کد خبر: ۲۴۱۸۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت و معدن در گفت و گو با گفتار نو؛
برای استان کرمان در سال 95 هدف یک میلیارد و 169 میلیون دلار صادارت تعیین‌شده بود و صادرات از گمرکات استان به یک میلیارد و 175 میلیون دلار رسید و درواقع از رقم تعیین‌شده عبور کرد, آیا در سال جاری هم چنین اتفاقی را شاهد خواهیم بود؟
گفتار نو/ ماهان فرح‌بخش:

بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته درزمینه صادرات و اعلام بسته سیاستی دولت برای صادرات سال جاری، افزایش 25 درصدی صادرات در سال 96 در دستور کار دولت قرارگرفته است. همچنین مشوق‌ها و پیشنهادهایی نیز در نشست‌های شورای عالی صادرات و کارگروه توسعه صادرات مطرح‌شده است.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، استان کرمان در سال گذشته به آن رقم تعیین‌شده رسید و حتی فراتر از آن رفت. برای استان کرمان در سال 95 هدف یک میلیارد و 169 میلیون دلار تعیین‌شده بود و صادرات از گمرکات استان به یک میلیارد و 175 میلیون دلار رسید و درواقع از رقم تعیین‌شده عبور کرد.

اما افزایش 25 درصدی صادرات در سال 96 در حالی مطرح می‌شود که بخش عظیمی از صادرات استان کرمان مربوط به پسته و محصولات کشاورزی است و باید دید باوجود مشکلات حوزه کشاورزی کرمان، آیا استان کرمان بار دیگر می‌تواند با مشوق هایی همچون «افزایش پوشش بیمه صادراتی»، «اصلاح نرخ تسهیلات»، «اصلاح هزینه حمل‌ونقل»، «افزایش مشوق‌های صادراتی از 300 به 400 میلیارد تومان که از سوی سازمان برنامه و بوجه پرداخت می‌شود» و «کاهش محدودیت ورود موقت برای صادرات»، به سقف تعیین‌شده صادرات برسد و حال اگر بتواند همچون سال 95 از آن عبور کند؟

از رئیس اداره بازرگانی و توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت معدن و تجارت استان کرمان سؤال کردیم صادرات استان کرمان در چهار ماه نخست سال جاری به چند دلار رسیده است؟

عباس قوام در گفت‌وگو با گفتار نو اظهار کرد: صادرات استان کرمان در چهار ماه نخست سال جاری و از طریق گمرکات استان کرمان به‌صورت رسمی برابر با 183 میلیون و 400 هزار دلار  است؛ همچنین بخشی از صادرات استان کرمان که از سایر گمرکات کشور انجام می‌شود بالای 250 میلیون دلار است و در جمع استان کرمان در چهار ماه نخست سال جاری بیش از 400 میلیون دلار صادرات انجام داده است.

عمده صادرات استان کرمان را چه محصولاتی شکل می‌دهند؟

پسته و مغز پسته خرما خشک و ساده و همچنین محصولات صنعتی و معدنی در بخش صادرات غیر از گمرکات استان بیشترین صادرات کرمان را به خود اختصاص می‌دهند. در بخش صنعتی محصولاتی همچون سیمان کاشی و سرامیک مصنوعات مسی و مس کاتد و نانو کامپوند مستر بچ یا همان گرانول صادر می‌شوند. انواع مختلفی هم از مس کاتد در مجتمع سرچشمه وجود دارد که بیشترین رقم صادرات را به خود اختصاص داده است و محصول نانو کامپوند مستربچ یا همان گرانول هم در تبه بعدی قرار می‌گیرد.

آمار غیررسمی چگونه تهیه می‌گردد و آیا در رقم کل صادرات استان کرمان لحاظ می‌شود؟

آمار را جداگانه از واحدهای صادرکننده می‌گیریم و خودواحدها هم اعلام می‌کنند و به‌صورت جداگانه عنوان می‌شود.

چرا این محصولات از دیگر گمرکات کشور صادر می‌شوند؟

برای اینکه امکان صادرات برخی محصولات از گمرکات استان وجود ندارد.

واردات استان کرمان در چهار ماه نخست سال جاری به چه میزان رسیده است؟

واردات در چهار ماه اول سال 96 برابر با 171 میلیون دلار است که شامل اجزاء و قطعات خودرو  لوازم و ماشین‌آلات صنعتی و مکانیکی ماشین‌آلات راه‌سازی و کشاورزی انواع نخ غیر پنبه‌ای و سایر کالاها است.

 آیا نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یا کاهش صادرات داشته‌ایم؟

بر اساس آمار گمرکات و رسمی در چهار ماه نخست سال جاری با کاهش صادرات مواجه شده‌ایم اما اگر آمار غیررسمی را به این آمار اضافه کنیم صادرات استان کرمان تقریباً با مدت مشابه سال قبل برابری می‌کند.

آیا محصول خاصی بوده است که با مشکل صادرات مواجه شده است و آمار را کاهش داده است؟

مغز پسته و پسته از سال قبل در انبارها موجود نیست و محصول جدید پسته هم هنوز به دست نیامده است و همچنین محصول دیگری که بر روی کاهش صادرات تأثیر گذاشته نانوکامپوند مستر بچ است که به دلیل دیرکرد طرف‌های خریدار خارجی در برگشت پول صادرات این محصول در ماه‌های اول سال جاری با یک مقدار احتیاط همراه شده است و می‌خواهند فروش نقدی انجام دهند البته تولید انجام‌شده است.

مقصد این محصول کجاست؟

ازبکستان کشورهای افریقای افغانستان  و کشورهای مختلف خریدار این محصول هستند 

آیا صادرات مستقیم به اروپا هم داریم؟ 

بله انجام می‌شود و اینکه خیلی از محصولات کرمانی ازجمله پسته در بازارهای اروپایی وجود دارد.

آیا به رقم تعیین‌شده صادرات که در سال گذشته برای استان کرمان تعیین‌شده بود رسیدیم؟

این رقم برابر با یک میلیارد و 169 میلیون دلار بود و ما از این رقم فراتر رفتیم و صادرات از گمرکات استان به یک میلیارد و 175 میلیون دلار رسید. همچنین با احتساب صادرات از سایر گمرکات کشور که مربوط به کرمان و محصولات استانمان است درواقع صادرات استان از مرز 2 میلیارد دلار می‌گذرد.



برای سال جاری رقم صادراتی را برای استان‌ها تعیین کرده‌اند؟

پیش‌بینی خود سازمان افزایش10 درصد نسبت به سال قبل است و همچنین در برنامه‌های وزارت به‌طورکلی  رقم 25 درصد افزایش را در نظر گرفته‌اند. باید دید با توجه به شرایط کشور و استان این مقدار محقق می‌شود یا خیر.

پیش‌بینی شما از محقق شدن این رقم صادراتی چیست؟ 

در حقیقت صادرات استان کرمان به دو بخش تقسیم می‌شود نیمه اول و نیمه دوم سال عمدتاً محصولات صادراتی ما که مربوط به کشاورزی و در رأس آن پسته است در نیمه دوم سال انجام می‌شود و درواقع صادرات استان کرمان در نیمه دوم سال سرعت می‌گیرد و نیمه دوم رشد صادرات را شاهد هستیم والان نمی‌توان به‌صورت دقیق پیش‌بینی کرد.

برنامه در دولت برای معرفی بازرگانی خارجی و توسعه تجارت به‌عنوان یک معاونت و در حقیقت  احیای معاونت‌های بازرگانی و توسعه تجارت خارجی در استان‌ها به کجا رسید؟

هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است و از سوی استان‌ها پیگیری‌های لازم انجام‌شده است و امیدواریم در دولت دوازدهم این اتفاق رقم بخورد. احیای بازرگانی خارجی و توسعه تجارت به‌عنوان یک معاونت و برجسته کردن آن حساسیت خاص تجارت خارجی را نشان می‌دهد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آخرین قیمت طلا، سکه و ارز دوشنبه ۲۸ اسفندماه1402

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان هشدار داد: مطالبه مهریه و درخواست طلاق بیشترین پرونده‌های دادگاه خانواده کرمان

اضافه‌وزن؛ معضل اصلی تعطیلات نوروزی/ چاقی مهمترین علت ابتلا به دیابت نوع ۲ است

وقوع باران و طوفان شن طی روزهای آینده در مناطقی از کرمان  

خروجی جشنواره رسانه و عدالت باید پیشگیری از وقوع جرم باشد

تهدید به انتشار تصاویر خصوصی زن جوان با انگیزه اخاذی

خودروهای حادثه‌ساز تا ۷۲ ساعت توقیف می‌شوند

استان کرمان در حوزه میراث ناملموس در صدر قرار دارد

101 مصدوم و  چهارکشته تصادفی طی 24 ساعت در کرمان

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت هوا در کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)