای مردم مخصوصا مردم کرمان می باشد تا در ساخت و سازها قوانین و استانداردها را رعایت نمایند.

"علی بابایی" یادآور شد: پس از آتش سوزی سال قبل در بازار کرمان اقدامات و مصوبات خوبی داشتیم، بطوریکه هم اکنون همه ساخت و سازها باید تاییدیه آتش نشانی را نیز اخذ نمایند.

شهردار کرمان ادامه داد: تمامی اماکنی که از قبل اخطار داده ایم، مقرر گردیده که رونوشت آنها به فرمانداری و دستگاه های مربوطه ارسال گردد تا اقدامات لازم اتخاذ گردد.

وی از برخی ساخت و سازهای غیر اصولی در شهر کرمان خبر داد و اظهار کرد: بطور مثال 700 واحد مسکونی در یکی از شهرک های کرمان ساخته شده که حتی سردر ورودی آن اجازه ورود ماشین آتش نشانی را نمی دهد که باید در این خصوص تدبیری اندیشیده گردد.

اما فرماندار کرمان نیز با اشاره به حادثه تلخ پلاسکو، تصریح کرد: حادثه پلاسکو تهران باید برای ما درس باشد، قابل ذکر است که اطراف بازار را پایش نموده ایم و هیچ کاهلی و هیچ مماشاتی را در حوزه ایمنی نخواهیم پذیرفت.

"محمدعلی توحیدی" با بیان این مطلب که اگر حادثه ای مانند پلاسکو در کرمان رخ دهد، باید مدنظر داشته باشیم که ما امکاناتی مانند تهران نداریم، عنوان کرد: باید همه مسئولین و مردم در جهت جلوگیری از اینگونه اتفاقات گام بردارند.

در این راستا "ابوالقاسم سیف الهی" معاون امور فنی و عمرانی استاندار کرمان در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا، در خصوص میزان آمادگی استان کرمان در برابر حوادث ناگواری همچون پلاسکوی تهران، اظهار کرد: امکاناتی که در استان موجود می باشد در حد بزاعت و توان استان می باشد.

وی با بیان این مطلب که عوامل متعددی زمینه ساز اینگونه حوادث می باشد، تصریح کرد: مانند ساختمان پلاسکو در کشور زیاد می باشد.

جانشین ستاد مدیریت بحران استان کرمان از تلاش و ایثارگری های آتشنشان سخن به میان آورد و افزود: هیچگاه تضمین نمی کنیم که اتفاقی مانند پلاسکو تهران در کرمان رخ نمی دهد و یا اگر این چنین حادثه ای در کرمان بوقوع بپیوندد، قابل کنترل می باشد، و تنها باید پذیرفت که امکانات در حد کافی نداریم.

وی پیشگیری را مهمترین راهکار دانست و ابراز کرد: حادثه پلاسکوی تهران یک اتفاق نادری نمی باشد و می تواند این چنین واقعه ای در بسیاری از ساختمان ها حتی در شهری مانند کرمان رخ دهد، اما باید اقدامات پیشگیرانه انجام داد تا چنین رخدادهایی صورت نپذیرد.

سیف الهی از راه های برخورد با اشخاصی که مسایل ایمنی را در ساخت و سازها رعایت نکرده اند، سخن گفت و تصریح کرد: هر ساخت و سازی باید پایان کار دریافت نماید و صدور پایان کار منوط به رعایت نکات ایمنی، اطفای حریق می باشد و اگر موردی وجود داشته باشد که پس از اخذ پایان کار تخلف نموده است شهرداری از طریق کمیسیون ماده 100 می تواند آن ساختمان را ممیزی نماید.

وی ادامه داد: اکنون برخی از ساختمان های کرمان بر اساس بررسی های شهرداری ممیزی شده اند، اما نکته قابل تامل این می باشد که فقط دستگاه قضایی می تواند دستور تخریب، پلمب و ... را صادر نماید و این امر امکان پذیر می باشد.

وضعیت بازار کرمان در زمان آتش سوزی

"علی عسکری" مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر کرمان در این باره به ایسنا می گوید: ضمن عرض تسلیت به تمام خدمتگزاران در آتش نشانی و خانواده آتش نشانان گرانقدرحادثه پلاسکو، برای روح شهیدان علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت می کنم.

وی از میزان خطر پذیری کرمان در مقابل حوادث سخن گفت و اظهار کرد: با توجه به وجود ساختمان های بلند مرتبه و مراکز تجاری، امکان آتش سوزی در کرمان وجود دارد و متاسفانه برخی از این ساختمان ها نکات ایمنی را رعایت ننموده اند. 

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر کرمان عنوان کرد: از مدت ها قبل کار بازرسی ساختمان های تجاری و پزشکی از محدوده فرودگاه تا میدان شهدا، را انجام داده ایم و به ساختمان هایی که دچار مشکل بودند، اخطار داده تا در جهت رفع آن اقدام نمایند و پس از اتمام وقت مهلت دوباره بازدید خواهیم نمود.

وی به بازار کرمان اشاره و افزود: بازار کرمان برخی از راه های ورودی و خروجی آن دارای مشکل بود که حل گردیده، بطوریکه 20 عدد شیر آتش نشانی در بازار اضافه گردیده و از یک هزار و 200 مغازه موجود در بازار بازدید و مشکلاتشان در زمینه ایمنی را اعلام نموده ایم تا مالکان در جهت رفع آنها اقدام نمایند.

این مقام مسئول تاکید کرد: با توجه به ایستگاه آتش نشانی در میدان قرنی که نزدیک بازار می باشد و همچنین بازار دارای طبقات نمی باشد، فقط مشکل در بازار کرمان، دسترسی ها می باشد و اگر دسترسی ها وجود داشته باشد در اطفای حریق بازار کرمان با مشکل مواجه نخواهیم شد.

عسکری اعلام کرد: با توجه به وضعیت و امکانات موجود، اگر حادثه ای در مجتمع های تجاری و ساختمان های بلند مرتبه رخ دهد مقابله با آن بسیار سخت می باشد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر مالک به اخطارهای سازمان آتش نشانی بی توجهی کند، چگونه با آن مقابله خواهید نمود؟ گفت: آتش نشانی ضوابط قانونی در برخورد با این مورد ندارد اما با توجه به حادثه پلاسکو، با همکاری دادستانی و فرمانداری اگر مالکان مشکلات را رفع ننمایند، با آنها برخورد جدی خواهد شد.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر کرمان در خصوص ایمنی بیمارستان های کرمان، تصریح کرد: برخی از بیمارستان های ما ایمنی لازم را ندارند و براساس تفاهمنامه ای بین آتش نشانی و بیمارستان ها، مشاوره و آموزش های لازم را به کارکنان آنها داده ایم، به گونه ای که 90 درصد بیمارستان های شهر کرمان آموزش لازم داده شده است.

وی اضافه کرد: اما برخی بیمارستان های شهر کرمان قدمت زیادی دارند، بنابراین امکانات جدید در اطفای حریق را ندارند، که امیدواریم مشاوره ها و آموزش های که به آنها داده ایم، کافی باشد تا دچار مشکل نگردند.

عدم امکانات مقابله با آتش سوزی در ساختمان های بلند مرتبه

عسکری مشکلات آتش نشانی کرمان را در ساختمان های بلند مرتبه دانست و اعلام کرد: در شهر کرمان برای ساختمان های بلند مرتبه؛ فقط یک نردبان 35 متری و یک بالابر 25 متری داریم و با توجه به ساخت و سازهای بلند مرتبه ای که در شهر کرمان صورت می گیرد، نیاز آتش نشانی بیش از این می باشد.

وی افزود: برخی از مجتمع های مسکونی شهر کرمان در اطفای حریق مشکل دارند، بطور مثال؛ بیشتر مجتمع های مسکن های مهر در سیستم اطفای حریق دارای مشکل می باشند، اما از این پس در ساخت و سازها نظارت شدید خواهد شد.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر کرمان افزود: ساختمان هایی که بیش از سه طبقه؛ قبل از صدور پایان کار باید تاییدیه ایمنی را از سازمان آتش نشانی اخذ نمایند و پس از این دیگر شاهد ساخت چنین مجتمع هایی نخواهیم بود. 

وی با بیان اینکه با توجه به 10 ایستگاه آتشنشانی در کرمان به سرانه استاندارد جهانی نزدیک شده ایم، اذعان کرد: در کرمان به ازای هر 60 هزار نفر یک ایستگاه در کرمان وجود دارد، بنابراین به سرانه استاندارد بین المللی رسیده ایم. اما با توجه به مجتمع های زیاد مسکن مهر در شهرک مطهری به دنبال آن می باشیم که یک ایستگاه آتشنشانی در آنجا نیز راه اندازی کنیم.

عسکری تجهیزات آتش نشانی کرمان استانداردهای لازم را ندارند اشاره و ابراز کرد: اکنون اولویت سازمان آتش نشانی به روز رسانی و افزایش تجهیزات می باشد، ضمن آنکه ایمنی، پیشگیری و آموزش از اولویت های دیگر این سازمان می باشد.

وی به آموزش دورن سازمانی و برون سازمانی آتش نشانی اشاره و اظهار کرد: در بحث آموزش دورن سازمانی که به آموزش کارکنان سازمان می پردازد و ماهیانه یک دوره آموزش تخصصی برای کارکنان داریم و آتش نشان های تخصص های مطلوبی دارند و فقط باید تجهیز شوند تا بتوانند در زمان حادثه کارآمدتر عمل نمایند.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر کرمان عنوان کرد: آموزش به شهروندان از دیگر اقدامات این سازمان می باشد، به گونه ای که در سال جاری تا کنون بیش از 70 نفر را در قالب آتشنشان داوطلب بصورت رایگان آموزش داده ایم و اکنون در همه ایستگاه های آتش نشانی ثبت نام از علاقمندان انجام می شود.

وضعیت معیشت آتش نشانان

وی اعلام کرد: آتش نشان ها علاوه بر بیمه تامین اجتماعی، بیمه مکمل درمان می باشند و بیمه عمر به دلیل آنکه باید خود افراد هزینه آن را پرداخت نمایند بنابراین برخی از آتش نشان های ما بیمه عمر می باشند، ضمن آنکه بیمه حوادث نیز می باشند. 

عسکری ادامه داد: حقوق دریافتی آتش نشانان جوابگوی زحمات و جانفشانی های آنها نیست اما سعی ما براین است که حقوق آنها ماهیانه پرداخت گردد، ضمن آنکه سختی کار آتش نشانان نیز در چند روز اخیر به تصویب رسید و امیدواریم که تصویب نهایی گردد و این ردیف حقوقی نیز شامل آنها گردد.

وی به مردم توصیه کرد: در زمان رخداد حادثه ای، مهمترین و مفیدترین کمک شهروندان این می باشد که در محل حادثه تجمع ننمایند، زیرا امدادرسانی یک کار تخصصی می باشد، همچنین زمانی که خودروهای ما در آژیرزنان خود را به محل حادثه می رسانند، خواهش می کنم که مردم معبر را باز کنند و اجازه دهند که آنها سریعتر خود را به محل حادثه برسانند.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر کرمان با ابراز تاسف از مزاحمت تلفنی برخی افراد، گفت: متاسفانه 90 درصد تماس های که با 125 گرفته می شود، مزاحمت تلفنی می باشد و باید مردم بدانند که هر تماس مزاحمتی ممکن است باعث مرگ یک نفر و یا از نابودی مال افرادی گردد.

وی از آمادگی 125 در مشاوره ایمنی در طول شبانه روز بصورت رایگان خبر داد.

در اولویت قرار گرفتن پیشگیری و آموزش همگانی 

"علی گنج کریمی" مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان کرمان از میزان آمادگی این جمعیت در برابر مقابله با چنین حوادثی به ایسنا می گوید: مرحله پیشگیری بسیار مهم می باشد اما در مرحله پاسخگویی به سوانح ما در مراحل سوانح طبیعی و غیر طبیعی وظیفه اصلی ما می باشد.

وی ادامه داد: اما اگر در سوانح و حوادث شهری از ما درخواست کمک شود، وظیفه ما خدمت رسانی می باشد و حتما امداد رسانی خواهیم نمود.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان کرمان از میزان امکانات هلال احمر استان سخن به میان آورد و ابراز کرد: براساس اصل یگانگی در جمعیت هلال احمر کشور، بلافاصله پس از وقوع حادثه می توانیم از سایر جمعیت های هلال احمر استان های معین و سایر استان ها کمک درخواست کنیم.

وی اظهار کرد: در حادثه پلاسکوی تهران، استان کرمان یکی از استان هایی بود که آمادگی مساعدت و کمک خود را اعلام نمود اما تهران عدم نیاز خود از کمک رسانی ما را اعلام نمود. 

گنج کریمی مهمترین مساله را تاکید بر پیشگیری، آموزش همگانی دانست و ادامه داد: در حادثه پلاسکو با توجه به اینکه در یک منطقه تهران رخ داد و گستردگی نداشت اما مشاهده می کنیم که چه میزان انرژی از عوامل امدادی، آتش نشانان، شهرداری و ... گرفت بطوریکه همه ارگان ها درگیر آن شدند، ضمن آنکه خسارات زیادی در برداشت.

وی اذعان کرد: دستگاه های مسئول باید نظارت دقیق در ساخت و سازها داشته باشند تا چنین اتفاقاتی رخ ندهد اما اگر اینگونه حوادثی رخ دهد جمعیت هلال احمر در حوزه امداد و نجات قوی ورود پیدا کند اما سوال این است که تلفات را چگونه باید جبران نمود؟، بنابراین بحث پیشگیری و آموزش در اولویت باید قرار گیرد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان کرمان بیان کرد: تجهیزات و امکانات جمعیت هلال احمر استان کرمان از وضعیت مناسبی برخوردار می باشند و نسبت به سایر استان ها غنی تر می باشیم بطور مثال ما مجهز به بالگرد، سگ های زنده یاب، دستگاه های زنده یاب، اقلام امدادی ضروری که در ساعات اولیه نیاز می باشد و ... می باشیم.

وی از آمادگی نسبی جمعیت هلال احمر استان کرمان خبر داد و خاطر نشان کرد: پایگاه های جمعیت هلال احمر استان در کل محورهای استان شبانه روز فعال می باشند که در این پایگاه ها افراد کارآمد مشغول به کار می باشند، ضمن آنکه ماشین های نجات بان، آمبولانس و ... اگر حادثه ای رخ دهد به امدادرسانی می پردازند.

با رعایت مقررات ملی ساختمان، بحران مدیریت را به مدیریت بحران تبدیل کنیم

"کمال جوانمرد" عضو شورای شهر کرمان درباره وضعیت آتش نشانی کرمان نیز به ایسنا اظهار کرد: استاندارد این است که به ازای هر 60 هزار نفر یک ایستگاه آتش نشانی وجود داشته باشد و در شهر کرمان اکنون 10 ایستگاه وجود دارد.

وی افزود: براساس آخرین سرشماری ها، یک ایستگاه تا رسیدن به استاندارد در کرمان کم داریم و آمار نشان دهنده وضعیت مطلوب ایستگاه های آتش نشانی در کرمان است و شورا و شهرداری تلاش می کند یک ایستگاه دیگر ایجاد شود.

جوانمرد با تشکر از آتش نشانان کرمانی و بیان اینکه در کرمان دغدغه آنچنانی در حوزه آتش نشانی احساس نمی کنیم، تصریح کرد: 150 نفر پرسنل آتش نشانی در این10  ایستگاه مستقر هستند و از زمان اعلام حریق تا رسیدن نیروها به محل، در شهر کرمان کمتر از 5 دقیقه طول می کشد که نُرم قابل توجهی است.

وی بیان کرد: اما مشکلی که تمام شهرها و کلانشهرهای کشور دارند، این است که نردبان ها و بالابرها بالای 35 متر را ندارند و یا به نوعی کمبود دارند و علت این است که شهرها از حالت سنتی و افقی به طرف مدرن و عمودی رفته ولی امکانات اطفاء حریق در حد سنتی و شهرهای افقی است.

این عضو شورای شهر کرمان گفت: این موارد، حوادثی مانند پلاسکو را رقم زده و قطعا در موارد مشابه نیز این اتفاق به نوعی می افتد چرا که ایستگاه های ما مجهز به این نردبان ها و اطفاء حریق در ارتفاع بالا نیستند.

وی افزود: مسئله دیگر، ساختمان ها و ساخت و سازهایی است که به ویژه در شهرها انجام می شود و نبش خیابان های اصلی ساختمان های بلند طبقه ای ساخته می شود که در زلزله و بحران این ساختمان ها کل معبر را مسدود و محدود می کنند و تردد صورت نمی گیرد و امر امدادرسانی به مشکل بر می خورد.

جوانمرد تصریح کرد: باید قوانین اصلاح شود و در معابر اصلی ساختمان های بلندمرتبه نباشد و ارتفاع آن ها براساس عرض خیابان و بلوارها و بزرگراه ها تعریف شود تا در بحران به مشکل بر نخوریم.

وی بیان کرد: برای اینکه فاجعه پلاسکو در شهرهای دیگر تکرار نشود، براساس بند 14 ماده 55 قانون شهرداری ها که ناظر بر ایمن سازی اماکن و ساختمان هاست باید عمل کرد و براین اساس دست شهرداری باز است که در ساختمان های نا امن ورود و برخورد کند و امیدواریم شهرداری کرمان نیز در این زمینه ورود کند.

عضو شورای عالی استان ها با اشاره به مباحث 22 گانه مقررات ملی ساختمان، اظهار کرد: معتقدیم شورا، شهرداری و نظام مهندسی جدی تر ورود کنند به ویژه در مبحث سوم که دلالت بر حفاظت ساختمان در برابر حریق و آتش سوزی دارد.

این عضو شورای شهر کرمان افزود: مبحث ششم در مقاوم سازی و بارهای وارد بر ساختمان است که باید جدی گرفته شود.

جوانمرد تصریح کرد: مبحث 21، پدافند غیرعامل است که نه تنها در کرمان بلکه در کل کشور آنچنان که باید و شاید به آن توجه نشده و در این صورت، بحران ها بیشتر شده و یک مدیریت بحران به بحران مدیریت تبدیل می شود. 

وی تاکید کرد: برای اجرای درست مدیریت بحران و اینکه با سوء مدیریت همراه نشود، جدی گرفتن مواد 22 گانه مقررات ملی ساختمان اجتناب ناپذیر است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عامل شرارت و تيراندازي در عنبرآباد زمين گير شد

عوارض تزریق نوروبیون چیست؟

نوسان شدید قیمتی در بازار خودرو امروز 20 اردیبهشت1403

اجلاس پیرغلامان فرصتی برای تکریم جایگاه ذاکران امام حسین

وزش باد و گرد و خاک مهمترین پدیده جوی در کرمان

هیچ مبلغ غیرمجازی هنگام ثبت نام نباید از اولیاء دریافت شود؛ دریافت پول صرفا برای کتاب، بیمه و فرم مدرسه

انبار کارخانه خودروسازی بم در آتش سوخت

سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت تغییر کرد

ارائه خدمات شرکت آب منطقه‌ای به کشاورزان، صرفا با سند مالکیت تک‌برگ

توضیح شهرداری کرمان در خصوص انسداد یک هفته‌ای تقاطع غیرهمسطح شهید بادپا

پربازدید ها

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت آب و هوای کرمان

رهایی جوان کهنوجی از چنگال آدم ربایان

تشکیل کمیته جلوگیری از طغیان سرخک در رفسنجان با مشاهده سومین مبتلا به این بیماری

زنگ خطر بروز کبد چرب در جامعه؛ داروی فیبرینوژن بیماران پیوند کبد موجود نیست

توقیف73 خودروی شوتی حامل سوخت قاچاق در کرمان

آغاز ثبت‌نام الکترونیکیِ کلاس‌اولی‌ها از امروز / ثبت‌نام هفتم و دهمی‌ها بعد از اعلام نتایج امتحانی انجام می‌شود

توضیح شهرداری کرمان در خصوص انسداد یک هفته‌ای تقاطع غیرهمسطح شهید بادپا

عوارض تزریق نوروبیون چیست؟

هیچ مبلغ غیرمجازی هنگام ثبت نام نباید از اولیاء دریافت شود؛ دریافت پول صرفا برای کتاب، بیمه و فرم مدرسه

انبار کارخانه خودروسازی بم در آتش سوخت

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)