گفتارنو/ مرضیه قاضی زاده:
معاون فرهنگی دفتر موسسه نشر آثار امام با بیان این جمله که حرکت امام حسین (ع) یک حرکت خرابکارانه و اعتراض آمیز بر علیه جریان سیاسی نبود، گفت: حرکت امام حسین (ع) یک حرکت اصلاح گرایانه بود و این امر باید مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش گفتارنو، حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری در ادامه سخنرانی روز قبل خود در حسینیه خواجه خضر در باب تحریفات عاشورا گفت: هر حادثه و جریانی براساس میزان تاثیرگذاری که در زندگانی ما دارد قابل آسیب شناسی است، عاشورا در زیست فردی و اجتماعی ایرانیان تاثیرات فراوانی میگذارد و بعد از هزار و ۴۰۰ سال حرارت و پویایی عاشورا همچنان زنده و جاری است.
کمساری با اشاره به تحریفات ناخواسته در حادثه عاشورا گفت: آنچه امروز ما را نگران میکند تحریف لفظی نیست چرا که فهم جامعه انقدر رشد کرده که ما نگران این قضیه نباشیم
کمساری در ادامه اظهار داشت: آن چه که در خصوص حادثه عاشورا و تحریف آن اهمیت دارد، تحریف معنوی است.
او با اشاره به این باور عمومی که با گریه کردن بر امام حسین و یا گریاندن مردم برای امام حسین، به بهشت میرویم، گفت: این آموزه غلط، از تفکر مسیحیت ناخواسته یا توسط دسیسهها وارد تفکراسلام شده و عدهای میگویند که امام حسین (ع) کشته شد تا ما گریه کنیم و با گریه ما تمام گناهانمان شسته شود و به بهشت برویم.
حجت الاسلام و المسلمین کمساری افزود: برخی حکم میدهند که فلانی صلاحیت دارد یا ندارد، تو از کجا آمدهای که چنین حکمی میدهی.
معاون فرهنگی دفتر موسسه نشر آثار امام با ذکر چند مثال از فرازهای زیارت عاشورا گفت: امام حسین (ع) به شهادت رسید تا ما از جهل درآییم و اشک بر امام حسین ما را از گرداب حیرانی، تشویش و دریای نادانی نجات میدهد.
کمساری خاطرنشان کرد: گریه بر امام حسین (ع) نجات بخش است و این گریه از سر افسردگی نیست، همین تفکرات و کارهای اشتباه است که باعث شده تا عدهای بی سواد این گریه را نشان از افسردگی میدانند. فلسفه عزاداری بر امام حسین (ع) این است که با زنده نگه داشتن یاد او و گریه بر او راه و هدف امام را که عدالت خواهی است زنده نگه داریم.
معاون فرهنگی دفتر موسسه نشر آثار امام با بیان این جمله که گریه کن امام حسین محاسبه معذور نیست و ذره، ذره اعمالش تماماً محاسبه میشود، گفت: فکر نکنیم که رانت خواری و ویژه خواری داشته باشیم و در حق فرزند، همسر و حقوق اجتماعی مردم ظلم کنیم و سپس با یک سفره میلیاردی و دعوت از چند آیت الله و حجت الاسلام در مراسم گناهان خود را بشوریم. چنین فردی اگر هزار آیت الله و حجت الاسلام در مراسم عزای امام حسین (ع) بیاورد، نوکر امام حسین نیست. نوکر یزید است و به خدا قسم در روز عاشورا در لشکر امام حسین (ع) قرار نمیگرفت.
کمساری در ادامه سخنانش افزود: شکمهای برخی از رانت و ویژه خواری و حرام پر شده است و به همین علت است که حرف حق به گوش آنها نمیرود.
او ادامه داد: در حادثه کربلا لشکریان یزید حرام خوار بودند نه حرام زاده، این ویژه خواران و رانت خواران بعد از چند سال به جایی رسیدند که بین دوراهی دین و دنیا، دنیا را انتخاب کردند؛ در فلسفه قیام عاشورا ما باید به این موارد بپردازیم.
او مراقبت از حقیقت عاشورا را وظیفه گویندگان، نویسندگان و شرکت کنندگان مراسم عزای ابا عبدالله الحسین (ع) دانست و گفت: اگر فردی بر امام حسین گریه میکند، اما رفتار و گفتارش ذرهای شباهت به امام حسین (ع) و حضرت علی اکبر ندارد، فقط باید برای او دعا کرد که مفتی، مفتی مورد آمرزش قرار گیرد.
این سخنران با بیان اینکه ایمان باور و اعتقاد درونی است، اظهار داشت: امام رضا (ع) میگوید ایمان سه مرحله دارد که شامل شناخت خدا، اقرار به زبان و عمل است.
معاون فرهنگی دفتر موسسه نشر آثار امام در بخشی از صحبت هایش با اشاره به خواب یکی از نزدیکان امام خمینی (ره) بعد از مرگ ایشان، گفت:بعد از رحلت امام فردی خوابشان را دیده بود و امام خمینی گفته بودند که بسیار سخت است و برای یک دست تکان دادن برای مردم، مورد سوال و جواب قرار گرفتم. امامی که همه در سلامت تقوا و اخلاص او تردید نداریم و وجودش را وقف اسلام کرد، گفته اند که برای یک دست تکان دادن مورد مآخذه قرار گرفته اند، آن وقت جایگاه ما کجاست؟
کمساری با تاکید بر بحران فتوت در جامعه، گفت: فکر میکنیم که به دست آوردن پست و مقام خود کافی است در صورتی که مردم، ولی نعمت ما هستند. ما باید شیفتگان خدمت باشیم نه تشنگان قدرت.