کد خبر: ۲۹۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴
ارسال به دوستان
ذخیره
در شب فرش کرمان مطرح شد
آیین شب فرش و تجلیل از پیشکسوتان صنعت فرش استان کرمان در شامگاه روز شنبه با حضور استاندار کرمان، رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان و جمع کثیری از پیشکسوتان عرصه فرش از استان های مختلف کشور در محل اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد.

گفتارنو/مرضیه قاضی‌زاده: 

آیین شب فرش و تجلیل از پیشکسوتان صنعت فرش استان کرمان در شامگاه روز شنبه با حضور استاندار کرمان، رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان و جمع کثیری از پیشکسوتان عرصه فرش از استان های مختلف کشور  در محل اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد. 

به گزارش گفتارنو، رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان در ابتدای جلسه با اشاره به اصالت و جایگاه گذشته فرش کرمان گفت: فرش کرمان شهرت جهانی داشته و کسی در سابقه و قدمت ان تردید ندارد اما در حال حاضر مشکلاتی در این عرصه  وجود دارد.

مهدی طبیب زاده در ادامه می افزاید: ما امیدواریم که به دوران اوج فرش کرمان برگردیم.
او با اشاره به همکاری اتاق بازرگانی کرمان با شرکت شهرک های صنعتی استان در زمینه تشکیل خوشه صنعتی فرش کرمان می گوید: با همکاری صورت گرفته آسیب شناسی فرش کرمان به انجام رسید و به یکسری از راهکارها و اقدامات برای کامل کردن زنجیره فرش کرمان در حوزه های طراحی ، تجارت و ساماندهی رسیدیم که از ثمرات آن می توان به شکل گیری سالن های مستقل فرش در نمایشگاه های بین المللی اشاره کرد که اقدام موثری در رونق این صنعت بوده است. 

رئیس اتاق  بازرگانی اتاق کرمان درادامه خاطر نشان می کند: ما از روش های مدرن در صنعت فرش   غافل نبودیم و در حال تشکیل استارت اپی در این زمینه هستیم. همچنین کار شناسنامه دار کردن فرش کرمان و تهیه کتاب فرش کرمان در مرحله اجراست. 

او با تاکید بر تلفیق نوگرایی با تجربه گذشتگان و استفاده از نیروهای جوان، رونق نمایشگاه فرش در سال جاری را ناشی از تلفیق نوگرایی ها می داند و می گوید: انشالله با کمک هم و پیشکسوتان فرش تلاش کنیم تا  فرش کرمان  به  رونق دوره های قبل برگردد .

او در بخشی از صحبت هایش رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس را خطاب قرار داده و از او می خواهد تا برای رونق فرش کرمان، ارز حاصل از صادرات فرش از محدودیت های موجود خارج شود تا بیشتر زمینه رونق این عرصه فراهم شود.
 

تنها   15 هزار بافنده بیمه هستند
رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت  استان کرمان نیز با اشاره به آمار 50 هزار نفری تعداد بافندگان در استان کرمان می گوید: استان  ما ظرفیت  بزرگی به لحاط نیروی بافت دارد ، اما از  این تعداد بافنده،  40 هزار  نفر دارای کارت بافندگی هستند و تنها   15 هزار نفر بیمه هستند.

مهدی حسینی نژاد می افزاید: یکی از نیازهایی که در حال حاضر احساس می شود،  کمک مالی برای حمایت و تحت پوشش قرار دادن بافندگان است.
او در خصوص آمار وضعیت صادراتی استان کرمان به دهه 70 اشاره کرده و این دوران را به عنوان دوران اوج شکوفایی صنعت فرش کرمان معرف یمی کند.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به صادرات یک  میلیارد  دلاری فرش  ایران در دهه 70می گوید: چیزی حدود 100 میلیون دلار  از رقم صادرات فرش مربوط به استان کرمان بوده است،اما امروزه رقم صادراتی فرش ما به یک سوم سابق کاهش یافته است  به طوری که رقم صادراتی ما در سال 96 چیزی در حدود 350 میلیون دلار بوده است. 

او در بخشی از صحبت هایش به افزایش 24درصدی  ارزش صادراتی فرش در کرمان اشاره می کند و می گوید: علی رغم این افزایش ارزش صادرات ،  ما باز هم نسبت به دهه 70 در وضعیت خوبی قرار نداریم.

حسینی نژاد ، کیفیت مواد اولیه و بازار را سه ضلع عرصه فرش می خواند و می گوید: درست است که کیفیت مواد اولیه و گرانی آن ها از مشکلات این صنعت به شمار می رود اما به نظر من حوزه طراحی و هنری فرش و بازار این صنعت عرصه های مهمتری نسبت به این گرانی این مواد اهمیت کمتری دارند. 

او با اشاره به تشکیل کنسرسیوم صادراتی فرش در کرمان می گوید: کنسرسیوم صادراتی فرش با همکاری شرکت شهرک های صنعتی در حال تشکیل است و ما استراتژی ویژه ای برای برون رفت از این وضعیت صادراتی داریم و امیدواریم تا رقم صادراتی را از یک سوم کاهش به صدمیلیون دلار صادرات در سالهای 70 برسانیم .

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «نرخ ارز  از حدود 4 هز ار تومان  در سال 96 امسال به  نرخ بازاری 10 هزار تومان رسیده است» می گوید: درست است که مواد اولیه تحت تاثیر شوک های ارزی و قیمت قرار می گیرند اما ارزش افزوده حاصل از این شرایط  جهش مناسبی برای فعالیت در عرصه فرش  است. 

او در پاسخ به درخواست حسینی نژاد مبنی بر حمایت مالی برای تحت پوشش بیمه  قرار دادن 40 هزار بافنده می گوید: سهمیه هایی برای استان ها در نظر گرفته شده است اما متاسفانه بخشی از افراد به نام قالی باف از این سهمیه استفاده کردند و بعضا بافندگان واقعی نتوانستند از این ظرفیت برخوردار شوند و صدمه دیدند. 

اودر پاسخ به درخواست طبیب زاده مبنی بر حذف محدودیت ها برای صادرات فرش می گوید: صادرکنندگان در بازگشت ارز صادراتی با توجه به شرایط تحریمی و بانکی  با مشکل مواجه شدند که این موضوع  هم برای صادراکنندگان  محصولات کشاورزی و غیر کشاورزی مشکل ایجاد کرده است. برای حل این معضل ما در مجلس اعلام امادگی می کنیم و ان شاالله در روز دو شنبه جلسه نحوه بازگشت ارز صادراتی در بخش های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته و در این زمینه به یک جمع بندی و نتیجه گیری می رسیم .

دولت مایل به حضور اجباری در این صنعت نیست
استاندار کرمان در ادامه این جلسه بخش  خصوصی را خطاب قرار داده و می گوید: فرش یک متولی می خوهد، این متولی می تواند ارجمند و بخش خصوصی باشد اما وقتی بخش خصوصی نتواند کاری انجام دهد ، خوب دولت لازم می بیند تا حمایت کند.بحث ما این است که فرش جایگاه خودش را داشته باشد در زمانی ما 150 طراح در کرمان داشتیم الان چقدر داریم؟

استاندار کرمان با بیان این که «ما هنوز یک عدد درست از فعالین صنعت فرش نداریم من از 20 هزار نفر فعال فرش شنیدم تا 80 هزار نفر»، می گوید: در راور بافنده ای نداریم که گره دار ببافد اگر راور  ما در این جایگاه قرار دارد ! خوب مسلما  ما در عرصه فرش خیلی مشکل داریم.

فدایی در پاسخ به اظهارات برخی از فعالین مبنی بر دخالت دولت در صنعت فرش می گوید: من در خدمت پیکسوتان فرش هستم،  هر جایی که دولت دخالت کرده بگویید، اما یک هدف دو ساله یا یک ساله  مشخص کنید که فرضا  سهم صادرات فرش استان را از ده  درصد طی دوسال به 20 درصد می رسانید.

 او با اشاره به ارزآوری و درآمد زا بودن صنعت فرش می گوید: فعالان صنعت فرش در استان باید یک برنامه برای توسعه این صنعت داشته باشند، دولت مایل به حضور اجباری در این صنعت نیست .

دستاور خوشه  فرش، حضور گسترده فعالان در نمایشگاه های بین المللی است



مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی در ارتباط با خوشه صنعتی فرش به خبرنگار گفتارنو می گوید: پروژه توسعه خوشه فرش دستباف کرمان وراور توسط شرکت شهرک های صنعتی کرمان بمدت ۳سال اجراشد و امسال جهت پیگیری امور طبق دستورالعمل اجرایی سازمان صنایع کوچک وشهرک های صنعتی ایران به تشکل اتاق بازرگانی واگذار شد.

مجید غفاری ازمهمترین دستاوردهای خوشه  فرش را ایجاد همگرایی و اعتمادسازی بین فعالان فرش می داند و می گوید: یکی از نشانه های این همگرایی و اعتماد سازی حضور مشترک فعالان این عرصه در نمایشگاه های فرش است. 

 در نهایت منجر به حضورمشترک در نمایشگاه بین المللی فرش تهران می توان اشاره نمود.
براساس گفته های او تاکنون 12 دوره آموزشی تخصصی در حلقه های طراحی، بازاریابی و فروش در تفاهم با سازمان فنی و حرفه ای تشکیل شده است که از  آن جمله می توان به برگزاری دوره های آموزشی سطح 1 و 2 و برگزاری چندین دوره آموزش مهارتی اشاره کرد.

او از دیگر سازمان های حامی خوشه فرش به سازمان های حامی خوشه اتاق بازرگانی ،صنایع معادن و کشاورزی ،سازمان صنعت و تجارت استان کرمان اشاره کرده و می گوید: در طول این پروژه شبکه فروش و بازار به صورت سرای فرش دستباف کرمان در کاروانسرای گنجعلیخان راه اندازی و کنسرسیوم صادراتی فرش کرمان تشکیل گشت. 

مدیر کل شرکت شهرک های صنعتی در ادامه از تشکیل شبکه بافندگان «گروه خودیار زنان بافنده» و هویت سازی اصول طراحی فرش دستباف کرمان خبر می دهد  و در ارتباط با اقدامات انجام شده در کنسرسیوم صادراتی کرمان می گوید:  عرضه محصولات فرش دستباف کرمان در بازار های روسیه، چین و کره جنوبی  در این کنسریوم مورد ارزیابی و امکان سنجی آن ها بررسی شده است.

او در بخشی از صحبت هایش به مسائل و مشکلات خوشه صنعتی فرش اشاره کرده و از افت کمیت و کیفیت تولیدات (تولید نامناسب با تقاضای بازار)،سرمایه اجتماعی  و بازار به عنوان شاخص ترین مشکلات این عرصه یاد می کند ومی گوید:  نقاط فشار این عرصه تولید و عرضه نامتناسب فرش با تقاضاهای داخلی و بین المللی و کاهش کیفیت و کمیت آن است که با  ثابت بودن نرخ ارزو در نتیجه عدم صرفه اقتصادی تولید این مشکلات تاحدی افزایش یافته است.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی در ارتباط با استراتژی های توسعه بازار به خبرنگار گفتارنو می گوید: ارتقای تکنولوژی و هویت سازی طراحی کرمان،مدیریت هزینه در تامین نیروی انسانی ،ارتقای سرمایه اجتماعیاز برنامه های این سازمان برای بهبود این صنعت است.

او تعداد شبکه های فعال شکل گرفته در خوشه فرش دستباف استان را 5 شبکه می داند و می گوید: تا کنون 10BDSP  در این عرصه شکل گرفته و 6 سازمان درگیر فرایند توسعه خوشه شده اند. 




نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)