کد خبر: ۴۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
از سوی دکتر محمد میرزایی عنوان شد:
تحزب مسوولیت افراد را هدفمند و با برنامه می کند از این بابت مطمئنیم که حزب گرایی باعث شتابزدگی در تصمیمات نمی شود. تجربیات تلخی را طی 8 سال دولت نهم و دهم از پیش روی گذراندیم. تمام این مشکلات ناشی از تصمیمات اشتباه و این تصمیمات ناشی از فردگرایی بود.

گفتارنو: هر چه قدر به دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیکتر می شویم تنور مباحث و برگزاری محافل سیاسی در کشور داغ  تر می شود.

در همین زمینه خبرگزاری ایسنا منطقه کرمان با محمدر میرزایی عضو هیات موسس جمعیت مسلمانان آزادی‌خواه مترقی و مسوول هماهنگی اصلاح‌طلبان استان گفت‌وگو کرده است که متن این گفت‌وگو در پی می‌آید:

در ابتدا به موضوع شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان بپردازیم. مهمترین نقدی که به این شورا وجود دارد نپرداختن به ساختاری تشکیلاتی به مثابه سایر شوراهای هماهنگی است که عملا فعالیت آن را مقطعی و محدود می کند. به نظر شما این انتقاد وارد است؟

 شاید درصد کمی از این نقد که شورا محلی برای هماهنگی سایر احزاب اصلاح طلب استان نبوده و فعالیتش محدود به زمان خاصی است، وارد باشد ولی این ظاهری است. در شکل و ساختار، عملا دچار چنین مشکلی هستیم اما در باطن، شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان از آن چنان یکدلی و صمیمیتی برخوردار هستند که هیچ گاه جای اتحاد خود را به تفرقه و نفاق نداده اند و نمونه آن، همسویی این شورا برای تشکیل یک جمعیت سیاسی استانی است. البته این به این معنا نیست که سایر احزاب نباشند، اتفاقا نمایندگان احزاب 18 گانه، شورای هماهنگی را تشکیل داده اند و حضور همیشگی آن ها در شورا مایه دلگرمی و موفقیت است.

چرا فعالیت شورا محدود به زمان انتخابات است و در سایر دوره های زمانی فعالیتی از آن به چشم نمی خورد؟

این انتقاد کاملا به مجموعه ما وارد است که فقط در دوره انتخابات فعال می شویم و پیوسته نیستیم که البته می توانم آنرا ناشی از شرایط جامعه بدانم.

به مباحث درون تشکیلاتی بپردازیم. یکی از مباحثی که مداما در محافل سیاسی استان مطرح  می شود این است که شورا و مجموعه رهبران جریان اصلاح طلب استانی، دچار شیخوخیت شده اند بدین معنا که چرخش قدرت فقط در دست عده ای خاص است و عملا زمینه فعالیت، آنطور که شایسته است فراهم نیست. نظر شما چیست؟

شیخوخیت وجود دارد اما غلظت آن زیاد نیست. بارها اعتراضات اینچنینی شنیده شده است. در حقیقت افرادی که مدعی شیخوخیتشان می شوند هیچ قرابتی با هم ندارند که از چرخش قدرت درون خودشان منتفع شوند. جمعی که هم اکنون در کنار هم فعالیت سیاسی می کنند از پیش از انقلاب شکل گرفت. عملا تا زمانی که به دانشگاه وارد نشده بودیم یکدیگر را نمی‌شناختیم. باز هم می گویم شیخوخیت هست اما همراه با خلوص نیت.

خب این شیخوخیت به اعتماد بدنه اصلاح طلبان ضربه نمی زند؟

همواره هدف بر این بوده که اعتماد مجموعه دچار خدشه نشود که می بینیم اگر این تشکیلات تا به امروز پایدار مانده، نتیجه اعتماد است. مطمئنا راه آسانی در پیش نداشته ایم و با کمک همه دوستان و همفکران، باقی راه را نیز خواهیم پیمود.

منتقدین یکی از مواردی را که ناشی از درونگرایی رهبران اصلاح طلبان استانی می دانند، نپرداختن به جوانان و ساختن نیروی جوان برای اداره جامعه آینده است. آیا جوانان، مغفول نمانده اند؟

 بله کاملا. خودمان نیز به این نتیجه رسیده ایم که از بحث پرداختن به جوانان و بالندگی نیروی جوانی غفلت کرده ایم که البته این، ریشه در نبود حزب و تشکیلاتی منظم و با برنامه دارد. اگر قرار باشد که فقط در زمان انتخابات فعال باشیم پس چه فرصتی برای آموزش؟  بله باید در زمان غیر از انتخابات نیز بر روی قوای جوانان مستعد و مشتاق کار کنیم و در انتخابات فرصت آزمایش و محک را به آنان بدهیم. این جوانان، مدیران فردای جامعه هستند پس باید از هم اکنون به فکر باشیم. البته با ضرورتی که احساس شد، در راستای مجموعه همین بینش ها بود که تصمیم به تشکیل حزبی استانی گرفتیم که ان شاء الله با برنامه و تشکیلاتی مناسب، زمینه آموزش، کار جمعی و ورطه آزمایش نیز برای جوانان عزیزمان فراهم گردد.

پس در حزب استانی به جوانان بیشتر پرداخته خواهد شد؟

 بله صد در صد. ببینید قبول داریم که بین جوانان و کمی بزرگترهای سیاسی، شکافی بوجود آمده است اما به دنبال ترمیم آن هستیم و بر این عقیده ایم که در شرایط سیاسیِ کنونی، افراد با سن کم یا سن بالا هیچ تفاوتی با هم ندارند. عملا معتقدم راه پیشرفت در تحزب، جوان گرایی است. بر خود فرض می دانیم شرایطی را فرهم کنیم که جوانان در آن فضا به کار تشکیلاتی بپردازند و پله پله راه ترقی را بپیمایند.

بنابراین رعایت ترتیب تشکیلات و پله ای قدم برداشتن از لازمه های ترقی است؟

بله کسانی که به یک باره به دنبال ترقی حداکثری هستند، سرخورده شده و در کار تشکیلاتی مردود می شوند.

در جایی از صحبت هایتان به تحزب اشاره کردید. به واقع حزب گرایی چه نقشی در اداره جامعه ایفا می کند؟

تحزب مسوولیت افراد را هدفمند و با برنامه می کند از این بابت مطمئنیم که حزب گرایی باعث شتابزدگی در تصمیمات نمی شود. تجربیات تلخی را طی 8 سال دولت نهم و دهم از پیش روی گذراندیم. تمام این مشکلات ناشی از تصمیمات اشتباه و این تصمیمات ناشی از فردگرایی بود. چنانچه اهداف در گروی خرد جمعی احزاب بسط داده و اجرایی شوند باعث سعادت یک جامعه می گردند. معتقدم تحزب، قانون مداری و شفافیت موجب پیشرفت و آبادانی اند.

این حزب گرایی در جناح مقابل هم دارای طرفدارانی شده است.

 بله دقیقا همینطور است. خوشبختانه تامل، جمع گرایی و نیز قانون محوریِ مجموعه اصلاح طلبان که خاستگاه آن توجه به احزاب است و در نهایت منجر به موفقیت در اداره کشور می شود، سبب آن شده است که گروه های زیادی از اصولگرایان نیز به این معترف باشند که پیشرفت در کشورف حاصل تحزب و توجه به خرد جمعی است. حسابِ افرادی که تندرویان جریان اصولگرایی محسوب می شوند جداست، ولی شایسته است سایر اصولگرایان واقعی و معتدل نیز همراهی کنند تا به سمت تحزب برویم. احزاب شناسنامه دار و هدفمند باعث سرافرازی یک جامعه اند. احزاب باید در همه ارکان اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دارای برنامه و هدف باشند که اگر چنین باشد کشور در سایه هدف و برنامه پیش خواهد رفت.

آقای دکتر، هفته وحدت را پشت سر گذاشتیم. به نظر شما مشخصه وحدت چیست؟

مبانی وحدت برای جامعه ما به صورت اعتقادی و نیز سیاسی تسهیم می شوند. به لحاظ اعتقادی که همه معتقد و معترف به اصول آن یعنی توحید، معاد و نبوت هستیم، حال آنکه شیعیان عدل و امامت را نیز بر می شمارند که به نظر این، محل تفرقه با برادران سنی نباید باشد. بهرحال همه از جاری و ساری بودن عطر اسلام محمدی در مملکت ایران تنفس می کنیم و با هم برادر و برابریم. اما از جنبه سیاسی، پس از هزاران سال سلطنت پادشاهان، به لطف خدا حکومت اسلامی در این نقطه از جهان در ایران، حکمفرما شده است. مردم نیز به اسلام و انقلاب اعتماد کرده و در کنار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در همه صحنه ها حضور پیدا می کنند. پس واجب است شرایط بهروزی و توفیق این سرمایه انسانی فراهم گردد.

وحدت مردم در این جامعه در گروی اعتمادی است که به این نظام کرده اند پس باید به فراخور توان و امکانات، در رفع محرومیت ها و محدودیت های آنان تلاش کرد.

 به نظرتان وحدت در احزاب سیاسی باید چگونه باشد؟

 به عقیده من محورهای وحدت در قانون مداری، احترام به جناح‌های مختلف و نیز احترام به چند صدایی در امور سیاسی، خلاصه می شود. چنانکه احزاب بتوانند با مد نظر داشتن این محورها تلاش کرده و به کشور خدمتی را ارائه کند. خوشبختانه دو شاکله بزرگ در کشور شکل گرفته است، اصلاح طلبی و اصول گرایی. این دو جناح، باید قواعدِ بازی های سیاسی را طبق عرف مصرح در قانون اساسی به رسمیت بشناسند و در راه خدمت به مردم، با هم رقابت سالم داشته باشند.

 پس هدف نهایی برای این همه رقابت سیاسی باید خدمت به مردم باشد.

 بله خدمت شاخصه ای است که برای مردمی که به نظام اعتماد کرده اند. تنها در ایران است که دین بانی و مبنای حکومت شده است پس باید به مردم خودمان و به مردم دنیا ثابت کنیم که با راهبری دین و نیز در سایه تلاش همه گروهها و طیف ها، توان سعادت مندی و پیروزی را داریم. وحدت، محلی است که با انواع نگرش های متفاوت باز هم می توان با هم بود و در کنار هم برای آبادانی میهنمان تلاش کرد.


 جای دارد در اینجا کمی به موضوع وحدت اصلاح طلبان بپردازیم. موضع این جناح را در خصوص موضوع وحدت، پس از انتخابات 92 به بعد چگونه ارزیابی می کنید؟

 در ابتدا بگویم که مبانی نشان داده اند که هم اصلاح طلبان و هم اصولگرایان، سیاست ورزان ماهری نیستند. هر دو تجربه شکست در انتخابات را چشیده اند. اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری نهم در سال 84 و اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در سال 92. این نشان از آن دارد که با این همه سبغه و فعالیت سیاسی باز هم در جاهایی متکی به رای خود هستیم و وحدت را فرموش می کنیم. البته وحدت سیاسی از آنجایی آغاز شد که در برهه هایی از زمان، بزرگان اصلاح طلب به تناسب تجربیاتی که کسب کرده بودند دست به اجماع زدند و توفیقاتی نیز حاصل شد.

مصداق بارز آن تدبیر حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی و همراهی جناب حجت الاسلام و المسلمین خاتمی و در نهایت لطف و ایثار دکتر عارف در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 بود که منجر به اجماع و پیروزی دکتر حسن روحانی در انتخابات شد. تجربه این وحدت، نصب العین همه اصلاح طلبان قرار گرفت و هم اکنون همه بر این عقیده ایم که با وحدت و یکدلی، امور پیش می روند و سعادت در جمع گرایی و عقل محوری است. از آن سو اصولگرایان که الان زمزمه های وحدت و یکپارچگیِ احزابشان به گوش می رسد نیز به نظر از این تجربه تلخ درس گرفته و بر طبل اجماع و همدلی می کوبند.

 به انتخابات آتی مجلس بپردازیم. رویکرد اصلاح طلبان و حداقل اصلاح طلبان استان کرمان در قبال این انتخابات چیست؟

 در انتخابات پیشِ روی نیز، هدف بر استفاده از تجربیات گذشته است. از آنجاییکه مجلس کنونی مجلس کارآمدی نبوده و شرایط آنچنانکه باید، مطلوب نیست . در رایزنی که با بزرگان اصلاح طلب در مرکز داشته ایم، تصریح کرده ایم که به مسوولین مربوطه، بر ایجاد شرایط آسان تر تاکید کنند که اگر شرایط موردنظر، فراهم شود بی شک نیروهایی با سطح بالا از لحاظ تخصص، تعهد و مدیریت را معرفی خواهیم کرد و چنانچه همچون چند دوره گذشته دچار تنگ نظری ها شویم به اجبار نیروهایی با سطح پایین تر را معرفی خواهیم کرد. این به ضرر انقلاب و پیشرفت کشور است زیرا بر همه احزاب لازم است که به جهت کارآمدی و موفقیت مجلس کشور خویش کوشا باشند.

در خصوص رویکرد اصلاح طلبان استان، دو حد بالا و پایین را در نظر گرفته ایم. حد بالای ما این است که اصلاح طلبانی پاک، شجاع و کارآمد به مجلس راه یابند و انشاء الله مجلسی حداکثری را در اختیار داشته باشیم، اما حد پایین خواسته هایمان، ورود افرادی پاک، کارآمد و معتدل حتی از اصولگرایان است. بنابراین ضمن احترام به جناح مقابل شرایطی فراهم شده است که در هر صورت آبادانی مملکت عزیزمان رقم بخورد.

با این احوال پیش بینی شما از راه یافتگان به مجلس آینده چیست؟

 فکر می کنم مردم خواسته هایشان مشخص است. بر این عقیده ایم که مواضع اصلاح طلبان در بین عموم مردم از مقبولیت بالاتری برخوردار است بنابراین چنانچه حوادث روزگار بگذارند که  روند انتخابات طبیعی طی شود، به فضل خدا اصلاح طلبان حداکثر کرسی های مجلس را بدست خواهند آورد.

برچسب ها: محمد میرزایی
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ص-م
|
UNITED STATES
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
0
1
با سلام اگر اصلاح طلبان تشکیلاتی عمل کنند وهمه نیرو های خود در زیر چتر حزب قرار دهند و بر اساس همان حرکت کنند می توانند موفق و تاثیر گذار باشند.با تشکر از اقای دکتر میرزای
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
0
1
امیدوارم سال 94 سال تفوق اصلاح طلبان در انتخابات باشد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

کرمان بهترین نقطه کشور برای تولید انرژی خورشیدی

استخدام نيروي پليس در شمار زيادي از رشته‌هاي دانشگاهي

آغاز پخش سریال تلویزیونی بدل از جمعه

این سرطان دیگر یک بیماری سالمندان نیست / افزایش سرطان روده بزرگ در کودکان و نوجوانان

وقوع ناپایداری‌های جوی در نقاط مختلف استان کرمان

فراهم شدن امکان پرداخت مالیات در ۱۵ قسط

با گذشت اولیای دم  جوان جازموریانی از قصاص رهایی یافت

تعطیلی «پنجشنبه‌ها» تصویب نشد

نظارت چندانی بر عملکرد باشگاه‌ها وجود ندارد

آغاز ثبت‌نام آزمون ورودی مدارس فرهنگ در کرمان از امروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)