کد خبر: ۲۲۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰
ارسال به دوستان
ذخیره
گلاب زاده
تاریخ نگار و مورخ کرمانی با تشریح اسناد کنسولگری انگلیس در رابطه با کرمان گفت: کرمان و همه ایران در حقیقت در دست انگلیس بوده و کرمانی ها کاره ای نبودند و نفوذ تا این حد بود که انگلیس بر روی تمام قسمت ها دست گذاشته و جای پاکی باقی نبود.
گفتار نو، محمدعلی گلاب زاده امروز چهارشنبه در نخستین نشست خبری «کرمان در اسناد انگلیس» در مرکز کرمان شناسی بیان کرد: تعداد 150 هزار سند تاریخی مربوط به کرمان و در روزگاری کرمان پایگاه انگلیس بوده است وجود دارد که انگلیسی ها به صورت گزارش هفتگی به دولت مطبوع خود می رساندند و آنان را از وضعیت کرمان باخبر می کردند.

وی اظهار کرد: در این گزارشات جزئیاتی است که قسمت هایی از تاریخ  به خصوص بخش های ناشناخته را روشن می کند، به عنوان نمونه این ها در گرازشات خود چند مورد مهم و اساسی از جمله وضعیت نان مردم و راه ها را قید کرده اند.

وی گفت: انگلیس برای گرفتن این 150 هزار برگ یک میلیارد و 500 میلیون تومان تقاضای پول کرده بود که سرانجام با تلاش صورت گرفته 75 میلون تومان ازیک نهاد خیریه کمک گرفته شد و 15 هزار برگ از این اسناد را تحویل گرفتیم، اکنون 4 هزار برگ از این تعداد در اختیار دانشگاه باهنر قرار گرفته و ترجمه شده است.

گلاب زاده افزود: کار پردازش و تصحیح نگارش این اسناد به صورت گروهی آغاز شده است که وسعت این اسناد به حدی است که در نهایت بیش از چندین جلد تدوین شود و ممکن است بیش از ده سال به طول خواهد انجامد. 

وی به تشریح گوشه ای از این اسناد پرداخت و با بیان اینکه اولین مسئله مورد تاکید انگلیس ها در کرمان نان بوده است، ادامه داد: هر حکومتی برای حفظ خود باید در مرحله اول نان مردم را تامین کند، کنسولگری انگلیس در کرمان قیمت ها را هر هفته به دولت انگلیس اعلام می کردند و به دنبال این بودند تا قیمت ها متعادل باشد که از آشوب جلوگیری می کند.

گلاب زاده خاطرنشان کرد: از علت های مهم سقوط وکیل الملک دوم و قیام شالبافان نان نبودن و گرسنگی مردم بوده است.

وی گفت: مسئله مهم دیگر برای انگلیس راه ها بوده است زیرا می دانستند اگر راه ها امنیت لازم را داشته باشند چرخه اقتصاد و معیشت مردم خواهد چرخید که موضوع راه ها در اسناد انگلیس از موضوعات مهم می باشد.

وی افزود: راهزنی یکی از مشکلاتی بوده است که دوره قاجار و ابتدای دولت پهلوی با آن روبه رو بوده اند و در برخی مواقع راهزنی شغل شریف و پردرآمدی به شمار می آمد.

وی عنوان کرد: کرمان و همه ایران در حقیقت در دست انگلیس بوده است و کرمانی ها کاره ای نبودند و نفوذ تا این حد بود که انگلیس بر روی تمام قسمت ها دست گذاشته و جای پاکی باقی نبود. در گذشته «پیشکار دارایی» همه کاره شهر بود و سازمان برنامه و بودجه ای وجود نداشت و پیشکار دارایی بود که در این بخش فعالیت می کرد هم ارتباط نزدیکی با کنسولگری داشت.

تاریخ نگار و مورخ کرمانی ادامه داد: دولت انگلیس حتی بر مسئله دادگستری ما هم نفوذ داشته و اختیاری برای ایرانی ها وجود نداشته است.

گلاب زاده این اسناد را دارای اصالت و دقیق دانست و گفت: جزئیات ملاقات هایی است که کنسول انگلیس با شخصیت های تاثیر گذار کرمان داشته است و همچنین به عنوان مثال وضعیت هواشناسی کرمان از موارد دیگر مورد اشاره در اسناد است.

وی همچنین به گزارشات مالیات در اسناد اشاره کرد و گفت: مالیات همیشه شمشیر دولبه ای بوده که اگر خوب اجرا می شده رشد اقتصاد را در پی دارد و اگر خوب اجرا نمی شود اقتصاد نابود می شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

تیراندازی منجر به جرح در نزاع خانوادگی در کهنوج

حضور زهرا نعمتی در پارالمپیک پاریس هنوز قطعی نیست

این دفاعیه‌ شخصی من نیست، دفاع از جمهوریت است/ نامه شورای نگهبان کیفرخواستی علیه نهاد ریاست‌جمهوری بود

این دفاعیه‌ شخصی من نیست، دفاع از جمهوریت است/ نامه شورای نگهبان کیفرخواستی علیه نهاد ریاست‌جمهوری بود

رئیس غله استان کرمان: برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران اختیاری نداریم

افت چشمگیر قیمت خودروهای داخلی و خارجی

امتحانات نهایی توسط آموزش و پرورش برگزار نمی‌شود

مدیرکل بهزیستی کرمان: برخی از مسئولین اعتقادی به پیشگیری از معلولیت‌ها ندارند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)