کد خبر: ۵۱۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۲
ارسال به دوستان
ذخیره
سیدحسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی:
دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی اعلام کرد که تحریم انتخابات و مشارکت بدون قید و شرط هم در جبهه اصلاحات رای نیاورده و مشارکت مشروط به وجود کاندید‌هایی که امکان حمایت داشته باشند، مد نظر است و ما از این ایده حمایت می‌کنیم.

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی اعلام کرد که تحریم انتخابات و مشارکت بدون قید و شرط هم در جبهه اصلاحات رای نیاورده و مشارکت مشروط به وجود کاندید‌هایی که امکان حمایت داشته باشند، مد نظر است و ما از این ایده حمایت می‌کنیم.
به گزارش ایسنا، سیدحسین مرعشی در نشستی خبری با ابراز این عقیده که از نگاه ما در حزب کارگزاران شرایط کشور خوب نیست و کشور با ابرچالش‌هایی مواجه است، اظهار کرد: امسال پنجمین سالی است که کشور تورم بالای ۴۰ درصد را تجربه می‌کند. مشکلاتی از قبیل کسری بودجه، ناترازی بانک ها، عدم تعادل بین درآمد و مصارف صندوق‌های بازنشستگی، کمبود گاز، مازوت سوزی، توقف بخشی از تولید به دلیل عدم تعادل تولید و مصرف برق وجود دارد.
وی ادامه داد: از دیدگاه ما راه حل مسائل کشور، راه حل انقلابی نیست، بلکه راه حل‌های اصلاحی است البته منظورم گروه‌های سیاسی اصلاح طلب نیست، بلکه کشور به اصلاحات در ساختارها، مدیریت، سیاست‌ها نیاز دارد. باید از امور فنی و اجرایی کشور سیاست زدایی شود. ظلمی بزرگی است که برخی دولت‌ها همه مسائل فنی و اجرایی را سیاسی کرده اند. اگر پست‌های سیاسی از پست‌های اجرایی و فنی تفکیک نشوند، نمی‌توان انتظار داشت کشور در مسیر بهبود قرار گیرد.
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی افزود: انتخاب حق مردم است و نمی‌توان مردم را مجبور کرد که به گروهی رای ندهند. منتخبان مردم هم نباید مسائل اجرایی و فنی را سیاست زده کنند. پست‌های سیاسی باید به برخی اعضای کابینه، استانداران و برخی معاونت‌ها محدود باشد و پست‌های فنی نباید سیاست زده شوند.
وی در ادامه گفت: راه حل مسائل کشور قهر با مسائل سیاسی، تن دادن به راهکار‌های انقلابی و دعوت مردم به خیابان نیست، بلکه اصلاحات البته فراتر از جبهه اصلاحات است. باید اصلاحات باور شود.
دبیرکل حزب کارگزاران در پاسخ به این پرسش که آیا حزب کارگزاران قصدی برای ائتلاف با سایر جریان‌ها در انتخابات خواهد داشت، گفت: منتظر اعلام تایید صلاحیت کاندید‌ها هستیم. طبق تجربه آنچه هیات نظارت استان‌ها رد یا تایید کنند، دیگر تغییرات مهم دیگری در شورای نگهبان رخ نمی‌دهد. از سویی منتظر موضع جبهه اصلاحات هستیم. از امرزو بحث‌های انتخابات در این جبهه شروع می‌شود. تحریم انتخابات و مشارکت بدون قید و شرط هم در جبهه اصلاحات رای نیاورده و مشارکت مشروط به وجود کاندید‌هایی که امکان حمایت داشته باشند، مد نظر است و ما از این ایده حمایت می‌کنیم. تا این موصع تعیین نشود، تصمیمی برای ائتلاف نمی‌گیریم.
مرعشی خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از اصلاح طلبان و میانه رو در انتخابات ثبت نام نکرده و هدف ما ایجاد اقلیت نیرومند در مجلس است تا مسیر ما برای انتخابات ۱۴۰۴ هموار شود.
مرعشی درباره موضع انتخابات خبرگان رهبری، ادامه داد: اگر حسن روحانی تایید صلاحیت شود، شخصیتی مورد توجه برای کارگزاران خواهد بود. وی ستادی مستقر کرده تا در حد مقدور برای تهران و سایر حوزه ها، کاندیدایی معرفی کند که ما هم کمک می‌کنیم.
این فعال سیاسی تاکید کرد: کشور اصلا فرصت و طاقت تکرار اشتباهات را ندارد. فرصت کمی برای کمک به کشور داریم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان ارائه لیست جداگانه کارگزاران از اصلاح طلبان وجود دارد، گفت: ظرفیت‌های انسانی و تجربه حزب را به پای هیچ گروهی فدا نمی‌کنیم. تجربه ما متعلق به کشور است و تلاش می‌کنیم اصلاح طلبان را همراه کنیم در راهبرد مشارکت مشروط، اما اگر بنا به تصمیم به بودن یا نبودن در سیاست بگیریم، حتما بودن در سیاست را انتخاب می‌کنیم. در نبود جمهوری اسلامی، مردم ایران به هیچ گروهی از اصلاح طلبان اعتنا نخواهند کرد. آن روز آخر سیاست ورزی همه ما خواهد بود. فائزه هاشمی زن شجاعی است، ولی اگر جمهوری اسلامی نباشد، او و سایر اعضای خاندان هاشمی و خاتمی همه رفته اند. در جمهوری اسلامی است که اصلاح طلبان با حرف کارشناسی و درست می‌توانند پایگاه اجتماعی داشته باشند.
مرعشی همچنین خاطرنشان کرد: منتظریم ببینیم تا نهاد‌های پایبند به توصیه‌های رهبری هستند یا نه و سختگیری را کنار می‌گذارند یا نه. شورای نگهبان در انتخابات قبلی علی لاریجانی اصولگرا را رد کرد الان باید ببینیم در قبال توصیه‌های رهبری چه می‌کند.۱۸۰ نفر از اعضای احزاب جبهه اصلاحات در انتخابات ثبت نام کرده اند و باید ببینیم چه تعداد تایید می‌کنند. اگر ۲۰ نفر تایید شوند ما در خانه می‌نشینیم، اما اگر بیشتر تایید شوند، برای تهیه لیست اقدام می‌کنیم.
مرعشی همچنین گفت: اگر ما کاری که در سال ۹۲،۹۴،۹۶ را برای ۱۴۰۰ انجام می‌دادیم، همتی انتخاب می‌شد.
وی درباره برنامه‌ها و کاندید‌های حزب کارگزاران برای انتخابات گفت: کاندیدی معرفی میکنم که بتوانیم مسئولیت کارکرد آن‌ها را در قبال مردم بپذیریم. برنامه‌های ما خیلی روشن است. اولویت اول کشور ساماندهی به اقتصاد است. باید نشاط سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را برگردانیم. گروه‌های سیاسی باید براساس وزن اجتماعی خود، در قدرت باشند. جبهه پایداری نباید حذف شود بلکه به اندازه وزن اجتماعی خود فعال باشند. رشد اقتصادی بدون امید مردم میسر نیست. در سیاست خارجی، کشور را با تحریم آمریکا نمی‌توان اداره کرد. از بازار جهانی نفت حذف شدیم و هیچ اتفاقی در جهان نیفتاده است. قدرت نفت از موشک بیشتر است. باید تولید نفت ایران به ۷ میلیون بشکه برسد. تحریم مدیریت یعنی چه؟ مدیریت تحریم یعنی نفت ۲۰ درصد زیر قیمت فروخته می‌شود و ۱۰ درصد هم برای انتقال نفت از دست می‌رود.
وی در ارزیابی خود از عملکرد دولت حسن روحانی، گفت:دولت اول روحانی موفقیت بزرگی در دیپلماسی بدست آورد و با برجام تورم ۳۶ درصد را به ۱۱ درصد کاهش داد. ولی نتوانست ترامپ خنثی شود. تا قبل ترامپ، تحریم‌ها مصوب شورای امنیت بود، ولی برای اولین بار آمریکا تحریم یکجانبه اعمال کرد و تمام دنیا را همراه خود کرد. در دروه تحریم‌های دولت احمدی نژاد، ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت فروخته می‌شد، اما در فشار حداکثری ترامپ، صادرات نفت زیر ۲۰۰ هزار بشکه رسید. واقعا تحریم‌ها سخت بود.
دبیرکل حزب کارگزاران درباره جایگاه مردم در بین اصلاحات، گفت: در اعتراضات سال گذشته خاتمی و موسوی بیانیه‌های جداگانه داشتند و موسوی گفت که مجلس موسسان تشکیل شود، ولی ایا مردم معترض قانع شدند؟ ما با مردم حرف نزده ایم. با فرمان تندرو‌ها نمی‌توان کشور را اداره کرد. اعتراضات سال گذشته وقتی لطمه خورد که اعتراضات در مقابل اصل حجاب گذاشته شد که اشتباه بودزیرا عده‌ای معترض بودن، ولی محجبه بودند. اگر مساله ما، حل مشکلات کشور است، می‌توان هنوز بیش از ۵۰ درصد مردم را سازمان داد تا برای مصالح خود گام بردارند. ما خودمان باید محکم و روشن صحبت کنیم تا مردم به صحنه بیایند.
وی افزود: باید براساس مشی میانه، ۵۰ درصد مردم را آماده کنیم تا با واقعیت‌ها حرکت کنند یعنی کاری که ترکیه کرد. ترکیه ظرفیتی ایجاد کرده است که در حکومت لائیک، یک حزب اسلام‌گرا قدرت را بدست می‌آورد، ولی اردوغان نمی‌تواند اصول لائیک را زیر پا بگذارد و علیه آتاتورک حرف بزند.
مرعشی ادامه داد: قدرت از خودش دفاع می‌کند. نیرو‌های مسلح از حکومت دفاع می‌کند. در همه دنیا هم همین‌گونه است. نمی‌توان با اعتراض چند ماهه حکومت را سرنگون کرد. باید به فکر حل مشکلات مردم بود. من معتقدم اگر با مردم میانه رو درست صحبت کنیم و مسئولیت بپذیرم، مشکلات حل می‌شود.
وی در توضیح خود از اینکه قدرت نفت از موشک بیشتر است، گفت: عربستان ۲۱/۵ درصد، ایران ۲۰ درصد، ونزوئلا ۱۹ درصد، آمریکا ۷ درصد و روسیه ۵ درصد نفت جهان را در اختیار دارند. آمریکا، عربستان و روسیه روزانه ۱۱ میلیون بشکه نفت تولید می‌کنند به همین دلیل نفت روسیه از بازار خارج مشد، زیرا اگر این اتفاق می‌افتاد، نفت به ۳۰۰ دلار می‌رسید. اما ایران ۳ درصد تولید نفت را دارد و به راحتی از بازار حذف و عربستان جایگزین شد. اگر تولید ایران ۷/۵ میلیون بشکه بود براحتی تحریم نمی‌شد. مصرف گاز در کشور الان ۷ درصد بیشتر شده، اما تولید آن ۳ درصد کاهش یافته است. این‌ها واقعیات است. نفت ابزار چانه زنی ماست. زمین‌گیر کردن ایران به این شکل ارزش‌های کشورمان را نابود می‌کند. ایران باید رشد کند و بدرخشد.
وی درباره عدم استقبال از ثبت نام در انتخابات از سوی اصلاح طلبان گفت: پیش ثبت نام اشتباه بود، زیرا ارزشی نداشت و بررسی صلاحیت‌ها در مرحله بعدی انجام شد. پیش ثبت نام به ضرر انتخابات بود. افراد وقتی در انتخابات شرکت می‌کنند که فضا انتخاباتی باشد. در مقطع پیش ثبت نام، فضای کشور انتخابات نبود. اگر الان ثبت نام انجام می‌شد، ۱۰ نفر از اعضای شورای مرکزی حزب در انتخابات ثبت نام می‌کرد. آن موقع کسی زیر بار نرفت. البته برخی ثبت نام کرده بودند، ولی اعلام نکردند. من از اول قصد ثبت نام نداشتم، ولی من هم فرصت ردصلاحیت خود را به آقای جنتی نمی‌دهم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

تخریب بخشی از یخدان محمودآباد سیرجان در بارش‌های اخیر

کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی در ماهان متلاشی شد

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)