نائب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه در تدوین طرح جرم سیاسی مجرم انگیزه براندازی ندارد، گفت: در رسیدگی به اتهام مجرم سیاسی هیات منصفه تشکیل می شود.
سیدحمیدرضا طباطبایی نائینی در گفت وگو با خانه ملت، درخصوص ضرورت وجود تعریفی مشخص برای جرم سیاسی، گفت: جرم سیاسی در هیچ کجای دنیا تعریف مشخصی ندارد، حتی درکشورهایی که به لحاظ حقوقی از سابقه بالایی برخوردار بوده و دراین بخش صاحب سبک هستند نیز نتوانستند تعریفی مشخص برای جرم سیاسی ارائه کنند، اما در برخی کشورهای منطقه دیده شده که قانونگذار جرم سیاسی را تعریف کرده، هرچند که این کشورها نیز دراین حوزه با چالش های بسیاری روبه رو بودند.
نماینده مردم نائین درمجلس شورای اسلامی، افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش هایی در جهت تعریف جرم سیاسی به عمل آمد و در مجلس هشتم نیز برخی اقدمات در این راستا عملیاتی شد، اما متاسفانه هیچ کدام از اقدامات منتج به نتیجه نشد، البته از ابتدای مجلس نهم و با توجه به توصیه های رئیس مجلس، نمایندگان در کمیسیون قضایی تلاش هایی را در مسیر تعریف جرم سیاسی انجام دادند، از این رو طرحی در کمیسیون آماده شد و به تصویب رسید که این طرح در حال حاضر در دستور کار رسیدگی صحن علنی مجلس قرار دارد.
وی درباره صرورت تعریف جرم سیاسی و مشخص شدن مرز آن با جرم امنیتی، تاکید کرد: فردی که مرتکب جرم سیاسی می شود انگیزه براندازی و اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی کشور ندارد، بلکه فرد مورد نظر انگیزه خیرخواهانه داشته و حتی به گمان خود به دنبال خدمت به کشور است؛ اما در فعالیت هایی که برای رسیدن به هدف مورد نظر انجام می دهد، مرتکب تعدادی جرائم عمومی می شود که این جرائم حالت جرم سیاسی به خود می گیرد.
طباطبایی ادامه داد: به عنوان مثال تجمعی در جهت اعتراض به یکی از تصمیمات قوا انجام می شود که این تجمع اگر غیرقانونی بوده و منجر به اخلال در نظم عمومی شود، به طور حتم فرد مورد نظر در تجمع، مرتکب جرم اخلال در نظم عمومی شده است، منتها فرد چون به دنبال خدمت به کشور بوده تعریف این جرم سیاسی می شود.
این نماینده مردم درمجلس نهم، ادامه داد: یا اینکه روزنامه نگاری که هیچگونه وابستگی به بیگانگان نداشته و خواهان خدمت به کشور است، اگر مقاله را منتشر کند که در آن تعدادی از اسناد محرمانه منتشر شود، فرد مرتکب جرم مطبوعاتی شده که چون انگیزه و هدف شرافتمندانه بوده و قصد برهم زدن امنیت عمومی و داخلی مطرح نیست، فرد مرتکب جرم سیاسی شده است، همچنین یک فرد به دلیل شدت تالمات دراین تفکر است که یکی ازمسئولان کشور در تصمیمات خود اشتباه کرده و به وی توهین می کند، ازاین رو انگیزه این فرد براندازی نیست اما به دلیل بروز احساسات مرتکب جرم اهانت به یکی مقامات عالی رتبه کشور می شود.
وی در تعریف جرم سیاسی، گفت: اگر انگیزه ارتکاب به یکی از جرائم مصرح در قانون مجازات اسلامی و قانون تعزیرات خلاف امنیت کشور نبوده و انگیزه ای خیرخواهانه باشد، اما عمل فرد مجرمانه باشد این جرم سیاسی است، البته باید در رسیدگی به پرونده مجرمان سیاسی اولویت هایی برای آنها درنظر گرفت، به عنوان مثال فرد مورد نظر باید در بند خاصی بازداشت شود و یا آنکه فرد لباس زندانی نپوشد، همچنین در رسیدگی به اتهام این فرد هیات منصفه تشکیل شود، بنابراین امیدوار هستیم که مجلس به این طرح رای مثبت دهد.
نائب رئیس کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه تفاوت های بسیاری در جرم امنیتی و سیاسی وجود دارد، افزود: در جرم امنیتی یا جرائم اقدام علیه امنیت داخلی و کشور، مرتکب سوء نیت و انگیزه مجرمانه اش برای لطمه زدن به امنیت کشور کاملا مشخص است، این درحالی است که در جرائم سیاسی چنین انگیزه ای اصلا وجود نداشته و فرد موردنظر به چارچوب های نظام کاملا معتقد بوده و خواهان خدمت به نظام است، اما مرتکب جرم می شود، بنابراین وقتی برای جرم سیاسی تعریف مشخصی ارائه شد، با مرتکب این جرم با امتیازات بهتری برخورد می شود.