کد خبر: ۴۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۴
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون اول رییس جمهور افتتاح فاز دوم توسعه کارخانه تغلیظ مس سرچشمه:
معاون اول رئیس جمهور گفت: در گذشته ثابت شده که در بدترین اوضاع، صنعت مس در مقایسه با فولاد وضع بهتری داشت.
معاون اول رئیس جمهور گفت: در گذشته ثابت شده که در بدترین اوضاع، صنعت مس در مقایسه با فولاد وضع بهتری داشت.
 
اسحاق جهانگیری با بیان این مطلب در مراسم افتتاح فاز دوم توسعه کارخانه تغلیظ مس سرچشمه تاکید کرد:‌ شرکت مس ایران در بدترین دوران، جزو بهترین بنگاه‌های اقتصادی کشور بوده و امیدواریم دوران شکوفایی مس برگردد و فکر می کنم این امر شدنی است.

وی در این مراسم که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس هیات عامل ایمیدرو و مدیر عامل شرکت مس برگزار شد، با اشاره به اینکه آخرین باری که به مجتمع مس سرچشمه آمدم مربوط به اردیبهشت ماه سال 84 و در سفر مقام معظم رهبری به استان کرمان بود، گفت: خوشبختانه بخش‌های مختلف صنعتی کشور به دست نیروهای متخصص و کاردان به نحو مطلوب در حال تولید، سرمایه‌گذاری و توسعه هستند و برای یک بنگاه مهم مثل مجموعه مس هیچ چیز ارزشمندتر از این نیست که روند کار رو به توسعه و محصول تولیدی قابل رقابت بوده و توسعه بنگاه‌ صورت گیرد.

وی با اشاره به وجود معادن فلزی مختلف در نقاط مختلف کشور یادآور شد: دغدغه‌ای که وجود دارد و یکی از دلایلی که گفته می‌شود، ما از اتکاء به نفت خارج شویم، فشارهای سیاسی است که علیه کشورهای نفتی صورت می‌گیرد.

جهانگیری ادامه داد: به همین دلیل یکی از سیاست‌هایی که از سال‌های گذشته مقام معظم رهبری تاکید داشتند، این بود باید راه‌هایی پیدا کنیم که اتکای کشور از نفت کم شده و به جای اینکه تنها به نفت متکی باشیم به ده‌ها مواد معدنی اتکا کنیم.

جهانگیری ادامه داد: اما دغدغه‌ای که راجع به نفت وجود دارد، درباره ذخایر معدنی هم وجود دارد و آن تجدیدناپذیر بودن این ذخایر است.

وی افزود: پس باید از فرصت بهره‌مندی از منابع طبیعی استفاده و اقتصاد را از اتکاء به ذخایر طبیعی نیز مستقل کنیم.

جهانگیری ادامه داد: خوشبختانه کشور به لحاظ ظرفیت مواد معدنی جزو مناطق ممتاز دنیا است، تنوع مواد معدنی زیاد بوده و در زمینه فلزات به خصوص فلزات رنگی از ذخایر خوبی برخوردار است.

وی ادامه داد:‌ کشور ما روی کمربند مس دنیا قرار دارد و در آذربایجان و کرمان که جزو معادن بزرگ هستند، معادن مس فراوان وجود دارد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: روزی ذخایر معدنی مانند مس سرچشمه تمام می‌شود و اقتصاد ایران راهی جز این ندارد که متکی به صنایع دانش‌بنیان باشد، اقتصاد بیش از اینکه به ذخایر معدنی متکی باشد، باید به مغز انسان‌ها اتکا داشته باشد.

جهانگیری تاکید کرد: اگر در اقتصاد متکی به معادن، فناوری‌های مدرن را هم در اختیار بگیریم، نتایج بهتری خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه زمانی اگر مس را تنی 1800 دلار می‌فروختیم، اوج موفقیت مان بود، اما زمانی مس به 10 هزار دلار رسید و کسی تصور نمی‌کرد، ادامه داد:‌ در سال‌های اخیر سالی بوده که ما 118 میلیارد دلار نفت فروختیم و مس را 10 هزار دلار فروختیم. اما وقتی سیستم متکی به مدیریت‌های پیشرفته نباشد منابع به جای کمک به پیشرفت، بلای جان توسعه می‌شود. بیماری هلندی یعنی همین.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: یکی از راهکارهای دقیق نسخه اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی فقط برای دوران تحریم نیست، برای دوران بعد از تحریم بیشتر به آن نیاز داریم. اقتصاد باید به گونه‌ای شود که با هیچ تکانی دچار مشکل نشود.

معاون اول رئیس جمهور در این رابطه در حضور بخش خصوصی و مهیا شدن فضا برای فعالیت آن تاکید کرد.

وی گفت: ما امیدواریم حرکت رو به رشد اقتصاد سال آینده بهبود یابد، سال 95 یکی از بهترین سال‌های رونق اقتصادی خواهد بود.

جهانگیری ادامه داد: امروزه کشورها مشتاقانه برای همکاری با ایران از یکدیگر سبقت می‌گیرند و ما هستیم که انتخاب می‌کنیم شرایط همکاری چگونه باشد.

با اجرای فاز دوم توسعه تغلیظ سرچشمه، 160 هزار تن کنسانتره مس با عیار 28 درصد و 1100 تن کنسانتره مولیبدن با عیار 54 درصد، به مجموع تولیدات شرکت مس افزوده خواهد شد.

این پروژه با هزینه‌ای حدود80 میلیون یورو و 280 میلیارد تومان ظرف مدت 66 ماه به اجرا درآمده است و کارگران و کارشناسان صنعت مس با همکاری چند شرکت اروپایی این پروژه ملی را در شرایط دشوار تحریم به انجام رسانده‌‌اند.

همچنین، به گفته مهندس مرادعلیزاده مدیرعامل شرکت ملی مس ایران، تولید این شرکت قرار است تا سال 95 به 300 هزار تن، سال 96 به 350 هزار تن ودر سال 97 به 380 تا 400 هزار تن برسد.

 معدن مس سرچشمه در 160 کیلومتری جنوب غرب کرمان و 50 کیلومتری جنوب رفسنجان و در ناحیه مرکزی رشته کوه زاگرس قرار گرفته‌است.

کانسار معدن مس سرچشمه از نوع پروفیری است. این معدن یکی از بزرگترین معادن روباز جهان بوده و با توجه به آخرین ارزیابی های زمین شناسی و بر اساس عیار حد 0.15 درصد، مجموع ذخایر قطعی و احتمالی آن برابر 1539 میلیون تن با عیار 0.58 درصد است.

مشخصات کلی پروژه

این پروژه با هدف تولید 160 هزار تن کنسانتره 25 درصد بر اساس خاک ورودی به میزان 7 میلیون تن در سال (معادل 900 تن خشک در ساعت) در محل مجتمع مس سرچشمه با زیربنای 40 هزار متر مربع احداث شده است.

پروژه فاز دو توسعه کارخانه تغلیظ مس سرچشمه  با قراردادی که با شرکت صاحب تکنولوژی (اتوتک فنلاند) در تاریخ 1/2/1388 منعقد شده، آغاز شد. تکنولوژی مورد استفاده شامل خردایش، فلوتاسیون و آب گیری است که برای 110 نفر اشتغال مستقیم ایجاد می کند. 6هزار تن تجهیزات داخلی و 4هزار تن تجهیزات خارجی در این پروژه تامین و نصب و راه اندازی شده است. وزن تجهیزات نصب شده به 10 هزار تن می رسد و برای اجرای پروژه 63 هزار متر مربع قالب بندی، 130 هزار متر مکعب خاکبرداری، 30 هزار متر مکعب بتن ریزی، 440 کیلومتر کابل کشی و 2100 تن اسکلت فلزی صورت گرفته است.

تجهیزات اصلی پروژه شامل نوار نقاله ها، اپرون فیدرها، تیکنرها، آسیاها، موتورها و درایوهای آسیاها، هیدروسایکلون ها و پمپ های اسلاری، سرندها، سلول های فلوتاسیون، سیستم کنترل، غبارگیرها و سنگ شکن ریجکت است.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

کرمان بهترین نقطه کشور برای تولید انرژی خورشیدی

استخدام نيروي پليس در شمار زيادي از رشته‌هاي دانشگاهي

آغاز پخش سریال تلویزیونی بدل از جمعه

این سرطان دیگر یک بیماری سالمندان نیست / افزایش سرطان روده بزرگ در کودکان و نوجوانان

وقوع ناپایداری‌های جوی در نقاط مختلف استان کرمان

فراهم شدن امکان پرداخت مالیات در ۱۵ قسط

با گذشت اولیای دم  جوان جازموریانی از قصاص رهایی یافت

تعطیلی «پنجشنبه‌ها» تصویب نشد

نظارت چندانی بر عملکرد باشگاه‌ها وجود ندارد

آغاز ثبت‌نام آزمون ورودی مدارس فرهنگ در کرمان از امروز

پربازدید ها

رئیس غله استان کرمان: برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران اختیاری نداریم

افت چشمگیر قیمت خودروهای داخلی و خارجی

استاندار کرمان: توسعه اقتصادی مستلزم توسعه فرهنگی است

بیش از ۷۰۰۰ انشعاب آب سال گذشته در روستاهای کرمان نصب شد

کرمان بهترین نقطه کشور برای تولید انرژی خورشیدی

قیمت جدید شکر در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

جدیدترین قیمت طلا و انواع سکه در بازار

بهره‌مندی 800 واحد مسکونی بردسیر از نعمت آب شرب سالم و پایدار

فراهم شدن امکان پرداخت مالیات در ۱۵ قسط

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)