کد خبر: ۲۷۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰
ارسال به دوستان
ذخیره
بیش از 80 درصد محصول پسته کرمان آسیب دیده است
در روزهای گذشته انتشار خبر کاهش برداشت پسته در ماه های آینده و آسیب شدید به محصول پسته در استان کرمان به همراه گران شدن نرخ ارز باعث شده است که قیمت این خشکبار پر طرفدار به بالای 120 هزار تومان در بازار داخل برسد.

در روزهای گذشته انتشار خبر کاهش برداشت پسته در ماه های آینده و آسیب شدید به محصول پسته در استان کرمان به همراه گران شدن نرخ ارز باعث شده است که قیمت این خشکبار پر طرفدار به بالای 120 هزار تومان در بازار داخل برسد.

بخش مهمی از تولید پسته کشور در سال جاری آسیب دیده است و این موضوع به همراه افزایش قیمت ارز در روزهای گذشته تاثیر مستقیمی بر قیمت این خشکبار با ارزش گذاشته و قیمت یک کیلوگرم آن را در برخی از مغازه ها به 120 هزار تومان افزایش داده است.

جلال پور رئیس پیشین اتاق ایران که خود از فعالان صنعت پسته در کرمان است درمتنی در شبکه های مجازی نوشته:« اگرچه امسال بیش از ۸۵ درصد محصول باغات پسته آسیب دیده و تنها ۱۵ درصد قابلیت صادرات دارد که آن هم، کمتر از ۳۰۰ میلیون دلار برای سال جاری ارزآوری خواهد داشت؛ پس تقاضای ما این است که در مورد محصولی مثل پسته که در این فهرست قرار گرفته و باید ارز خود را با نرخ ۴۲۰۰ تومانی به دولت تحویل دهد، تجدیدنظر شود.»

همچنین احمد انارکی ‌محمدی نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس هفته گذشته گفت:« متاسفانه تغییر اقلیم باعث خشکسالی‌های زیادی شده  است و ۸۰ درصد از محصول پسته رفسنجان از دست رفته.» البته این اولین سالی نیست که محصول پسته کشورمان با مشکل روبه رو می شود زیرا سال گذشته نیز 30 درصد از محصول پسته استان کرمان به گفته رئیس جهاد کشاورزی این استان از بین رفت.

همچنین اسدالله عسگر اولادی از بزرگترین صادر کنندگان پسته و خشکبار در کشورمان آن زمان به سایت خبری اتاق تهران گفت: 20 درصد کل پسته کشورمان پوک بوده است و برداشت پسته کشور که پیش بینی می شد 250 هزار تن باشد به 200 هزار تن رسید.»

در روزهای گذشته انتشار خبر کاهش برداشت پسته در ماه های آینده و آسیب شدید به محصول پسته در استان کرمان به همراه گران شدن نرخ ارز ( باتوجه به اینکه پسته محصولی صادراتی است) باعث شده است که قیمت این خشکبار پر طرفدار به بالای 120 هزار تومان در بازار داخل برسد و باتوجه به کیفیت بین 90 تا 120 هزار تومان فروخته شود.

بخش‌های مختلف کشورمان و به ‌خصوص استان کرمان به‌ عنوان یکی از مراکز اصلی تولید پسته در کشور در سال‌های گذشته دچار بحران شدید آب بوده است، عسگراولادی درباره تأثیرات منفی بحران آب بر تولید پسته در ایران گفته استمی‌گوید: «در سال‌های گذشته بحران آب اثرات بسیار شدیدی بر تولید پسته به‌خصوص در استان کرمان گذاشته است به‌صورتی که تولید محصول 40 درصد کاهش داشته است.

در نتیجه بحران آب برداشت محصول پسته که بیش از این 80 درصد آن در استان کرمان صورت می‌گرفت حالا به 40 درصد در این استان رسیده است و الآن تولید پسته در کشور به استان‌های دیگری مانند خراسان جنوبی، یزد، سمنان، شهر دامغان و نقاط دیگر منتقل شده است و ما شاهد کشت پسته در مناطق جدیدی در کشور هستیم. حالا می‌شود گفت که استان کرمان که در سه شهر بزرگ آن یعنی کرمان، رفسنجان و سیرجان کشت پسته صورت می ‌گرفت با بحران جدی مواجه است و هر سال شاهد کاهش بیشتر تولید پسته در این استان هستیم و باید برای مشکل آب فکری اساسی شود».

به اعتقاد کارشناسان باتوجه به اهمیت محصول پسته در اقتصاد ایران و کشاورزی از همین حالا دولت باید برنامه ای جدی برای برطرف کردن چالش های کشت پسته در کشور تهیه کند تا در سال های آینده با بیکاری تعداد زیادی از پسته کاران و از دست دادن میلیاردها تومان ارز رو به رو نباشیم.
برچسب ها: پسته ، قیمت پسته ، کرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)