کد خبر: ۳۰۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان، انجام پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری در استان را نقش موثری در مدیریت رواناب ها و تغییر رفتار سیلاب ها جهت جلوگیری و پیشگیری از وقوع سیل دانست.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان، انجام پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری در استان را نقش موثری در مدیریت رواناب ها و تغییر رفتار سیلاب ها جهت جلوگیری و پیشگیری از وقوع سیل دانست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان کرمان، مهدی رجبی زاده مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان، تغییرات اقلیمی، شرایط جغرافیایی، توپوگرافی کشور و عدم انجام عملیات آبخیزداری در بالادست را مهمترین عامل وقوع سیل و خسارات ناشی از آن در روستاها و شهر ها خواند. 

ایشان اظهار داشت: در سیلاب های ویرانگر این چند روز کشور ،نقش پروژه های آبخیزداری و ضرورت تخصیص اعتبارات ویژه در این حوزه ، بیش از هر زمان دیگر ،احساس شد .

وی گفت : بارانی که رحمت الهی می باشد، و می توانست به سفره های زیر زمینی آب نفوذ کند  و آبخوان ها را تغذیه نماید، زحمت و خسارات جبران ناپذیری برای مردم و کشور بوجود آورد و خانواده هایی را داغدار و عزادار کرد.

رجبی زاده با اشاره به این موضوع چنین بیان نمود: اعتباراتی که این روزها در قالب تسهیلات و جبران بخشی از خسارات وارده به مردم داده خواهد شد ،در حقیقت اعتباراتی است که سیل با خود برده است و اگر همین اعتبارات برای پروژه های پیشگیرانه در قالب انجام پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری اختصاص داده شود، شاهد این همه خرابی و ویرانی نخواهیم بود .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: با  توجه به اثربخشی انجام پروژه های آبخیزداری در سی سال گذشته  در استان کرمان ، در سطح پوشش ۱۱۲۵ هزارهکتار که منجر به کاهش وقوع سیل تا میزان ۵۰ تا ۷۰ درصد گردیده  است ، بطوریکه دستاوردهای آن شامل :

 مدیریت و کنترل رواناب ها به میزان ۲۹۰ میلیون متر مکعب بطور سالانه ، که منجر به نفوذ آب به میزان ۱۷۴ میلیون متر مکعب بطور سالانه به سفره آب زیرزمینی ، همچنین ۱۱ میلیون تن کنترل فرسایش آبی و مقدار ۴ میلیون متر مکعب کنترل رسوب شده است.

وی در ادامه ، با اشاره به دستور مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۷ مبنی بر تخصیص  اعتبار به مبلغ ۲۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به منظور اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در ۱۴ شهرستان و ۲۷ حوزه آبخیز سطح استان ، به اهمیت موضوع آبخیزداری پرداخت.

وی گفت : خوشبختانه انجام پروژه های آبخیزداری در سال ۹۷  در سطح پوشش ۲۶/۵ هزار هکتار ، نقش موثری در مدیریت رواناب ها و جلوگیری از وقوع سیل و خسارت ناشی از آن  به شهرها و روستا ها  در بارندگی های اخیر داشته است ، و به خوبی اثربخشی پروژه ها ، و ضرورت انجام اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری را نشان می دهد. رجبی زاده مهمترین دستاوردهای پروژه های انجام شده را مدیریت و کنترل ۲۱ میلیون متر مکعب رواناب در سطح حوزه های آبخیز استان خواند ، که منجر به نفوذ میزان ۵/۱ میلیون متر مکعب آب به سفره آب زیرزمینی ، ۹۳ هزار متر مکعب کنترل رسوب و ۲۶۶ هزار تن کنترل فرسایش شده است .

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت : در حال حاضر می بایست بیش از هر زمان دیگر با انجام عملیات آبخیزداری و آبخوانداری ، در حوزه‌های آبخیز مشرف به شهرها و روستاها و حوزه های آبخیز بالادست ، اقدامات پیشگیرانه از وقوع سیل صورت بگیرد ، تا علاوه بر کنترل و مدیریت رواناب ها ، تغذیه سفره های زیر زمینی آب ، جلوگیری از فرسایش آبی و کنترل رسوب ، شاهد سیراب شدن آبخوان ها باشیم.
برچسب ها: منابع طبیعی ، سیل
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

محکومیت‌ وزیر سابق کشاورزی در دولت رئیسی به سه سال حبس

بهره‌مندی 800 واحد مسکونی بردسیر از نعمت آب شرب سالم و پایدار

جدیدترین قیمت طلا و انواع سکه در بازار

افراد مبتلا به کبد چرب لیمو را این طور مصرف کنند

به مناسبت روز دختر برگزار می شود؛ همایش پیاده‌روی خانوادگی در کرمان

نجات کودک هشت ساله از چنگال آدم ربایان

گرم‌ترین صبح کشور در شهداد

استاندار کرمان: توسعه اقتصادی مستلزم توسعه فرهنگی است

کشف دو هزار قوطی شیرخشک احتکاری از انبار یک داروخانه در بم

رئیس سازمان سنجش کشور : دانش‌آموزان یک بار برای ترمیم نمره فرصت دارند/ زمان تمدید نمره

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

مدیرکل منابع طبیعی کشور عنوان کرد: ضرورت اجرای انجام عملیات آبخیزداری در جنوب کرمان

کشف 41 کیلوگرم ماده روانگردان شیشه در بم

امتحانات نهایی توسط آموزش و پرورش برگزار نمی‌شود

وزارت بهداشت: اعتبار درمان رایگان مصدومان تصادفاتی کامل پرداخت نمی‌شود

 ۶ نفر در رابطه با  آتش‌سوزی انبار کارخانه مدیران خودرو تحت تعقیب قضائی قرار گرفتند

صدور هشدار سطح زرد هواشناسی؛ گرد و خاک کرمان را فرا می‌گیرد

ثبت‌نام مدارس فقط با ثبت در سامانه املاک و اسکان

توصیه های مهم پلیس راهور کرمان به عابران پیاده

مهم‌ترین علامت کنسروهای فاسد/ به ظاهر قوطی کنسرو توجه کنید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)