کد خبر: ۲۱۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹
ارسال به دوستان
ذخیره
علت تاخیر جهانگیری آنچنانکه یکی از همراهان وی نقل کرد، به دلیل کافی نبودن سوخت بالگرد‌ها صورت گرفته بود. بعد از بازدید جهانگیری از سد دوستی که در مرز ایران و ترکمنستان قرار دارد، طول مسافت باعث شد تا بالگرد‌ها به جای حضور در سد مخزنی بار، دوباره راهی مشهد شوند.
علت تاخیر جهانگیری آنچنانکه یکی از همراهان وی نقل کرد، به دلیل کافی نبودن سوخت بالگرد‌ها صورت گرفته بود. بعد از بازدید جهانگیری از سد دوستی که در مرز ایران و ترکمنستان قرار دارد، طول مسافت باعث شد تا بالگرد‌ها به جای حضور در سد مخزنی بار، دوباره راهی مشهد شوند.

بحران آب و حساسیتهای مرتبط با اعمال حاکمیت بر منابع آبی کشور، بار‌ها مورد اشاره و تاکید رسانه‌ها و نخبگان فکری و دولتی کشور قرار گرفته است. اهمیت این موضوع را می‌توان در برنامه‌ها و سفرهای استانی معاون اول رئیس جمهور نیز مشاهده کرد. تقریبا تمامی سفرهای استانی دکتر جهانگیری در ماه‌های اخیر که عموما به صورت یکروزه به استانهای مختلف کشور انجام شده، مستقیم و غیر مستقیم در ارتباط با بازدید از پروژه‌های آبی بوده است.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهورسفر روز دوشنبه (۱۴/۲/۹۳) دکتر جهانگیری به خراسان رضوی و افتتاح مخزن یک میلیون متر مکعبی آب شرب مشهد، آغاز آبگیری سد سررود (قره تیکان) بازدید او از سد چهچه و دوستی و افتتاح رسمی سد بار نیشابورکه با همراهی مهندس چیتچیان، انجام گرفت را می‌توان در راستای دغدغه‌های جدی دولت نسبت به بحران آب و حمایت از منابع آبی کشور دید. 

شروع شدن حاشیه ها برای جهانگیری 
گذشته از خبرهای رسمی و گزارش‌هایی که رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها از این سفر انعکاس دادند، سفر جهانگیری به خراسان رضوی مانند هر برنامه و سفری که مقامات کشوری و لشگری انجام می‌دهند، حاشیه‌های نادیده‌ای داشت که خواندن آن به روایت یکی از خبرنگاران همراه با دکتر جهانگیری، خالی از لطف نیست: 

استقبال استاندار و دختر شهید علیرضا شهریاری از جهانگیری
*استقبال از معاون اول رئیس جمهور با خیر مقدم گویی دختر شهید علیرضا شهریاری و خانواده وی انجام گرفت و جهانگیری با ملاطفت و لبخند از این خوش آمدگویی استقبال کرد و بعد از اتمام مراسم رسمی استقبال که با حضور استاندار و جمعی از مدیران استان انجام گرفت، با خانواده این شهید، احوال پرسی نمود و از حضور آن‌ها تشکر و قدردانی ویژه کرد. 

حضور در مشهد با یک سوال سیاسی
*اولین حاشیه حضور جهانگیری در فرودگاه وقتی رخ داد که خبرنگار یکی از رسانه‌های معروف خراسان، بعد از پرسش از سوالات معمول درباره اهداف و برنامه‌های سفر، به سراغ پرسش معمول این روزهای رسانه‌های منتقد دولت درباره جلسه جهانگیری با اعضای حزب کارگزاران رفت. دکتر جهانگیری در مواجهه با این سوال علی رغم اینکه محافظان تلاش داشتند تا وی را به سمت بالگرد‌ها هدایت کنند، ترجیح داد با لبخند به سوال خبرنگار پاسخ دهد و بر اصرار دولت مبنی بر برگزاری «سالم»، «شفاف» و «رقابتی» انتخابات آتی مجلس و «حضور همه نیروهای انقلاب» تاکید کند. 
*عموم بازدیدهای معاون اول از پروژه‌های آبی و طرح‌های توسعه‌ای در همه سفر‌ها به استان‌ها با بالگرد انجام می‌شود. به همین دلیل امکان همراهی همه اعضای گروه خبری نیست. در این سفر هم دو بالگرد برای بازدید معاون اول از سدهای مخزنی آماده به بهره برداری در شهرستانهای فیروزه و نیشابور تدارک دیده شده بود و مابقی همراهان به صورت زمینی به محل افتتاح و بازدید از پروژه‌ها اعزام شدند. 

این اولین بار بود که برنامه‌های جهانگیری تاخیر داشت
*نکته جالبی که یکی از همراهان درباره سفرهای دکتر جهانگیری نقل کرد، این بود که معاون اول رئیس جمهور اصرار زیادی بر انجام برنامه‌های سفر در موعد و زمان مقرر دارد. با این حال اما طولانی بودن مسیر بازدید از پروژه‌ها در سفر اخیر دکتر جهانگیری به خراسان رضوی، باعث شد تا عملا تاخیر زیادی در برگزاری مراسم افتتاح سد مخزنی «بار» در نیشابور به وجود آید. 

*علت تاخیر جهانگیری آنچنانکه یکی از همراهان وی نقل کرد، به دلیل کافی نبودن سوخت بالگرد‌ها صورت گرفته بود. بعد از بازدید جهانگیری از سد دوستی که در مرز ایران و ترکمنستان قرار دارد، طول مسافت باعث شد تا بالگرد‌ها به جای حضور در سد مخزنی بار، دوباره راهی مشهد شوند. از سوی دیگر طولانی شدن بازدید و طی کردن مسافت طولانی باعث شد تا ساعت ۱۶ فرصت صرف نهار به وجود نیاید. 

*تاخیر در حضور معاون اول رئیس جمهور، باعث شده بود تا خبرنگاران حاضر در محل افتتاحیه، به گعده‌های معمول خبری و تحلیلی رو بیاورند. در میانه همین گعده‌ها بود که خبر سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دانشگاه امیرکبیر و حاشیه‌های آن نیز به گوش خبرنگاران رسید. 

مدت زمان ۱۵ ساله از تقاضای ایجاد سد تا افتتاح آن
*مراسم افتتاح سد بار در شرایطی انجام شد که «رنگ فیروزه‌ای» آب پشت سد «بار نیشابور» همسنخی و همسانی خوبی با شهرت فیروزه‌های این شهر تاریخی داشت. جهانگیری به هنگام پرده برداری از یادمان افتتاح سد، ترجیح داد تا مهندس چیت چیان که وزارتخانه‌اش بار اصلی مدیریت بحران آبی کشور را بر عهده دارد، پرده بردار یادمان افتتاح سد بار باشد. 

*در حالی که غیبت نمایندگان خراسانی عضو جبهه پایداری مجلس همچون قاضی‌زاده و کریمی قدوسی مشهود بود، سبحانی نیا، دیگر نماینده خراسانی و خنده روی مجلس شورای اسلامی، حضور چشمگیری در مراسم و همراهی با معاون اول رئیس جمهور داشت. 

*نکته جالبی که به هنگام بازدید از پروژه سد مخزنی بار از سوی چیتچیان به جهانگیری یادآوری شد این بود که تقاضای ایجاد این سد اولین بار از سوی جهانگیری در زمانی که وزیر صنایع و معادن دولت رئیس جمهور اصلاحات  بود، برای تامین آب مورد نیاز صنایع مطرح شده بود. چیت چیان به جهانگیری در این رابطه گفت: ‌ «نکته جالب درباره این سد این است که شما در زمانی که وزیر صنایع بودید، در نامه‌ای به وزارت نیرو، تقاضای ایجاد این سد را برای بهره برداری صنایع فولاد نیشابور مطرح کرده بودید و حالا پس از گذشت بیش از یک دهه خود شما در حال افتتاح آن هستید» 

*آمارهای چیت چیان از وضعیت آبی کشور هم نگران کننده بود و هم امیدوار کننده. نگران کننده از این جهت که وزیر با اشاره به ۱۴ سال خشکسالی ممتد، از کاهش چشمگیر منابع آبی کشور خبر داد و امیدوار کننده از این جهت که علاوه بر اشاره به احداث ۱۴۰ سد بزرگ در سالهای گذشته، خبر از ایجاد ۱۱۹ سد دیگر در سالهای پیش رو داد و بر طرح‌های در دست اقدام بازسازی و توسعه شبکه‌های آبرسانی کشاورزی و روستایی تاکید کرد. چیت چیان سخنان خود را با عرض «سلام خاصه» به محضر امام رئوف پایان داد

*جهانگیری نیز در سخنان خود عزم دولت در مهار بحران آب در کشور را یادآور شد و طرح‌های دولت برای انتقال آب و اعمال حاکمیت بر منابع آبی کشور را جزو پروژه‌های ویژه دولت یازدهم دانست. او گریزی هم به ماجرای برداشت از صندوق توسعه برای مهار آبهای مرزی هم زد و تاکیدات رهبر معظم انقلاب و مجوز ایشان برای برداشت از صندوق توسعه جهت پیشبرد برنامه‌های مهار آب‌های مرزی را یادآور شد. 

وقتی باد شدید، اجازه پرواز به بالگرد جهانگیری را نداد
*درحالی که بخشی از همراهان رئیس جمهور به صورت زمینی به مشهد باز می‌گشتند، وزش شدید باد، مانع از پرواز بالگرد‌ها شد. وزش باد آنقدر شدید بود که یکی از خبرنگاران حاضر در بالگرد، ترجیح داد از طریق زمینی به مشهد بازگردد. با این حال معاون اول و همراهان وی منتظر کاهش قدرت باد شدند و در ‌‌نهایت مهارت خلبانان، و کاهش نسبی سرعت باد، امکان پرواز بالگرد‌ها را فراهم ساخت. 

*استفاده از زمان و بهره گیری از همه ساعات حضور در مشهد، جهانگیری را برآن داشت تا با حضور در تالار آینه حرم رضوی که مشرف به مضجع شریف رضوی است، بعد از زیارتی کوتاه و صرف ناهار، گزارشهای مرتبط با بافت فرسوده و قدیمی شهر را از زبان مسئولان استانی و شهرداری مشهد بشنود و سپس در راه شرکت در جلسه شورای اداری از نزدیک این بافت هارا بازدید کند.

سخنان مهمی که تقطیع شد
*سخنان جهانگیری در محل استانداری و در جلسه شورای اداری نیز مهم بود هرچند برخی خبرگزاری‌ها این سخنان را به صورت تقطیع شده روی خروجی‌های خود قرار دادند. بخصوص آنجا که معاون اول درباره رشد اقتصادی کشور و گزارش از روند اجرای برنامه چشم انداز بیست ساله، عنوان داشت که دولت نمی‌تواند به مردم دروغ بگوید و در حالی که کشور در سالهای گذشته درآمدهای هنگفتی از محل فروش نفت داشته، و می‌باید بنا بر این برنامه رشد ۸ درصدی را تجربه می‌کرده، تنها ۲ درصد رشد اقتصادی محقق شده است. 

* جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش اهمیت صادرات و حمایت دولت از صادرکنندگان را به مدیران استانی یادآور شد و تاکید کرد که اگر مدیری صبح را بدون دغدغه رفع مشکلات صادرکنندگان آغاز کند، باید بداند که شرعا در قبال مردم و منافع کشور مسئول است و اگر در توانش نیست باید کناره بگیرد. جهانگیری تاکید داشت که یک صادرکننده باید بتواند به راحتی وارد اتاق استاندار شده و مشکلات خود را با وی در میان بگذارد

*معاون اول رئیس جمهور جفا کاری در حق دولت و قضاوت برخی مبنی بر دلبستن و خوشبینی دولت به مذاکرات را یادآور شد و عنوان داشت که: «سیاستمدار نمی‌تواند خوش بین نباشد اما باید برای بدبینانه‌ترین شرایط سناریوی جایگزین داشته باشد.» 

*تاکید جهانگیری بر لزوم اجرای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده دولت و نهادهای دولتی از کالای ایرانی با تمثیل جالبی همراه بود. جهانگیری برای نشان دادن اهمیت استفاده مردم و مسئولان یک کشور از جنس و کالای تولید داخلی، به سالهای بسیار دور و دوران ابتدایی شکوفایی صنعت ژاپن اشاره کرد و گفت: ‌ «قدیمی‌ها به یاد دارند که وقتی به یک ایرانی می‌گفتیم جنس ژاپنی بخرد، می‌گفت آنقدر بدبخت نشده که بخواهد جنس ارزان و بی‌کیفیت ژاپنی بخرد. اما همین کالا در ژاپن توسط مردم آن کشور با استقبال و اصرار در خرید مواجه بود تا رفته رفته با حمایت مردم ژاپن از کالای تولید کشور خود، کیفیت اجناس تولیدی بالا رفت و در ‌‌نهایت به شکوفایی صنعتی این کشور منجر شد» 

*نکته درخور توجه دیگری که در اظهارات معاون اول وجود داشت، آنجا بود که جهانگیری درباره اهمیت استان خراسان رضوی تاکید کرد تنها استانی که جلسه هیئت دولت یازدهم در آنجا به شکل رسمی تشکیل شده و عموم اعضای هیئت دولت در آن حضور داشته‌اند، در استان خراسان رضوی و به ریاست رئیس جمهور بوده است. 

مطایبه جهانگیری با نقل خاطره‌ای از مدیریت هاشمی بر جلسات مجلس
*حاشیه جالب دیگری که در هنگام سخنرانی دکتر جهانگیری رخ داد هنگامی بود که زمان اظهارات معاون اول به هنگامه اذان مغرب رسید و گوشی تلفنهای همراه برخی از مدیران استانی، شروع به پخش اذان مغرب کرد. جهانگیری که متوجه تقارن سخنانش با اذان مغرب شده بود، با یادآوری دوران نمایندگی‌اش در مجلس شورای اسلامی، به برخورد آیت الله هاشمی رفسنجانی، ریاست وقت مجلس شورای اسلامی با تذکرات نمایندگان درباره داخل شدن به وقت اذان اشاره کرد و عنوان داشت: «زمانی که جناب آقای هاشمی با تذکرات نمایندگان درباره انجام فضیلت نماز اول وقت مواجه می‌شد، می‌گفت: حالا تا به فضیلتش برسد وقت هست...» مطایبه و خاطره جهانگیری از آیت الله هاشمی، موجب خنده مدیران حاضر در جلسه شورای اداری شد. 

*بلافاصله بعد از اتمام جلسه شورای اداری، معاون اول به همراه هیئت همراه، با اتومبیلهای استانداری خراسان رضوی و با بدرقه استاندار راهی فرودگاه مشهد شدند تا در ‌‌نهایت سفر کاری ۱۵ ساعته جهانگیری به خراسان رضوی با فرود هواپیمای معاون اول در فرودگاه مهرآباد تهران در ساعت ۱۰ شب پایان بگیرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

توقيف تريلر حامل 9هزار ليتر سوخت قاچاق در رفسنجان

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۲۷ اردیبهشت‌ماه 1403

دستگیری عامل انتشار فیلم قدرت‌نمایی و ضرب و جرح یک شهروند در فضای مجازی

راهکارهایی برای داشتن استخوان‌های قوی

ضرورت سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ کرمان در زیرساخت ناوگان هوایی

بانک‌ها پای کار مسکن نیایند، هیچ مسکنی ساخته نمی‌شود

تداوم روند ناپایداری‌های جوی در کرمان تا اوایل هفته آینده

قیمت خودروهای داخلی روند کاهشی به خود گرفت

فعاليت هرمي شرکت پايکو و تبليغ پذيرش دانشجو در کشور عمان کلاهبرداري هستند

رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: جلوگیری از کاهش پرونده‌ها با حدنگاری اراضی

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

افرادی که کارت سوخت آنها خارج از طرح کدینگ است به شرکت نفت مراجعه کنند   (۱ نظر)