کد خبر: ۲۳۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
ارسال به دوستان
ذخیره
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه روز گذشته در حاشیه آخرین جلسه هیأت دولت یازدهم در پاسخ به پرسش روزنامه شهروند درباره اقدامات وزارت امور خارجه تحت مدیریت وی برای حل مسأله ایرانیان زندانی در ترکمنستان گفت: صدها ایرانی در دولت یازدهم از زندان‌های ترکمنستان آزاد شده‌اند.

ظریف که پیش از این درباره تلاش ایران برای رابطه حُسن همجواری با همسایگان سخن گفته بود، در پاسخ به سوال روزنامه شهروند مبنی بر این‌که با وجود تلاش ایران کشور ترکمنستان همچنان ایرانیان بسیاری را به دلایل واهی در زندان‌های خود حبس کرده است، گفت: یکی از مهمترین اهداف ما حمایت از ایرانیان خارج از کشور است. متاسفانه ما در این زمینه با ترکمنستان مشکل جدی داریم و همیشه در تمام ملاقات‌ها این موضوع را پیگیری کرده‌ایم.

ظریف گفت: مشکل ما با ترکمنستان این است که هر روز تعداد جدیدی ایرانی دستگیر می‌شوند. ما همواره تلاش کردیم در مرزها کاری کنیم، اقداماتی صورت بگیرد که مانع این مسائل بشود و در همه مذاکرات هم بحث آزادی زندانیان در ترکمنستان را مطرح کرده‌ایم.

وزیر امور خارجه گفت: تلاش‌های ما توفیقات خوبی به همراه داشته ازجمله این‌که صدها ایرانی در همین دولت یازدهم از زندان‌های ترکمنستان آزاد شده‌اند و همچنان برای آزادی دیگر ایرانیان تلاش می‌کنیم.
وزیر امور خارجه پیش از این در جمع خبرنگاران درباره دیدار با عادل‌الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان گفت: آنچه به‌عنوان یک دیدار مطرح می‌شود یک سلام علیک معمولی بود. چنین اتفاقاتی در جلسات بین‌المللی طبیعی است که افرادی که آن‌جا حضور دارند با هم برخورد کنند؛ مخصوصا در جلساتی که افراد محدودی در آن حضور داشته و در یک سطح باشند.

وزیر امور خارجه در ادامه گفت: به دلایل شرعی ما در میهمانی غذا در جلسات کشورهای اروپایی شرکت نمی‌کنیم؛ اما در میهمانی غذای کشورهای اسلامی ما شرکت داریم که در مراسم میهمانی ناهار من با عادل‌الجبیر که سال‌هاست همدیگر را می‌شناسیم و سلام و علیک داریم، برخورد کرده و احوالپرسی کردم.

ظریف تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران گر چه با بسیاری از سیاست‌های عربستان مخالفت دارد، اما همواره دنبال برقراری ارتباط خوب با همسایگان خود بوده است. ما دنبال این هستیم که با همسایگان رابطه خوب براساس احترام متقابل داشته باشیم. ما نه‌تنها با داشتن روابط خوب با همسایگان مشکلی نداریم بلکه تأکید ما این است که اولویت ما با کشورهای همسایه است. در دولت دوازدهم هم ابر اولویت ما همسایگان خواهند بود.

نهاوندیان: ٥٠‌درصد کابینه تغییر می‌کند
محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری روز گذشته در پاسخ به پرسشی درباره تخمینش از تغییرات کابینه دوازدهم گفت: میزان تغییرات کابینه برای دولت دوازدهم به همان عدد ۵۰‌درصد که اعلام شده بود، نزدیک‌تر است.
او درباره این‌که آیا رئیس‌جمهوری برای انتخاب کابینه تحت فشار قرار گرفته‌ است یا خیر، افزود: کسانی که آقای روحانی را می‌شناسند، می‌دانند که فشارها روی ایشان تأثیری نمی‌گذارد و رئیس‌جمهوری بنا به وظیفه‌ای که مردم بر دوشش گذاشته‌‌اند، کارش را انجام داده و ما برای مشخص شدن اعضای کابینه بیشترین میزان مشورت را با نخبگان هر حوزه داشته‌ایم. درنهایت می‌توان گفت آنچه از سوی آقای روحانی برای گزینش وزرای کابینه دوازدهم انجام شده براساس همان اقبالی است که ایشان از مردم دریافت کرده‌اند.

واعظی: این خیلی بد است که
 برای کابینه حاشیه درست می‌کنند
محمود واعظی که به احتمال زیاد ریاست دفتر رئیس‌جمهوری در دولت دوازدهم را برعهده خواهد گرفت نیز در پاسخ به سوال مشابهی درباره حواشی چینش کابینه آینده گفت: این بد است که رئیس‌جمهوری که این همه وقت گذاشته است برای کابینه، حال عده‌ای بیایند و بگویند آقای فلانی و فلانی در انتخاب کابینه نقش دارند. شخص رئیس‌جمهوری با مشورت‌هایی که کرده، تصمیم گرفته و این کمپین‌هایی که به نفع این یکی و آن یکی مطرح شده است، درست نیست و نه من و نه هیچ شخص دیگری در این زمینه نقشی نداشته است.

واعظی درباره آخرین جلسه کابینه یازدهم در صبح چهارشنبه ١١ مردادماه گفت: فضای این جلسه بسیار صمیمی و دوستانه بود بین همه همکارانی که در دولت می‌مانند و نیز کسانی که دولت را ترک می‌کنند و رئیس‌جمهوری نیز از تلاش‌های تک‌تک همکاران تشکر کردند و از سوی دیگر با بیان مشکلات، ابراز امیدواری کردند که با همین صمیمیتی که امروز وجود دارد، چه کسانی که در کابینه می‌مانند و چه کسانی که بیرون از کابینه هستند، دولت را برای محقق کردن شعارها و برنامه‌هایش همراهی کنند.

سهمیه‌بندی برای زنان وجود نداشت
که بخواهد کم یا زیاد شود
شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهوری نیز در حاشیه آخرین جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران با بیان این‌که سهمیه حضور زنان در کابینه کم نشده است، گفت: باید به این نکته اشاره کنم که اساسا برای زنان سهمیه خاصی وجود نداشته است که حالا بخواهد کم یا زیاد شود. او گفت: باید تأکید کنم که وضع موجود در زمینه حضور زنان در دولت حفظ شده است و سه زن در دولت حضور خواهند داشت، هرچند که تغییراتی هم در سمت‌های آنان ایجاد شده است.

مولاوردی در پاسخ به این پرسش که واکنشش نسبت به فضاسازی‌های رسانه‌ای که نسبت به حضور زنان در وزارتخانه‌ها ایجاد شده، چیست، گفت: اگر منشأ این مسائل خود ما باشیم من مخالف هستم؛ چرا که بدون هماهنگی بوده اما این درواقع کارکرد شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی است که خودش را نشان می‌دهد. او در پایان با اشاره به کمپینی که در توییتر برای حمایت از وی به راه افتاد، گفت: من تا ظهر آن روز در جریان این موضوع نبودم چون خارج از تهران بودم اما از ظهر که متوجه شدم، بیانیه‌ای را صادر کردم که این موضوع خاتمه پیدا کند و این‌که چنین کمپینی سودی داشته یا خیر، باید صبر کرد و نتیجه را دید.

خداحافظی دو عضو دیگر دولت
روز گذشته همچنین مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری و مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری درجمع خبرنگاران از عدم حضورشان در کابینه بعدی خبر دادند.
مجید انصاری در پاسخ به این پرسش که آیا در دولت بعدی حضور دارید یا خیر؟ گفت: خیر، در دولت بعدی نیستم. حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری نیز با بیان این‌که در دولت دوازدهم نیستم، گفت: جایگزین من یکی از قضات سابقه‌دار دستگاه قضائی است. پورمحمدی گفت: وزیر دادگستری دولت دوازدهم طبق تشریفات توسط رئیس قوه قضائیه به رئیس‌جمهوری پیشنهاد داده شده است. او گفت: هنوز تکلیفم معلوم نیست و فکر نکرده‌ام به کجا بروم، اما علاقه دارم به فعالیت‌های آموزشی و علمی بپردازم.
منبع: شهروند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)