کد خبر: ۵۰۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸
ارسال به دوستان
ذخیره
جدال لفظی در شورای شهر کرمان:
یکصدو نهمین نشست علنی شورای شهر کرمان در حالی برگزار شد که اعضای شورا بر آنچه تصمیم‌های یک طرفه و فردی بعضی اعضا خواندند انتقاد داشتند و آن را خلاف قانون و مخالف صیانت از حق همه اعضا در زمینه تصمیم گیری دانستند.

یکصدو نهمین نشست علنی شورای شهر کرمان در حالی برگزار شد که اعضای شورا بر آنچه تصمیم‌های یک طرفه و فردی بعضی اعضا خواندند انتقاد داشتند و آن را خلاف قانون و مخالف صیانت از حق همه اعضا در زمینه تصمیم گیری دانستند.

به گزارش ایرنا، این نشست علنی شورای اسلامی شهر کرمان به روال هفته‌های گذشته روز دوشنبه ۲۰ شهریورماه با چند دستور کار مانند بررسی موارد ردشده در هیات تطبیق همراه بود. سید محمد موسوی رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری که چند وقتی است به عنوان دبیر شورا انتخاب شده به این دستورکارها اشاره می‌کرد.

در اولین دستور کار این نشست به مصوبه‌ای از شورا که در هیات تطبیق رد شده اشاره شد. موسوی در توضیح این مصوبه شورا گفت که هیات تطبیق بر دریافت قدرالسهم برای اضافه متراژ در یک ملک واگذاری شده به شخص حقیقی از سوی مسکن و شهرسازی که مصوبه شورای شهر بوده، ایراد گرفته است.

بعد از صحبت‌ها پیرامون این تصمیم هیات تطبیق و زمانی که دبیر نشست تصمیم داشت دستور کار بعدی را بخواند، محمد امینی‌زاده رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی گفت: هفته قبل یا قبل‌تر از آن، مصوبه‌ای در شورا داشتیم و بحث تهاتر با زمین که پیشنهاد شهرداری بود در یکی از این نشست‌ها تصویب شده بود؛ اکنون دوباره پرسیدیم که چه اتفاقی برای این مصوبه افتاده و قرار شد اطلاع دهند چون خبر ندارم.

وی ادامه داد: روال ما در شورای شهر این بوده که مواردی که از فرمانداری بر می‌گردد و هر توضیحی که داده می‌شود در صحن علنی شورا تصمیم گیری شود؛ اینکه فرمانداری بگوید چنان یا چنین باید در صحن مطرح شود؛ اینکه هیات رییسه شورا یا شخصی تصمیم می‌گیرد که این موضوع بماند و در صحن مطرح نشود، خلاف قانون است.

امینی‌زاده بیان کرد: هر موردی که فرمانداری در مورد آن «اِن قُلت»(ایراد) دارد باید در صحن علنی شورای شهر مطرح شود و این مورد (مصوبه بحث تهاتر با زمین که پیشنهاد شهرداری بود) را الان مطرح کنیم.

موسوی هم در ادامه صحبت‌های امینی‌زاده گفت: شما (خطاب به امینی‌زاده) یکدفعه وسط دستور کار جلسه می‌آیید موضوعی را مطرح می‌کنید، اگر ایرادی هم وجود دارد آخر جلسه مطرح کنید.

وی ادامه داد: شما یکدفعه موضوعی را مطرح می‌کنید که ارتباطی با جلسه الان ندارد، اگر ایرادی هم به کار است اعلام کنید، به شما توضیحات را می‌دهم، داریم دستور کار جلسه می‌خوانیم و شما بدون اینکه از رییس اجازه بگیرید شروع به مطرح کردن یک بحث می‌کنید.

در پایان نشست شورا و بعد از اتمام قرائت دستورکارهای این نشست، موسوی با اجازه از رییس شورا به صحبت‌های ابتدای جلسه امینی‌زاده اشاره کرد و گفت: ۲ هفته‌ای که در شورا جلسات علنی و کمیسیون‌ها برگزار نمی‌شد همه مصوباتی که از سمت شورا به فرمانداری رفته بود آنچه که در انطباق مطرح شد بعضا دوباره به شورا آمد و در جایی که نایب رییس شورا، محمدرضا کُمساری حضور داشت، با امضای وی به شهرداری ابلاغ شد.

وی افزود: البته در ۲ مورد از مصوبات شورا، فرماندار زنگ زد و اعلام کرد به دلیل نقص مدارک یا بررسی بیشتر به شما( شورای شهر ) ارائه نمی‌دهیم و تحت این عنوان که این موضوع در دست بررسی است در اولین فرصت به شما(شورای شهر) پاسخ می‌دهیم.

رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری ادامه داد: این موضوع (مصوبه بحث تهاتر با زمین که پیشنهاد شهرداری بود)که امینی‌زاده در ابتدای نشست مطرح کرد، در شورا آمده و بحث فرد خاص یا شخص من نبوده که در شورا مطرح شود یا نشود؛ موضوع یک روال اداری دارد و مثل بسیاری از مکاتبات که در مورد روال انجام شدن یا نشدن آن تصمیم می‌گیرید، در شورای علنی هم مطرح نمی‌شود، نامه‌ای که فرمانداری برای این مصوبه زده مشخص است و منتظر پاسخ قطعی آنان هستیم.

امینی‌زاده رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی در ادامه صحبت‌های موسوی گفت: هیات تطبیق در مورد مصوبات باید بنویسد که خلاف قانون است یا نیست؛ بعد در یک اقدام نادر می‌گویند ما می‌خواهیم این مصوبه را از معاونت عمرانی استاندار استعلام کنیم و بعد ببینیم که خلاف قانون است یا نیست.

وی ادامه داد: قانون گفته که هیات تطبیق در فرصتی ۱۴ روزه به مصوبات رسیدگی کند و بگوید خلاف قانون است یا نیست؛ این یعنی چه که می‌خواهیم از یکی استعلام کنیم؛ شما(هیات تطبیق) صلاحیت بررسی مصوبات را دارید و آن وقت از معاونت عمرانی استانداری سوال می‌کنید و استعلام می‌گیرید؟

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا ادامه داد: این روال هیات تطبیق(استعلام از سایر مراجع) دارد توسعه پیدا می‌کند؛ اینکه هیات تطبیق به شورا گفته ما می‌خواهیم استعلام کنیم و شورا تا زمان استعلام باید صبر کند چه معنی دارد؟ ما(شورای شهر) باید به آنها بگوییم که فرصت ۱۴ روزه بررسی مصوبات از سوی آنها تمام شده و به ما پاسخ ندادید و طبق قانون در این شرایط مصوبه برای شورا لازم الاجراست و برای اجرا به شهرداری ابلاغ می‌شود.

کُمساری نایب رییس شورا نیز در ادامه صحبت‌های امینی‌زاده به مساله ورود کرد و گفت: در سال جدید، جلسه‌ای را با اجازه رییس شورا به خدمت فرماندار کرمان رفتیم.

در این زمان، صحبت‌های کُمساری تمام نشده بود که این مراجعه هیات رییسه شورا به فرمانداری مورد اعتراض امینی‌زاده قرار گرفت و جریان صحبت کمساری را عوض کرد. نایب رییس شورا گفت: من نباید به شما(امینی‌زاده) توضیح دهم، اگر شما سوال دارید چرا همه اعضای هیات رییسه از این دیدار خبر ندارند، من به اعضا توضیح می‌دهم،عجب بدبختی‌ای داریم ما.

در ادامه در حالی که امینی زاده همچنان روند اعتراضی داشت، کمساری گفت: اجازه دهید، گوش دهید، ببینید چه در این نشست با فرماندار گفته شده است، من هرچه خویشتن‌داری می‌کنم باز شما اجازه نمی‌دهید یک نفر حرفش را بزند؛ بگذارید حرفمان را بزنیم بعد اگر "ان قلتی" وجود داشته باشد و تخلفی صورت گرفته شده باشد براساس قانون تذکرات لازم را دهید.

وی گفت: برای تعامل بیشتر خدمت فرماندار رفتیم و به آنان گفتیم ۲ یا سه روز قبل از جلسه هیات تطبیق به شورا اعلام کنند که به طور مثل این مصوبه شورایی‌ها ۲ نامه کم دارد تا جلسه این هیات نامه‌ها جفت و جور شود و مصوبات در هیات تطبیق رد نشود.

نایب رییس شورا ادامه داد: به طور مثال از هیات تطبیق زنگ زدند و گفتند در خصوص فلان مساله از لحاظ این هیات نمی‌توانیم فلان مصوبه را تایید کنیم ولی اگر شورا اصرار دارد ما حرفی نداریم که تعامل داشته باشیم.

وی اظهارداشت: در مورد بحث حمله سایبری به شهرداری کرمان، آقای فرماندار گفت نظر شورای تامین بر این نیست؛ که در آن فضاهای این شکلی مباحث گُذشت، فرصت دادن و اینها مطرح باشد، زیرا امکان دارد همین حمله سایبری فردا روزی به مرکز مهمتری اتفاق بیافتد یا اگر این حمله سایبری منجر به دزدیدن یا سرقت بعضی مباحث می‌شد چکار می‌خواستیم بکنیم؟.

کمساری افزود: ما گفتیم آقای فرماندار، ما مصلحت و وظیفه خودمان را می‌گوییم و شما هم مرتبط با خودتان تصمیم بگیرید، این تعامل بین ما و فرمانداری وجود دارد.

وی ادامه داد: الان هم در این خصوص که آقای موسوی مطرح کرد، آیا همه چیز در خصوص مصوبات ما در قانون به صورت صریح آمده؟ شاید در سیستم هیات تطبیق هم نیاز است که از مرجع بالادست و از سیستم اداری خودشان استعلامی شود، که این موضوع ایرادی ندارد.

این عضو شورا گفت: تعامل با فرمانداری وجود دارد، اینکه حضوری نزد فرماندار رفتیم برای مطرح کردن بحثی از طرف شورا نبوده که نیاز به اجازه شورا داشته باشد؛ بالاخره هیات رییسه در بحث اداره شورا یکسری وظایف دارد که می‌تواند پیگیری کند و در همین راستا با هماهنگی ریاست شورا در راستای حل کردن بعضی مسائل به فرمانداری رفتیم و اگر این اقدام ما اشتباه بوده که واژه "اشتباه کردم" خیلی پیش ما کار سختی نیست.

امینی زاده هم ادامه داد: قانون می‌گوید تمامی اعضای شورا درباره موضوعات تصمیمی بگیرند؛ من هم این را می‌گویم که یک یا ۲ نفر یا چهار نفر تصمیم نگیرند.

وی بیان کرد: اینکه در مورد یک مصوبه و بررسی بیشتر آن توسط هیات تطبیق صبر کنیم یا اینکه برای اجرا به شهرداری ابلاغ شود، توسط تمام اعضای شورا و در صحن علنی باید تصمیم‌گیری شود.

محمود بابایی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نیز ادامه صحبت‌های امینی زاده را گرفت و گفت: من نیز نگرانی جدی در مورد کلیت همکاری کردن با همه اعضای شورا دارم.

وی ادامه داد: به طور مثال براساس آیین‌نامه داخلی شورا ساعت‌های کمیسیون‌ها باید با نظر اعضای کمیسیون و شورا تصمیم‌گیری شود و من تعجب کردم که یک دفعه گفتند ساعت جلسات هفت و نیم صبح است.

این عضو شورا بیان کرد: از کلیت نظر گرفتن از تمام اعضای شورا باید صیانت شود، در دوره‌های قبل دوستان حساس بودند، به طور مثال کوچکترین دیدار فردی مورد شماتت بود و می‌گفتند حق نداری به این دیدارها بروی؛ اما اینک جلسات گرفته می‌شود و تا مطالبه نشود این جلسات اطلاع‌رسانی نمی‌شود.

علیرضا نادری رییس شورا هم گفت: یک وقت ما می‌خواهیم مسائل مردم را حل کنیم یا یکبار می‌خواهیم به هم ایراد بگیریم و اگر بنا بر ایراد گرفتن است از این ایرادها من یکی، فراوان دارم.

وی ادامه داد: اصل براین است که با وجود همه ایرادهایی که داریم کارهای مردم را انجام دهیم؛ یک وقت‌هایی تعاملات را باید قبل از اجرای قانون رعایت کنیم مانند اینکه با فرمانداری تعامل داشته باشیم.

بنابر این گزارش، قرار بود در مورد فعالیت دکه‌های داخل شهر در این جلسه صحبت شود اما به جلسه دیگر موکول شد؛ همچنین در این جلسه شورا مصوباتی در زمینه پرونده‌های املاک شهروندان با موضوع قدرالسهم، عوارض و دیگر مسائل مدیریت شهری داشت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انهدام باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان

جدیدترین قیمت خودرو در بازار امروز 9 اردیبهشت 1403

ارسال بیش از 2 هزار اثر به جشنواره بین‌المللی شعر رضوی

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده

بازدید از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان رایگان شد

رشد ۳ برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی/هشدار به طبیعت‌گردها

بارندگی‌ها 1700 میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی راور خسارت وارد کرد

ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود

استاندار کرمان: واگذاری معادن به واحدهای تولیدی در سایر استان‌ها پذیرفته نیست

رئیس پلیس‌راه استان کرمان: هزار و 66 نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند

پربازدید ها

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی در ماهان متلاشی شد

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: تعیین تکلیف کارگاه‌های ضایعاتی برای مقابله با سرقت

رئیس پلیس‌راه استان کرمان: هزار و 66 نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند

ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)