کد خبر: ۲۰۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
گفتارنو گزارش می دهد
گفتارنو/ محبوبه فیروزآبادی: مناقشه بر سر خانه شهر چندی است که کلید خورده است. نقش‌آفرینان این مناقشه هم البته کم‌نیستند. از تشکل‌های غیردولتی و فعالان اجتماعی گرفته تا رسانه ها، شورای شهر، شهرداری، میراث فرهنگی و البته استانداری. راه نهایی برای عبور از این چالش هم تشکیل کارگروه تخصصی مطرح شده است. با این حال گروهی از معترضان هم‌چنان حتی به این راه‌حل اعتراض دارند؛ ان‌ها که نگران اعمال نفوذ هستند. طرح مورد مناقشه البته پشتوانه مطالعاتی دارد. باید منتظر ماندو فرجام این مناقشه را دید.
 
گفتارنو/ محبوبه فیروزآبادی:  مناقشه بر سر خانه شهر چندی است که کلید خورده است. نقش‌آفرینان این مناقشه هم البته کم‌نیستند. از تشکل‌های غیردولتی و فعالان اجتماعی گرفته تا رسانه ها، شورای شهر، شهرداری، میراث فرهنگی و البته استانداری.

راه نهایی برای عبور از این چالش هم تشکیل کارگروه تخصصی مطرح شده است. با این حال گروهی از معترضان هم‌چنان حتی به این راه‌حل اعتراض دارند؛ ان‌ها که نگران اعمال نفوذ هستند. طرح مورد مناقشه البته پشتوانه مطالعاتی دارد. باید منتظر ماندو فرجام این مناقشه را دید.

به هر روی خیلی‌ها انگشت اتهام به سمت ابوالقاسم سیف‌الهی معاون عمرانی استاندار دراز می‌کنند که خط و نشان کشیدنش برای شورا و مهلت 20 روزه دادنش کار درستی نبوده. مي‌گویند از آن‌بدتر تهدیدی است که در متن این نامه آمده است؛ انجا که از قطع بودجه شورا سخن به میان آمده است. 

سیف‌الهی اما این ادعا را رد می‌کند و به استقامت می‌گوید: «در روزهای پایانی سال هستیم و مهلت اوراق خزانه رو به پایان است و اگر از این فرصت استفاده نکنیم، پول از استان برگشت می‌خورد؛ برای این‌که چنین اتفاقی نیفتد، نامه‌‌ای به شهرداری نوشتم و رونوشت آن را به رییس شورا ارسال کردم. متن نامه چنین است که؛ جناب آقای بابایی! با توجه به صورت‌جلسه‌ی تنظیم شده در دفتر اینجانب توسط نمایندگان محترم شورا و جنابعالی، مبنی بر این‌که نسبت به جمع‌آوری «سالن» خانه‌شهر اقدام بشود، تاکنون اتفاق خاصی نیفتاده، ظرف ۲۰ روز آینده مجوزهای لازم را بگیرید و نتیجه را به ما اعلام کنید تا منابع مالی لازم برای ساخت خانه‌شهر جدید را تامین کنیم… به این معنا که اگر در این ۲۰ روز، به تعهدات خود عمل نکنند، به پایان سال مالی می‌خوریم و منابع مالی از دست می‌رود. شاید نامه در نشست شورای شهر ناقص خوانده شده است».

اتهام دیگری هم البته متوجه سیف‌الهی است. از او مخصوصا در فضای مجازی به ‌عنوان مدافع اصلی تخریب خانه‌شهر یاد شده است. سیف‌الهی این اتهام را هم نمی‌پذیرد و می‌گوید: «من مدافع تخریب نیستم. شاید اگر امروز می‌خواستیم تصمیمی برای این مجموعه بگیریم، جور دیگری به خانه‌شهر نگاه می‌کردیم اما من مسوولم، وظیفه دارم طرح را اجرا کنم. ساختمان استانداری به مراحل پایان ساخت رسیده، باید پروژه ادامه پیدا کند؛ اگر امروز خانه‌شهر تخریب نشود، دو ماه دیگر می‌شود. دو ماه دیگر نشود، یک سال دیگر می‌شود. ما اما می‌خواهیم بخشی از این ساختمان حفظ شود. به‌دنبال تعدیل طرح هستیم».

سومین اتهامی که به سیف‌الهی زده می‌شود تحت فشار قرار دادن شهرداری است. او این اتهام را هم رد می‌کند و می‌گوید: «در برداشت‌های فردی، تهمت و افترا و این چیزها ممکن است وجود داشته باشد. برخی افراد، خیلی حرف‌ها راجع به خیلی کسان دیگر هم می‌زنند. من اما آنچه انجام می‌دهم، در چارچوب وظایف و مسوولیتی است که دارم».

او البته در گفت‌وگویش با استقامت تلویحا از شهردار هم انتقاد می‌کند و می‌گوید: من اگر شهردار بودم، نیازی نمی‌دیدم که شورا طرح را مصوب کند. چون یک کار اجرایی است اما به‌ هرحال، هماهنگی شورا و شهرداری هم طبیعی است باید وجود داشته باشد». 

روزنامه‌ها برداشت خودشان را می‌نویسند

از سوی دیگر شهردار کرمان هم شاعبه زیر فشار قرار داشتنش را رد می‌کند. بابایی با بیان این‌که بنده به عنوان شهردار کرمان در این خصوص تحت فشار نبوده‌ام، به استقامت می‌گوید: «متاسفانه گاهی اوقات روزنامه‌ها هرکدام برداشت خود را می‌‌نویسند. در جلسه‌ی شورای شهر، این موضوع به‌طور کامل مطرح نشد. آقای مویدی (نایب رییس شورا) داشت نامه را می‌خواند که برخی اعضا جلسه را ترک کردند و نشست عمومی از رسمیت افتاد».

بابایی با اشاره به طرح مصوب برای این محدوده اظهار می‌کند: «سردرِ ساختمان در محل سالن خانه‌شهر دیده شده و قرار بوده «دو، سه دهنه» از این سالن تخریب بشود تا ساختمان استانداری تکمیل بشود». وی می‌افزاید: «در این‌باره در دفتر آقای سیف‌الهی با حضور تعدادی اعضای شورا جلسه‌ای داشتیم. آنجا پذیرفتند این اتفاق بیفتد اما وقتی مساله در صحن علنی شورای شهر مطرح شد، اعضا تصور کردند کل ساختمان قرار است خراب بشود؛ به همین دلیل برخی اعضای شورا مخالفت کردند. »

ننگ تخریب را نمی‌پذیریم

سخنگوی شورای شهر کرمان اما در خصوص این طرح به صراحت به ایسنا می‌گوید: حاضر نیستیم مسوولیت تخریب خانه شهر را به دوش بگیریم و شورای دوره چهارم ننگ تخریب خانه شهر را به دوش نمی گیرد.

حجت الاسلام"محمد ربانی" درباره تعیین بازه زمانی برای تخریب خانه شهر کرمان  هم می‌گوید: مدت هاست که بحث تخریب خانه شهر در شورای شهر مطرح می شود به دلیل اینکه خانه شهر در جلوی ساختمان جدید استانداری قرار گرفته و به این بهانه دوستان بحث را در شورا مطرح کرده و پیشنهاد دادند که خانه شهر خراب شود.

 ربانی البته  بحث خراب شدن خانه شهر را مربوط به این شورا نمی‌داند و می‌گوید: این طرح از شورای سوم مطرح بوده و شهرداران قبلی هم در جریان این امر قرار داشته و هم دخیل هستند.
ربانی تاکید می‌کند: اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای کنونی بنا به دلایل متعدد با تخریب خانه شهر مخالف هستند و حاضر نیستند که این تخریب انجام شود.

زیر بار نمی‌رویم مگر اینکه ...

رییس کمیسیون مباحث کلان شهری شورا هم نظر مشابهی دارد و به گفتارنو می‌گوید: بنده از مخالفین سفت و سخت تخریب خانه شهر هستم و اکثر اعضای شورای شهر هم مخالف این کار هستند اما اینکه تا آخر کار چه کسانی سر حرف خود بمانند مشخص نیست.
منصور ایرانمنش در خصوص مهلت 20 روزه استانداری ادامه داد: بعید می‌دانم در این مهلت 20 روزه اتفاقی بیفتد، شورا به این راحتی زیر بار نمی‌رود مگر اینکه تصمیمات حکومتی استانی گرفته شود.

این اظهارات ایرانمنش پس از آن صورت گرفت که در جلسه ی غیرعلنی شورا که قرار بود با حضور معاون عمرانی استاندار، فرماندار رمان، شهردار طرح خانه شهر برسی شود که نه مهمان ها آمدند و نه میزبان‌ها  و جلسه به حد نصاب نرسید. 

مگر سوله ارزش نگهداری دارد؟

از سوی دیگر جواد سلاجقه نائب رییس سازمان نظام مهندسی کرمان با اشاره به ناایمن بودن ساختمان خانه شهر به گفتارنو می‌گوید:: ساختمان خانه شهر یک دیوار در ضلع شرقی دارد که مرحوم اصفهانی روی آن سنگ کاری کرده است به عنوان اثری که یک مهندس 50 سال پیش روی آن وقت گذاشته است، به نظر بنده ارزشمند است و می‌شود دیوار شرقی را  با یک ترفند به صورت نماد ارزشمندی حفظ کرد که در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا هم این کار انجام شده است.
وی در خصوص اعتراض برخی همکارانش به تخریب خانه شهر می‌گوید: مگر سوله آن هم در چشم شهر ارزش نگه داری دارد؟ 

جواد سلاجقه  با بیان این‌که احتمال ریزش بقیه ساختمان خانه شهر در صورت زلزله وجود دارد و به نظر من حفظش به صلاح نیست، تاکید می‌کند:  ساختمان همایش‌های خانه‌ی شهر تیرآهن‌های ضعیفی داد و قابل مقاوم سازی نیست .

معاون سابق اداره کل میراث فرهنگی کرمان اما دیدگاهی متفاوت از  دکتر سلاجقه دارد. فکور پاس به گفتارنو می‌گوید: اگر بخواهند می‌توانند خانه شهر را مقاوم کنند.
او این را هم اضافه می‌کند:  آقای دکتر سلاجقه دکترای سازه هستند و برای بسیاری از ساختمان‌ها طرح مقاوم سازی می‌دهند و می‌توانند مقاوم سازی کنند. اگر بخواهند می‌توانند خانه شهر را مقاوم کنند.

میراث طرح را امضا کرده

ساکت بزرگ مناقشه تخریب خانه شهر میراث فرهنگی است. مدیرکل میراث فرهنگی که اساس در این خصوص موضع گیری شفافی نکرده است جز آن‌که در جمع معترضان به تخریب خانه شهر در خصوص کمبود وقت و ضرب العجل استانداری برای ویران کردن خانه شهر گفته است: اصلا بحث تخریب خانه شهر به این سرعت وجود ندارد.

او البته با خواسته معترضان مبنی به ثبت رسیدن خانه شهر در فهرست میراث فرهنگی کشور می‌گوید: اصرار شما به دلیل نگرانی از تخریب خانه شهر است در صورتی که این اتفاق نمی‌افتد، استاندار دستور داده‌اند تا کارگروهی از کارشناسان برای تصمیم گیری در خصوص این موضوع ایجاد شود.

این اظهارات وفایی در حالی مطرح می‌شود که  معاون میراث فرهنگی استان به اسقامت گفته است: بخشهایی از خانه شهر باید حفظ شود.
حمید روحی البته اذعان کرده است: «طرحی که در این محدوده قرار است اجرا بشود، مصوبه‌ی کمیسیون ماده پنج را دارد که میراث فرهنگی نیز عضو آن است».

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
شهناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
0
0
معلومه که کی سر حرفش می مونه!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه تعطیل شد / نیروهای شهرداری در آماده‌باش

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)