کد خبر: ۲۳۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶
ارسال به دوستان
ذخیره
واکنش محمدتقی رهبر به حواشی اخیر اصولگرایان:
دومینوی گسست پیکره سیاسی اصول‌گرایان در ایران یکی‌یکی می‌افتد. پس از اینکه محمد‌باقر قالیباف از نواصول‌گرایی صحبت به میان آورد و چاره را «جز تکیه بر جوانان در انجامِ کارهای بزرگ و ماندگار» ندید و با ذکر اینکه «پایان انتخابات به معنای نادیده‌گرفتن خطاهای دوستان جبهه انقلاب نیست»، خواستار انقلاب رنسانسی شد سعید جلیلی نیز به صحنه آمد. او بعد از انتقادات مصطفی میرسلیم با اعلام اینکه «مسئولیت ما فقط منحصر به زمان انتخابات نیست»، خواستار حضور نیروهای انقلابی در کوچه و خیابان شد تا ارتباط‌‌گیری «چهره به چهره» با مردم را‌‌ رها نکنند. به نظر می‌رسد در دوران پس از انتخابات نامزدها و لیدرهای جریان اصول‌گرا می‌خواهند از سایه فشار شکست انتخابات‌های اخیر بیرون بیایند و علاوه بر فشارها و انتقادها به جناح پیروز انتخابات، به دنبال مقصر در جناح خود نیز می‌گردند.

مصطفی میرسلیم از اعضای حزب اصول‌گرای مؤتلفه از اختلاف عقیده عمیق میان جریان فکری خود و قالیباف سخن گفته است. تأملی بر اظهارنظرهای چهره‌های اصول‌گرا نشان می‌دهد که آنها از فقدان لیدر کاریزماتیک رنج می‌برند. چهره‌های سیاسی این جناح با ارائه نظریه، بیانیه و افشاگری، سعی بر ارائه چهره‌ای تأثیرگذار از خود دارند تا بتوانند با جلب‌نظر افکار عمومی به سمت رهبری و لیدری این جناح حرکت کنند. از ایده‌هایی که این جریان برای بازسازی خود و باقی‌ماندن در جریانات سیاسی کشور مطرح کرد، می‌توان به طرح «دولت در سایه» اشاره کرد که سعید جلیلی مبلغ آن بود.

او در اظهارنظری در این‌باره گفت: «گاهی اوقات مسائل مهمی وجود دارد که اصلا مورد توجه قرار نمی‌گیرد و یکی از وظایف «دولت سایه» این است که این اولویت‌ها را شناسایی کند و با یادآوری و طرح آنها، اولویت‌های درست و فراموش‌شده را به افکار عمومی نشان دهد.» باید دید پس از اینکه جناح اصول‌گرا انتخابات را با اختلافی هشت میلیونی به جناح اصلاح‌طلبان باخته است، با چه سیاست‌گذاری و مکانیسمی می‌خواهند به توده مردم نزدیک شده و پس از شکست‌های تلخ پیاپی، پیروزی را هم تجربه کنند. آیا اظهارات روز گذشته جلیلی و همان‌طور میرسلیم و قالیباف می‌تواند مسیر گم‌شده اصول‌گرایی را به جامعه بازشناساند؟ 

محمد‌تقی رهبر، از فعالان سیاسی اصول‌گرا با انتقاد از وضعیت پیش‌آمده و اظهارنظر برخی از چهره‌های اصول‌گرا در واکنش به اینکه چرا تفاسیر و تعریف‌های جدیدی از اصول‌گرایی ارائه می‌شود، گفت: «اصول‌گرایی تعریف مشخصی دارد؛ نواصول‌گرایی دیگر چیست؟ اصل‌هایی که در نظام و انقلاب داریم، مشخص است و اصولی که مردم را به صحنه کشاند سبب انقلاب و پیروزی شد. رهبری نظام امروز پیگیر همان اصول هستند.»

او در ادامه گفت: «اصول‌گرایی مبتنی‌بر حاکمیت اسلام و جمهوری‌اسلامی است. همان‌طور که امام(ره) گفتند: جمهوری‌اسلامی، نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد.» او با بیان اینکه امام(ره) تفاسیر مختلف از انقلاب را نمی‌پذیرفت، اظهار داشت: «بعضی تفاسیری مختلف از انقلاب می‌دادند اما امام(ره) نمی‌پذیرفت و روی جمهوری‌اسلامی تأکید داشتند.» رهبر با اشاره به اینکه یکی دیگر از مبانی اصول‌گرایی ولایت فقیه است که در قانون اساسی هم ذکر شده است، گفت: «از اصول دیگری که قانون اساسی آورده، تأکید روی ملت و رأی مردم است.

 امروز ما باید از این اصول حمایت کنیم.» رهبر با اعلام اینکه مبانی اصول‌گرایی تعریف شده است و نیازی نیست که کسی مجددا تعریف جدیدی ارائه دهد، گفت: «اصول‌گرایی امروز در مواضع ولایت فقیه تبلور دارد. ملت هم پشتیبان این مواضع است. حکومت، مجلس، دولت و سایر دستگاه‌های اجرایی نیز باید بر‌اساس این اصول که در قانون اساسی مشخص شده است، حرکت کنند. همه باید به این مبانی التزام داشته باشند. اصول‌گرایی برای ما یک اصطلاح است اما وقتی از اصول‌گرایی واقعی صحبت می‌کنیم، مواضعش مشخص است و نیازی به تفسیر و تعریف جدید ندارد زیرا در اسلام و انقلاب ما تعریف شده است.»

این سیاستمدار اصول‌گرا با بیان اینکه نواصول‌گرایی مثل نئومارکسیسیم است، گفت: «اصول ما تعریف شده است. ما باید مواظب باشیم اصول را از دست ندهیم. خط امام(ره) و ولی‌‌فقیه، قانون اساسی اصول را تعریف کرده است. امروز ما به نواصول‌گرایی یا تعریف جدید نیاز نداریم.»

او با بیان اینکه من به شدت با تعاریف و انشعابات جدید مخالفم زیرا باعث تفرقه می‌شود، گفت: «من صریحا اعلام می‌کنم مطرح‌کردن طرح جدیدی در اصول‌گرایی باعث چند‌قطبی در کشور می‌شود. ما امروز نیاز داریم روی مشکلات کشور تمرکز کنیم.»

رهبر با اشاره به مشکلاتی که امروز در کشور وجود دارد، گفت: «اولویت ما ارائه تعاریف و تفسیرهای جدید نیست بلکه رسیدگی به درد و مشکلات جامعه باید مسئله ما باشد؛ فقر، بیکاری، رکود. چرا مردم کشور ما با همه فداکاری‌ها و ازخودگذشتگی‌هایی که داشته است، باید با این دست مسائل درگیر باشد؟» او با مهم برشمردن اعتماد و اعتقاد مردم به جمهوری اسلامی، تصریح کرد: «رفتارهای غلط ما باعث ازبین‌رفتن اعتقاد و اعتماد جامعه می‌شود. رفتارهای ما نباید جوانان را از انقلاب ناامید کند. ما امروز بیشتر از تفرقه به وحدت، انسجام و خدمت نیاز داریم. رشد و اعتلای کشور باید اولویت تمام گروه‌های سیاسی باشد. من با اصطلاحات جدید مخالفم. امروز ما باید به دین، نظام و کشور خدمت کنیم. نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که دشمن سوءاستفاده کند. ما باید بیدار باشیم و از تجربه تاریخ و اختلافات گذشته استفاده کنیم.»

محمدتقی رهبر، همچنین در واکنش به اظهارنظر سعید جلیلی که گفته بود «مسئولیت ما فقط منحصر به زمان نیست»، گفت: «ما امروز تلخ یا شیرین از فضای انتخابات عبور کردیم. باید ببینیم مردم چه خواسته‌هایی از ما دارند. مردم با همه مشکلات و اختلافاتی که بین دو جناح دیدند و با وجود مشکلات و مسائلی که وجود دارد، فداکارانه و پرشور پای صنوق‌های رأی حاضر شدند و 42 میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند. این بینش و بصیرت مردم قابل‌ستایش است. ما باید از مردم یاد بگیریم. مردم می‌توانند الگوی ما باشند. من همیشه به خودم و مسئولان می‌گویم از مردم یاد بگیریم که چگونه در روزی که باید در صحنه باشند و درست عمل کنند، می‌آیند و با حضور میلیونی در انتخابات، دشمن را ناامید می‌کنند.

بالاخره گروهی هم که در انتخابات شکست خوردند، رأی بالایی آوردند و این جماعت عنوان جمنا گرفت و با برگزاری سخنرانی و تجمع و گفت‌وگوهایی روی افکار عمومی تأثیر گذاشتند. اگر جمنا صرفا حرکتی در جهت پیگیری اهداف نظام و انقلاب باشد، حرکت خوبی است. حرکت مردمی اگر بدون منازعه و مخاصمه ادامه پیدا کند، می‌تواند چاره‌ساز باشد.» وی اضافه کرد: «استمرار یک حرکت سیاسی وقتی سالم باشد، تأثیرگذار خواهد بود. بالاخره جمنا در سطح سیاسی کشور یک حضور فعال داشت و با اینکه سابقه تبلیغاتی کمی داشت، 16 میلیون هم ‌رأی  آورد. منظور آقایان شاید این باشد که ما همچنان با تکیه بر اصول انقلاب و احترام به مردم حرکت می‌کنیم و این جریان جدیدی نیست، همان جریان اصول‌گرایی‌ است که فعالیتش را متناسب با نیاز زمانه ادامه می‌دهد.» 

به عقیده رهبر تشکیل جمنا انشعاب و دوقطبی‌سازی نیست: «حرکتی که به نام جمنا به وجود آمد، جریانی بود که مردم را هم به صحنه آورد و رأی هم آورد! اگر منظور آقایان این باشد که با مردم مرتبط بوده و حامی نظام باشند، قابل‌قبول است.»
 وی در پاسخ به این سؤال که آیا مطرح‌شدن موضوع نیروهای انقلاب توسط جریان اصول‌گرایی به معنی ضدانقلاب بودن باقی جریان‌ها و مردم است؛ اظهار کرد: «نیروهای انقلاب فقط شامل یک جریان نیست. نیروی انقلاب در کشور شامل 80 میلیون مردمی است که همه پشتیبان انقلاب هستند. این مردم خارج از مرزها و در کشورهای دیگر هم شهید می‌دهند و فداکاری می‌کنند. نیروهای انقلاب شامل توده ملتی می‌شوند که پشتیبان نظام هستند.

ما نباید در منازعات سیاسی به صورت هم چنگال بیندازیم. نباید مردم را مأیوس کنیم؛ مردم باید از ما همدلی، صبوری و خدمت ببیند. در کشمکش‌های سیاسی مردم را سردرگم نکنیم.» او تأکید کرد: «رسانه‌ها و مطبوعات ما هم باید در راستای خدمت به ملت دین و کشور و زیر پرچم ولایت و مأیوس‌کردن دشمن حرکت کنند و متفاوت‌بودن سلیقه‌ها امری عادی است.»
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

توقیف اتوبوس حامل 11 هزار لیتر گازوئیل قاچاق در ریگان

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳

مهم‌ترین قدمی که می‌توان برای سلامتی کبد برداشت

اعمال قانون و اعزام به پارکینگ در انتظار خودروهای تک پلاک

سیل و طوفان بیش از هزار میلیارد به کشاورزی جنوب کرمان خسارت وارد کرد

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز

تشکیل کمیته امنیت روانی جهت برخورد با شایعه سازان و نشردهندگان اکاذیب در فضای مجازی

استاندار کرمان: بازگشت حقوق معادن به قانون نیاز دارد / بانک‌های خصوصی هیچ کمکی به استان نمی‌کنند

زلزله ۴.۷ ریشتری فاریاب کرمان را لرزاند

آبگیری بخشی از تالاب جازموریان در پی بارندگی‌های اخیر

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)