کد خبر: ۲۴۱۳۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲
ارسال به دوستان
ذخیره
اتباع افغانی مهمانان ناخوانده ای هستند که سال هاست با ورود غیر قانونی به کشورمان، بدون پرداخت هیچگونه عوارض و مالیاتی، بخش عمده ای از یارانه های دولتی را استفاده می کنند و همچنین باعث بروز پدیده های ناهنجار اجتماعی، بهداشتی و فرهنگی شده اند.
زیاد از معضلات و مشکلاتی که اتباع افغانی برای ایرانیان به وجود آورده اند، سخن گفته شده است، اما نگاه ما در این گزارش از زاویه دیگر است.

شنبه 22 مردادماه در ساعت 13 و 45 دقیقه و ساعت 14 و 48 دو خودروی افغانی کش در جاده های استان کرمان واژگون شدند که متاسفانه این دو حادثه 27 کشته و زخمی در پی داشت، از این نوع حوادث مربوط به افغانی کش ها در سطح جاده های استان کرمان کم نیست و هر چند وقت یکبار افغانی کش ها حادثه می آفرینند. 

"امیر عباس سلطانی" یک شاهد عینی این ماجراها به ایسنا می گوید: به واسطه شرایط زندگیم زیاد در جاده «کرمان – جیرفت» و «کرمان – انار» تردد می کنم، برخی اوقات شاهد قدرت نمایی افغانی کش ها شب ها در جاده ها هستم، این رانندگان دیوانه وار با سرعت بالای 180 کیلومتر در ساعت در جاده ها حرکت می کنند.

این شاهد عینی افزود: باید راننده حرفه ای باشید در غیر این صورت زمانی که افغانی کش ها با سرعت زیاد از پشت سر خودروی شما ظاهر می شوند، کنترل خودرو از دست خواهید داد و از جاده منحرف می شوید.

سلطانی ادامه داد: یک بار نیز شاهد این بودم که وقتی خودروی افغانی کش متوجه حضور پلیس در جاده شد، برعکس مسیر حرکت خودروها شروع به حرکت کرد.

وی افغانی کش ها را به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم عامل برخی از تصادفات جاده های استان دانست و معتقد است: جان انسان ها برای افغانی کش ها ارزشی ندارد، آنها فقط به منافع خودشان فکر می کنند که در برخی اوقات جان خودشان نیز در این راه فدا می کنند. 

27 کشته و زخمی در یک ساعت

سرهنگ " یوسف نجفی" فرمانده پلیس راه شمال استان کرمان با اشاره به اینکه در 22 مردادماه در ظرف یک ساعت، 27 کشته و زخمی در دو حادثه واژگونی خودروهای افغانی کش در سطح جاده های استان داشته ایم، به ایسنا می گوید: در این دو حادثه 6 نفر در صحنه تصادف کشته شدند، ضمن آنکه 21 نفر نیز مصدوم در بر داشته است.

وی علت این دو حادثه را سرعت غیرمجاز اعلام کرد و ادامه داد: متاسفانه افغانی کش ها بدون رعایت قوانین با سرعت زیاد حرکت می کنند و معمولا وقتی که از جاده خارج می شوند به علت سرعت زیاد و تعداد زیاد سرنشینان، این خروج از جاده مرگبار است.

فرمانده پلیس راه شمال استان کرمان با بیان این مطلب که در جاده های اصلی و یا فرعی استان هر چند وقت یکبار شاهد حادثه آفرینی افغانی کش ها هستیم، اظهار کرد: افغانی کش ها برای آنکه توسط مامورین انتظامی متوقف نشوند، بیشتر اوقات در جاده های فرعی، اصلی و روستایی با سرعت زیاد حرکت می کنند و معمولا پلیس برای حفظ جان سرنشینان آنها را نمی تواند متوقف کند، زیرا در زمان متوقف کردن آنها، احتمال ایجاد حادثه وجود دارد.

وی از برخوردهای که توسط مامورین انتظامی با این هنجارشکنان صورت می گیرد، سخن به میان آورد و تصریح کرد: بخشی از آمار تصادفات استان مربوط به این افغانی کش ها است.

نجفی این پدیده را مختص استان کرمان ندانست و خاطر نشان کرد: در قوانین مربوط به قاچاق انسان بایستی بازنگری شود و به نظر می رسد که قوانین موجود بازدارندگی لازم را ندارد، قابل ذکر است که اقداماتی از جمله توقیف خودرو و دستگیری افغانی کش ها که در حیطه وظایف پلیس و نیروی انتظامی بوده، صورت گرفته است اما این پدیده ریشه کن نشده است. 

افغان های غیرمجاز بیمارستان ها را به زانو در آورده اند

"مهدی احمدی نژاد" رییس بیمارستان شهید باهنر کرمان به ایسنا می گوید: از نهادهای قانون گذار بارها درخواست کردیم که در خصوص هزینه های حوادث ترافیکی اتباع غیرمجاز اقدامی انجام دهند، اما متاسفانه این موضوع بسیار پیچیده است و تا کنون اقدامی صورت نگرفته است.

وی از عدم پیدا شدن راه حل منطقی در این خصوص سخن به میان آورد و عنوان کرد: اکثر مجروحین تصافات خودروهای افغانی کش را به بیمارستان شهید باهنر منتقل می کنند که اکثر آنها نیاز به عمل جراحی دارند و بیشتر مواقع در آی سی یو (ICU) بستری می شوند که نهایتا هزینه های درمان آنها بسیار زیاد می شود.

رییس بیمارستان شهید باهنر کرمان تاکید کرد: به طور متوسط هزینه درمان هر یک از مصدومین (اتباع بیگانه) بد حال حوادث ترافیکی حدود 40 میلیون تومان می شود که متاسفانه هیچ ردیف بودجه ای برای آن در نظر گرفته نشده است.

وی بیان کرد: از نظر انسانی موظفیم که همه بیمارانی به ما مراجعه می کنند، درمان کنیم و به اینکه بیمار از چه نژاد، قشر و ... است، توجه نمی کنیم، اما اگر آخر قضیه را بنگریم در می یابیم که این هزینه ها برای بیمارستان برگشت ناپذیر است و نهایت این هزینه به بدنه بیمارستان تحمیل شده و هیچ ارگانی به ما در خصوص پرداخت این هزینه ها کمک نمی کند.

احمدی نژاد با تاکید برآنکه هزینه های درمانی و رفاهی که در اختیار این بیماران قرار می دهیم، هیچ ارگانی پرداخت نمی کند، اظهار کرد: تعداد مصدومین حوادث ترافیکی افغان خیلی زیاد است.

وی ادامه داد: تعدادی اتباع بیگانه در حال کار در استان نیز داریم که زمانی دچار حادثه می شوند، آنها را بیمه پوشش نمی دهد، ضمن آنکه خود آنها توان پرداخت هزینه های درمان را ندارند و هزینه های آنها نیز متاسفانه روز به روز افزایش پیدا می کند و کمیساریای عالی سازمان ملل نیز به علت اینکه این افراد غیرمجاز وارد کشور شده اند، پاسخگوی هزینه های درمان آنها نیستند.

رییس بیمارستان شهید باهنر کرمان به بیماران افغانی که با حال وخیم به بیمارستان مراجعه می کنند، اشاره کرد و افزود: اکنون بیماران افغانی داریم که برای شیمی درمانی به صورت غیرمجاز به ایران آمده اند، با هزینه های بسیار زیاد خدمات شیمی درمانی را دریافت می کنند و پس از تکمیل درمان بدون پرداخت هیچ هزینه ای از ایران می روند(ما به علت آنکه حال بیمار(اتباع غیرمجاز) وخیم است به صورت ارژانسی پذیرش می کنیم اما بیمار توان پرداخت هزینه ها را ندارد و در نهایت پس از طی مراحل درمان، بدون پرداخت هیچ هزینه ای ترخیص می شود).

سالانه 500 میلیون تومان هزینه درمان حوادث ترافیکی اتباع غیرمجاز

وی با ابراز تاسف، گفت: متاسفانه دولت در رابطه با این بیماران غیرمجاز هیچ اقدامی صورت نداده است.

احمدی نژاد به میزان هزینه ای که در اثر حوادث ترافیکی اتباع بیگانه به بدنه بهداشت و درمان وراد می کنند، اشاره و اعلام کرد: سالانه حدود 500 میلیون تومان هزینه درمان اتباع بیگانه غیرمجاز که به علت حوادث ترافیکی دچار مصدومیت شده اند، به مجموعه بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی وارد می کنند که حدود 400 میلیون تومان آن مربوط به بیمارستان شهید باهنر کرمان است.

وی مطرح کرد: اتباع بیگانه مجاز، بیمه راحت تر هزینه های آنها را متقبل می شود، اما اتباع بیگانه غیرمجاز به هیچ وجه بیمه آنها را تحت پوشش خود قرار نمی دهد.

رییس بیمارستان شهید باهنر کرمان بیان کرد: برخی تصور می کنند که پول خاصی از وزارت بهداشت و درمان به بیمارستان ها تزریق می شود، اما حقیقت این نیست و اگر لیست بدهی ما را به شرکت های دارویی، خدماتی و بیمه ای بررسی کنید، در می یابید که بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی در حال بحران هستند و به زور سرپا مانده اند.

وی با بیان اینکه ما با خواهش و تمنا بیمارستان ها را می چرخانیم، نه با پول، اظهار کرد: اگر همه پول ما وصول شود، باز نیز تراز مالی ما منفی است، اما سعی کردیم خدمات درمانی خود را در حد قابل قبولی حفظ کنیم، اما آنچه باید اذعان کرد این است که بیمارستان ها با این وضعیت اقتصادی، خیلی بیشتر از توانشان در حال خدمت رسانی هستند.

احمدی نژاد عنوان کرد: اما باتوجه به این شرایط اقتصادی بد بیمارستان ها، اینکه پاسخگوی هزینه های درمان افراد غیرمجاز باشیم، هیچ منطقی این موضوع را قبول نمی کند و هیچ کجای دنیا چنین موردی وجود ندارد.

وی با اشاره مشکل مشابه پاکستان با افغان های غیرمجاز، تصریح کرد: کشور پاکستان دقیقا همین مشکل را با اتباع افغان داشت و اعلام شد که افغانستان سیستم بهداشتی و درمانی پاکستان را به زانو در آورده است، پاکستان شدید با این پدیده برخورد کرد و ورود افغان های غیرمجاز را ممنوع کرد.

رییس بیمارستان شهید باهنر کرمان ادامه داد: اگر ایران نیز این چنین نکند، قطعا بیمارستان های مخصوصا بیمارستان های استان های مرزی مثل کرمان، سیستان و بلوچستان، بندرعباس، خراسان با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهند شد.

کم رنگی نقش مردم در برخورد با اتباع غیرمجاز 

سرهنگ " علیرضا پریور" معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان در خصوص اقدامات نیروی انتظامی با افغانی کش ها به ایسنا می گوید: نیروی انتظامی اگر تخلفی صورت گیرد برابر قانون با مخلان نظم و امنیت برخورد می کند.

وی ادامه داد: خودروهایی که افاغنه را حمل می کنند، نیروی انتظامی براساس قانون با آنها برخورد می کند، به گونه ای که خودرو را توقیف و اتباع بیگانه را دستگیر و از کشور طرد می کند، ضمن آنکه ما فراتر از قانون نمی توانیم اقدامی انجام دهیم.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان با بیان این مطلب که قوانین را مجلس تصویب می کند و ما مجری قانون هستیم، عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی تا کنون فراتر از این مجازات دیگری تصویب نکرده است تا ما بتوانیم آن را اجرایی کنیم.

وی در خصوص حضور اتباع بیگانه گفت: اگر ما معترض به حضور اتباع بیگانه غیرمجاز در استان هستیم، طبیعتا باید خودمان نیز کمک کنیم تا آنها نتوانند در استان حضور پیدا کنند، اما وقتی مردم شرایط برای حضور آنها فراهم می کنند، به طور مثال خانه در اختیار آنها قرار می دهیم، شغل برای آنها ایجاد می کنیم و ...؛ طبیعتا این افراد به سمت استان ما سرازیر می شوند.

پریور با بیان اینکه مردم نیز باید در این زمینه نقش خود را ایفا کنند و شرایط برای حضور اتباع غیرمجاز را فراهم نکنند؛ افزود: متاسفانه برخی افراد به علت منفعت شخصی خود، اتباع غیرمجاز را در درون کشور خودشان جابجا می کنند؛ اما دولت برابر سیاست هایی که دارد اقدامات لازم را انجام می دهم، ضمن آنکه نیروی انتظامی نیز طبق قانون برخوردهای لازم را انجام می دهد.

وی از ترد سالانه چندین هزار اتباع بیگانه غیرمجاز خبر داد و بیان کرد: نقش مردم در برخورد با این افراد را مشاهده نمی کنم و لازم است مردم در این خصوص با فراهم نکردن شرایط مناسب برای اتباع غیر مجاز، کمک کنند.

قانون هیچ مشکلی ندارد

اما " شهباز حسن پور" نماینده مردم بردسیر و سیرجان در مجلس شورای اسلامی در این خصوص به ایسنا می گوید: قانون هیچ مشکلی ندارد و اتباع غیرمجاز طبق ضوابط حق ورود به مرز را ندارند و باید مسئولین مربوطه در این زمینه پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: متاسفانه استان کرمان بیشتر اتباع بیگانه را در خود جای داده است و به معضل اصلی استان تبدیل شده است، بطوریکه افغان ها اکثر مشاغل استان را در اختیار گرفته اند.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی به جلسات متعددی که با مسئولین در خصوص رفع این معضل داشته اند، اشاره کرد و افزود: مجمع نمایندگان استان و استاندار کرمان اخیرا نشستی با وزیر کشور در این زمینه داشته است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در کشور همسایه ثبات امنیتی وجود ندارد، بنابراین اتباع آن به کشور ما پناه می آورند اما شایان ذکر است که مسئولین استان، نمایندگان مردم در مجلس، نیروهای امنیتی، انتظامی و اطلاعاتی در برخورد با این پدیده مصر هستند.

حسن پور با بیان اینکه مسئولین و ارگان های مربوطه در حد توانشان اقدامات موثری در برخورد با این پدیده داشته اند، اظهار کرد: به دلیل اینکه حضور اتباع بیگانه در استان های همسایه ممنوع اعلام شده است، بنابراین اتباع غیرمجاز استان کرمان برای آنها اولین ایستگاه امنی که می توانند در آن به راحتی تردد کنند، می باشد، اما هزینه آن را باید کشور بپردازد نه استان کرمان.

وی با اشاره به آنکه همه مسایل و مشکلات در این زمینه طی نامه ای به معاون اول رییس جمهور تقدیم کرده ام، عنوان کرد: دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهور نیز دستورات لازم در خصوص تسریع در پیگیری این معضل صادر کرده اند اما به زمان نیاز داریم تا نتایج اقدامات را مشاهده کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قبول داریم که استان کرمان در بخش درمانی هزینه های گزافی را در خصوص اتباع بیگانه غیرمجاز متحمل شده است، ضمن آنکه حدود 40 درصد زندانیان استان کرمان اتباع بیگانه تشکیل داده است.

وی با اعلام اینکه 10 درصد جمعیت استان کرمان را اتباع بیگانه تشکیل داده اند، بیان کرد: باتوجه به اینکه بازار کار برای اتباع بیگانه در استان کرمان مخصوصا در باغات پسته، کارخانه های آجرپزی، دامداری های صنعتی و ... فراهم است، باعث حضور بیشتر اتباع بیگانه در استان شده است که باید در این خصوص تدبیری اندیشیده شود که در دستور کار مجمع نمایندگان استان قرار دارد.

حسن پور افزایش مجازات را الزامی ندانست و بیان کرد: با توجه به اینکه در هیچ کشوری حتی خود کشور افغانستان تا ویزا نداشته باشیم، حق ورود به آن کشور را نداریم و اگر چنین موردی رخ دهد، فرد را مدت ها به زندان می اندازند، بنابراین ما نیز باید مرزها را بیشتر کنترل کنیم.

وی از آغاز اقدامات پیشگیرانه در راستای کاهش ورود اتباع غیرمجاز به کشور سخن به میان آورد و مطرح کرد: برخورد با این پدیده خواست جدی مجمع نمایندگان استان است
برچسب ها: اتباع افغانی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آخرین قیمت طلا، سکه و ارز دوشنبه ۲۸ اسفندماه1402

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان هشدار داد: مطالبه مهریه و درخواست طلاق بیشترین پرونده‌های دادگاه خانواده کرمان

اضافه‌وزن؛ معضل اصلی تعطیلات نوروزی/ چاقی مهمترین علت ابتلا به دیابت نوع ۲ است

وقوع باران و طوفان شن طی روزهای آینده در مناطقی از کرمان  

خروجی جشنواره رسانه و عدالت باید پیشگیری از وقوع جرم باشد

تهدید به انتشار تصاویر خصوصی زن جوان با انگیزه اخاذی

خودروهای حادثه‌ساز تا ۷۲ ساعت توقیف می‌شوند

استان کرمان در حوزه میراث ناملموس در صدر قرار دارد

101 مصدوم و  چهارکشته تصادفی طی 24 ساعت در کرمان

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت هوا در کرمان

پربازدید ها

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت هوا در کرمان

وقوع باران و طوفان شن طی روزهای آینده در مناطقی از کرمان  

مصوبه کاهش زمان خدمت سربازی تایید شد

دانش آموزان برای امتحانات نهایی فقط کتب درسی را بخوانند

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان هشدار داد: مطالبه مهریه و درخواست طلاق بیشترین پرونده‌های دادگاه خانواده کرمان

تله کابین کرمان بالاخره مجوز فعالیت را از اداره استاندارد گرفت

اسباب‌کشی در ایام عید فقط با مجوز پلیس امکانپذیر است

2308  کلاس درس طی ایام عید در کرمان میزبان مسافران نوروز خواهد بود

101 مصدوم و  چهارکشته تصادفی طی 24 ساعت در کرمان

عرضه سوخت به خودروهای پلاک مخدوش ممنوع شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)