گفتارنو/ گروه فرهنگ: حسن محرابی مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم بازدید از سومین نمایشگاه مطبوعات خبرگزاری ها و پایگاه های خبری استان کرمان در غرفه گفتارنو حاضر شد و به پرسش های این رسانه پاسخ داد که می خوانید :
آقای محرابی! ایجاد نمایشگاه های مطبوعات می تواند چه تاثیری بر وضعیت مطبوعات استان ها داشته باشد؟
ما در حوضه رسانه ای مهمترین مشکلی که داریم این است که دوستان اینقدر فعالیت وکارشان سخت است که مشغول کار رسانهشان میشوند و از فعالیت همکاران دیگرشان و کمک هایی که دیگران میتوانند انجام دهند بی اطلاع می مانند .نمایشگاه مطبوعات فرصتی است که همه باهم تعامل داشته باشند و از تجربیات یکدیگر استفاده کنند و از تجربیات دستگاه هایی که به مطبوعات کمک میکنند.
چاپخانه ها و مراکز توزیع میتوانند حضور پیدا کنند و شرایط فراهم کنند برای تعامل با رسانه. ولی مهمترین نکته استقبال مردم و ارتباط با مردم در این شرایط است.
من یادم است در گذشته در نشریات صفحهای به نام با خوانندگان بود. این نمایشگاه میتواند جای این صفحه خالی را بگیرد. مردم با رسانه شان اشنا شوند و رسانه بتواند با مردم که مهمترین مخاطبانشان هستند و اساس فعالیتشان با توجه به مخاطبین است ارتباط بگیرد. نمایشگاه این تعامل را ایجاد میکند.
گسترش شبکههای اجتماعی هم فرصت و هم تهدید هایی برای مطبوعات داشته باشد. چه پیشنهاد هایی برای مدیریت این چالش دارید؟
با یک خاطره شروع کنم.سال 85 با یک گروه روزنامه نگاری با دوستان ژاپن رفته بودیم. رفتیم روزنامه یومیوری. یکی از دوستان از مدیر مسئول روزنامه سوال کرد که شما چه میزان از مطالبتان را از اینترنت برمیدارید؟ مدیر مسئول گفت اینترنت نه سندیت دارد و نه معلوم است گرایش فکری چیست .
در حقیقت رسانه ایی که 17 و نیم میلیون تیراژ داشت گفت ما متکی به نویسندگانمان حرکت میکنیم و همکار ما اصرار داشت که چرا مطالبتان در اینترنت نمیگذارید و ایشان گفت که ما مطالبمان را در اینترنت نمیگذاریم هر کس میخواهد بیاید مطلب ما را بخواند.
شبکه های مجازی پر از سلایق مختلف است و اطلاعات ریز که سندیتش مشخص نیست که درست یا غلط است .ولی در حوزه رسانه ایی به دلیل اعتبار و تحلیلی بودن و اعتبار نویسنده اش همچنان جای فعالیت وجود دارد .
چه توصیهای برای گفتارنو به عنوان پایگاه خبری که مرکزیتش در استان کرمان است، دارید؟
من معتقدم رسانههایی که برای بخشی از کشورمان به صورت محلی فعالیت میکنند مهمترین وظیفه شان پرداختن به محل خودشان که به عنوان مبنای انتشارشان قرار گرفته، است.
رسانههای محلی خیلی علاقه دارند که زود سراسری شوند. با گسترش فضای رسانه ایی که در دنیا هم به همین شکل است رسانههای محلی که بخش خاصی فعالیت میکنند از اعتبار خاص خودشان برخوردارند. ضمن اینکه پرداختن به این موضوعها برای بخش های دیگر جامعه ما که اشنا نیستند با اتفاق هایی که در این بخش از کشور میافتد دارای اهمیت است .