کد خبر: ۱۹۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی کرمان هشدار داد:
علی عسکری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی کرمان گفت: مجتمع‌های مسکونی در شهر کرمان داریم که توسط شرکت‌های تعاونی مسکن ادارات ایجاد شده است. یک مجتمع هست با ۷۰۰ واحد مسکونی که حتی سردر آن به‌گونه‌ای است که امکان ورود خودروهای آتش‌نشانی به این مجتمع فراهم نیست. عموما این مجتمع‌ها یا سیستم اعلام اطفای حریق ندارند یا دارند ولی سیستم معیوب است و کار نمی‌کند.
اسما پور زنگی آبادی در فردای کرمان نوشت:

آقای عسکری! وقوع حادثه‌ی غمبار حریق و سقوط ساختمان پلاسکو در تهران برای ما این سوال را ایجاد کرده که وضعیت ساختمان‌های شهر کرمان از این نظر چگونه است و آیا ساختمان‌هایی داریم که مستعد چنین فاجعه‌ای باشند؟

حادثه‌ی پلاسکو ضایعه‌ی بسیار غم‌انگیز و تاسف‌باری بود اما باعث شد هم ما و هم مردم بحث ایمنی را باور کنیم. رویکرد ما در سازمان آتش‌نشانی نیز از مقابله به پیشگیری تغییر خواهد کرد. با توجه به امکاناتی که ما داریم، بحث مقابله بسیار مشکل است و به همین دلیل قصد داریم تلاش خود را بر موضوع افزایش ایمنی و پیشگیری متمرکز کنیم. در این‌باره اقداماتی از قبل شروع شده و ما هم با جدیت آن را ادامه می‌دهیم. از جمله این‌که در مورد ساختمان‌هایی که بالای دو طبقه ارتفاع دارند برای صدور پروانه از سازمان ما هم باید استعلام بگیرند، شهرداران مناطق نقشه‌ها را به سازمان آتش‌نشانی ارسال می‌کنند و همکاران ما اینجا آن را بررسی و در خصوص این‌که سیستم اعلام و اطفای حریق به چه شکل اجرا شود، نظر خود را می‌دهند. همچنین طرح ممیزی مجتمع‌های پزشکی و تجاری شهر کرمان را شروع کرده‌ایم. از محدوده‌ی فرودگاه تا میدان شهداء ممیزی انجام شده، لیست‌برداری صورت گرفته و چک‌لیست‌ها موجود است. در مواردی که مشکل داشتیم به مالکان اخطار داده‌ایم تا اصلاحات را انجام بدهند. در بازار کرمان مشکلاتی داشتیم از جمله این‌که در برخی مسیرها امکان ورود و خروج خودروهای ما وجود نداشت که حل شد. در بازار همچنین ۲۰ شیر برداشت آتش‌نشانی اضافه کرده‌ایم. بالغ بر یک‌هزار و ۲۰۰ اخطاریه به بازاریان در بافت قدیم داده‌ایم تا مشکلاتی که داشتند را برطرف کنند. در مقوله‌ی آموزش، پیشگیری و رعایت اصول ایمنی با جدیت فراوانی ورود کرده‌ایم. در شهر کرمان ساختمان‌های بلند مرتبه‌ی زیادی وجود دارد، ما هم بالابر و نردبان برای اطفای حریق در این ساختمان‌ها را داریم اما مقابله در این ساختمان‌ها با توجه به راه‌های دسترسی و حجم مواد سوختی که وجود دارد، معمولا مشکل‌ساز است.

 گفتید ساختمان‌های بلند تجاری و پزشکی یکی از مسیرهای شهر را ممیزی و بررسی کردید. ممکن است در خصوص نتایج بررسی‌هایی که انجام داده‌اید بگویید؟ ساختمان‌های بلند و برج‌های معروفی که در کرمان هستند اکنون از لحاظ ایمنی در برابر حریق چه وضعیتی دارند؟

اگر در مورد این ساختمان‌ها اسم نبرم بهتر است. اما باید بگویم متاسفانه به‌جز مجتمع‌های تجاری، یک‌سری مجتمع‌های مسکونی در شهر کرمان داریم که توسط شرکت‌های تعاونی مسکن ادارات ایجاد شده و مسائل ایمنی در مورد آن‌ها رعایت نشده است. یک مجتمع هست با ۷۰۰ واحد مسکونی که حتی سردر آن به‌گونه‌ای است که امکان ورود خودروهای آتش‌نشانی به این مجتمع فراهم نیست. عموما این مجتمع‌ها یا سیستم اعلام اطفای حریق ندارند یا دارند ولی سیستم معیوب است و کار نمی‌کند. متاسفانه باید بگویم بالغ بر ۹۰ درصد ساختمان‌هایی که ما از آن بازدید کردیم، نکات ایمنی را رعایت نکرده‌اند.

 واکنش شما به این وضعیت فقط در حد اخطار دادن است؟ وظیفه‌ی کیست که با مالکان این ساختمان‌ها برخورد جدی کند؟

سازمان آتش‌نشانی ضابط قضایی نیست و فقط می‌توانیم اخطار بدهیم. اما بعد از حادثه‌ی پلاسکو، یک برنامه‌ریزی جدی کرده‌ایم و از طریق فرمانداری و دادستانی محترم این مساله را پیگیری قضایی خواهیم کرد.

 گفتید به یک‌هزار و ۲۰۰ مغازه در بازار و بافت تاریخی شهر کرمان اخطاریه داده‌اید. مشکلی که داشتند چه بوده است؟

اکثر این مغازه‌های بازار طبقه‌ی بالای واحد خود را به انبار اختصاص داده‌اند که انبوهی از کالاهای قابل اشتعال آن‌جا نگهداری می‌کنند. کوچکترین جرقه‌‌ای می‌تواند حادثه‌‌ی بزرگی را موجب بشود، برخی از مغازه‌ها کپسول اطفای حریق ندارند و سیستم برق و گاز برخی دیگر مشکل داشته است.

 در مورد بازار کرمان همیشه نگرانی از حریق وجود داشته است. چقدر امکاناتی که سازمان آتش‌نشانی دارد برای مقابله با حوادث احتمالی در بازار پاسخگوست؟

ایستگاه آتش‌نشانی میدان قرنی نزدیک بازار کرمان است و از نظر امدادرسانی مشکلی نداریم. عرض کردم برخی از راه‌های ورود و خروح به بازار که بسته بود را شناسایی کرده و یک‌سری از این مسیرها اصلاح شده است. شیرهای آتش‌نشانی را هم طوری طراحی کردیم اگر ماشین نتواند وارد بشود، از طریق شیلنگ‌ها می‌توانیم حریق را خاموش کنیم. در بازار چون چند طبقه نداریم، امکانات خاصی هم نیاز نیست.

 در مورد ایمنی ساختمان‌های مسکن مهر هم پیش از این نگرانی‌هایی مطرح شده بود. ممکن است دراین‌باره هم توضیح بدهید که چه وضعیتی داریم؟

مسکن مهر از جمله ساختمان‌هایی است که اقدامات ایمنی و سیستم اعلام اطفای حریق در آن رعایت نشده و اساسا بر طبق اصول ایمنی ساخته نشده است. تنها برنامه‌ای که فعلا در خصوص مسکن مهر داریم؛ احداث یک ایستگاه آتش‌نشانی در شهرک مطهری و نزدیکی ساختمان‌های مسکن مهر است تا اگر خدای نکرده اتفاقی افتاد در مدت زمان کوتاهی بتوانیم به محل حادثه برسیم.

 امکانات و نیروهای تخصصی شما پاسخگوی ایجاد ایستگاه جدید هست؟

در سال جدید قصد داریم ۵۵ نیروی متخصص جدید را استخدام کنیم.

 گفتید برای ساخت‌وسازهای جدید در شهر کرمان، اخذ مجوز از آتش‌نشانی نیز باید صورت بگیرد. در عمل چه‌قدر این اتفاق افتاده است؟

حدود دو ماه می‌شود این پروسه شروع شده است؛ شهرداران مناطق، مالکان را موظف می‌کنند که حتما نقشه‌ها به تایید آتش‌نشانی هم برسد. بعد از بررسی نقشه‌ها توسط همکاران ما، دستورالعمل ایمنی صادر می‌شود. در پایان کار هم همکاران ما مجدد ساختمان را بازدید می‌کنند اگر اصول رعایت نشده باشد پایان کار نمی‌دهیم.

 آقای عسکری! به عنوان مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی، در مورد جمعیت حاشیه‌نشین شهر کرمان چه نگرانی دارید؟

بزرگترین دغدغه‌ی ما درباره‌ی حاشیه‌نشینان این است که اصلا ساختمان‌های آنها مقاومت ندارند. تجهیزات  برق و گاز این خانه‌ها هم کاملا ناایمن است و بسیار می‌تواند مشکل ساز باشد؛ شهرداری در حال برخورد با این ساخت‌وسازهای غیرمجاز هست. اما اگر حریق اتفاق بیفتد، چون بلندمرتبه‌سازی آنجا نداریم، از لحاظ امکانات اطفای حریق مشکلی نخواهیم داشت. ضمن این‌که  ایستگاه‌های ما در بلوار سیدی، در بلوار رسالت و میدان تره‌بار قدیم پوشش می‌دهند.

 بیش‌ترین دغدغه‌ای که در شهر کرمان دارید مربوط به کدام مناطق و واحدهاست؟

وضعیت ساختمان‌های بلندمرتبه مهم‌ترین دغدغه‌ی ماست. متاسفانه این ساختمان‌ها یا سیستم اعلام و اطفای حریق ندارند یا اگر دارند، به‌خوبی کار نمی‌کنند. امکانات ما هم در حدی نیست که بتوانیم این ساختمان‌ها را پوشش بدهیم. در مورد خیلی از این ساختمان‌ها اصلا ماشین آتش‌نشانی نمی‌تواند وارد بشود.

 با امکانات فعلی، تا چند طبقه اگر حریق رخ بدهد، می‌توانید پوشش بدهید؟

در حال‌حاضر، یک نردبان ۳۵ متری و یک بالابر ۲۵ متری داریم که تقریبا تا هشت طبقه را می‌تواند پوشش بدهد ولی امدادرسانی به طبقات بالا واقعا کار دشواری است و باید حتما مالکان این ساختمان‌ها پیشگیری را جدی بگیرند.

 گفتید یک نردبان و یک بالابر دارید؛ نیاز واقعی شهر چقدر است؟

حداقل دو تا دیگر نیاز داریم اما تامین آن هزینه‌های بسیار بالایی دارد؛ یک نردبان ۵۵ متری ممکن است تا هشت میلیارد تومان هزینه نیاز داشته باشد.

 آقای عسکری! آماری از حریق‌های شهر کرمان دارید؟

در ۱۰ ماهه‌ی ابتدای امسال بالغ بر یک‌هزار و ۵۰۰ مورد عملیات اطفای حریق و بالغ بر دو هزار و ۱۰۰ مورد عملیات امداد و نجات انجام داده‌ایم. متاسفانه این، آمار نسبتا زیادی برای شهر کرمان است و مهم‌ترین علت این حوادث هم، بی‌احتیاطی شهروندان است.

 تلفات هم داشتیم؟

بله. آمار اما در ذهنم نیست ولی کمتر از ۱۰ نفر بوده است.

 اگر صحبت دیگری هم هست؛ بفرمایید.

از مردم خواهش می‌کنم در مواقعی که این حوادث پیش می‌آید از تجمع در محل انجام عملیات خودداری کنند؛ این، مهم‌ترین کمک به نیروهای امدادرسانی است. همچنین روزانه ۹۰ درصد تماس‌هایی که با ۱۲۵ گرفته می‌شود، مزاحمت است که یا سهوی یا عمدی صورت می‌گیرد. این، آمار خیلی بالاست از مردم خواهش می‌کنیم از تماس‌های بی‌مورد با مرکز ما خودداری کنند. همچنین زمانی که خودروهای ما با آژیر روشن در حال تردد هستند، راه را برای آن‌ها باز کنند تا بتوان در زمان مناسب به محل حادثه رسید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه تعطیل شد / نیروهای شهرداری در آماده‌باش

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)