کد خبر: ۲۲۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۹
ارسال به دوستان
ذخیره
توسعه آبزی‌پروری در کویر؛
استان کرمان علیرغم شرایط اقلیمی و کم آبی در توسعه آبزی‌پروری از استان‌های مستعد کشور محسوب می‌شود.
 
 مدیر‌کل شیلات استان کرمان  به ایسنا می‌گوید: استخرهای کشاورزی موقعیت مناسبی را برای پرورش انواع آبزیان ایجاد کرده است که نگاهی به آمار و ارقام آن‌ها چشم‌انداز وسیعی را برای توسعه پرورش آبزیان در استان کرمان ارائه می‌دهد.
 
"مهدی ابراهیمی" ادامه می‌دهد: گونه‏‌های جدید آبزیان در کرمان برای استفاده بهینه از منابع آبی موجود، ایجاد شغل و افزایش تولید آبزیان پرورش داده می‌شوند .
 
 مدير جهاد كشاورزي شهرستان كرمان نیز در این باره می گوید: امسال تعداد 376 هزار قطعه ماهی سرد آبی و  11هزار و 450 قطعه ماهی گرم آبی در 145استخر پرورش سردآبی 27 استخر پرورش گرم ابی رها سازی شده كه پيش بيني مي شود میزان 156تن ماهی سرد آبی قزل آلا و 16.5  تن ماهی گرم ابی کپور و آمور تولید شود
  
"بيژن افضلي" می افزاید : سال گذشته میزان 315 هزار قطعه ماهی سرد آبی با میزان 128 تن تولید و 14500 قطعه گرم ابی با 20.5 تن تولید شده است
 
وي مساحت کل استخرها ی سرد آبی را 28350 متر مربع و گرم آبی را7200 متر مربع اعلام و می‌گوید:  آبزی پروری موجب اشتغال 55 نفرگرديده است .
 
ترويج آبزي پروري و آبزي مصرفي در شهرستان راور
 
"حسين كاربخش" مدير جهاد كشاورزي شهرستان راور می گوید:  در سال جاری با توجه به پتانسيل آبزي پروري در شهرستان راور، 20 هزار قطعه بچه ماهی قزل آلا (سرد آبی) و 10 هزار قطعه بچه ماهی کپور  (گرمابی) در استخرهای موجود ذخيره كشاورزي رها سازی شده است و پیش بینی می شود در پايان دوره پرورش 6 تن ماهی قزل آلا و 5 تن ماهی گرمابی تولید و روانه بازار خود شهرستان و شهرستانهای همجوار گردد.
 
كاربخش می‌افزاید: سال گذشته به دلايل خشکسالی، قیمت بالای بچه ماهی و غذای ماهی، کم آبی و عدم استقبال کشاورزان فقط تعداد 6000 قطعه بچه ماهی رها سازی شد که در زمان پايان دوره پرورش (ایام عید) 2 تن ماهی تولید و به همشهریان عرضه شده است.
 
وي ابراز امیدواری می کند: با ترويج آبزي پروري در جامعه كشاورزي و با استفاده از پتانسيل هاي موجود بتوان مصرف سرانه ماهي را ارتقاء داد.   
 
رشد توليد و رونق بازار مصرف آبزيان در شهرستان كوهبنان
 
مدير جهاد كشاورزي شهرستان كوهبنان می‌گوید: در سال جاري با رها سازي 25 هزار قطعه بچه ماهی قزل آلا در 8 استخر ذخیره و 25 هزار قطعه بچه ماهی کپور در سد های ذخیره آب ، توليد20 تن گوشت آبزيان دور از انتظار نمي باشد .
 
"علی اکبر مجیدی" می‌‌افزاید: در سال گذشته با رها سازي 16 هزار قطعه بچه ماهی، 6 تن ماهی تولید گردید و مساحت کل استخرها با افزايش 67 درصدي از 800 مترمربع به 1200 مترمربع در سال جاري رسيده است.
 
استفاده از آبهاي شور براي پرورش ماهيان خاوياري و ارتميا در رفسنجان
 
مدير جهاد كشاورزي شهرستان رفسنجان می‌گوید: در صورت تکمیل طرح استفاده از آبهاي شور براي پرورش ماهيان خاوياري و ارتميا در رفسنجان  سالانه مقدار 3 تن سیست و 40تن آرتمیا تولید خواهد کرد.
 
"رضا بمانی" می‌افزاید: طرح پرورش ماهی خاویار آقای کرمی درروستای جنت آباد منطقه نوق بصورت پایلوت بوده و برای اولین بار درسطح استان کرمان اجرا گردیده است که این طرح طرح از آذرماه 91 و با رهاسازی 630 قطعه بچه ماهی خاویار آغاز و در آذر ماه 93 نیز تعداد 500 قطعه مجددا رهاسازی صورت گرفته و پیش بینی تولید و برداشت خاویار برای سال 96 به بعد می باشد .
 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان ادامه می دهد: طرح پرورش آرتمیا (خوراک میگو) در دریاچه شورمنطقه نوق در زمینی به مساحت حدود 35 هکتار وبا استفاده از تهسیلات صندوق توسعه بخش کشاورزی به مبلغ 9 میلیارد ریال وآورده شخصی  اجرا گردیده كه شروع  طرح از اوایل سال 92با رهاسازی بصورت آزمایشی ونهايتا اردیبهشت ماه سال جاری آغاز گردید وپیش بینی می‌شود در آینده نزدیک به مرحله تولید برسد و در ضمن این طرح فعلا برای 20 نفر ایجاد شغل بطور دائم نموده است .
 
وی می افزاید: در 9 استخر و به ميزان 43000 قطعه بچه ماهي رهاسازي شده است كه پيش بيني مي شود 20 تن توليد گوشت ماهي در سال 94 داشته باشيم. همچنين توزيع 100 هزار بچه ماهي بر اساس درخواست متقاضيان آبزي پروري پيش بيني شده است.
 
بماني ادامه می دهد: در عصر حاضر، به دليل محدوديت برداشت آبزيان از درياها، آبزي پروري در آبهاي داخلي مورد توجه ويژه اكثر كشورها قرار گرفته است. همچنين جامعه جهاني، از بعد ديگري نيز به اهميت توليد و مصرف آبزيان پي برده است، و آن «موضوع کيفيت مناسب و ارزش غذايي گوشت ماهي نسبت به ساير فرآورده هاي غذايي» است.
 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان با اشاره به مزاياي پرورش ماهي دراستخرهای ذخیره بخش كشاورزي می‌گوید:  پرورش ماهي در اين استخرها، آب خروجي از استخر، غني شده و درنتيجه افزايش توليد محصولات كشاورزي- با كيفيت بهتر- را در پي دارد لذا ميزان مصرف كود را تا حدودي كاهش مي دهد كه از نظر زيست محيطي نيز نكته اي قابل توجه است،همچنين، پرورش ماهي براي كشاورز سود اقتصادي به همراه داشته و مي تواند بسياري از هزينه هاي جنبي او را به آساني جبران كند.مزيت مهم ديگر، توليد و ورود گوشت ماهي - به عنوان غذاي سلامتي- در سبد غذايي خانوار روستايي و شهري است. امروزه، مصرف سرانه آبزيان، يكي از شاخص هاي مهم جهاني در توسعه كشورها به شمار مي رود .
 
 وي ادامه می دهد: به اين جهت در 9 استخر و به ميزان 43000 قطعه بچه ماهي رهاسازي شده است كه پيش‌بيني مي شود 20 تن توليد گوشت ماهي داشته باشيم و امسال نيز توزيع 100 هزار بچه ماهي بر اساس درخواست متقاضيان آبزي پروري پيش بيني شده است.
 
بماني می گوید: به دليل امكان پرورش ماهيان خاوياري در استخرمستعد پرورش، كه از قبل شناسايي و مورد بررسي هاي كارشناسي قرار گرفته بود، 1130 قطعه بچه ماهي رها سازي شده و اميد مي رود كه در سال 96 به مرحله برداشت و صيد برسيم.    
 
توسعه آبزی پروری در آبهاي شور و لب شور شهرستان زرند
 
مدير جهاد كشاورزي شهرستان زرند می‌گوید: توسعه آبزی پروری و استفاده بهینه از منابع آبی موجود با كيفيت هاي متفاوت رها سازي در استخرهاي ذخيره اين شهرستان آغاز گرديده است.
 
"علي زارعي" می‌افزاید: در راستای اجرای سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی، توسعه آبزی‌پروری و استفاده بهینه از منابع آبی موجود با كيفيت‌هاي متفاوت رهاسازي در استخرهاي ذخيره اين شهرستان آغاز گرديد.
 
وي ادامه می دهد: در استخر خاکی به مساحت 400  مترمربع و منبع آبي رودخانه شور دهستان سیریز با شوری 19 گرم در لیتر (EC 29000 )، تعداد 5000 قطعه بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان در اواخر آبان ماه سال 1393 رهاسازی گردید.
 
گسترش آبزي پروري در شهرستان بافت
 
مدير جهاد كشاورزي شهرستان بافت می گوید: با رهاسازی 180 هزار قطعه بچه ماهي قزل آلا در 8 استخر پرورشي و ذخيره آب کشاورزي در شهرستان بافت، آبزی پروری در این شهرستان گسترش می یابد.
 
"علیپور" با بیان اینکه این میزان رهاسازی در مقایسه با دو سال قبل 5 برابر افزایش نشان می‌دهد می‌افزاید:  پیش بینی می‌شود 50 تن ماهی از این استخرها برداشت شود .
 
وی می‌گوید: گونه کپور هم از سال قبل در سدها وبندهاي خاکي شهرستان بافت رها سازي شده است و پيش بيني مي شود 150 تن ماهي گرمابي برداشت شود.
 
توزیع 40 هزار  بچه ماهی در استخرهای پرورش ماهی شهرستان رودبار
 
سرپرست جهاد کشاورزی رودبار می‌گوید: 40  هزار قطعه بچه ماهی گرمابی در استخرهای پرورش ماهی شهرستان رودبار توزیع شده است .
 
"سعیدی" می‌افزاید: توزیع 40هزار قطعه بچه ماهی گرمابی در سطح 12هکتار از استخرهای پرورش ماهی شهرستان رودبار آغاز شده وتا پایان خردادماه ادامه دارد .
 
وی می گوید: پیش بینی می‌کنیم امسال از این استخرها حدود 50تن ماهی برداشت شود.
 
رها سازي 12000بچه ماهي در استخرهاي ذخيره كشاورزي شهرستان فهرج
 
مدير جهاد كشاورزي شهرستان فهرج می‌گوید: در اين شهرستان عليرغم محدوديت هاي اقليمي و منابع آب، كشاورزان و باغداران از پتانسيل هاي موجود بيشترين بهره وري را نموده ودر اين راستا سال گذشته 3000 بچه ماهي از گونه كپور ماهيان در استخرها رها سازي و 6 تن گوشت توليد شده است.
 
"علي دريجاني" پیش بینی می‌کند 24 تن ماهي در شهرستان فهرج توليد و به بازار عرضه گردد كه علاوه بر تامين گوشت سفيد شهرستان به بازار آبزيان شهرستان هاي همجوار و مركز استان روانه خواهد شد.
 
وي ادامه می دهد: در سال جاري 12000 بچه ماهي در 4 استخر پرورش ماهي اين شهرستان رها سازي خواهد شد.
 

رها سازی 300هزار بچه ماهی گرم آبی در استخرهای  در جنوب استان
 
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان می‌گوید: کار رهاسازی ماهیان گرم آبی در استخرهای 2منظوره وخاکی جنوب استان از نیمه دوم اسفند ماه آغاز شده است.
 
"محمود آیین" می‌افزاید: در جنوب استان کرمان بیش از 2هزار باب استخر 2منظوره ذخیره آب کشاورزی وجود دارد که با هدف کارهای ترویجی پرورش ماهیان گرم آبی کار رها سازی 300هزار قطعه بچه ماهی در 20باب استخر 2منظوره با حجم آبگیری متفاوت و10با بند سنگی وسیمانی وبتونی انجام شد.
 
وی با اشاره به افزایش 20 درصدی توزیع بچه ماهی گرم آبی در جنوب استان می‌گوید: سال گذشته بیش از 1826تن ماهی سردآبی و گرم آبی از استخرهای 2 منظوره بخش کشاورزی واستخرهای خاکی ماهی در جنوب استان ماهی برداشت شد که 260تن آن ماهیان سرآبی بود.
 
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان می گوید: با توجه به حجم استخرهای تولید ماهی در جنوب استان از هر هکتار مزرعه پرورش ماهی واستخرهای خاکی ماهیان گرم آبی بیش از 4تا 4.5 تن ماهی برداشت می شود.
 
ایین  ادامه می دهد:  بهره بردان عمده ماهی در جنوب استان با توجه به تامین بچه ماهی استخرهای ذخیره آب کشاورزی از شمال کشور به صورت مستقل اقدام به تامین نیاز استخرهای خود می کنند که تا پایان خرداد ماه آمار رها سازی بچه ماهی در استخرها وتولید فصل برداشت مشخص خواهد شد.
 
مدیر شیلات جنوب استان کرمان غنی سازی آب مزارع و باغها، تولید کود اورگانیک، بهبود اقتصاد کشاورزی، تغذیه ماهی ها از جلبک تشکیل شده در استخره و پاکسازی استخر به صورت طبیعی وایجاد تحول درحوزه تولیدات کشاورزی را از مهمترین مزایای استفاده و رهاسازی ماهیان گرم آبی در استخرهای دومنظوره می داند .
 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

بانک‌ها پای کار مسکن نیایند، هیچ مسکنی ساخته نمی‌شود

تداوم روند ناپایداری‌های جوی در کرمان تا اوایل هفته آینده

قیمت خودروهای داخلی روند کاهشی به خود گرفت

فعاليت هرمي شرکت پايکو و تبليغ پذيرش دانشجو در کشور عمان کلاهبرداري هستند

رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: جلوگیری از کاهش پرونده‌ها با حدنگاری اراضی

معاون وزیر نیرو خبر داد: معافیت کشاورزان از پرداخت هزینه برق تا چهارماه

کرمان بهترین نقطه کشور برای تولید انرژی خورشیدی

استخدام نيروي پليس در شمار زيادي از رشته‌هاي دانشگاهي

آغاز پخش سریال تلویزیونی بدل از جمعه

این سرطان دیگر یک بیماری سالمندان نیست / افزایش سرطان روده بزرگ در کودکان و نوجوانان

پربازدید ها

استاندار کرمان: توسعه اقتصادی مستلزم توسعه فرهنگی است

کرمان بهترین نقطه کشور برای تولید انرژی خورشیدی

جدیدترین قیمت طلا و انواع سکه در بازار

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

بهره‌مندی 800 واحد مسکونی بردسیر از نعمت آب شرب سالم و پایدار

فراهم شدن امکان پرداخت مالیات در ۱۵ قسط

آغاز پیش‌فروش بلیت قطار برای نیمه اول خرداد از امروز

معاون وزیر نیرو خبر داد: معافیت کشاورزان از پرداخت هزینه برق تا چهارماه

قیمت خودروهای داخلی روند کاهشی به خود گرفت

بانک‌ها پای کار مسکن نیایند، هیچ مسکنی ساخته نمی‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)