کد خبر: ۳۸۲۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/دبیر انجمن ملی خرمای ایران:
تکلو زاده با تاکید بر اینکه هیچ کس نمی‌تواند تعیین کننده نرخ خرما باشد، ادامه می‌دهد: فرمانداران، استانداران، ائمه جمعه و ... کاملا مختارند و می‌توانند قیمتی را تعیین کنند، ولی تاجر با آن قیمتی که دوستان اعلام می‌کنند لزوما خرید نمی‌کند چرا که تاجر بازار را بررسی می‌کند، اگر ببیند که نمی‌تواند خرما را با قیمت بیشتری به فروش برساند تا سود داشته باشد، خریدی انجام نمی‌دهد.

گفتارنو/مرضیه قاضی زاده:۱۰ روز است که از زمان برداشت محصول خرما می‌گذرد، قیمت پایین خرما، اما مشکلاتی برای کشاورزان به وجود آورده و انتظاراتشان را برآورده نکرده است.
به دنبال این کاهش قیمت گلایه‌هایی نیز برعلیه انجمن خرمای ایران مطرح شده و اصطلاح سنگ اندازی انجمن خرما را بر سر زبان‌ها انداخته است.
این عده معتقدند انجمن خرما به جای تقویت بنیه قشر کشاورزان، مشکلاتی برای آن‌ها ایجاد کرده و نبود حمایت انجمن و نرخ پایین خرما باعث شده بسیاری از نخلستان‌ها به بیابان تبدیل شوند.
دبیر انجمن ملی خرمای ایران با بیان اینکه در محصول خرما کرونا و کاهش
صادرات باعث شد تا عملا انتظارات کشاورزان برای افزایش قیمت محقق نشود، در پاسخ به گلایه‌های مطرح شده مبنی بر سنگ اندازی انجمن ملی خرما و عدم حمایت آن می‌گوید: تصور همه ما و کشاورزان در مرحله اول این است که قیمت پایین توسط تجار و کسانی که می‌خواهند سودجو باشند اتفاق میفتد، درحالیکه عرضه و تقاضای بازار مشخص کننده خیلی از مطالب است.
مقداد تکلو زاده با تاکید بر عدم قیمت گذاری خرما توسط انجمن، می‌گوید: در حوزه قیمت گذاری ما نه قیمت خریدی اعلام کردیم و نه قیمتی اعلام می‌کنیم چرا که تولید خرمای استان بالغ بر ۴۰۰ هزار تن است و قیمت گذاری و خرید این حجم بالا کار هیچ کسی نیست.
تکلو زاده با تاکید بر اینکه هیچ کس نمی‌تواند تعیین کننده نرخ خرما باشد، ادامه می‌دهد: فرمانداران، استانداران، ائمه جمعه و ... کاملا مختارند و می‌توانند قیمتی را تعیین کنند، ولی تاجر با آن قیمتی که دوستان اعلام می‌کنند لزوما خرید نمی‌کند چرا که تاجر بازار را بررسی می‌کند، اگر ببیند که نمی‌تواند خرما را با قیمت بیشتری به فروش برساند تا سود داشته باشد، خریدی انجام نمی‌دهد.
دبیر انجمن ملی خرمای ایران در پاسخ به ادعای عدم حمایت انجمن خرمای ایران، می‌گوید: بعضی از دوستان تصورشان بر این است که باید تجار قیمتی را مشخص کنند و خودشان با آن قیمت شروع به خرید کنند، این موضوع منطقی نیست که شما با یک قیمتی خریداری کنی که نتوانی به فروش برسانی.
به گفته دبیر انجمن ملی خرمای ایران قریب به ۱۰ روز است که برداشت خرما در منطقه ریگان آغاز شده است و چالش اساسی کشاورزان آن منطقه قیمت پایین خرید خرماست.
تکلو زاده با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های تولید بار دیگر در پاسخ به افرادی که انجمن را مقصر کاهش قیمت‌ها می‌دانند، می‌گوید: ما هم معتقدیم، چون هزینه‌ها زیاد شده لزوما باید قیمت فروش خرما بالاتر رود، ولی نهایتا عرضه و تقاضا است که قیمت‌ها را مشخص می‌کند.
دبیر انجمن ملی خرمای ایران در خصوص قیمت تمام شده خرما می‌گوید: قیمت تمام شده خرما ارتباط مستقیمی با نحوه مدیریت باغات دارد یعنی باغاتی که عمده‌تر باشند و یا کشاورزش دانش بیشتری داشته باشد، می‌تواند هزینه تمام شده را کاهش داهد.
به گفته تکلو زاده بیشترین هزینه‌های تولید مربوط به هزینه‌های کارگری و هزینه‌های جاری است. همچنین میزان برداشت در هکتار نیز بسیار در قیمت تمام شده کشاورز تاثیر دارد، چرا که هنگامی که برداشت محصول بالا باشد هزینه‌های جاری کاهش پیدا کرده و قیمت تمام شده کمتر خواهد بود.
او در ادامه می‌افزاید: با توجه به میزان برداشت ومدیریت باغات، هم اکنون قیمت تمام شده محصول خرما پس از درجه بندی و بسته بندی در سردخانه‌ها بین ۱۰ هزار تومان تا ۱۵ هزار تومان برای هر کیلو خرما متفاوت خواهد بود.
دبیر انجمن ملی خرمای ایران همچنین در پاسخ به ادعای خشکیدگی بالای محصول امسال می‌گوید:انجمن خرما نیز در حد وسعش در این رابطه کار‌هایی انجام داده است، ما در این رابطه با مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی تفاهم نامه امضا کردیم و از سایر نهاد‌ها خواسته ایم تا به این مسئله ورود کنند. حتی از کمیته تولید خواستیم تا کسانی که در این رابطه کار تجربی کرده اند، کارشان را گسترش دهند، ولی چالش اساسی این است که حتی این‌ها دلایل قطعی این مسئله را نتوانستند پیدا کنند.
او در ادامه خاطر نشان می‌کند: همه اظهارنظر‌هایی که صورت گرفته در بحث تغذیه است که و گفته می‌شود که می‌توان درخت را تقویت کرد که آسیب کمتری ببیند.
دبیر انجمن ملی خرمای ایران با بیان اینکه همواره خشکیدگی خرما از ابتدای فصل برداشت تا انتها بوده است، می‌گوید: کلا ۱۰ روز از فصل برداشت گذشته است و اینکه ما بگوییم امسال خشکیدگی خیلی زیاد بوده ویا خیلی کم بوده است درست نیست چرا که اصلا مشخص نیست و باید یک ماه از فصل برداشت بگذرد تا براورد آماری داشته باشیم.
او در ادامه می‌افزاید: به هرحال شواهد در خیلی از مناطق تولید کننده به غیر از ریگان حاکی از این امر است که خشکیدگی نسبت به سال پیش کمتر است، ولی هنوز برای هرگونه اظهار نظری در این رابطه زود است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

کارمندان دولت حق دریافت هدیه را ندارند

درخشش ورزشکاران کرمانی با 3 عنوان قهرمانی لیگ برتر در سال جدید

عامل قدرت نمایی با سلاح سرد در رفسنجان دستگیر شد

کرمان جزو استان‌های با بیشترین فوتی در حوادث رانندگی

26 میلیارد تومان برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد در استان کرمان جمع آوری شد

قیمت طلا و سکه امروز ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳

میزبانی استان کرمان از 2 شهید گمنام در سالروز شهادت امام صادق(ع)

چاه‌های آب غیر مجاز و فاقد پروانه پلمب می‌شوند

قهرمانی زود هنگام مس کرمان در لیگ برتر هندبال

جلوگیری از بروز بسیاری از آسیب‌ها با حضور به موقع اورژانس اجتماعی

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)