کد خبر: ۲۳۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
ارسال به دوستان
ذخیره
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اعلام کرد:
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان اظهار کرد: خوشبختانه مجوزهای لازم برای تولید دارو از مواد مخدر کشف شده حاصل شده و سرمایه گذار آن نیز کارهای سرمایه گذاری را انجام داده و در ماه مبارک رمضان کلنگ پروژه ساخت دارو در شهرستان بردسیر به زمین زده شد و تا یک سال آینده پروژه تولید دارو از مواد مخدر کشف شده محقق می شود.
حسین چناریان موضوع مواد مخدر را یک چالش و نگران کننده جهانی دانست و گفت: دنیا به موضوع روان گردان ها، مواد مخدر و به طور کل مواد اعتیاد آور نگران است.

وی حجم آسیب های ناشی از مواد اعتیادآور را زیاد دانست و بیان کرد: علی رغم آنکه جهان نزدیک به یک قرن با مواد مخدر و روان گردان ها مبارزه می کند، اما متاسفانه نرخ شیوع آن در دنیا رو به گسترش است، ضمن آنکه حجم تولید مواد اعتیاد آور رو به افزایش است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان ادامه داد: حدود 86 درصد کل مواد مخدر دنیا در کشور افغانستان تولید می شود و ایران به جهت آنکه هم مرز بزرگترین کشور تولید کننده مواد مخدر در دنیا است، با چالش جدی در این زمینه روبرو است و به جهت شرایط اقتصادی و موقعیت جغرافیایی، به عنوان کریدور انتقال مواد مخدر دنیا محسوب می شود، لذا آسیب های این پدیده در بخش های اجتماعی، امنیتی و اقتصادی بر جامعه اثر خواهد گذاشت.

چناریان با اشاره به آنکه ایران بیشترین مبارزه با مواد مخدر را در دنیا دارد، اظهار کرد: ایران بیشترین کشفیات مواد مخدر در دنیا را دارد، که این مهم به اراده دولت، نظام جمهوری اسلامی و مردم ایران برمی گردد و بایستی اذعان کنیم که امروز پلیس ایران یکی از موفق ترین پلیس های دنیا در کشف مواد مخدر است، ضمن آنکه اراده سیستم قضایی در مبارزه با مواد مخدر جدی است.

وی اعلام کرد: اگر این اراده و تلاشی که در کشور ایران در امر مبارزه با مواد مخدر می شد، در دنیا صورت می گرفت، امروز این دغدغه و چالشی که از حیث مواد اعتیادآور در دنیا وجود دارد، شاید در این سطح نبود. 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان از توان کشف بالای پلیس ایران سخن گفت و عنوان کرد: ایران از لحاظ تجربه، فنی و اشراف؛ پلیس و دستگاه های امنیتی، سیستم قضایی با اراده و مقتدری در امر مبارزه با مواد مخدر دارد.

وی از آسیب های مواد مخدر بر جامعه سخن به میان آورد و بیان کرد: بایستی این واقعیت را بپذیریم که مبارزه ما در دهه های اخیر یک مبارزه همه جانبه ای نبوده است و ما در عرصه، عرضه مواد مخدر موفق بوده ایم اما در موضوع تقاضا که یک کار فرهنگی و اجتماعی است، متاسفانه موفقیت چندانی نداشته ایم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان مطرح کرد: اکنون رویکر ما در مقابله با مواد مخدر یک رویکر فرهنگی اجتماعی است، به گونه ای که رویکر متوازن در همه ابعاد مقابله، پیشگیری، درمان و صیانت را در پیش گرفته ایم و اگر بتوان در همه ابعادار  با موفقیت انجام گیرد، در امر مبارزه با مواد اعتیادآور موفقیت های چشمگیری دست پیدا خواهیم کرد.

وی رویکر اجتماعی مقابله با مواد مخدر را یک رویکر مشارکتی و مردمی دانست و تصریح کرد: نرخ شیوع ناشی از میل به مصرف موادمخدر است که در حوزه پیشگیری و فرهنگی باید بیشتر تلاش کنیم، متاسفانه در گذشته نرخ شیوع استان کرمان بالا بود که با رویکردهای در پیش گرفته طی چند سال اخیر، در آخرین آمار نرخ شیوع اعتیاد در کرمان کاهش یافته است.

چناریان افزود: کاهش نرخ شیوع در استان کرمان پیام رسان این است که هر چه مبارزه خود را متوازن تر، گسترده تر و رویکرد اجتماعی همه جانبه داشته باشیم، قطعا دغدغه شیوع و آسیب های اجتماعی ناشی از مواد اعتیادآور در استان کرمان کاهش خواهد یافت.

وی از سیاست ایران در مبارزه همه جانبه با رویکرد اجتماعی در امر مبارزه با مواد اعتیادآور خبر داد و گفت: با اراده جدی که در نظام جمهوری اسلامی انجام شد، نرخ مصرف و شیوع مواد محرک مانند شیشه در کشور جابجا شد و ما نگران این بودیم که بعد از مواد مخدر سنتی (تریاک) بیشترین حجم افراد درگیر و آسیب دیده ما ناشی از مصرف مواد محرک کننده مانند شیشه است که این مواد محرک جای خود را به موادی مانند حشیش داده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان اضافه کرد: در کشف مواد محرک تلاش بسیار خوبی صورت گرفته است، شایان ذکر است که تولید و مصرف مواد محرک مانند شیشه در ایران کاهش یافته است و اگر این روند ادامه پیدا کند در آینده دستاورد خوبی در امر مبارزه با مواد روانگردان و مواد محرک خواهیم داشت.

وی با بیان این مطلب که سیاست جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه تولید هیچگونه مواد مخدر، محرک و صنایع شیمیایی نیست، اظهار کرد: در ایران این مهم در حال کاهش است و اگر در جایی افرادی نیز تخطی کنند، خیلی جدی با آنها برخورد می شود که ایران در این زمینه افتخار بزرگی دارد.

چناریان به تولید دارو از مواد مخدر اشاره و عنوان کرد: تولید دارو از مواد مخدر یک تحقق بسیار خوبی بود. ما به جهت آسیب ها و هزینه های گسترده ای که طی این سالها پرداخته بودیم، با این روش حداقل یک مزیت اقتصادی و درمانی در کنار مبارزه حاصل می شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه مجوزهای لازم برای تولید دارو از مواد مخدر کشف شده حاصل شده و سرمایه گذار آن نیز کارهای سرمایه گذاری را انجام داده و در ماه مبارک رمضان کلنگ پروژه ساخت دارو در شهرستان بردسیر به زمین زده شد و تا یک سال آینده پروژه تولید دارو از مواد مخدر کشف شده محقق می شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان در پاسخ به این سوال که چند دهه به امر مبارزه با مواد مخدر پرداخته ایم، آیا پرونده قابل ارایه ای داریم؟ گفت: پرونده قابل ارایه ما این است که امروز در امر مبارزه با موادمخدر به یک دستاورد بسیار خوبی رسیده ایم، به گونه ای که حوزه مبارزه با مواد مخدر را جامع، متوازن و علمی کردیم، بطوریکه مشارکت را به دنبال داشته، ضمن آنکه بسیاری از رویکردها را تغییر داده ایم.

وی افزود: اینکه اکنون با یک نگاه سطحی به این امر نگاه کنیم، که بیان کنیم اگر اینها موفقیت بوده است، چرا هنوز ما معتاد داریم؟ این ناشی از سیستم قاچاق مواد مخدر است، بطوریکه دو سیستم مقابله با مواد مخدر و سیستم عرضه روبروی یکدیگر قرار دارند. سیستم عرضه یک سیستم هدفمند، هوشمند، مشتری مدار، اقتصادی و توانمند اما طرف مقابله با مواد مخدر طبیعتا شرایط سیستم عرضه را نداشته است.

چناریان اضافه کرد: لذا یک برتری ها و عدم موفقیت هایی وجود داشته است اما امروز خوشبختانه با انسجامی که در سیستم مقابله ایجاد شده، ابعاد مقابله ای، پیشگیری، فرهنگی، درمان و صیانت از رویکردهای جدید حوزه مبارزه با مواد مخدر حاصل شده است و این در حقیقت یعنی موفقیت.

وی ادامه داد: ما اکنون شیوه ها را علمی می کنیم، ضمن آنکه هم گام با دنیا به دستاوردهای زیادی دست یافته ایم، لذا بایستی اذعان کنیم که موفقیت صد در صد بوده است، گرچه آسیب‌ها آنقدر زیاد بوده است که به زمان زیادی نیا داریم تا بتوانیم آثار آسیب ناشی از اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان ها از بین بریم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان بیان کرد: امروز همه دنیا با مواد مخدر در گیر هستند به طوریکه کشورهایی که در همسایه بزرگترین تولید کننده نبوده اند، امروز آمار معتادین آنها از معتادین ما کمتر نیست و نگرانی آنها بیشتر است، به این دلیل که اراده آنها در مبارزه با مواد مخدر ضعیف تر از ما است.

آمار کشفیات مواد مخدر

وی به آمار کشفیات مواد مخدر در سه ماهه اول سال جاری و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته پرداخت و اعلام کرد: انواع مواد مخدر کشف شده در سه ماهه نحست سال جاری 35  هزار و 891.2 کیلوگرم بوده است که در سال گذشته در این بازه زمانی 24 هزار و 525.762 کیلوگرم کشف شده بود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان مطرح کرد: در سه ماه نخست سال گذشته حدود 22 هزار و 136 کیلوگرم تریاک کشف شد، این در حالی است که در سه ماهه نخست سال جاری حدود 29 هزار و 992 کیلوگرم کشف شده بود.

وی به آمار دستگیری های حوزه مبارزه با موادمخدر در سه ماهه اول سال جاری اشاره و تصریح کرد: در سال جاری 202 قاچاقچی، یک هزار و 80 نفر توزیع کننده و 586 نفر حمل کننده دستگیر شده اند، همچنین 189 نفر نگهدارنده، 813 معتاد و 77 اتباع بیگانه نیز در این زمینه دستگیر شده است.

این مقام مسئول به اقلام توفیقی در سه ماهه اول سال جاری اشاره و بیان کرد: 38 قبضه سلاح، یک هزار و 138 فشنگ و 64 خشاب، 629 خودرو و 78 موتور سیکلت توقیف شده است.

چناریان به پارامترهای امنیتی استان در سه ماهه اول سال جاری اشاره کرد و افزود: در سه ماهه اول سال جاری 18 عملیات صورت گرفته است، همچنین 33 باند در این بازه زمانی منهدم شده است، ضمن آنکه در سال جاری شهید مواد مخدر خوشبختانه نداشته ایم.

منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه تعطیل شد / نیروهای شهرداری در آماده‌باش

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)