کد خبر: ۲۴۲۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷
ارسال به دوستان
ذخیره
26 مرداد سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی است. سرافرازانی غیور که با ایثار و مقاومت خویش در برابر تمامی شکنجه ها و سختی های دوران اسارت ایستادند و اینگونه آموزگاران صبر و بردباری لقب گرفتند و نام خویش را در تاریخ دفاع مقدس جاودانه ساختند.
پس از پایان جنگ ایران و عراق با رایزنی های مسوولان وقت 2 کشور شرایط تبادل اسیران دوران دفاع مقدس فراهم شد و در نهایت نخستین گروه از آزادگان این مرزوبوم در 27 مرداد 1369 هجری خورشیدی به کشور بازگشتند و پس از حضور در آرامگاه امام خمینی(ره) با آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری دیدار کردند. 

این روز در تاریخ دفاع مقدس از چندان اهمیت و جایگاهی برخوردار است که هنوز پس از گذر سال ها همچنان گرامی داشته می شود زیرا مردمان این دیار کهن در این روز خاطره‌انگیز‌ شاهد بازگشت بزرگمردانی از جنس ایثار و گذشت به وطن بودند. آنان که در طول دوران اسارت تمامی سختی ها و شکنجه ها را به جان خریدند و در برابر دشمن بعثی سر خم نکردند.

امام خمینی(ره) معمار بزرگ انقلاب درباره اسیران دفاع مقدس فرموده اند: «آزادگان عزیز در چنگال اسارت دشمن سرود آزادی سردادند و بعد از بازگشت به میهن اسلامی، این مردان صبور و خدمتگزار به نظام مقدس اسلامی در جای جای این میهن پهناور منشا خیر و خدمت به اسلام و نظام مقدس اسلامی هستند.»

آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب نیز درباره این آزادمردان بیان داشتند: «مساله اسارت طولانی فرزندان این ملت به نوبه خود امتحان دیگری بود که ملت ما با موفقیت آن را به انجام رسانده و اسرای ما همانند ملت ایران از خود آزادمردی نشان دادند و سرانجام با موفقیت و سرافرازی به وطن بازگشتند.»

آزادگان ایران اسلامی بزرگمردانی بودند که با ایستادگی و مقاومت، حقانیت نظام مردم سالارانه کشور خویش را به جهانیان به اثبات رساندند و به نماد صبر و ایثار بدل شدند و با رشادت و شجاعت در برابر دشمن بعثی به دفاع از استقلال و آزادی کشور خود پرداختند و اینگونه یاد و نام خویش را در تاریخ دفاع مقدس به ثبت رساندند.

یحیی کمالی پور نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی در هنگام اسارت 13 سال بیشتر نداشت و در آبان 1361 خورشیدی به جبهه اعزام شد و در عملیات والفجر یک پس از مجروحیت از ناحیه دست و پا و صورت به مدت هفت و نیم سال در اردوگاه های رژیم بعث به اسارت در آمد. 

کمالی پور در ارتباط با دوران سخت اسارت گفت: این دوران پر فراز و نشیب پر از خاطره های تلخ و شیرینی بود که حاصل آن در سه کتاب به نام های «سلول سرد»، «صنوبران صبور» و «مقاومت در اسارت» نوشته و چاپ شده است. اسارت ایستادگی فرزندان این مرز و بوم را حکایت می کند که با وجود اسارت در دل دشمن با پایبندی به آرمان های خویش، تسلیم خاستگاه دشمن نشدند.

این آزاده با اشاره به یکی از خاطره های دوران اسارتش اظهیادآور شد: اسیران جنگ به دلیل علاقه به امام حسین(ع) سال های متمادی درخواست زیارت کربلا را از صلیب سرخ و ارتش بعث داشتند اما هیچگاه پاسخ مثبتی دریافت نکردند تا اینکه پس از پذیرش قطعنامه 598 یکی از افسران عراقی اعلام کرد که با این درخواست موافقت شده است. پس از چند روز، تعدادی اتوبوس برای انتقال ما به کربلا وارد اردوگاه شدند، پیش از سوار شدن نیز چشم ها و دستهایمان را بستند. 

پس از مسافتی در شهر بغداد توقف کردند و با بازکردن چشم بندها، از اسرا خواستند تا به مردمی که اطراف خیابان ها برای تماشا ایستاده بودند، نگاه کنند اما اینبار خود بچه ها چشم هایشان را باز نکردند. پس از رسیدن به بین الحرمین و زیارت در مسیر چند خودرو تشریفاتی آژیرزنان از مقابل ما رد شدند، متوجه شدیم صدام و همراهانش برای تبلیغات و ظاهرفریبی به عنوان بدرقه اسرا به این محل آمدند، در واقع می خواستند به مجامع بین المللی نشان دهند که چه اقدام های بشردوستانه ای را انجام داده اند. 

این نماینده مجلس در ارتباط با روزهای آخر اسارت تصریح کرد: روز آزادی و هنگامه بازگشت به میهن پس از جمع کردن وسایل، سوار اتوبوس شدیم اما سر از جایی درآوردیم که به جای آزادی باید بلوک های سیمانی را جا به جا می کردیم، تازه پس از اینکار کوله پشتی هایمان شامل وسایل شخصی، دست نوشته ها و نقاشی و ... را به آتش کشیدند. از 10 صبح روز اعزام به مرز خسروی تا پنج صبح روز بعد، یک قطره آب به بچه‌ها ندادند. لب مرز که رسیدیم 2 مامور صلیب سرخ، مشخصات و نام های ما را ثبت کردند و پس از پایان این کار با ورود به خاک وطن سر به سجده فرود آوردیم و نماز شکر خواندیم سپس برای قرنطینه به اصفهان اعزام شدیم و سرانجام پس از 6روز به شهر جیرفت رفتم.

وی با اشاره به تصویب قانون حمایت از آزادگان در 23 آذر 1369خورشیدی، توضیح داد: بر پایه این مصوبه، ستاد حمایت از آزادگان در ۲۲ مرداد همان سال تشکیل شد و با ایجاد بیش از 270 واحد ستادی در کشور مسوولیت تبادل 46 هزار آزاده کشور با اسیران عراقی و ارایه خدمات به آنان را به عهده گرفت. پس از چندین سال با توجه به بند پنج مصوبه 12 آذر 1382 خورشیدی شورایعالی اداری در خصوص ادغام نهادهای متولی امور ایثارگران، ستادهایی که برای حمایت از آزادگان شکل گرفته بود، تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفت.

کمالی پور با تاکید بر اجرای دایمی قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران از 27 اردیبهشت 1395 خورشیدی، یادآورشد: تنها قسمتی از مفاد این قانون، مشمول حمایت از گروهی از آزادگان است و این پاسخگوی حقوق آزادگان نیست. باوجود اینکه قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مدت ها پیش تصویب شده است و حتی در سال گذشته بازنگری شد و دوباره به تصویب نمایندگان مجلس رسید و براین پایه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ملزم به پرداخت حقوق ماهیانه برای آزادگان شد اما این موضوع به صورت کامل اجرایی نشده و در زمان حاضر یک یا 2 استان به عنوان پایلوت برای پرداخت حقوق ماهیانه و برای تعداد محدودی از آزادگان انتخاب شده و در حال اجرا است. اینک پنج تن از نمایندگان مجلس از آزادگان دوران هشت سال دفاع مقدس هستند که تاکنون با برگزاری چندین نشست برای رسیدگی و رفع مشکل های آزادگان اقدام هایی را انجام داده اند.

این آزاده جنگ تحمیلی در پایان گفت: آزادگان سرافراز کشور در دوران اسارت زیر آماجی از شدیدترین شکنجه های روحی و روانی قرار گرفتند که در صورت انجام دادن معاینه های پزشکی آثار لطمه های روحی و روانی آنان مشخص و تایید می شود، بایستی در صورت فوت هر آزاده عنوان شهید با آن داده شود، در حالی که این موضوع، تنها مشمول آزادگان جانباز بالای 70 درصد است
منبع: ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)