کد خبر: ۳۶۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
ارسال به دوستان
ذخیره
کاهش چشم گیر قیمت پیاز در جنوب استان کرمان؛
سناریوی افت قیمت محصولات جنوب کرمان از خیار به گوجه و حالا به پیاز رسیده است.

سناریوی افت قیمت محصولات جنوب کرمان از خیار به گوجه و حالا به پیاز رسیده است.
زمزمه‌هایی از خرید توافقی به گوش می‌رسد قیمت‌های پیشنهادی برای خرید این محصول به حدی پایین آمده که دست مزد کارگر برای برداشت و هزینه حمل و نقل محصول بیشتر از سود کشاورز است؛ از امروز هم قابل پیش بینی است که طی چند هفته آینده نوبت سیب زمینی و هندوانه خواهد رسید.


در ابتدا گمان می‌رفت؛ تعرفه ۱۰ هزار تومانی برای صادرات هر کیلو پیاز، دلیل بروز مشکلات در بازار است اما پس از اینکه استاندار کرمان اعلام کرد این تعرفه برداشته شده است هم هیچ تحرکی در بازار این محصول روی نداد و حالا هزاران تن پیاز در صف‌های طولانی روی دست کشاورزان مانده و در حال خراب شدن است.


محمد ارزنده از کشاورزان جنوب کرمان است که به مهر می‌گوید: سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ کشاورزان جنوب کرمان با افت جدی در زمینه قیمت پیاز مواجه شدند و در نهایت مجبور شدند زمین‌های خود را بدون اینکه محصول را برداشت کنند شخم بزند.


ارزنده تصریح کرد: سال گذشته اما دولت تعرفه‌های صادراتی را حذف کرد و کشاورزان با افزایش قیمت مواجه شدند به همین دلیل تعداد قابل توجهی از مردم برای کشت پیاز در سال جاری ترغیب شدند اما در سال جاری با افت قیمت، محصول روی دست مردم مانده است.


وی گفت: هزینه کشت پیاز در هر هکتار بسیار بیشتر از سایر محصولات است که هزینه خرید بذر بخش عمده را تکمیل می‌دهد بسیاری از کشاورزان با وام و قرض از دیگران اقدام به کشت محصول کرده‌اند و اگر چاره اندیشی نشود مردم با مشکل جدی مواجه خواهند شد.


اسماعیل شعبانی نیز به مهر گفت: دلالان قیمت‌های بسیار پایین و زیر هزار تومان پیشنهاد می‌دهند و برخی از کشاورزان هم برای اینکه بتوانند بخشی از قرض‌هایشان را بدهند محصول را می‌فروشند و برخی هم ترجیح می‌دهند محصول را برداشت نکنند و زمین‌ها را شخم بزنند.
وی افزود: مردم در زمان برداشت محصول خیار و گوجه به شدت ضرر کرده‌اند و حالا نوبت پیاز و سیب زمینی است.

عرضه بسیار بیشتر از تقاضا است
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در گفتگو با مهر می‌گوید: یکی از دلایل اصلی افت قیمت کشت خارج از الگوی تولید در سال جاری بوده است در واقع عرضه بسیار بیشتر از تقاضا است.


محمدرضا ساردوئی با اشاره به اینکه هزاران هکتار زمین زیر کشت محصول پیاز رفته است، گفت: هم اکنون شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد بیشترین سطح زیر کشت پیاز را دارند اما در پنج شهرستان دیگر نیز کشت این محصول چشمگیر است.


وی گفت: ما پیش بینی می‌کنیم حداقل ۳۰۰ هزار تن پیاز تا پایان خرداد ماه سال جاری برداشت شود که رقم قابل توجهی در بازار داخلی است و باید برای صادرات محصول به کشورهای دیگر به خصوص کشورهای همسایه اقدام شود.

وی ادامه داد: رایزنی‌های گسترده‌ای در سطوح مختلف در حال انجام است، تعرفه صادرات نیز برداشته شده و انتظار می‌رود مشکل به زودی کاهش یابد.


ساردوئی گفت: در زمان کشت محصول بارها به کشاورزان هشدار داده شده بود که در صورت کشت بی رویه در زمان برداشت با افت قیمت مواجه می‌شوند اما چون سال قبل سود هنگفتی از فروش محصول عاید کشاورزان شد در سال جاری سطح کشت را بالا برده‌اند.

کرونا کشاورزان را به این روز انداخت
کمال ایلاقی یکی از فعالان میوه و تره بار در جنوب کرمان است که به خبرنگار مهر گفت: برخی از سرمایه داران جنوب کرمان وقتی وضعیت کشاورزان را مشاهده کردند دست به کار شده‌اند و با خرید پیاز با قیمت کیلویی هزار تومان در صدد صادرات محصول به کشورهای عربی، روسیه و افغانستان هستند اما به دلیل مشکلات ناشی از کرونا و محدودیت در مرزها صادرات نیز با موانعی روبرو شده است.


وی افزود: در جنوب کرمان حجم قابل توجهی محصول تولید می‌شود اما هیچ امکانات سازماندهی شده‌ای از سوی دولت یا بخش خصوصی برای خرید، توزین، انبارداری و بسته‌بندی وجود ندارد و همه چیز در یک بازار بزرگ عرضه و تقاضا که البته دلالان در آن نقش عمده دارند رقم می‌خورد.


ایلاقی گفت: جنوب کرمان نیز به یک ساز و کار مدون و برنامه‌ریزی اصولی برای کشت، برداشت، عرضه، قیمت گذاری و حذف دلال نیاز دارد که البته تعاونی‌ها نیز می‌توانند در این زمینه نقش مثبت داشته باشند اما یک تعاونی بخش خصوصی قدرتمند هم وجود ندارد چون مردم منطقه اکثراً محروم هستند و یک تعاونی نیاز به زیر ساخت، پول در گردش و نیروی متخصص دارد.

منبع: مهر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

جمعه ۲۱ اردیبهشت آخرین مهلت استفاده از کالابرگ الکترونیکی

۳۱۰ هزار متر مربع از اراضی ملی شهرستان سیرجان رفع تصرف شد

پیام تسلیت سیدحسین مرعشی به مناسبت درگذشت محمدعلی علومی

جدیدترین قیمت طلا و سکه در بازار

پاسخ پژوهشگران به یک پرسش: دقیقا چند ساعت در شبانه‌روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟

بررسی علت فوت کارگر معدن کوهبنان در دستور کار قضایی قرار گرفت

درخشش دختران کرمانی در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی نوجوانان ایران

هواشناسی برای کرمان هشدار زرد صادر کرد

دستگیری اعضای باند فرا استانی سرقت از بانوان مسن در کرمان

محمدعلی علومی طنزپرداز و شاهنامه‌پژوه بمی درگذشت

پربازدید ها

معاون اقتصادی استاندار کرمان: حضور مدیر برای حل مشکلات شرکت‌ها به کرمان ضروری است

جدیدترین قیمت طلا و سکه در بازار

کاهش قیمت سکه و طلا در بازار امروز 16 اردیبهشت1403

جمعه ۲۱ اردیبهشت آخرین مهلت استفاده از کالابرگ الکترونیکی

زمین‌های طرح‌ نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت در چهار شهر کرمان آماده واگذاری شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)