کد خبر: ۲۴۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸
ارسال به دوستان
ذخیره
چند سالی است که بازار میوه و تره‌بار کرمان که بر سر در آن «پرورشگاه ملی پسرانه ایتام مشتاق حسینی کرمان» حک‌شده است و در بین اهالی شهر به‌عنوان بازار شهرداری شناخته می‌شود دیگر رونق سال‌های اول خود را ندارد.
صدای تاک- ماهان فرح‌بخش: 

چند سالی است که بازار میوه و تره‌بار کرمان که بر سر در آن «پرورشگاه ملی پسرانه ایتام مشتاق حسینی کرمان» حک‌شده است و در بین اهالی شهر به‌عنوان بازار شهرداری شناخته می‌شود دیگر رونق سال‌های اول خود را ندارد. روزهایی که تازه تأسیس‌شده بود و رنگ و لعابی نو داشت. مردم هم برای خرید میوه و سبزی‌ها تازه و دیگر نیازهای خود به این بازار شلوغ و پررونق مراجعه می‌کردند.


بازار شهرداری این روزها حال‌وروز خوشی ندارد. هم خریداران و هم کسبه بازار به وضع موجود معترض‌اند. کسبه از نبود امکانات و رونق نداشتن بازار گلایه دارند و مردم از فراهم نبودن پارکینگ و  وضعیت نامناسب نظافت و بهداشت.

مغازه‌داران بازار میوه و تره‌بار (بازار شهرداری) می‌گویند ماهیانه 400 هزار تومان برای اجاره هر مغازه پرداخت می‌کنند و در کنار آن 60 هزار تومان حق پول شارژ گرفته می‌شود.

یکی از مغازه‌داران با گلایه از اینکه هیچ‌گونه کاری در جهت نظافت و بهداشت این بازار انجام نمی‌شود، به صدای تاک می‌گوید: این بازار اگرچه نظافتچی دارد اما هیچ کاری برای نظافت این بازار انجام نمی‌دهد و چندین بار هم برای نظافت این بازارچه پیگیری کردیم اما باز به‌جایی نرسید.

وی می‌افزاید: به دلایل زیاد هرروز تعداد مشتریان ما رو به کاهش است و متأسفانه مسئولان این بازارچه رویکردشان در راستای رونق بخشی به این بازارچه نیست و برنامه‌ای در این خصوص ندارد.
یکی از مغازه‌داران یک پمپ آب را که داخل یکی از مغازه‌های جا خوش کرده بود نشانم می‌دهد و مي‌گوید: این پمپ را برای شستشوی بازار آوردند اما هنوز استفاده‌نشده است.

یکی دیگر از مغازه‌داران به سقف‌ها و سایبان‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: سقف‌ها در یک آتش‌سوزی که من یادم نمی‌آید سیاه شده‌اند اما از آن روز این سیاهی سقف‌ها بر چهره بازار مانده است.

یکی از دست‌فروشان داخل بازار هم گلایه‌مند است و می‌گوید: افرادی که مغازه‌دارند مغازه خود را تخلیه و به اول بازار نزدیک درب ورودی رفته‌اند و راه را گرفته‌اند و بر زشتی بازار و بی‌رونقی آن افزوده‌اند.

کثیفی سرویس بهداشتی، قطعی لحظه‌ای آب‌لوله‌کشی، نبود سنگفرش برای بازار از مشکلات دیگری است که مغازه‌داران به آن اشاره کردند.

یکی از مغازه‌داران به پارک ماشین مشتریان در بیرون از بازار اشاره می‌کند و می‌گوید: فردی آمده است و برای پارک هر ماشین مبلغ دو هزار تومان بدون هیچ قانونی می‌گیرد و مشتریان ما خیلی از این وضعیت ناراضی‌اند و کسی پیگیری نمی‌کند.

اما مردمی که در بازار مشغول خرید بودند کثیفی و بوی بد در بازار را ناراحت‌کننده می‌دانند و مدعی هستند که قیمت‌ها نسبت به‌جاهای دیگر بالاتر است.

مشتریان نبود مکان مناسب برای پارک ماشین و نازیبایی بازار میوه و تره‌بار را عامل کم رونقی آن دانستند و درعین‌حال از مسئولان خواستند تا فکر و حرکت اساسی برای مدیریت و رونق بازار صورت گیرد.


بازار تنها اسم شهرداری را یدک می‌کشد

رییس سازمان میادین شهرداری کرمان در گفت‌وگو با صدای تاک اظهار می‌کند: این بازارچه هیچ‌گونه ارتباطی با شهرداری ندارد و درواقع شهرداری دخالت در مدیریت این بازار نمی‌کند و مسئولیت آن بر عهده اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان است.

مؤمنی در پاسخ به این سؤال که چرا مردم شهر کرمان این بازار را به اسم بازار شهرداری می‌شناسند، اظهار کرد: این بازار تنها اسم شهرداری را یدک می‌کشد.

 هیچ حساب‌وکتابی در ساخت بازارچه نبوده است

مسئول بازار موقوفه (شهرداری) یکی از مشکلات اساسی این بازار را ساخت شتاب‌زده آن می‌داند و بابیان اینکه بازار میوه و تره و بار (بازار شهرداری) از سال 76 ساخته‌شده است، به صدای تاک می‌گوید:  زمین وسیعی در این منطقه از شهر قرار داشت و شهردار وقت برای اینکه زمین شهرداری را احیاء کند اقدام به ساخت بازارچه می‌کند.

فخرالدین موسوی با بیان این که مجری بودن شهرداری و ساخت بازارچه‌ای بدون پایه و اساس مشکلاتی دامنه‌داری را به وجود آورد، مدعی می شود: متأسفانه هیچ حساب‌وکتابی در ساخت این بازارچه در نظر گرفته نشده بود.

موسوی یکی از موارد به‌هم‌ریختگی در بازار را نوع کار کسبه در این محل می‌داند و خاطرنشان می‌کند: عموم مغازه‌داران سبزی‌فروش هستند و عمده‌فروشی می‌کنند. جنس فروش سبزی به‌هم‌ریختگی دارد و این بر زیبایی داخل بازار تأثیر بسزایی دارد.

او با اشاره به این که  همچنین هر شب این بازار به‌صورت منظم جارو می‌شود و در بازه زمانی منظمی شستشوی بازار هم صورت می‌گیرد می‌گوید:  باید بازار را از ساعت چهار صبح تا حدود هفت صبح مشاهده کنید که ماشین‌ها به دلیل عمده‌فروشی سبزیجات و درمجموع خریدوفروش و تخلیه بار وارد بازار می‌شوند که درنهایت «کثیفی بازار» تنها چیزی است که هرروز بر چهره آن می‌ماند.

موسوی ورود ماشین به محوطه بازار را از دلایل کثیفی بازار می‌داند  و با تأکید بر اینکه در یک بازه زمانی از ورود ماشین به بازار جلوگیری کردیم، ادامه داد: بازار برای مدتی تمیز ماند، اما کاسبی مغازه‌داران کاهش یافت و ما مجبور به برداشتن این طرح شدیم.

وی همچنین بابت سکوهایی که بعد از درب وردی و داخل بازار مورداستفاده دست‌فروشان قرارگرفته‌اند توضیح داد: این سکوها از قبل ساخته‌شده بودند و مخصوص دست‌فروشان بودند اما شهرداری گفت : باید بابت این سکوها جریمه دهید یا اینکه تخریبشان کنید و ما هم تخریب کردیم و الآن کسانی که در این قسمت دست‌فروشی می‌کنند اجاره می‌دهند.

کندی خدمات با پرداخت نکردن‌های اجاره و حق شارژ

مسئول بازارچه میوه و تره‌بار شهرداری که کارمند اداره اوقاف است، با اشاره به اینکه از 30 مغازه در سال 93 تنها 15 مغازه هزینه اجاره پرداخت می‌کردند، یادآور شد: تا سه سال گذشته که من مسئولیت این بازار را بر عهده گرفتم مستاجرینی بودند که 9 سال اجاره خود را پرداخت نکرده بودند و حتی قراردادهای خود را تمدید نمی‌کردند و این پرداخت نکردن‌های اجاره و حق شارژ خدمات به این بازار را با کندی مواجه کرده است.

وی درعین‌حال سنگفرش شدن بازار را از برنامه‌های در نظر گرفته‌شده اداره کل اوقاف دانست و بیان کرد: در خصوص سنگ‌فرش با کارشناسی از شهرداری مشورت شده است و امیدواریم هر چه زودتر این کار صورت گیرد گرچه هزینه زیادی می‌طلبد و این هزینه باید تأمین شود.

موسوی درعین‌حال مسئولیت عیب و ایرادهایی که امروز بر زیبایی که این بازار می‌تواند داشته باشد تأثیر گذاشته و جذب گردشگر را متوقف کرده است، مستاجرین در این بازار دانست و گفت: متأسفانه مستاجرین هرکدام ساز خود را می‌زنند و حق شارژ پرداخت نمی‌کنند.


 شهردار برای بازارچه پایان کار نگرفته بود

مسئول بازار میوه و تره‌بار کرمان (بازار شهرداری) در بخش دیگری از سخنان خود تأکید می‌کند: متأسفانه شهردار وقت بعد از ساخت این بازار برای آن پایان کار نگرفته و من امروز باید وقت خود را برای پیگیری در خصوص پروانه این بازار صرف کنم و هرروز درگیر شهرداری و نظام‌مهندسی هستیم و من درواقع مدیر این کارها و اسیر پروانه شده‌ام.

وی یکی از مشکلات دیگر را خرید امتیاز آب برای شستشوی بازار برمی‌شمارد و می‌گوید: شست‌وشوی بازار به حدود هزار لیتر آب نیاز دارد که در صورت استفاده این مقدار برایمان هزینه 20 هزار لیتر آب در نظر می‌گیرند و امروز این بازار قبض‌های پرداخت‌نشده‌ای دارد و همین‌الان قبض 800 هزارتومانی وجود دارد که پول پرداخت آن نیست.

 بازارچه شهرداری و تخلف‌های بی‌شمار

وی اضافه کرد: این بازار دارای تخلف است و امروز 176 میلیون تومان تخلف بر گردن دارد . ما باید این پول را از کجا بیاوریم و حتی باید اشاره‌کنم برخی جریمه‌ها 20 میلیونی هستند.

موسوی درعین‌حال با تقدیر از مدیران اوقاف کرمان در خصوص کمک به بازار میوه و تره‌بار (بازار شهرداری) عنوان کرد: اجاره این بازار خرج ایتام پرورشگاه دیلمقانی می‌شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه تعطیل شد / نیروهای شهرداری در آماده‌باش

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)