کد خبر: ۲۳۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
محمد فرشاد؛ منتخب شورای پنجم شهر و سرلیست اصلاح‌طلبان کرمان :
«محمد فرشاد» منتخب شورای پنجم شهر کرمان و سرلیست اصلاح‌طلبان می‌گوید که پروسه‌ی معرفی و بررسی رزومه‌ی کاندیداهای شهرداری کرمان در حال انجام است و هنوز هیچ نتیجه‌ی قطعی به دست نیامده. در عین‌حال، او تاکید دارد فقط این لیست امید نیست که شهردار را انتخاب می‌کند؛ بلکه ۱۱ نفر عضو شورا باید دست به انتخاب بزنند.
هفته نامه فردای کرمان نوشت:  «محمد فرشاد» منتخب شورای پنجم شهر کرمان و سرلیست اصلاح‌طلبان می‌گوید که پروسه‌ی معرفی و بررسی رزومه‌ی کاندیداهای شهرداری کرمان در حال انجام است و هنوز هیچ نتیجه‌ی قطعی به دست نیامده. در عین‌حال، او تاکید دارد فقط این لیست امید نیست که شهردار را انتخاب می‌کند؛ بلکه ۱۱ نفر عضو شورا باید دست به انتخاب بزنند.  فرشاد تاکید دارد که در هر زمینه‌ای، حرف آخر را باید کارشناسان بزنند.


آقای فرشاد! لطفا بفرمایید منتخبین لیست امید در شورای شهر کرمان این روزها و در آستانه‌ی شروع به‌کار شورای پنجم چه برنامه‌هایی دارند و چه می‌کنند؟

اعضای لیست امید حداقل یک جلسه‌ی مشترک را هر هفته برگزار می‌کنند تا راجع به برنامه‌های آینده‌ی شورا همفکری و مشورت صورت گیرد. اطلاعاتی را از شهرداری و نیازهای شهر جمع‌آوری کرده‌ایم تا فرصت‌ها، تهدیدها و نیازهای شهر به‌طور دقیق شناسایی شود.  دو، سه جلسه هم به‌صورت مشترک با ۱۱ نفر عضو منتخب شورای پنجم داشتیم تا درباره‌ی چگونگی سازماندهی شورا و شهرداری هم‌اندیشی کنیم. همچنین در این مدت، درباره‌ی گزینه‌های مختلف تصدی شهرداری بررسی و مطالعه شده است.

لیست امید چه شاخص و معیارهایی را برای انتخاب شهردار  مدنظر دارد؟

در این‌باره، نظر گروه‌های مختلف و افراد صاحب‌نظر گرفته می‌شود. رزومه‌ی افرادی که شایستگی و توانایی لازم برای شهرداری دارند چه در نیروهای موجود شهرداری و چه در بیرون از شهرداری گرفته و ارزیابی می‌شود تا گزینه‌ی مناسب برای تصدی شهرداری انتخاب شود.

تا حالا چند نفر برای شهرداری کرمان کاندیدا شده و رزومه‌ی خود را ارایه کرده‌اند؟

حداقل چهار، پنج نفر هستند که در این‌باره با آن‌ها صحبت شده. هنوز هم کنکاش و بررسی در حال انجام است. این‌گونه نبوده که فراخوان بدهیم بلکه گزینه‌هایی که پتانسیل لازم برای شهردار شدن دارند بررسی می‌شوند و سپس با خود این افراد صحبت می‌کنیم؛ در هر جلسه‌ای که برگزار می‌کنیم در مورد یکی، دو نفر بحث می‌شود.

 در نهایت یک یا چند نفر که مورد توافق جمع بود، رزومه‌شان را می‌گیریم. در مرحله‌ی بعدی، از آن‌ها می‌خواهیم که برنامه‌ی خود را ارایه کنند. در نهایت، این افراد در جلسات ۱۱ نفره معرفی شده و درباره‌ی آن‌ها بحث و بررسی صورت می‌گیرد. شهردار فقط توسط لیست امید انتخاب نمی‌شود بلکه نظر هر ۱۱ نفر عضو شورا مهم است.

البته در رای‌گیری برای انتخاب شهردار، وزنه‌ی لیست امید سنگین‌تر بوده و ممکن است نظرات چند نفری که خارج از لیست امید بودند، چندان تاثیرگذار نباشد. تعاملات لیست امید با چهار نفر دیگر عضو شورا چگونه خواهد بود؟

انتخابات تمام شده و اکنون نگاه ما به شورا، یک سازمان واحد و فارغ از نگرش‌های سیاسی افرادی است که عضو آن هستند.

جمع شورای ۱۱ نفره، منتخبین مردم هستند و باید با همفکری و تدبیر، امور را اداره کنند و هیچ فرقی نمی‌کند از کدام حزب و جناح هستیم. درست است که فراکسیون اقلیت و اکثریت را داریم اما جمع تصمیم می‌گیرد. در مورد انتخاب شهردار هم ما بسیار مایلیم که به وفاق کلی برسیم و به اتفاق آرای شورا، شهردار را انتخاب کنیم.

بین افرادی که گفتید در مورد شهردار شدن آن‌ها بررسی‌هایی صورت گرفته، شهردار فعلی کرمان؛ آقای بابایی هم هست؟

بله. ایشان هم جزو کاندیداهای شهرداری هستند.

یعنی رزومه‌شان را هم گرفته‌اید؟

نه. چون ایشان را می‌شناسیم و با رزومه‌ و تحصیلات و سوابق کاری‌شان آشنایی داریم، دیگر روزمه‌شان را نگرفتیم. منتها، همه‌ی گزینه‌های شهرداری بررسی می‌شود و هرکس امتیاز بالاتری گرفت، به‌عنوان شهردار برگزیده خواهد شد. چه‌بسا ممکن است قرعه‌ی فال به‌نام شهردار فعلی کرمان در بیاید.

پس آقای بابایی یکی از گزینه‌های لیست امید برای شهردار شدن است.

ایشان از گزینه‌های شهرداری هستند اما ممکن است آقای بابایی از گزینه‌های لیست امید نباشند؛ همان‌طور که عرض کردم، شهردار باید منتخب کل شورا باشد.

صحبتی بود که آقای ابوالقاسم سیف‌الهی (شهردار سابق و معاون کنونی استاندار کرمان) یکی از گزینه‌های لیست امید برای شهرداری کرمان بوده و ممکن است به شهرداری برگردد. چه‌قدر احتمال این اتفاق وجود دارد؟

باید بگویم احتمال بازگشت آقای سیف‌الهی به شهرداری صفر است. ایشان خودشان هم تمایلی به شهردار شدن ندارند و تا این لحظه حرفی از انتخاب شدن ایشان برای مسوولیت شهرداری کرمان نبوده است.

گزینه‌ی دیگری که درباره‌ی ایشان برای شهردار شدن زمزمه‌هایی شنیده شد آقای محمد سام (شهردار اسبق و مدیرکل اسبق میراث فرهنگی استان کرمان) بود و گفته شد از کاندیداهای لیست امید هستند. این موضوع را تایید می‌کنید؟

بهتر است در این مرحله وارد مصادیق نشویم. اسامی زیادی مطرح می‌شود. پس از شروع رسمی فعالیت شورای پنجم و جمع‌بندی نهایی، کاندیداهای نهایی را به مردم معرفی خواهیم کرد.

خوب نام این افرادی که گفتم بیش‌تر مطرح شده؛ می‌خواهم ببینم چه‌قدر مباحثی گفته می‌شود جدی است.

هرچیزی ممکن است اتفاق بیفتد. اما تا این لحظه، هیچ تصمیم مشخص و قطعی گرفته نشده و بررسی‌ها در حال انجام است. اسامی مختلفی مطرح شده و بهتر است اکنون از هیچ فردی اسم نبریم.

در مورد انتخاب آقای کامیاب به‌عنوان شهردار کرمان؛ که از اعضای لیست امید در شورای پنجم هستند هم شنیدیم. چقدر احتمال دارد یکی از منتخبین لیست امید را از شورا خارج کرده و به شهرداری بفرستید؟

عرض کردم هرچیزی ممکن است و هیچ چیز هم مشخص و قطعی نیست. الان ما به یک گزینه‌ی روشن و نهایی برای اعلام به مردم نرسیدیم. گزینه‌های مختلفی مطرح است. نقاط قوت و ضعف و تجربیات آن‌ها در جلسات هفتگی‌ای که برگزار می‌کنیم، مطرح می‌شود. از نظام مهندسی، افراد صاحب‌نظر و مدیران گذشته و حال درباره‌ی آن‌ها سوال می‌‌شود تا افرادی که مناسب شهرداری هستند ابتدا کشف بشوند. بعد با آن‌ها صحبت می‌کنیم که آیا تمایل دارند شهردار بشوند؟ اگر به جمع‌بندی برسیم که فلان فرد شهردار بشود و خود ایشان هم تمایل داشته باشد، آن‌موقع به مرحله‌ی ارزیابی و ارایه‌ی برنامه‌ها می‌رسیم. ممکن است ۲۰ نفر را مطرح کنیم و فقط چهار نفرشان تمایل داشته باشند. عرض کردم زمانی که به جمع‌بندی رسیدیم و وارد مرحله‌ی ارزیابی کاندیداها شدیم، گزینه‌ها را به مطبوعات اعلام می‌کنیم تا به اطلاع مردم برسانند.

نظر شخص شما درباره‌ی این‌که شهردار آینده از بین اعضای خود شورا و به‌ویژه لیست امید انتخاب شود چیست؟

اگر هر ۱۱ نفر عضو شورا به این جمع‌بندی برسیم که یک فرد بهترین گزینه برای شهرداری است؛ از هر اداره‌ای که باشد فرقی نمی‌کند؛ چه از استانداری باشد، چه شهرداری و شورا، از شهرداران پیشین، شهردار فعلی و حتی اگر  خارج از کرمان باشد، فرقی نمی‌کند. مهم این است ۱۱ نفر شورا آن را بهترین گزینه معرفی می‌کنند.

به‌جز انتخاب شهردار، در جلسات هفتگی که اشاره کردید لیست امید برگزار می‌کند آیا در مورد انتخاب رییس شورا هم صحبتی شده؟

خیر.

چه افرادی کاندیدای ریاست شورا هستند؟

هنوز هیچ‌کس خود را کاندیدای ریاست نکرده است.

آقای فرشاد! در شورای چهارم پروژه‌هایی مطرح شد که مخالفت‌ها و حاشیه‌هایی به‌دنبال داشت. پرونده‌ی این پروژه‌ها همچنان باز بوده و احتمالا شورای پنجم باید درباره‌ی آن تصمیم بگیرد. از جمله ساخت تقاطع غیرهمسطح در چهارراه طهماسب‌آباد. لیست امید درباره‌ی این مساله و به‌طور مشخص پروژه‌ی طهماسب‌آباد هم بررسی انجام داده؟ چه نظری دارد؟

درباره‌ی این پروژه هنوز به جمع‌بندی نرسیدیم ولی نظر من، و تا جایی اطلاع دارم نظر اکثریت شورای پنجم این است تا آنچه که قبلا تصویب شده را مجدد مطالعه کنیم؛ اگر نظریات جدید کارشناسی این بود که با توجه به شرایط روز، نیاز به بازنگری و اصلاح و جرح و تعدیل پروژه‌ای وجود دارد، آن را اعمال کنیم.
معتقدیم هرکاری در این شهر انجام می‌شود، باید پشتوانه‌ی کارشناسی داشته باشد. طبیعی است هر پروژه‌ای هم، مخالفان و موافقانی دارد آنچه مهم بوده، نظر کارشناسی است. قطعا افراد صاحب‌نظر و متخصص را دعوت می‌کنیم تا پروژه‌ها را بررسی و مطالعه کنند هرکدام را تایید کردند ادامه پیدا می‌کند، هر پروژه‌ای را گفتند نیاز به اصلاح دارد، نظرات اعمال خواهد شد. هرکدام از پروژه‌هایی که توسط کارشناسان مفید تشخیص داده نشد و تاکنون شروع هم نشده، قطعا اجرا نخواهد شد.

گفتید که در شورا، اعمال‌نظر کارشناسان را مورد توجه قرار می‌دهید؛ اما در ایام تبلیغات انتخابات، در برنامه‌های لیست امید دیدم که به راه‌اندازی مترو هم اشاره کرده بودید.

نه! راه‌اندازی مترو نبود. «مطالعه‌ی پروژه‌ی مترو» جزو برنامه‌های لیست امید بود.

در چهار سال گذشته، کوشش‌های رسانه‌ای فراوانی برای اعلام و انتشار نظر کارشناسان صورت گرفت که توجیه کنند با شرایط کنونی شهر کرمان، اجرای مترو تصمیم درستی نیست. این پروژه مخالفان زیادی در بین صاحب‌نظران دارد. آیا لیست امید به نظرات این کارشناسان اعتنایی نخواهد داشت؟

قطعا به نظرات کارشناسان توجه خواهیم کرد. ما هم مطالعه‌ی مترو را در برنامه‌ها داریم؛ در فاز اول کار، به این سوال مهم باید پاسخ داد که آیا اصلا مترو برای شهر کرمان نیاز هست یا نه؟ اگر نیاز داریم در کدام مسیرها باید مترو ایجاد بشود؛ شرقی ـ غربی یا شمال ـ جنوبی؟ پروژه‌ی مترو حداقل ۱۴،۱۵ سال از مرحله‌ی مطالعه تا اجرا و بهره‌برداری، به زمان نیاز دارد. منظور ما از این‌که می‌گوییم مترو در برنامه‌هاست این بوده که بررسی شود آیا در شهر کرمان مترو می‌خواهیم؟ اگر بله، چگونه مترویی؟ در برنامه‌ی چهار ساله و درازمدت شهر کرمان، مترو دیده خواهد شد. رویکرد ما اما کار کارشناسی است.
نظرات کارشناسی با سلایق فردی متفاوت است. ممکن است هزاران نفر با پروژه‌ای موافق و همین تعداد مخالف باشند اما اهل‌فن باید نظر بدهند که چه اقدامی به‌صلاح است؟ تاکید می‌کنم؛ همه‌ی آنچه در شهر اتفاق می‌افتد، باید با نظر متقن و شفاف کارشناسی باشد. ما هم در شورای پنجم، نظرات کارشناسی را از طریق مطبوعات به مردم اطلاع می‌دهیم.

البته همین‌طور که می‌گوییم هر اقدامی باید کارشناسی‌شده صورت بگیرد، انتقادات هم باید کارشناسی باشد؛ اگر یک نفر از تعریض یک خیابان خوشش نیامد، نباید در مطبوعات یا فضای مجازی سیاه‌نمایی کند. باید نظرات دقیق و کارشناسی مطرح بشود. این، رویکردی است که ما در شورای پنجم دنبال می‌کنیم.

اما آقای فرشاد! هرکسی می‌تواند ادعا کند که کارشناس است. همین پروژه‌های فعلی که برخی از آن‌ها مورد نقد جدی است را هم می‌گویند کارشناسان تایید کرده‌اند. منظور شما چه کارشناسی است؟ اصلا پروسه‌ی انتخاب این کارشناسانی که حرف آخر را قرار است بزنند را تعیین کرده‌اید؟

ما یک‌سری گروه‌های مرجع داریم؛ مهندسان در سازمان نظام مهندسی، استادان دانشگاه در دانشکده‌های هنر و معماری، جامعه‌شناسان و هنرمندان را داریم. از همه‌ی این گروه‌ها می‌خواهیم که نمایندگان خود را به ما معرفی کنند.

در واقع می‌خواهید اتاق فکر شورا را راه‌اندازی کنید. درست است؟

بله. مرکز پژوهش‌ها و اتاق فکر در برنامه‌های لیست امید بود. نمایندگانی را نظام مهندسی استان و دانشگاه‌های کرمان و خانه‌هنرمندان به ما معرفی می‌کنند؛ اگر این فرآیند طی بشود، نظرات کارشناسی که مورد اجماع است مورد توجه قرار خواهد گرفت.

آقای فرشاد؛ در چند هفته‌ی اخیر؛ بحث تخریب خانه‌شهر را داشتیم؛ پیامی در تلگرام دست به دست می‌شد که منتخبین شورای پنجم می‌خواستند با آقای رزم‌حسینی استاندار درباره‌ی مساله‌ی خانه‌شهر دیدار کنند اما با‌ وجود برنامه‌ریزی قبلی، دیدار از سوی استانداری لغو شد. ماجرا چه بود؟ آیا اختلافی بین این دو نهاد پیش آمده؟

درباره‌ی خانه‌شهر، من نظر خودم که نظر اکثر اعضای لیست امید بود را اعلام کرده‌ و گفتم کمیته‌ای با حضور نماینده‌ای از مخالفان و موافقان تخریب، نماینده‌ی استانداری و شهرداری و میراث فرهنگی و شورای شهر تشکیل شود و مساله را به‌طور کارشناسی بررسی و نظر نهایی را به مردم اعلام کنند. ما یک ساختمان استانداری داریم و یک ساختمان خانه‌شهر.

باید وفاق و کار کارشناسی باشد و تصمیم شفاف گرفته شود؛ بالاخره برای احداث ساختمان استانداری هزینه‌های زیادی شده، از طرفی در خانه‌شهر بحث خاطره‌ها را داریم و این‌که بهترین ساختمان معماری شهر کرمان در ۵۰ سال اخیر همین خانه‌شهر بوده و دارای ارزش‌های معنوی نیز هست. ما پیشنهاد دادیم که گروه‌های مرجع درباره‌ی آن نظر بدهند که ظاهرا همین مسیر نیز طی شده است.

ماجرای ملاقات با آقای استاندار چه بود؟ چرا به نتیجه نرسید؟ تقابلی بین شما و ایشان رخ داده؟

ملاقات ما با آقای استاندار درباره‌ی مسایل کلی بود و قاعدتا یک بخشی هم به خانه‌شهر پرداخته می‌شد؛ مرسوم است منتخبین شورا با استاندار به‌عنوان نماینده‌ی دولت در استان دیدار کنند. می‌خواستیم دیدگاه‌های استاندار را داشته باشیم. اتفاقا خود ایشان هم از برگزاری این نشست استقبال کردند اما روزی که قرار بود جلسه برگزار شود، گرفتاری‌ای برایشان پیش آمد و دفترشان تقاضا کرد که دیدار به زمان دیگری موکول شود. هیچ تقابلی نبوده است. اصلا.

آقای فرشاد! از زمانی‌که نتایج انتخابات شورای شهر کرمان اعلام شده، برخی کاندیداها که رای نیاورده و از قضا عضو شورای چهارم نیز هستند اعتراضاتی را مطرح کردند و در میان اعتراضات خود، گاهی حتی اتهاماتی به منتخبین به‌ویژه اعضای لیست امید وارد شده. پاسخی به این اتهامات دارید؟

مردم خودشان قضاوت می‌کنند. این انتخابات توسط دستگاه‌هایی برگزار شد که انتخابات مجلس و شورای چهارم را هم برگزار کرده‌اند؛ قانون و مکانیزم انتخابات نیز به‌گونه‌ای است که نظارت فراوانی صورت می‌گیرد. ما با یکی، دو نفر از معترضان صحبت کردیم و گفتیم این انتخابات، همان فرآیندی را طی کرده که در جریانش شما به شورای چهارم راه پیدا کردید، همان فرآیندی را داشته که نمایندگان طی آن به مجلس رفتند.

همان فرماندار که انتخابات مجلس را برگزار کرد، این انتخابات را هم برگزار کرد. البته این حق را هم برای هر معترضی قائل هستیم که پیگیری کند تا مطمئن شود. این اتفاق نیز افتاد؛ در یک مرحله با حضور نمایندگان کاندیداهای معترض، پنج صندوق رای، در مرحله‌ی بعدی ۱۲ صندوق و باز هم ۱۲ صندوق دیگر بازشماری شد که این خود ۱۰ درصد کل صندوق‌هاست و هیچ تغییر اثرگذاری در نتیجه‌ی انتخابات رخ نداد.

در یکی، دو صندوق به‌دلایلی مثل خطای چشم (کسانی رای را خوانده بودند) چند رای تغییر کرد؛ البته برای همه‌ی کاندیداها اعم از آن‌ها که رای آوردند و آن‌ها که رای نیاوردند این تغییر صورت گرفت اما در کل، در نتیجه‌ی انتخابات تاثیری ایجاد نشد.

معترضان می‌گویند راه‌یابی اعضای لیست امید به شورای پنجم، انتخاب نبوده و انتساب بوده؛ در پاسخ به چنین اتهاماتی، گفته می‌شود قصد شکایت دارید؟

این حق برای کسی که به او اتهام می‌زنند محفوظ است که پیگیری قضایی کند؛ اما ما صبوری داریم. معترضان باید همه‌ی آنچه برای مطمئن شدن از نتیجه‌ی انتخابات را لازم می‌دانند انجام بدهند؛ صندوق‌ها هست، دست اندرکاران هستند. بازشماری نیز صورت گرفته. همه‌ی کسانی که رای نمی‌آورند فکر می‌کنند باید رای می‌آوردند! در صورتی‌که این‌طور نیست.

مردم در هر مرحله‌ای و برهه‌ای فرد دیگری را انتخاب می‌کنند. مگر از همین شورای چهارم، چهار نفر به شورای پنجم راه پیدا نکرده‌اند؟ انتخابات سالم بوده. اما این‌که همه‌ی اعضای شورا چهارم توقع داشته باشند که به شورای بعدی بیایند درست نیست؛ ضمن این‌که طبق قانون، به‌دلیل ۱۱ نفره شدن شورای پنجم، چهار نفر قطعا حذف می‌شدند.

از طرفی، اصلاح‌طلبان به این دوره‌ی انتخابات شورا خیلی جدی ورود کردند و اگر برخی موانع جلوی اصلاح‌طلبان نبود، تعداد بیش‌تری هم به شورا راه پیدا می‌کردند. مردم هم خودشان می‌دانند به چه کسانی رای داده‌اند. بهترین پاسخ را آن‌ها از مردم شنیدند و  چنانچه در قضاوت خود بی‌انصافی کنند، باز هم همین مردم در انتخابات بعدی پاسخ خواهند داد.

این‌ها مسائل پیچیده‌ای که نیست. دوستان باید منصفانه قضاوت کنند و توقع نداشته باشند در همه‌ی ادوار مردم یک انتخاب داشته باشند. ما هم اگر خوب عمل نکنیم، در دوره بعدی مردم به ما هم رای نخواهند داد. ضمن این‌که موفقیت لیست امید و تغییر در شورای شهر فقط هم مربوط به کرمان نبوده. در تهران و مشهد و اصفهان و بسیاری شهرهای کشور همین اتفاق افتاده و مردم تغییر را خواستند.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ابو طالب طالبی پور موری اباد ی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
0
0
درود بربزرگ مرد دیار کریمان مهندس فرشاد همیشه سالم وپایدار باشید
ابو طالب طالبی پور موری اباد ی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
0
0
درود بربزرگ مرد دیار کریمان مهندس فرشاد همیشه سالم وپایدار باشید
مرضيه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
0
0
سلام

يكي از كانديداها دكتري عمران است وًاز تهران خواهد امد اين صحت داره ؟ البته كرماني االاصل و اصالتا از بم است

گفته ميشود نيرويي فوق العاده قوي و كار بلد است
و اصلاح طلب و نزديك به سيد اصلاحات هست ؟ -زنده باد اصلاح طلب و زنده باد خاتمي
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه تعطیل شد / نیروهای شهرداری در آماده‌باش

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)