کد خبر: ۵۰۴۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰
ارسال به دوستان
ذخیره
یادمان احمدرضا احمدی در کرمان برگزار شد؛
به همت انجمن ادبی دل عالم و همکاری انجمن ترانه کرمان و همچنین حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان «یادمان احمدرضا احمدی» شاعر بزرگ معاصر برگزارشد.

به همت انجمن ادبی دل عالم و همکاری انجمن ترانه کرمان و همچنین حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان «یادمان احمدرضا احمدی» شاعر بزرگ معاصر برگزارشد.

در این همایش که  سید مهدی میرتاج الدینی معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان و بزرگان شعر و ادب و هنر استان از جمله استاد محمدعلی گلابزاده، استاد علی اکبر خان اصفهانی، استاد مسعود مهدوی، استاد مظفر طاهری، استاد اسد کرمانی و با حضور تعدادی از شاعران و هنرمندان دیار کریمان و با اجرای بسیار خوب لیلا افشار در سالن همایش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان برگزار شد.

در این مراسم اکبر خدادادی سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان در سخنانی از احمدرضا احمدی به عنوان همکار خوب کانونی‌ها یاد کرد و گفت: باعث افتخار من است که احمدرضا احمدی هم کرمانی بود و هم کانونی و ما می‌توانیم نقش این هنرمند فقید را در اکثر تولیدات کانون در دهه‌های اخیر مشاهده نماییم.

احمدرضا احمدی اسطوره‌ای تکرار نشدنی است

سید محمدعلی گلابزاده مورخ و پژوهشگر مطرح کرمانی نیز در این نشست با بیان خاطراتی از احمدرضا احمدی، اظهار داشت: احمدرضا احمدی اسطوره‌ای تکرار نشدنی است.

رئیس اسبق مرکز کرمانشناسی اضافه کرد: او هنرمندی است که در همه عرصه‌های هنری حرفی برای گفتن داشت. احمدرضا احمدی از کرمانی‌هایی بود که با اینکه سالها تهران زندگی می‌کرد اما هرگاه می‌خواستیم برای کرمان کاری انجام بدهیم، ایشان با کمال میل می‌پذیرفت و همکاری می‌کرد.

وی اذعان داشت: احمدرضا احمدی جزو اعضای اصلی تشکیل دهنده  مرکز کرمان شناسی بود و هیچ زمان رابطه‌اش را با مرکز کرمانشناسی قطع نکرد.

احمدرضا هیچگاه با کرمان قهر نکرد

استاد مظفر طاهری یکی از عکاسان استان کرمان نیز در این مراسم با اشاره به ویژگی‌های خاص احمدرضا احمدی گریزی به شایعه قهر احمدرضا از کرمان داشت.

وی با اشاره به اینکه احمدرضا عاشق کرمان و همشهریان بود اظهار داشت: حدود ۲۰سال پیش احمدرضا احمدی را به عنوان تجلیل از ایشان به کرمان دعوت کردند در حالیکه در اصل مراسم انتخاب کتاب سال بود و هیچ بنر و پوستر و ... در مورد تجلیل از ایشان دیده نمی‌شد و تنها در حاشیه مراسم انتخاب کتاب سال لوح تقدیری نیز به احمدرضا دادند و این موضوع بسیار ایشان را دلخور کرد و البته متاسفانه فردای همان روز در نشست احمدرضا احمدی با شاعران جوان کرمان، چند شاعر نوپا، احمدرضا احمدی و شعرش را مورد تاخت و تاز قرار دادند و از همان روز احمدرضا از کرمان دلگیر بود، اما هیچگاه با کرمان قهر نکرد.

مظفر طاهری همچنین با نمایش تعدادی از عکس‌هایی که در سفرهای مختلف از احمدرضا احمدی تهیه کرده بود، به بیان خاطراتی از همنشینی با این اسطوره شعر ایران و جهان پرداخت.

احمدرضا احمدی دایره‌المعارف جامع هنر ایران بود

سیدحمید میرحسینی مستند ساز و پژوهشگر نیز در این مراسم با اشاره به نحوه آشنایی‌اش با احمدرضا احمدی از طریق افسانه شعبان‌نژاد گفت: من برای اولین بار جناب شاعر را در خانه‌اش ملاقات کردم و دوستی ما از همان روزها آغاز شد. بسیار شیفته کرمان بودند و با اینکه سال‌ها بود در پایتخت زندگی می‌کردند و از این شهر به دور بودند با لهجه کرمانی و اصطلاحات کرمانی برای دوستان طنازانه سخن به میان می‌آوردند. ایشان از نگاه من دایره‌المعارف جامع هنر ایران بودند.

 وی افزود: من برای ساخت هر مستند از ایشان مشورت می‌گرفتم مثلا می‌خواستم درباره روح‌الله خالقی مستندی بسازم ایشان تمام افراد مرتبط با ایشان را به درستی می‌شناختند و آدرس درست برای رسیدن به هدف می‌دادند مثلا می‌گفتند یک تکه از فیلم اشک مادر در کمپانی پارس فیلم مربوط به دهه سی بوده که خالقی موسیقی‌اش اجرا کرده است و ایشان همچنین جزو معدود شاعرانی بودند که می‌توانستند با صدای خاصی که دارند شعرهایشان را به درستی دکلمه کنند.

میرحسینی ادامه داد: احمدرضا احمدی در کانون پرورش فکری اولین صفحه صدای شجریان را منتشر کردند و ایشان یک دوره بازیگر سینما شدند و در فیلم پستچی، داریوش مهرجویی ایفای نقش کردند. با روحیه  مهربان و خاصی که داشتند وقتی دیدند با سیاه لشکرها برخورد خوبی نمی‌شود سینما را کنار گذاشتند. ایشان همچنین در تئاتر و نقاشی هم حرف‌هایی برای گفتن داشتند.

 میرحسینی همچنین از همکاری‌هایش با احمدرضا احمدی یاد کرد و گفت: در همین سالها ساخت مستند پرتره ایشان را با افتخار انجام دادم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

امکان خرید بلیت نیم‌بها قطار و هواپیما برای معلولان شدید

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: تعیین تکلیف کارگاه‌های ضایعاتی برای مقابله با سرقت

قیمت طلا، سکه و ارز شنبه 8 اردیبهشت 1403

اعزام سه گروه موسیقی جنوب کرمان به جشنواره‌های بین‌المللی

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)