کد خبر: ۴۹۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
ارسال به دوستان
ذخیره
یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: آقای لاریجانی یکی از مهم‌ترین محورهای انتخاباتی خواهد بود. تمایل او بیش از آنکه به سمت اصولگرایان سنتی باشد، به سمت مستقلین و اصلاح‌طلبان معتدل است.

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: آقای لاریجانی یکی از مهم‌ترین محورهای انتخاباتی خواهد بود. تمایل او بیش از آنکه به سمت اصولگرایان سنتی باشد، به سمت مستقلین و اصلاح‌طلبان معتدل است.

به گزارش نامه‌نیوز: چندماهی تا انتخابات مجلس باقی است و هنوز آرایش‌های سیاسی شکل نگرفته است. برخی از احتمال ائتلاف‌هایی سخن می‌گویند اما چه ائتلاف‌هایی و چه گروه‌هایی می‌توانند با هم همگرایی داشته باشند؟

جواد آرین منش، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع گفت: «به نظر می‌رسد که هنوز قضاوت برای من می‌رسد برای شکل‌گیری آرایش‌های سیاسی انتخابات هنوز برای قضاوت زود است. هنوز فضای جامعه متأثر از مسائل نیمه دوم سال گذشته است و فضای سیاسی کشور متأثیر از اوضاع و احوال اقتصادی است. نارضایتی‌های گسترده‌ای بین مردم دیده می‌شود و در بازار حالا ابرتورم را مشاهده می‌کنیم. توده مردم از وضعیت موجود ناراضی‌ هستند. مسئله فقر، فساد، تبعیض و بی‌عدالتی بر مسائل سیاسی سایه افکنده است و بیش از آنکه مسئله آرایش سیاسی گروه‌ها مطرح باشد، مسئله مشارکت و حضور مردم زیر سؤال است و مردمی که همیشه پای کار انتخابات بودند، از وضع موجود ناراضی هستند و به نوعی انتخابات را در زندگی خودشان بی‌تأثیر می‌بینند و اگر اقداماتی برای ترمیم اعتماد عمومی به وجود نیاید، احتمال کاهش مشارکت مردم وجود خواهد داشت».

وی ادامه داد: «آرایش‌های سیاسی هم قدری دچار تغییر و تحول خواهد شد زیرا برخی از نیروهای اصلاح‌طلب بسیار رادیکال‌تر از گذشته شده‌اند و حتی از نظام عبور کرده‌اند اما نیروهای سنتی آنها مشارکت خواهند کرد. کسانی که امور را در دست دارند مانند نمایندگان کنونی و مسئولان دولتی پاسخی قانع‌کننده برای مردم ندارند. در آغاز مجلس فعالی اگر مرغ کمتر از 20هزار تومان بوده، اکنون به صدهزار تومان رسیده است؛ یعنی اقلام خوراکی و کالاهای اساسی با افزایش قیمت بسیاری روبه‌رو بوده است و درآمد و حقوق مردم بسیار اندک بوده است. همه اینها گروه‌بندی‌های سیاسی را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «بعید نیست که عده‌ای از اصلاح‌طلبان اصلا در انتخابات شرکت نکنند و البته احتمالا طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان با جریان آقای لاریجانی ائتلاف کنند تا جریانی میانه‌رو را شکل دهند. در آن سو هم یعنی در اصولگرایی نیروهایی تندرو وجود خواهند داشت. آنچه من پیش‌بینی می‌کنم این است که در کلان‌شهرها همچنان دو لیست اصلی را شاهد خواهیم بود که این دو لیست قسمت‌هایی از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان معتدل است و در لیست دیگر اصولگرایان سنتی است و آقای لاریجانی یکی از مهم‌ترین محورهای انتخاباتی خواهد بود. این نکته را هم بگویم تمایل آقای لاریجانی بیش از آنکه به سمت اصولگرایان سنتی باشد، به سمت مستقلین و اصلاح‌طلبان معتدل است؛ بنابراین آرایش انتخاباتی در کلان‌شهرها احتمالا این‌طور خواهد بود و در شهرهای دیگر هم مسائل قومی، جغرافیایی و... باعث افزایش میزان مشارکت می‌شود».

آرین‌منش در پایان گفت: «شیوه بررسی صلاحیت‌ها می‌تواند در میزان مشارکت مردم تأثیرگذار باشد. اگر ردصلاحیت‌ها بالا باشد مشارکت پایین می‌آید اما اگر نفرات بیشتری را تأیید کند احتمالا مردم هم قدری بیشتر در انتخابات حاضر می‌شوند».

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

امکان خرید بلیت نیم‌بها قطار و هواپیما برای معلولان شدید

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: تعیین تکلیف کارگاه‌های ضایعاتی برای مقابله با سرقت

قیمت طلا، سکه و ارز شنبه 8 اردیبهشت 1403

اعزام سه گروه موسیقی جنوب کرمان به جشنواره‌های بین‌المللی

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)