کد خبر: ۲۴۱۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴
ارسال به دوستان
ذخیره
بازسازی باغ تاریخی بیرم آباد که از مدتی قبل در کرمان آغاز شده به کندی در حال انجام است و مردم شهر کرمان در انتظارند که درب های این بنا پس از ۴۵۰ سال باز شود
کرمان یکی از شهرهای تاریخی کشور محسوب می شود که نامش با باغ شازده ماهان عجین شده است طی سالهای اخیر با پیگیری های مستمر رسانه ای در نهایت کار بازسازی باغ فتح آباد که به مکانی برای تجمع معتادان تبدیل شده بود نیز انجام شد و این باغ هم اکنون به یکی از مهمترین مراکز جذب توریست در شهر تبدیل شده است. تجربه مرمت این باغ تاریخی و در نهایت توسعه صنعت گردشگری تجربه ای موفق در شهر کرمان بود و موجب شد، مسئولان استان کرمان بازسازی سایر بناهای تاریخی مغفول مانده و فراموش شده را در دستور کار خود قرار دهند.

سالهاست که مردم کرمان از کنار این باغ تاریخی می گذرند و برج و باریش را می بینند اما تا کنون کمتر شهروند کرمانی موفق شده است داخل این باغ را مشاهده کند

اما حکایت باغ بیرم آباد کرمان جالب تر از همه آثار تاریخی در این شهر است، این باغ بزرگ که ۴۸۰ سال قدمت دارد در بخش شرقی کرمان و در دامنه کوه و در جوار تخت درگاه قلی بیگ قرار گرفته است.

سالهاست که مردم کرمان از کنار این باغ تاریخی می گذرند و برج و باریش را می بینند اما تا کنون کمتر شهروند کرمانی موفق شده است داخل این باغ را مشاهده کند.


با تلاشهایی که در سال های گذشته انجام شد مرمت باغ در دستور کار قرار گرفت و این امید در دل دوستداران میراث فرهنگی ایجاد شد که با مرمت بیرم آباد تعداد باغهای تاریخی شهر کرمان به سه مورد می رسد و کرمانی ها در کنار باغ شازده و فتح آباد باغ بیرم آباد را هم خواهند داشت .

نزدیکی این باغ به سه بنای تاریخی قلعه دختر و قلعه اردشیر، گنبد جبلیه و تخت درگاه قلی بیگ و مجاورتش با جنگلی که در دامنه کوه قرار گرفته است می تواند این باغ تاریخی را به یکی از قطبهای گردشگری ایران تبدیل کند.

لزوم تسریع در بازسازی باغ بیرم آباد و بازگشایی باغ

با وجود تمام اما و اگرهایی که در خصوص مسائل فنی مرمت این باغ طی ماههای اخیر مطرح شده است اما هنوز هم مردم نتوانسته اند منظر این باغ را از نزدیک ببینند.

 انتظارها برای مرمت این باغ و وارد شدن آن به چرخه گردشگری استان طولانی شده است.

محمد حسنی تبار، محقق کرمانی در خصوص این باغ به خبرنگار مهر می گوید: باغ در دامنه های کوههای مشرف بر شهر کرمان قرار گرفته است و جاده کمربندی کرمان از نزدیکی این بنا می گذرد این بنا با وجود حدود نیم قرن قدمت اما متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است و سالها به صورت متروک رها شده و دربهای آن بسته است.

ارزش تاریخی باغ بیرم آباد از باغ شاهزاده ماهان بیشتر است

وی با ابراز خرسندی از آغاز مرمت باغ بیرم آباد افزود: این باغ قدیمی ترین باغ تاریخی موجود در استان کرمان است و دارای ارزش معماری برجسته تر از باغ شازده ماهان است.

حسنی تبار افزود: برج و باروی این باغ پیش از این مرمت شده است چون مدتها مردم همین برج و بارو را می دیدند اما گفته می شود بنای داخلی باغ بسیار صدمه دیده است.

وی افزود: باغ صدها درخت کهنسال را در خود جای داده است و یکی از زیباترین باغهای ایرانی طبق پلانهای منتشر شده است.

وی گفت: بنا در دوران صفوی و به دستور حاکم وقت بیرام بیگ افشار از طایفه قاسملو ساخته شده است که درنهایت در زمان عباس شاه سرکوب می شود و در سال های بعد وقف شد.

وی وسعت باغ را ۵.۴ هکتار اعلام کرد و افزود: امیدواریم با تسریع و دقت در بازسازی این باغ به زودی شاهد رونق بیش از پیش گردشگری در استان کرمان باشیم.

مردم از این بیم دارند که بازسازی بیرم آباد به دلیل مشکلات کمبود اعتبار با چالش مواجه و به سرنوشت پروژه های شهری راکد کرمان گرفتار شود

باغ فتح آباد و بیرم آباد نمونه بی توجهی به آثار تاریخی شهر کرمان است که پس از قرنها بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است اما مردم از این بیم دارند که بازسازی بیرم آباد به دلیل مشکلات کمبود اعتبار با چالش مواجه و به سرنوشت پروژه های شهری راکد کرمان گرفتار شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: باغ بیرم آباد منسوب به بیرام بیگ است، کتیبه های زیبای صفوی تا چندی قبل در این باغ وجود داشته است باغ بیرم آباد ۴.۵ هکتار وسعت دارد و بر اساس وقفنامه موجود، در زمان قاجاریه توسط چهار تن از فرزندان قلی بیک به آستان قدس رضوی واگذار شده است.

محمود وفایی افزود: کار بازسازی این باغ مطابق با تفاهم نامه ای که در این زمینه منعقد شده است توسط کارشناسان میراث فرهنگی استان کرمان و براساس پلان اصلی در حال انجام است.

وی افزود: در مرمت این بنای تاریخی از مصالح بومی و اصیلی که در احداث باغ استفاده شده بهره برده می شود و کار مرمت بدون وقفه ادامه دارد و امیدواریم با اختصاص اعتبار لازم به زودی به پایان برسد.

وی مرمت بناهای تاریخی در شهر کرمان را موجب رونق اقتصادی در کرمان دانست و افزود: خوشبختانه استفاده از پتانسیلهای بومی به خصوص در زمینه توسعه صنعت گردشگری در کرمان در سالهای اخیر مورد توجه جدی قرار گرفته است و به زودی با مرمت باغ بیرم آباد درب های این باغ به روی گردشگران باز می شود.

سرپرست سازمان موقوفات آستان قدرس در یزد و کرمان نیز در گفتگویی از اجرای طرح بازسازی باغ بیرم آباد در سه فاز مختلف خبر داده است و گفته است که روند اجرای بازسازی و اجرای طرح مطلوب است.

وی بازسازی عمارت شاه نشین را فاز نخست این طرح عنوان کرده که دارای دو طبقه مجزا است که شامل طاق ، قوس و سقف های بنا و بدنه سازی می شود.

وی استحکام سازی و مقاوم سازی بنا را در اولویت دانسته و ابراز امیدواری کرده است مطابق برنامه زمان بندی شده کار بازسازی بنا در ماه های آینده به پایان برسد.

بازسازی این بنا آبان ماه سال ۹۴ آغاز شده است و با توجه به تسریع مرمت باغ شازده و باغ فتح آباد که هر دو وضعیتی بسیار بدتر از باغ بیرم آباد داشتند مردم انتظار دارند کار مرمت بنا هر چه زودتر به پایان برسد و بعد از قرن ها درب های این بنا به روی مردم باز شود.
منبع: مهر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه تعطیل شد / نیروهای شهرداری در آماده‌باش

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)