کد خبر: ۳۴۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/مدیر مرکز کسب و کار شهربابک مطرح کرد؛
استاندار کرمان در جلسه پیشین اقتصاد مقاومتی دستور داد تا اقدامات و فعالیت های هر معین در جلسات اقتصاد مقاومتی تشریح شود. حال قرعه به نام مجتمع مس، معین شهرستان شهربابک افتاد تا در جایگاه قضاوت قرار گیرد و برنامه ها و اقدامات خود را تشریح کند.

گفتارنو/ مرضیه قاضی‌زاده:

استاندار کرمان در جلسه پیشین اقتصاد مقاومتی دستور داد تا اقدامات و فعالیت های هر معین در جلسات اقتصاد مقاومتی تشریح شود. حال قرعه به نام مجتمع مس، معین شهرستان شهربابک افتاد تا برنامه ها و اقدامات خود را تشریح کند.

بنا به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی معین شهرستان شهربابک مسئول اجرایی ۱۱ پروژه با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

به گزارش گفتارنو، جعفر رودری با یادآوری برنامه سه ساله معین های اقتصادی، پایان برنامه این معین را سال ۹۹ دانست و از رضا ضیاعی خواست تا در خصوص اقداماتش توضیح دهد.

ضیائی که مدیریت مرکز کسب و کار شهربابک را به عهده دارد با بیان این جمله که در سال ۹۵ شرکت مس معین شهرستان شهربابک شد، گفت: در آن سال بررسی شد تا این معین به چه شکل می تواند به جامعه محلی کمک کند، نهایت این بررسی ها  ما را به سمت اکوسیستم کارآفرینی برد.

آنچه او در این جلسه بر آن تاکید داشت توسعه و ارتقا کسب و کارهای خرد با حمایت های شرکت های بزرگ استان من جمله شرکت مس بود.

بنا به گفته های مدیریت مرکز کسب و کار شهربابک، سهم کسب و کارهای خرد در تمامی کشورهای با درآمد پایین بالاست چنانچه در کشور ما ۷۰ درصد صنایع در حوزه شرکت ها کوچک قرار دارند.

او در ادامه با اشاره به نتیجه عارضه یابی ۳۰۰ شرکت شهرستان شهربابک گفت: نتایج عارضه یابی در شهربابک نشان می دهد که یکسری طرح ها باید تعطیل می شدند چون هم راستا با منابع نبودند و تعدادی در تامین مالی مشکل دارند.

ضیائی خاطرنشان کرد: بیشترین مشکل در مجوزهای اداری بود و در بخش بازار نیز بخش عمده ای از شرکت ها مشکل داشتند.

استاندار کرمان در واکنش به نتایج این آسیب شناسی گفت: هنوز بیشترین مشکل در حوزه مجوزهای اداری است یعنی هنوز پنجره واحد، ما پنجره واحد نیست.

اگر چه ضیائی مشکل اصلی واحدهای اقتصادی شهرستان و طرح ها را مربوط به مجوزهای اداری دانست اما عملا راهکاری در این رابطه ارائه نداد. مسأله ای که به شدت مورد انتقاد یکی از اعضا قرار گرفت و از آن به عنوان نقطه ضعف این طرح معرفی کرد.

شایان ذکر است که با توجه به توضیحات مدیریت مرکز کسب و کار شهرستان شهربابک، بخش غالبی از راهکارهای فاز اول برای بازارسازی اعم از خرید از شرکت ها و خرید از اپلیکیشن به موفقیت نرسیده است .

او فاز دوم توسعه بازار را شامل ایجاد شرکت های بازاریابی تخصصی دانست که البته این فاز هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده است.

در این جلسه همچنین بر مشکلات تامین مالی شرکت ها تاکید شد و به صراحت اعلام شد که ۸۸ درصد ثروت ایرانی ها در حوزه املاک است.

او همچنین در خصوص اشتغال ایجاد شده به واسطه خدمات این مرکز گفت: نتایج عملکردها براساس شاخص شغل نشان می دهد که تاکنون ۲۳۳ شغل جدید ایجاد شده و ۴۷۳ شغل نیز تثبیت شده است.

در ادامه این جلسه طرح این معین اقتصادی به بحث گذاشته شد و برخی از صاحب نظران و اساتید اقتصاد نظرات خود را در این رابطه بیان داشتند.

رئیس دانشکده مدیریت و اقتصاد از جمله افرادی بود که از در انتقاد وارد شد و در خصوص کاربری این طرح گفت: تجربه چند کشور در خصوص ارتقا کسب وکارهای کوچک با کمک بنگاه های بزرگ وجود دارد اما باید دید که این بحث چه قدر در کرمان قابلیت اجرایی دارد.

سید عبدالمجید جلائی با اشاره به تجربه ناموفق این مرکز در بازاریابی گفت: شما در b2b(فروش محصول و یا خدمات یک شرکت به شرکت دیگر ) و b2c( نوعی از بازاریابی است که به کسب و کارها کمک می کند تا به طور موثر و متقاعدکننده‌تر با مصرف کنندگان ارتباط برقرار کنند، مثل تبلیعات تلویزیونی) تجربه موفقی نداشتید.

آنچه که جلائی در طی جملات خود به شدت به آن ها تاکید داشت توجه به دو آیتم مزیت های نسبی و مزیت های رقابتی بود.

دو عنصر قابل توجهی که به ظن او در برنامه های معین های اقتصادی ازجمله معین شهرستان شهربابک دیده نشده است.

این استاد دانشگاه اقتصاد در ادامه صحبت هایش خطاب به ضیائی گفت: شما ساختار الکترونیکی برای بازار تعریف می کنید اگر این ساختار سیر تکاملی نداشته باشد موفق نخواهد بود.

حسین مهرابی، دیگر استاد اقتصاد نیز که هیات علمی دانشگاه باهنر را در کارنامه کاری خود دارد در تایید گفته های جلائی گفت: اگر می خواهند ارتقا شرکت های کوچک را به عنوان یک سیاست تعقیب کنند باید بدانند که این راهکار به آن شکل که در امریکا و کشورهای دیگر انجام شده قابل اجرا نیست.

مهرابی تشریح کرد: در ایران با توجه به پایین تر بودن سطح تکنولوژی، این امکان میسر نیست. در تقسیم بندی شرکت ها صرفا به تعداد نیروی کار توجه شده، اگر با این شیوه و بدون توجه به بحث تکنولوژی از بنگاه های کوچک حمایت کنید در ادامه به مشکل برخواهید خورد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ادامه این جلسه ضمن توضیح بیشتر این طرح، گفت: پیش از این از یک مدل کاربردی که مورد استفاده کل معین ها باشد صحبت شد، در این رابطه ۴ طرح مطرح شده که یکی از آن ها مربوط به مجموعه بانک رسالت و دیگری معین شهربابک است.

ادامه این انتقادها از سمت اساتید دانشگاه منجر شد رییس سازمان صنعت و معدن و تجارت در دفاع از معین شهربابک بگوید: سوالات مطرح شده بیشتر دانشگاهی بود. من در دفاع از این معین می گوییم که این معین مجموعه ای از فعالیت ها را دنبال می کند.

مهدی حسینی نژاد با یادآوری نتایج بررسی ها و مشکلات عمده واحدها در بخش بازار و مجوزهای ا اری گفت: بایستی ۱۵ مجوز کنسانتره این مجموعه داده شود و گیر و گرفتاری های بخش صدور مجوزها برطرف شود.

حسینی نژاد در ادامه تاکید کرد: این مدل بایستی به عنوان یک الگو برای سایر معین های اقتصادی دنبال شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز در ادامه صحبت های حسینی نژاد گفت: بیشترین نارسایی در بحث اجرایی است .

محمد علی دهقان خطاب به اعضای ستاد اقتصاد مقاومتی گفت: این ها بنگاه کوچک اند که نیاز به مجوز دولتی ندارند. کوتاهی های بخش اجرایی در شهربابک چه بوده است ؟

دهقان با بیان این جمله که شرکت مس در رفسنجان، انار و شهربابک معین توسعه است، این پرسش را مطرح کرد که آیا در رفسنجان و انار هم این الگوها ایجاد شده است یا نه؟

او همچنین خواستار ارائه جزئیاتی از میزان تولید واحدها و بررسی های مبنی بر امکان سنجی صادرات شد.

ضیائی در پاسخ به انتقادهای وارد شده گفت: بحث ما این است که در کرمان ما شرکت بزرگ زیاد داریم وخیلی از نیازهای این واحدها در استان تامین نمی شود.

او در ادامه افزود: مجتمع مس شهربابک نیازهای صنعتی و خدماتی دارد و خیلی از این نیازها در استان تامین نمی شود.

مدیر مرکز توسعه کسب و کار در پاسخ به این پرسش که امکان کسب و کارهای کوچک وجود دارد، گفت: به هر حال باید به این شرکت ها بها داد و از توان شرکت های بزرگ استفاده کرد.

استاندار کرمان در بخش انتهایی این جلسه گفت: مدل مس شهربابک به علاوه مدل قلعه گنج، گلباف و یک طرح پیشهادی دیگر ظرف ۴ ماه آینده بررسی شود تا همه معین ها براساس این مدل ها حرکت کنند.

فدایی همچنین اضافه کرد: دکتر ضیاعی نیارهای شهربابک را لیست کنند تا متناسب با آن ها شرکت های کوچک فعال شوند.

با تایید استاندار کرمان و دستور وی مبنی بر بررسی ۴مدل پیشنهادی برای الگو سازی سایر معین ها، این جلسه رو به اتمام می رفت که رئیس دانشکده مدیریت و اقتصاد این بار با قاطعیت بیشتر خطاب به اعضا گفت: اگر مزیت های نسبی و مزیت های رقابتی مشخص نشوند کار در بلند مدت به مشکل بر می خورد به ویژه که زندگی تمام این ها به کسب و کارهای کوچک وابسته است.

جلائی صحبت های خود را این گونه ادامه داد: اگر نمی خواهند از اطلاعات دانشگاهی ها استفاده نکنند ولی بحث معین‌های اقتصادی را جدی بگیرید، بحث مزیت های اقتصادی را جدی بگیرید.

این صحبت ها منجر شد تا استاندار کرمان خطاب به او بپرسد که آیا کارهایی که در گلباف انجام شده و یا می شود براساس مزیت نسبی نیست؟

این پرسش به صراحت توسط این استاد اقتصاد تایید و یا رد نشد. این استاد اقتصاد در پاسخ به استاندار کرمان تنها به بیان چند پرسش دیگر اکتفا کرد.

جلائی خطاب به متولی این طرح گفت: پشتوانه علمی این طرح کجاست؟ اگر حتی درصدی به کارهای علمی اعتقاد دارید باید بگویید که چقدر این ساختار با آن منطقه هم خوانی دارد.

او در ادامه تاکید کرد: در مدل توسعه ای  باید مزیت نسبی و رقابتی مبنای کار باشد.

به نظر می رسید که این گفته ها تا حد قابل توجهی بر تغییر افکار اعضا تاثیر داشت، چرا که استاندار کرمان با بیان این جمله که این صحبت ها کاملا درست است خطاب به رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت تا در بررسی ۴ طرح مربوطه و مدل های اقتصادی از توجه به مزیت رقابتی غافل نشود.

در این جلسه همچنین توضیحاتی در خصوص طرح ها و برنامه های استان در راستای اقتصاد دانش بنیان ارائه شد که مورد تایید استاندار کرمان قرار گرفت.

فدایی در این جلسه دستور داد تا طرح های اقتصاد دانش بنیان در خصوص شهر هوشمند در کارگروهی به همین نام بررسی و نتیجه آن به ستاد اقتصاد مقاومتی ابلاغ شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عامل شرارت و تيراندازي در عنبرآباد زمين گير شد

عوارض تزریق نوروبیون چیست؟

نوسان شدید قیمتی در بازار خودرو امروز 20 اردیبهشت1403

اجلاس پیرغلامان فرصتی برای تکریم جایگاه ذاکران امام حسین

وزش باد و گرد و خاک مهمترین پدیده جوی در کرمان

هیچ مبلغ غیرمجازی هنگام ثبت نام نباید از اولیاء دریافت شود؛ دریافت پول صرفا برای کتاب، بیمه و فرم مدرسه

انبار کارخانه خودروسازی بم در آتش سوخت

سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت تغییر کرد

ارائه خدمات شرکت آب منطقه‌ای به کشاورزان، صرفا با سند مالکیت تک‌برگ

توضیح شهرداری کرمان در خصوص انسداد یک هفته‌ای تقاطع غیرهمسطح شهید بادپا

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)