کد خبر: ۵۱۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱
ارسال به دوستان
ذخیره
یکی از اتفاقات مهم هفته در کرمان، استعفای سعید شعرباف شهردار کرمان و معرفی شهردار جدید شهر کرمان بود، اتفاقی که جدا از چرایی‌اش، چگونگی‌اش باعث بهت و حیرت مردم و انتقاد شدید فعالان اجتماع و مدنی گردید.

عبدالرحیم عبدالکریمی نوشت:

1-یکی از اتفاقات مهم هفته در کرمان، استعفای سعید شعرباف شهردار کرمان و معرفی شهردار جدید شهر کرمان بود، اتفاقی که جدا از چرایی‌اش، چگونگی‌اش باعث بهت و حیرت مردم و انتقاد شدید فعالان اجتماع و مدنی گردید.

سعید شعرباف که انتخاب خودش به عنوان شهردار کرمان با حرف و حدیث‌های فراوانی همراه بود به طوری که داد اصولگرایان و هم فکران شورانشینان را نیز درآورده بود، در چند ماه اخیر بارها و بارها از سوی شورانشینان تهدید به استیضاح و دعوت به استعفا شد و هر بار به دلایل مختلف از این معرکه جان سالم بدر برد تا اینکه در هفته گذشته متن استعفای وی بر روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت.

جالب توجه اینکه شهردار مستعفی که خود به دلیل عملکرد غیرقابل قبولش بارها آماج حملات همفکران و طرفدارانش در شورا و... قرار گرفته بود، در این متن شهردار بعدی را هم معرفی نموده و اعلام داشته بود که به حجت شرعی رسیده است که آقای تویسرکانی از او اصلح‌تر بوده و ایشان بدون انتخاب سرپرست مستقیما به عنوان شهردار کرمان معرفی شود و عجیب اینکه در فردای همان روز استعفا، تویسرکانی با اتفاق آرا و با تنها یک رای ممتنع در شورا به عنوان سرپرستی شهرداری کرمان انتخاب شد و دو روز بعد هم حکم وی از سرپرستی تبدیل به شهردار کرمان گردید. اگر چه از چند وقت قبل شورانشینان تویسرکانی را در بازرسی شهرداری به عنوان کارشناس مستقرکرده بودند.

2-سعید شعرباف تبریزی فردی بود که علیرغم نداشتن ملاک‌های انتخاب شهردار (تحصیلات و سوابق مدیریتی) با رای شورا به عنوان شهردار کرمان انتخاب گردید اما مهمتر از همه این موارد غیربومی بودن وی بود. شعرباف متولد و ساکن مشهد بود و هیچگاه تجربه حتی یک روز خدمت را در کرمان نداشت و از همین رو بود که از روز نخست فضای اجتماعی و مدنی کرمان با وی همراه نبود و طی این مدت نیز شعرباف نتوانست تا این تعامل و اتحاد را برقرار نماید.

اگرچه در این یادداشت قصد نقد عملکرد شهردار را نداریم اما موارد ذیل جزو شنیده‌هایی بود که سر و صدای منتقدان مستقل را در آورده بود :

اکثر معاونین و شهرداران مناطق و مدیران شهری مدارک تحصیلی و سوابق‌شان مرتبط نبوده و از خارج از شهرداری به سیستم وصل شده  بودند.

به زعم بسیاری از کارشناسان متخصص شهرداری، در دوره کاری شهردار سابق پروژه‌ای شاخص و زیربنایی در کرمان اجرا نگردید.

استخدام مشاورین مختلف در کرمان و تهران و مشهد که اکثرا بدون اطلاع شورا بوده و بسیاری از آنها فاقد تخصص و سوابق مرتبط بوده‌اند، مرخصی‌ها و ماموریت‌های متعدد و بلند مدت شهردار که مورد انتقاد شورانشینان نیز بود و و و

3- هم اکنون سکان شهر کرمان به محسن تویسرکانی سپرده شده است، فردی که شاید تنها خصوصیتش برای شهردار شدن کرمانی بودنش باشد. محسن تویسرکانی متولد ۱۳۵۳ در کرمان بوده و ۲۶ سال سابقه مدیریتی و اجرایی در رده‌های بازرسی استان کرمان را دارد. وی بازرس اداره کل بازرسی و سر بازرس اقتصادی اداره کل بازرسی استان کرمان بود و ۲۶ سال در حوزه‌های اجرایی و مدیریتی مشغول به خدمت بوده است.

ریاست هیئت‌های بازرسی از شهرداری‌های سطح استان کرمان، بازرسی کل کشور در ستاد حمایت اقتصادی قوه قضائیه در استان کرمان، رئیس هیئت‌های بازرسی از دستگاه‌های خدمات‌رسان استان کرمان، رئیس واحد ارزیابی عملکرد اداره کل بازرسی استان کرمان، نماینده بازرسی کل کشور در شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمان، رئیس هیئت‌های بازرسی از اداره کل امور مالیاتی و ادارات شهرستانی در استان کرمان، رئیس واحد حمایت از سرمایه‌گذاری بازرسی کل کشور در استان کرمان و رئیس ستاد خبری و فوریت‌های بازرسی اداره کل بازرسی استان کرمان از دیگر سوابق تویسرکانی شهردارجدید کرمان است.

اینکه چه شده که شورای شهر کرمان باز هم یک فرد غیرمتخصص را به عنوان شهردار کرمان انتخاب نموده خود جای تامل بسیار دارد چرا که طی یک سال و نیم باقیمانده از عمر شورا، نوع عملکرد و فعالیت شهردار برای انتخابات آینده بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود .

به هر صورت باید منتظر ماند و دید که شهردار جدید کرمان در اولین نشست خود با رسانه‌ها و افکار عمومی چه طرح‌ها و برنامه‌هایی را برای یکسال و نیم آینده ارائه خوهد داد و اینکه شورانشینان چه ملاک‌ها و معیارهایی را برای انتخاب شهردار در نظر داشته و چه  دفاعی را برای این انتخاب به محضر مردم و جامعه ارائه خواهند نمود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

امکان خرید بلیت نیم‌بها قطار و هواپیما برای معلولان شدید

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: تعیین تکلیف کارگاه‌های ضایعاتی برای مقابله با سرقت

قیمت طلا، سکه و ارز شنبه 8 اردیبهشت 1403

اعزام سه گروه موسیقی جنوب کرمان به جشنواره‌های بین‌المللی

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

پربازدید ها

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

استاندار کرمان: تغییر الگوی بارشی قابل پیش‌بینی نیست؛ دستگاه‌ها آمادگی تجهیزاتی داشته باشند

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)