کد خبر: ۴۳۰۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
ارسال به دوستان
ذخیره
نظر دو نماینده استان در مجلس درباره مذاکرات:
نماینده مردم کرمان و راور و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه درباره مذاکرات برجامی در دولت قبل می‌توان مطرح کرد این است که طرف‌های مقابل در برابر ایران به تعهدات خود عمل نکردند و تضامین لازم در عدم اجرای تعهدات در این موضوع مد نظر قرار نگرفت.

پورابراهیمی: نمایندگان جمهوری اسلامی ایران نباید در برابر زیاده خواهی‌ها کوتاه بیایند/تحریم‌ها هزینه‌های زیادی را برای مردم ایجاد می‌کند/ جلالی: ما هیچ عجله‌ای برای مذاکرات نداریم، زیرا اقتصادمان را به برجام گره نزده ایم/ آمریکا ضعیف شده است و در مقابل، ایران قوی‌تر شده است

نماینده مردم کرمان و راور و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه درباره مذاکرات برجامی در دولت قبل می‌توان مطرح کرد این است که طرف‌های مقابل در برابر ایران به تعهدات خود عمل نکردند و تضامین لازم در عدم اجرای تعهدات در این موضوع مد نظر قرار نگرفت.
به گزارش ایرنا محمدرضا پورابراهیمی افزود: تضامین موضوع مهمی است؛ دور جدید مذاکرات هسته‌ای باید بر اساس یک چارچوب حرفه‌ای و منطقی شکل گیرد و تضامین به شکلی به کار گرفته شود که هرگونه ورود جمهوری اسلای ایران به این موضوع، متضمن منافع ملی جمهوری اسلامی ایران شود.
وی اظهارداشت: نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در این دوره از مذاکرات نباید ذره‌ای از منافع ملی کشور که حقوق مردم در عرصه اقتصادی است، کوتاه بیایند و در این رابطه باید تضامین لازم از طرف‌های مقابل به نحوی اخذ شود که تعهد جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد نشود، زیرا ما به تعهدات خود عمل کرده ایم و اکنون طلبکار، جمهوری اسلامی ایران است.
وی تصریح کرد: اکنون مشاهده می‌شود اروپایی‌ها و وزیر امور خارجه فرانسه با گستاخی صحبت می‌کنند و از این رو تاکید می‌شود که نمایندگان جمهوری اسلامی ایران نباید در برابر زیاده خواهی‌ها و گستاخی‌های طرف‌های مقابل کوتاه بیایند.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شاید اصلی‌ترین چالش درباره این مذاکرات به جز موضوع اعتماد به طرف‌های خارجی که در فرمایشات مقام معظم رهبری هم بار‌ها به آن اشاره شد، این بود که با وجود اینکه نمایندگان جمهوری اسلامی ایران خیلی اعلام می‌کردند که تمامی چارچوب‌ها را مد نظر قرار داده اند، اما آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند و اروپایی‌ها هم به تعهدات خود عمل نکردند.
پورابراهیمی با اشاره به این مطلب که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود عمل کرده است، اظهار داشت: حتی یکی از فهرست تعهدات طرف‌های خارجی درباره جمهوری اسلامی ایران در بحث رفع تحریم‌های اقتصادی عملیاتی نشد و عملا این اتفاق در مذاکرات دولت روحانی رقم خورد.
وی یادآور شد: با وجود آنکه مقام معظم رهبری بار‌ها تذکر داده بودند و مجلس در حوزه تصمیمات خود شروطی را گذاشته بود، ولی دولت پیشین نه به محتوای شروط مجلس در موضوعات مربوطه عمل کرد نه آنچه دغدغه معظم له بود را مد نظر قرار داد.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اکنون که در دولت آیت الله رییسی مذاکرات دارد مجدد برای رفع تحریم‌های اقتصادی دنبال می‌شود تمام هدف ما باید این باشد که بتوانیم تحریم‌های اقتصادی را برداریم تا گشایش‌های اقتصادی در کشور ایجاد شود، زیرا تحریم‌ها موجب تضییع حق مردم کشور ما است و هزینه‌های زیادی را برای مردم ایجاد می‌کند.
پورابراهیمی ادامه داد: هدف از ورود به دور دوم مذکرات در دولت آقای رییسی این است که تحریم‌های اقتصادی را منتفی کنیم و کنار بگذاریم و اگر قرار باشد دوباره وارد دور جدیدی از مذاکرات شویم و در دور جدید تعهداتی را بپذیریم، اما طرف‌های مقابل تکرار جریان مذاکرات دولت قبل را بکنند قاعده عقلی، شرعی و منطقی نخواهد داشت و هیچکس در جمهوری اسلامی ایران آن را نمی‌پذیرند و مردم چنین اجازه‌ای نمی‌دهند.
پورابراهیمی تاکید کرد: باید چارچوب فنی مذاکرات متفاوت از چارچوب مذاکرات قبلی به شکلی باشد که خروجی آن تامین کننده منافع ملی کشور و رفع تحریم‌های اقتصادی ظالمانه علیه مردم باشد.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به این مطلب که هدف اصلی از ورود به مذاکرات هسته‌ای رفع تحریم‌های اقتصادی و مسائل تحریمی است، تاکید کرد: اکنون شاهدیم که در مسائل اخیر از جمله بحث‌های اجتماعی، آب و ... دنبال آن هستند که کشور را چالش زده نشان دهند و در حوزه ارز شاهد تحرکاتی از طرف‌های مقابل هستیم که در زمان مذاکرات وین بازار ارز را ملتهب نشان دهند و طرف‌های مقابل بگویند اگر شما توافق نکنید این التهاب ارزی گسترده‌تر می‌شود.
پورابراهیمی بیان کرد: مشخص است که طرف‌های مقابل حساب شده روی جنگ روانی کار کرده اند و روی آن حساب باز می‌کنند و اینکه تیم مذاکره کننده با توجه به فضای عمومی و اقتصادی کشور می‌خواهد تصمیم بگیرد، نباید تحت تاثیر این فضا قرار گیرد و باید منافع ملی جمهوری اسلامی ایران را محقق کنند.
وی گفت: در بحث قبل آمریکایی‌ها گفتند اگر امضا نکنید این می‌شود و آن می‌شود و کشور را تهدید می‌کردند و می‌خواستند در بازه زمانی کوتاه مدت امکان تصمیمات دقیق‌تر و کارشناسی‌تر را از جمهوری اسلامی ایران سلب کنند.
وی ادامه داد: بنابراین این فشار هم اکنون نیز در دستور کار آن‌ها است تا با ایجاد فضای روانی کشور را برای تصمیم گیری آنی ترغیب و نگاه همه جانبه را از جمهوری اسلامی ایران سلب کنند که در این رابطه باید با دقت، مراقبت و نگاه تخصصی کار را پیش برد و با حفظ منافع ملی و با یک رویکرد عقلانی و مبتنی بر نگاه حرفه‌ای و تخصصی و مبتنی بر مبانی شرعی و دینی حرکت کرد.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: آسیب‌هایی که در مذاکرات دولت آقای روحانی به عنوان آسیب‌های مذاکرات برجامی مطرح شده بود این است که به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در زمان آغاز مذاکرات برجامی عمل نشد و در نهایت این وضعیت نامناسب و عدم ایفای تعهدات طرف مقابل شکل گرفت.
وی اظهار داشت: در این دوره اگر جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد با رویکرد مبتنی بر کار حرفه‌ای و نتیجه بخش حرکت کند و خروجی آن مشهود باشد و به نتایج قابل توجهی برسیم، باید محور تصمیمات، نگاه رهبری باشد که در ابتدای مذاکرات به عنوان توصیه ها، تاکیدات و الزامات خود مطرح کردند و دولت آقای رییسی باید آن‌ها را مرور کند، زیرا چارچوب آن‌ها می‌تواند مبنای مستحکمی برای مذاکرات جدید باشد.

پورابراهیمی: نمایندگان جمهوری اسلامی ایران نباید در برابر زیاده خواهی‌ها کوتاه بیایند/تحریم‌ها هزینه‌های زیادی را برای مردم ایجاد می‌کند/ جلالی: ما هیچ عجله‌ای برای مذاکرات نداریم، زیرا اقتصادمان را به برجام گره نزده ایم/ آمریکا ضعیف شده است و در مقابل، ایران قوی‌تر شده است

نماینده مجلس: دولت سیزدهم در مذاکرات شتابزده عمل نمی‌کند
نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس با تشریح تفاوت‌ها در مذاکرات دولت سیزدهم گفت: دولت در این زمینه شتابزده عمل نمی‌کند، زیرا نمی‌خواهد به توافق خام دست یابد و هدف توافقی اصولی و مناسب است.
به گزارش ایرنا حجت الاسلام حسین جلالی شامگاه جمعه با تاکید بر اینکه این دولت دلیلی برای توافق شتابزده ندارد، زیرا اقتصاد را به مذاکره گره نزده اظهارداشت: البته ایران دنبال مذاکره بوده تا تحریم‌ها را نیز بردارد و به همین علت با دست پر به وین رفته است.
نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی گفت: در چند وقت اخیر بدون برداشته شدن تحریم‌ها یا امضای اف‌ای تی اف دستاورد‌های مهم اقتصادی رخ داده است که نشان می‌دهد دولت چنین دستاورد‌هایی را بدون مذاکرات برجامی داشته است.
وی انجام قرارداد گازی با برخی کشور‌های شمال ایران، پیوستن به پیمان شانگ‌های و شروع روند تقویت ارزش پول ملی را از جمله این موارد برشمرد و گفت: البته دستیابی به اورانیم مدنظر به دست توانمند متخصصان داخلی و نیز دیگر مسائل حوزه سیاسی سبب شده که ایران با دست پر و همراه با تامل و اندیشه به مذاکرات وین برود.
جلالی با بیان اینکه برعکس ایران که پرقدرت در مذاکرات حاضر شده طرف مقابل ضعیف ورود کرده اظهارداشت: انجام اقدامات اقتصادی در داخل طی چندماه اخیر سبب شده که ایران با دست پر بر سر میز مذاکره حاضر شود.
این نماینده مجلس با بیان اینکه اینک کار فروش نفت نیز بهتر در حال انجام است که سبب تقویت بنیه ارزی کشور شده است گفت: پیوستن به پیمان شانگ‌های با توجه به ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی این نهاد مهم اقتصادی خود جایگاه کشورمان را متمایز کرده است.
جلالی بیان کرد: وقتی از درون قوی باشیم، حرف هم برای گفتن داریم لذا کسی که دست پر دارد، در مذاکرات هم قدرتمندتر است.
وی در عین حال با بیان اینکه این مذاکرات کاملا تخصصی است و نباید نگاه عوامانه به آن داشت اظهارداشت: آمریکا و اروپایی‌ها رویکرد شیطنت آمیزی به مذاکرات علیه ایران دارند، اما دولت سیزدهم در این زمینه نیز دست برتر را دارد.

اگر راه مذاکره باز شد، توانی به توانمان افزوده می‌شود
جلالی ادامه داد: ما هیچ عجله‌ای برای مذاکرات نداریم، زیرا اقتصادمان را به برجام گره نزده ایم و راه برون رفت از مشکلات را در داخل پیدا کرده ایم.
وی افزود: در عین حال اگر راه مذاکرات باز شد که هم افزایی ایجاد می‌شود و توانی به توان‌های قبلی ایران افزوده می‌شود در غیر این صورت چیزی را از دست نداده ایم و ضرر نکرده ایم.
نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس گفت: ما نیز می‌خواهیم مذاکره کنیم و تحریم‌ها را برداریم، امّا از مذاکرات فرسایشی و تکراری خسته شده ایم.
جلالی بیان کرد: ایران بر بعضی از مشکلات فائق آمده، به طوری که ارزش پول ملی ایران در حال افزایش است و به سمت ثبات قیمت‌ها رسیده ایم؛ کالا‌های اساسی را نیز تأمین کرده ایم.
وی خاطرنشان کرد: این درحالی است که آمریکا ضعیف شده است و در مقابل، ایران با خون شهید سلیمانی قوی‌تر شده است و به مسیر خود ادامه می‌دهد.
جلالی افزود: دست برتر ایران در منطقه خود سبب شده که قدرتمند در پای میز مذاکره نیز حاضر شود.
شهرستان‌های رفسنجان و انار در شمال استان کرمان قرار دارند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

توقیف اتوبوس حامل 11 هزار لیتر گازوئیل قاچاق در ریگان

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳

مهم‌ترین قدمی که می‌توان برای سلامتی کبد برداشت

اعمال قانون و اعزام به پارکینگ در انتظار خودروهای تک پلاک

سیل و طوفان بیش از هزار میلیارد به کشاورزی جنوب کرمان خسارت وارد کرد

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز

تشکیل کمیته امنیت روانی جهت برخورد با شایعه سازان و نشردهندگان اکاذیب در فضای مجازی

استاندار کرمان: بازگشت حقوق معادن به قانون نیاز دارد / بانک‌های خصوصی هیچ کمکی به استان نمی‌کنند

زلزله ۴.۷ ریشتری فاریاب کرمان را لرزاند

آبگیری بخشی از تالاب جازموریان در پی بارندگی‌های اخیر

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)