کد خبر: ۳۶۶۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
ارسال به دوستان
ذخیره
دبیر انجمن ملی خرمای ایران از بازار خرما درپی شیوع کرونا می ‌گوید
بسته شدن مرزها و ماندن خرما در سردخانه‌ها و انبارها سبب شده تا قیمت این محصول در بازار کاهش پیدا کند. به گفته‌ی دبیر انجمن ملی خرمای ایران حداقل ۲۰۰ هزار تن خرما از سال گذشته در انبارها باقی مانده و کشاورزان برای فروش محصول، قیمت را کاهش داده‌اند.

بسته شدن مرزها و ماندن خرما در سردخانه‌ها و انبارها سبب شده تا قیمت این محصول در بازار کاهش پیدا کند. به گفته‌ی دبیر انجمن ملی خرمای ایران حداقل ۲۰۰ هزار تن خرما از سال گذشته در انبارها باقی مانده و کشاورزان برای فروش محصول، قیمت را کاهش داده‌اند. اما این کاهش قیمت فقط مربوط به استان‌های تولیدکننده است و برخی سودجویی‌ها اجازه‌ی فروش خرما با قیمت پایین در شهرهای بزرگ را نمی‌دهد.


مقداد تکلوزاده با اشاره به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر صادرات خرما، بیان کرد: «برای بسیاری از محصولات کشاورزی شیوع بیماری کرونا اتفاق ناخوشایندی بود، دلیل اصلی آن هم این است که بسیاری از مرزهای زمینی که اطراف ایران است و بخش عظیمی از صادرات ما به‌خصوص به کشورهای حوزه‌ی CIA و اروپای غربی و شرقی و کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان و عراق از طریق زمین صورت می‌گرفت، به دلیل شیوع کرونا بسته شد به صورتی که بسیاری از ماشین‌هایی که فرستاده شده بودند یا در مسیر بودند پشت مرزها ماندند و پس از یکی دو هفته مجبور شدند به انبارها برگردند».


وی ادامه داد: «این اتفاق سبب شد که بخشی از صادرات را در پیک زمانی صادرات خرما که عموما یک تا دو ماه قبل از ماه مبارک رمضان است از دست بدهیم».
دبیر انجمن ملی خرمای ایران توضیح داد: «ما عموما در بهمن‌ماه، اسفند ماه و اولیل فروردین می‌توانستیم صادرات خرما را انجام دهیم و بسته شدن مرزها خیلی تاثیرگذار بود».


وی افزود: «از سوی دیگر بررسی‌های ما نشان می‌دهد نه تنها تقاضا برای خرما و پسته بلکه برای بسیاری از محصولات کشاورزی در دنیا کاهش پیدا کرده است».
تکلوزاده بیان کرد: «از مصرف‌کنندگان عمده‌ی ما کشور هند، کشوهای جنوب‌شرق آسیا، کشورهای غرب اروپا مانند فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلستان هستند که همه‌ی این کشورها به شدت از کرونا تاثیر دیدند».


وی یادآور شد: «کشوری مانند هند نگران این است که با توجه به آسیب‌هایی که وجود دارد و شرایط بهداشتی این کشور، آلوده نشود و به همین دلیل تقاضا از طرف تجار آن‌ها و مصرف‌کننده‌ی داخلی که مردم هستند کاهش شدیدی پیدا کرده و این اتفاق باعث شد عرضه و تقاضا به هم بخورد و تقاضای بسیار کمتری از سمت کشورهای هدف صادراتی نسبت به سال گذشته داشته باشیم».


دبیر انجمن ملی خرمای ایران خاطرنشان کرد: «این دو موضوع دست به دست هم داده و باعث شده در حال حاضر حداقل حدود ۲۰۰ هزار تن از خرمای سال گذشته در انبارها و سرخانه باقی بماند‌. از این میزان ۷۰ درصد خرمای مضافتی است و ۳۰ هزار تن خرمای کبکاب است که در استان بوشهر تولید می‌شود».


وی ادامه داد: «این اتفاق سبب شده عملا بخشی از خرما به برداشت خرمای سال جاری برسد و مصرف نشود و در سردخانه‌ها باقی بماند که این می‌تواند ضرر و زیان به کشاورز وارد کند و توان هزینه‌کرد برای سال جاری در بحث نهاده‌های تولید، گرده‌افشانی و هرس کردن مانند سال گذشته نداشته باشد».
تکلوزاده از کاهش قیمت خرما در بازار خبر داد و گفت: «به هم خوردن بحث عرضه و تقاضا علیرغم افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی نهاده‌های تولید، یک اتفاق مثبت برای مصرف‌کننده داشته و قیمت خرما در مقایسه با سال گذشته ۴۰ تا ۵۰ درصد کمتر است».


وی توضیح داد: «به دلیل این‌که عرضه و تقاضا در اقتصاد تعیین‌کننده‌ی خرما است مجبور شدیم قیمت را کاهش دهیم تا مصرف‌کننده ترغیب شود خرما بخرد و خرمای سال گذشته کمتر بماند».
دبیر انجمن ملی خرمای ایران افزود: «مشکلی که وجود دارد این است که شاید در کرمان و شهرهای تولیدکننده قیمت خرما زیاد افزایش پیدا نکند و مناسب‌تر باشد اما متاسفانه وقتی قیمت می‌گیریم متوجه می‌شویم در شهرهای بزرگی مانند تهران، تبریز و … هنوز خرما با قیمت بالا عرضه می‌شود و این هم به دلیل سودجویی‌هایی است که در این میان صورت می‌گیرد، شبکه‌های توزیع معیوبی که داریم و عدم نظارت کافی دولتی که در بخش توزیع وجود دارد».


وی با بیان این‌که قیمت تمام‌شده‌ی یک کیلو خرما برای کشاورز در مناطق مختلف و بسته به نوع خرما متفاوت است، گفت: «در شهرستان بم بین ۹ هزار تا ۱۳ هزار تومان برای تولید خرمای مضافتی هزینه می‌شود که در جیرفت و کهنوج این رقم متفاوت است».
تکلوزاده بیان کرد: «قیمت خرما در حال حاضر سود برای کشاورز دارد اما این سود بسیار محدود است. همه‌ی کسب و کارها متضرر شدند و کشاورزی و خرماکاری هم مستثنا نیست».


وی ادامه داد: «امیدوارم همه با هم بتوانیم این سختی را تحمل کنیم و این ضررهای محدود را بپذیریم تا شاید سال‌های آتی جبران شود و بتوانیم صادرات بهتری انجام بدهیم و کسب و کارها رونق پیدا کند».


دبیر انجمن ملی خرمای ایران درخصوص پیش‌بینی میزان تولید خرما در سال‌جاری نیز توضیح داد: «میزان تولید خرما به چند عامل مانند شرایط آب و هوایی در زمان گرده‌افشانی بستگی دارد که امسال با توجه به بارندگی‌هایی که صورت گرفت شرایط آب و هوایی خوبی داشتیم اما اگر بعضی مناطق و باغات زمانی گرده‌افشانی کرده باشند که روز بعد یا همان روز بارندگی داشتند احتمال دارد گرده‌افشانی ناقص انجام شده باشد، اما عموما هوا و دما برای گرده‌افشانی مناسب بود».


وی افزود: «از آن مهم‌تر میزان تولید بستگی به شرایط دمایی در تیر و مرداد ماه دارد، یعنی یک ماه قبل از فصل برداشت، اگر تغییرات دما زیاد باشد و یا هوا خیلی گرم شود ممکن است میزان تولید کاهش پیدا کند ولی شرایط و قراین باغات ما در حال حاضر در استان کرمان و تمام استان‌های خرماخیز نشان می‌دهد سال خوبی خواهیم داشت و پیش‌بینی می‌کنیم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید را در سال‌ جاری خواهیم داشت».

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انهدام باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان

جدیدترین قیمت خودرو در بازار امروز 9 اردیبهشت 1403

ارسال بیش از 2 هزار اثر به جشنواره بین‌المللی شعر رضوی

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده

بازدید از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان رایگان شد

رشد ۳ برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی/هشدار به طبیعت‌گردها

بارندگی‌ها 1700 میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی راور خسارت وارد کرد

ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود

استاندار کرمان: واگذاری معادن به واحدهای تولیدی در سایر استان‌ها پذیرفته نیست

رئیس پلیس‌راه استان کرمان: هزار و 66 نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند

پربازدید ها

استاندار کرمان: واگذاری معادن به واحدهای تولیدی در سایر استان‌ها پذیرفته نیست

قیمت طلا، سکه و ارز شنبه 8 اردیبهشت 1403

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

امکان خرید بلیت نیم‌بها قطار و هواپیما برای معلولان شدید

جدیدترین قیمت خودرو در بازار امروز 9 اردیبهشت 1403

بارندگی‌ها 1700 میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی راور خسارت وارد کرد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)