کد خبر: ۳۲۸۸۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
ارسال به دوستان
ذخیره
«ساروج‌پارس» و «بام‌کرمان» دو پروژه‌ی سرمایه‌گذاری در شهر کرمان هستند که از سال‌های شروع تاکنون همواره محل مناقشه بوده‌اند. ساروج‌پارس یک برج تجاری است که عمانی‌ها در مجاورت بازار کرمان احداث می‌کنند و بام‌کرمان پروژه‌ای است شامل تله‌کابین و یک هتل که موسسه عسکریه سابق، ملل فعلی، آن را در کوه‌های صاحب‌الزمان در شرق شهر کرمان اجرا می‌کند.

«ساروج‌پارس» و «بام‌کرمان» دو پروژه‌ی سرمایه‌گذاری در شهر کرمان هستند که از سال‌های شروع تاکنون همواره محل مناقشه بوده‌اند. ساروج‌پارس یک برج تجاری است که عمانی‌ها در مجاورت بازار کرمان احداث می‌کنند و بام‌کرمان پروژه‌ای است شامل تله‌کابین و یک هتل که موسسه عسکریه سابق، ملل فعلی، آن را در کوه‌های صاحب‌الزمان در شرق شهر کرمان اجرا می‌کند.

طبق آنچه که فریدون فعالی، سرپرست میراث‌فرهنگی استان مطرح کرد، پروژه ساروج پارس فعلا و برای تعیین‌تکلیف نهایی متوقف شده است.

بام‌کرمان اما پروژه‌ای است که از سال ۹۴ شروع شده و اظهارات ضد و نقیض فراوانی اطراف آن وجود دارد. این پروژه، از زمانی که شروع به کار کرد، با اعتراضات مردمی گسترده‌ای مواجه شد و حتی کار به شکل‌گیری یک کمپین هم کشیده شد. برخی مخالفان بام‌کرمان می‌گویند که وجود این پروژه به آثار میراثی که در آن محدوده وجود دارد خسارت می‌زند. برخی از سرنوشت تخت درگاه قلی‌بیگ و یک قلعه ساسانی در بالای کوه ابراز نگرانی می‌کنند و برخی نیز معتقدند کل این کوه به‌عنوان منظر طبیعی شهر نباید زخم و خراش ببینید و ساخت‌وساز در آن صورت گیرد. فعالان زیست محیطی نیز در این‌باره نگرانی‌هایی مطرح می‌کنند.

در میان این مناقشات، محمدحسن طالبیان، معاون میراث‌فرهنگی کشور به کرمان سفر کرده بود، به صراحت مخالفت با اجرای این پروژه را یادآور شد و گفت: « من از همان روز اول اعلام کرده‌ام با ساخت‌وساز بالای کوه که منظر آنجا را به هم می‌زند مخالفیم و امروز هم در جلسه با استاندار محترم کرمان، خیلی روشن این موضوع را مجدد گفتم. این کوه منظر فرهنگی شهر هم است. ولی تاکنون آنجا جاده‌ی تله‌کابین را اجرا کرده‌اند که ای کاش از لحاظ مهندسی طرح بهتری را اجرا کرده بودند. کسی مخالف این نیست ‌که مردم از آنجا چشم‌انداز شهر را ببینند و دسترسی داشته باشند البته می‌شد دسترسی پیاده‌ی خوبی از پشت منظر این کوه ایجاد کنند و اگر این‌طور می‌شد خیلی ایده‌آل بود اما متاسفانه این اتفاق به شکل دیگری رخ داده است و در این شرایط، با کم‌ترین دخالت باید این دسترسی را به اتمام برسانند ولی چیزی بالای کوه نباید ساخته شود. این را من از روز اول که آمدم گفتم و همچنان هم می‌گویم».

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود میراث به این پروژه مجوز داده است، اظهار کرد: «در هر دوره‌ای ممکن است فردی بدون این‌که سازمان میراث کشور در جریان باشد کاری انجام داده باشد، بدیهی است کسی که این کار را کرده خودش مسئول است. ولی از زمانی که ما آمدیم گفته‌ایم با ایجاد آن مخالفیم. این را هم بگویم که این کوه، میراثی متعلق به یک جامعه‌‌ای غیر از جامعه‌ی کرمان است و مطالبه‌ی عمومی کشور هم این است که منظرهای تاریخی و طبیعی را حفظ کنیم و خود من نیز همواره بر این مسئله تاکید داشته‌ام و تلاش کرده‌ایم همراهی دستگاه‌های مختلف برای حفظ این منظرهای تاریخی و طبیعی را جلب کنیم».

وی با بیان این‌که درباره‌ی این پروژه همیشه مخالفت کرده‌ایم و نامه‌ی رسمی هم فرستاده‌ایم، تصریح کرد: «تا جایی که ممکن است مخالفت خود را ادامه می‌دهیم».

اواسط شهریورماه امسال، سیدمهران عالم‌زاده، شهردار کرمان اما  گفت که مانعی بر سر اجرای هتل بام‌کرمان وجود ندارد.

او توضیح داد: « بام‌کرمان مجوزهایش را گرفته است. میراث‌فرهنگی کرمان در این‌باره به تهران پاسخ داده و نامه‌ای به امضای آقای فرخی (مدیر سابق میراث استان کرمان) وجود دارد که نوشته پروژه از لحاظ حرایم آثار میراثی، مشکلی ندارد».

وی افزود: «حرفی ما داریم اما این است که منظر تاریخی و طبیعی شهر کرمان ممکن است با این پروژه آسیب بینید که البته خراشیدگی کوه برای جاده‌ی تله‌کابین، شاید بیش از این میزان آسیب باشد. آخرین صحبت این بود که طرح معماری هتل بام‌کرمان را میراث باید تایید کند».

عالم‌زاده در پاسخ به این پرسش که آقای طالبیان، چند ماه پیش، گفت که ساخت هتل منتفی است، اظهار کرد: «بعید می‌دانم. موافقت اصولی این پروژه را خود میراث‌فرهنگی داده ولی آن را تمدید نکرده است. به هر حال، از لحاظ قانونی حقی برای سرمایه‌گذار ایجاد شده، این همه هزینه کرده‌اند که بروند بالای کوه که هیچی؟ سرمایه‌گذاری که از این مسائل نمی‌گذرد. برخی حرف‌ها را برخی مسئولین در مقابل فضای عمومی می‌زنند ولی چیزی که به ما منتقل شده این است که اگر معماری پروژه در میراث‌فرهنگی کشور تایید شود مشکلی برای اجرا ندارد».

وی ادامه داد: «البته این را بگویم که چون در حریم آثار میراثی نیست، میراث در جایگاهی نیست که بخواهد این پروژه را تایید کند ولی چون هتل است نقشه‌ها را باید میراث تایید کند وگرنه اگر کاربری دیگری داشت نیازی به نظر میراث نبود. پروانه‌ی این ساختمان هم صادر شده و باید نقشه‌ها را ارائه کنند ولی اگر کاربری را تغییر دهند، ما هیچ منعی برای ادامه‌ی کار این پروژه نمی‌بینیم».

پس از آن، پنجشنبه، ۲۷ شهریورماه بود که فریدون فعالی، سرپرست میراث‌فرهنگی استان کرمان هم اجرای بام‌کرمان را قطعی دانست گفت: «این هتل برای احداث، موافقت‌نامه‌ی اصولی دارد».

وی افزود: «هتل بام‌کرمان تمام مجوزهایی که برای احداث نیاز داشته را گرفته و عملیات اجرایی آن شروع شده است».

وی در پاسخ به این پرسش که یعنی آقای طالبیان از این موافقت‌نامه اطلاع نداشته که می گوید اجرا نمی‌شود؟ توضیح داد: «موافقت‌نامه‌ی اصولی در مرحله‌ی اول برای این پروژه صادر شده است. روال کار این است که موافقت‌نامه‌ی اصولی صادر و پس از آن، موافقت‌نامه‌ی ایجاد صادر می‌شود. هنوز موافقت‌نامه‌ی ایجاد صادر نشده که معلوم کند با چه ظرفیتی باید این پروژه احداث شود».

وی در پاسخ به این پرسش که آقای طالبیان به‌صراحت گفت که ساخت هتل بام‌کرمان منتفی است، تصریح کرد: «نه. در صحبتی که من خودم با ایشان داشتم چنین چیزی گفته نشد و قرار شد طرح و نقشه و برنامه‌های هتل بام متناسب با ظرفیت بُرد محیط تهیه و به سازمان ارائه شود».

فعالی افزود: «نقشه‌های آن آمده و ما آن را به شورای فنی سازمان ارسال کرده‌ایم. این شورا وظیفه دارد تا آن را بررسی کند و مشاور هم باید در این شورا حضور یابد و از طرحی که داده دفاع کند. با صدور موافقت اصولی، با اصل کار موافقت شده است. این‌که چگونه اجرا شود در کمیته فنی باید معلوم شود».

این اظهارات فعالی اگرچه می‌تواند نقطه‌ی پایانی بر مناقشات چهار ساله‌ی پروژه‌ی بام‌کرمان باشد اما موضع دوگانه‌ی میراث‌فرهنگی کرمان و کشور در این‌باره جای تامل دارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

زمان و مکان برنامه‌های بزرگداشت شهادت رئیس جمهور و هیات همراه در کرمان اعلام شد

رهبر انقلاب 5 روز عزای عمومی اعلام کردند

توضیحات مهم سخنگوی شورای نگهبان درباره روند قانونی اداره کشور در پی شهادت رئیس جمهور

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی هوا در کرمان

آموزش و پرورش: تمامی آزمون‌های مدارس امروز برگزار می‌شود

بیانیه هیات دولت در پی شهادت رئیس جمهور و هیات همراه

رئیس‌جمهور ایران در حین خدمت‌رسانی به مردم به شهادت رسید

کشف بالگرد رئیس جمهور/ آثاری از زنده بودن سرنشینان مشاهده نشده است

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

این غذاها عمرتان را کوتاه می‌کند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

افرادی که کارت سوخت آنها خارج از طرح کدینگ است به شرکت نفت مراجعه کنند   (۱ نظر)