کد خبر: ۵۲۱۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
ارسال به دوستان
ذخیره
در یک میزگرد با موضوع انتخابات مطرح شد:
میزگرد ایرنا کرمان درباره انتخابات در این مقطع با دعوت از چهار نفر از فعالان احزاب و تشکل های سیاسی استان کرمان شامل غلامرضا باغخانی دبیر جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی استان کرمان، حسین چناریان دبیر حزب پیشرفت و عدالت اسلامی استان کرمان از فعالان موسوم به جناح اصولگرا و در مقابل، محمد میرزایی از اعضای شورای عالی اصلاح طلبان استان کرمان و محمدرضا نژادحیدری دبیرکل جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان از طیف اصلاحات برگزار شد که چکیده مهمترین سخنان آنان را در زیر مرور می کنید:

 خبرگزاری ایرنا نوشت: چند هفته باقی مانده تا برگزاری انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری تا ۱۱ اسفند امسال، فضای سیاسی کشور روز به روز پرشورتر و انتخاباتی‌تر می‌شود و همه دلسوزان در هر جایگاه و حزبی نیز دغدغه مشترک مشارکت را در اولویت دارد.

گرچه در خلال چرایی و چگونگی افزایش مشارکت مسائل مختلفی مطرح می‌شود اما کلیدواژه ها تقریبا یکی و دغدغه ها نیز مشترک است؛ خیلی‌ها از جایگاه مجلس و اقتدار بیشتر نهاد قانونگذار سخن به میان می آورند که مجلس قوی که با مشارکت بیشتر انتخاب شوئد بسیار مهم است زیرا قانونگذاری نیز در فرآیندی بهتر شکل می گیرد.

در این شرایط بحث برسر نحوه انتخاب نامزدها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا عده ای معتقدند برخی نمایندگان مجلس طی دوره های مختلف بیشتر دنبال منافع خودشان بوده اند یا شرایط ورود به خانه ملت را نداشته اند؛ در این میان بحث اعتماد متقابل بین جامعه و نامزدها نیز نکته مهمی است که ضرورت دارد درمورد آن کار شود.

از سوی دیگر نقش و قدرت احزاب در ایجاد حلقه واسط بین سیاستگذاران و مردم، ایفای نقش رسانه ها و در کل هم‌افزایی همه طیف ها و اقشار برای آنکه انتخاباتی بهتر و پرشورتر داشته باشیم، همه و همه از جمله مسائلی است که خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان کرمان آنها را با برخی نمایندگان احزاب اصولگرا و اصلاح طلب به بحث گذاشته است.

میزگرد ایرنا کرمان درباره انتخابات در این مقطع با دعوت از چهار نفر از فعالان احزاب و تشکل های سیاسی استان کرمان شامل غلامرضا باغخانی دبیر جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی استان کرمان، حسین چناریان دبیر حزب پیشرفت و عدالت اسلامی استان کرمان از فعالان موسوم به جناح اصولگرا و در مقابل، محمد میرزایی از اعضای شورای عالی اصلاح طلبان استان کرمان و محمدرضا نژادحیدری دبیرکل جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان از طیف اصلاحات برگزار شد که چکیده مهمترین سخنان آنان را در زیر مرور می کنید:

بزرگترین گام مردم

دبیر جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی استان کرمان با اشاره به حضور مردم در تمامی مراحل انقلاب بیان کرد: بزرگترین گامی را که مردم ایران برای آینده خود باید بردارند انتخابات است و در این راستا مشارکت فعال و حداکثری حرف اول را می زند و از مطالبات رهبری و مردم است.

غلامرضا باغخانی افزود: محور اولیه این نظام و پشتوانه آن مردم است و باید مردم را به هر طریقی در انتخابات‌ مشارکت دهیم که بتوانند به راحتی پای صندوق های رای بیایند و از حق خود دفاع کنند.

وی تاکید کرد: رای دادن یک حق و تکلیف است و هر یک از اقشار جامعه برای محقق شدن این امر وظیفه‌ای دارد؛ لذا وزارت کشور و زیرمجموعه های آن وظیفه دارند که مردم به راحتی و در امنیت بتوانند در انتخابات شرکت کنند و گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی هم وظایفی دارند.

این فعال سیاسی جریان اصوالگرا ادامه داد: احزاب و تشکل‌ها می توانند به راحتی و با فعالیت‌های خود مردم را به میدان بیاورند و انتخابات پرشوری داشته باشیم.

باغخانی خاطر نشان کرد: رسانه‌ها هم در هر شکل و نوع، هر کسی که تریبونی در اختیار دارد می‌تواند در مشارکت حداکثری مردم گام بردارد.

وی گفت: دشمنان ما هم از طرفی دیگر برای ما مسلمانان به طور کلی برنامه‌های زیادی داشتند. آنها نمی خواهند انتخاباتی سالم، پرشور و با حضور مردم داشته باشیم که در این راستا اقداماتی انجام داده اند و در آینده هم خواهند کرد.

مشارکت بالا و پشتیبانی بیشتر

دبیر جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی استان کرمان تاکید کرد: مشارکت بالا موجب می شود پشتیبانی کامل از نمایندگان وجود داشته باشد و در نتیجه آنها راحت تر می توانند تصمیم بگیرند و دشمن هم ضعیف تر می شود.

شاخص های انتخاب

باعخانی با اشاره به شاخص های نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری افزود: ویژگی هایی نظیر تدین، امین بودن، با اخلاص و عالم بودن بسیار مهم است، هر چند شاید کسی متدین باشد اما سواد زیادی نداشته باشد، شاید فرد خوبی باشد، اما مناسب مجلس نباشد.

این فعال سیاسی اصوالگرا تاکید کرد: نماینده در مجلس باید قانون وضع کند و بر اجرای آن نظارت داشته باشد لذا نیازمند علم و تخصصص است.

باغخانی اظهار داشت: کسی که بخواهد به مجلس وارد شود باید طرفدار عدالت باشدو حق مظلومی را استیفا کند، همچنین مخالف فساد باشد؛ خودش و اطرافیانش درگیر فساد نباشند و با فساد مبارزه کند.

وی ادامه داد: همیشه منافع ملی باید مدنظر نماینده باشد و منافع حزبی، شخصی، قوم و خویشی را نباید اولویت قرار دهد، بلکه منافع ملی را ببیند و از بالا به امور بنگرد.

دغدغه اعتماد بین جامعه و نامزدها

محمد میرزایی از فعالان سیاسی با سابقه طیف اصلاح طلبی استان کرمان نیز گفت: پیروزی انقلاب اسلامی ثمره وحدت ملت ایران حول مرجعیت بود و احزاب و گروه‌های مختلفی هم گرچه مشارکت داشتند.

وی افزود: تفاوت مبارزات رهبری انقلاب طی مبارزات ۱۰۰ ساله با مبارزات مدرس، کاشانی و دیگران در این بود که ایشان مرجعیت شیعه را هم داشتند و در نتیجه توانستند بخش عمومی جامعه را با روشنفکران و گروه‌های سیاسی هماهنگ کنند و رژیم شاهنشاهی از بین برود.

میرزایی تصریح کرد: زمانی افزایش مشارکت میسر می شود که جامعه و افرادی که می خواهند انتخاب شوند به یکدیگر اعتماد داشته باشد، اما ما در این بخش کار نکرده‌ایم.

وی اظهار داشت: اگر در حوزه موشکی حرفی برای گفتن داریم حاصل ۳۰ سال کار است، ولی ما احزاب را جدی نگرفتیم؛ بلکه اصالت آن را باید به رسمیت بشناسیم.

عضو جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان خاطر نشان کرد: وقتی تحزب از نظر سیستم جدی گرفته نشده و به رسمیت شناخته نشده باشد مردم هم آنها را جدی نمی گیرند، در نتیجه مجبوریم هیاتی عمل کنیم که تنها تا دهه دوم انقلاب به دلیل اعتماد، این کار جوابگو بود.

وی بیان کرد: اگر کشوری باید خوب اداره شود، باید مشکلات را خوب بشناسد و قوانین مناسبی را بنویسد، سازمان دهی مناسبی را هم بتواند پیش بینی کند.

مجلس در راس امور است

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: مجلس به واقع در راس امور قرار دارد، در جایی است که هم قدرت قانونگذاری و هم قدرت نظارت بر اجرا را دارد، اما یکی از مشکلات ما این است که نهاد مجلس روز به روز تضعیف شده است.

وی ادامه داد: بدیهی است مجلس قوی دولت قوی انتخاب می کند و دولت قوی می تواند مشکلات را بهتر حل کند.

حق رای دیده شود

میرزایی خاطرنشان کرد: شرکت در انتخابات هم تکلیف و هم حق است اما متاسفانه حقوق آن دیده نمی‌شود و دیدن حق رای انگیزه بیشتری برای مشارکت مردم ایجاد می کند و موثرتر است.

میرزایی بیان کرد: توانایی، شرط اصلی یک نماینده است و سپس پاک دستی برای انجام بسیاری از کارها کافی است اما وقتی صحبت از نمایندگی مجلس مطرح شود، گستره خصوصیات مورد نیاز وسیع می‌شود.

وی ادامه داد: احزاب در دنیا کارشناسان و کانون های مختلف دارند و موضوعات را بررسی و برای نماینده خوراک تامین می کنند، نماینده توانایی استفاده از داده‌هایی که حزب می دهد را باید به همراه صداقت داشته باشد.

برخی نمایندگان به خودشان پرداختند

عضو جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان خاطر نشان کرد: برخی نمایندگان منافع فردی و گروهی خود را بر منافع کشور ترجیح می دهند که خطر بزرگی برای کشور است.

وی تاکید کرد: افراد برای ورود به مجلس تخصص و توان کار جمعی باید داشته باشند و بتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند، اما بعضا مسائل کلان را با مسائل خرد در هم می آمیزند که ترجیح مسائل کلان کشور و منافع ملی اولین وظیفه نماینده است و قربانی شده است، باید هنگام رای دادن به آن توجه شود.

میرزایی افزود: نمایندگی مجلس کار شاقی است؛ نظام حق انتخاب را هم زیاد باز نگذاشته است؛ کسانی حذف شدند، کسانی قید این کار را زده اند و هرچه جامعه هدف بزرگ‌تر باشد نمونه بهتری که شاخص آن جامعه باشد می توانید انتخاب کنید.

مجلس ضعیف نشده

دبیر حزب پیشرفت و عدالت استان کرمان نیز در ادامه با استقبال از ورود رسانه ها به بحث های انتخاباتی گفت: رسانه‌ها می توانند نقش موثری در مشارکت داشته باشند و در چارچوب قانون اساسی که ملاک اصلی ماست باید اقدامات صورت گیرد.

حسین چناریان با بیان اینکه مشروعیت نظام اسلامی به حضور و مشارکت مردم است افزود: همه نظام های سیاسی، مردم محور و مردم سالار نظام هایی هستند که مشروعیت آنها با مشارکت و حمایت مردم دنبال می شود.

وی اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی به دلیل بار ارزشی و معنوی آن طبیعتا باید تلاش بیشتری برای مشارکت بیشتر و فراهم کردن همه بسترها به جهت افزایش این مشروعیت داشته باشد.

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلابی استان کرمان بیان کرد: در راس بودن مجلس اهمیت و شان آن را نشان می دهد که در بین قوا جایگاه برجسته تر و مهم تری است و مسیر ریل گذاری اجرا و سایر قوا را نشان می دهد که بدون توجه به شان مجلس، فرستادن کسی از گروه و حزب به آن ظلم به جمهوری اسلامی است.

وی با بیان اینکه مجلس در ادوار مختلف ضعیف تر نشده است گفت: به دلیل پیشرفت کشور، جایگاه جمهوری اسلامی و ضرورت های نظام ایجاب می کند نامزدهای فعلی انسان های برجسته تر و توانمندتر باشند.

چناریان تاکید کرد: نظام ما اسلامی است و افرادی که به مجلس می روند از نظر ملاک ها و شاخص ها باید در جهت افزایش قدرت و توان نظام جمهوری اسلامی اقدام کنند.

وی ادامه داد: مردم باید بدانند کسی در جایگاه مجلس شاخص های اصلی از جمله التزام و اعتقاد به اسلام و نظام اسلامی، تقویت نظام، سلامت نظام و شان قانونگذاری را باید داشته باشد.

این فعال سیاسی اصوالگرا اظهار داشت: از دلایل وجود مسائل اقتصادی در کشور، ضعف در حضور انسان های متخصص، وارسته و با دیدگاه اسلامی در حوزه اقتصاد اسلامی در مجلس است.

وی تاکید کرد: باید بین آنچه نظام به آن نیاز دارد و مردم باید تصمیم بگیرند همسان سازی و شفاف سازی باشد که در این زمینه کار را باید احزاب انجام دهند.

دبیر حزب پیشرفت و عدالت استان کرمان افزود: فشارهای گسترده‌ای که علیه این نظام بوده فرصت رشد برخی امور در جامعه را نداده و دولت ها در شرایط سختی که جنگ بود، نظام را نجات داد و همه نخبگان، برجستگان و دلسوزان جامعه در انجام انتخابات کمک کنند.

وی بیان کرد: نقش مردم در انتخاب افراد توانمند کارآمد موثر است و حجم ثبت نام برای نامزدی نمایندگی مجلس نشان می دهد مردم از انتخابات استقبال می کنند.

چناریان با بیان اینکه تحریم های شکننده علیه نظام اقتصاد را تضعیف کرده است اظهار داشت: بخشی از دغدغه‌های ما برای مشارکت به دلیل مشکلات معیشتی مردم است و باید به مردم بگوییم بخش عمده مشکلات اقتصادی خارجی بوده است و با این وجود نقاط قوت بالایی داریم.

وی تاکید کرد: نباید به اصل انتخابات ایراد بگیریم، اگر در فرایند انجام انتخابات ایراداتی وجود دارد باید بر سلامت انتخابات به اندازه امنیت آن تاکید کنیم چون اعتماد آور است.

این فعال سیاسی ادامه داد: راه رفع مشکلات انتخاب درست نماینده و فرستادن به مجلس برای قانونگذاری و نظارت است اما مشکلات مورد اشاره از اینجاست که برخی از ما به جای اینکه مردم را روشن کنیم تا نماینده سالمی را انتخاب کنند و به مجلس بفرستند، قوم گرایی می کنیم.

وی تاکید کرد: هم هیات های اجرایی و هم نظارت ارکان نظام هستند و قانون آنها را مشخص کرده است؛ سالمترین انتخابات در ایران اتفاق افتاده و انتخابات‌ پیش رو هم را با حضور مردم خواهیم داشت.

نگاه نقطه ای به احزاب

دبیر کل جمعیت توسعه و آزادی استان ‌کرمان و از فعالان اصلاح طلب استان نیز گفت: نگاه خطی و نقطه ای به احزاب مساله ای است که گریبانگیر این عرصه شده که باید به این نکته دقت داشته باشیم که نگاه مدیران سیاستگذار به احزاب در نقطه است، به احزاب به عنوان زینت مجالس نگاه می کنند و آن را نهاد موثر در امر سیاست کشور نمی دانند.

محمدرضا نژادحیدری افزود: تا زمانی که این نوع نگاه تغییر نکرده ما به جایگاه واقعی احزاب دست نمی یابیم و رسالت تغییر این نگاه بر عهده خود احزاب است.

وی بیان اینکه در کشور ۱۳۶ حزب دارای مجوز داریم خاطر نشان کرد: این یعنی ما حزبی نداریم و این مهمترین ضعف ماست، امروز نیازمند احزاب فراگیر و قدرتمندی هستیم که بتوانند در تلاطم های سیاسی نقطه واسط مردم و حاکمیت باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به فضای جامعه و نگرش موجود نسبت به انتخابات گفت: اگر چنین نگاهی در داخل کشور حاکم باشد به طور قطع رسانه‌های بیگانه که وابسته به پول و سرویس‌های اطلاعاتی خارجی هستند، بر این موج سوار خواهند شد و قصد ماهیگیری از این آب گل آلود را دارند.

وی ادامه داد: اغلب روی این نکته اتفاق نظر دارند که بخش قابل توجه جامعه امروز ما نسبت به انتخابات، نهاد انتخاباتی و مجلس شورای اسلامی مساله دار شده اند و حضور خود را در این عرصه مساله دار و نقش مجلس را محل پرسش می داند.

نژادحیدری تصریح گرد: بخش قابل اعتنایی از جامعه نسبت به نهاد انتخابات و اثربخشی رای خود و بخش دیگری نسبت به مجلس شورای اسلامی دچار تردید شده اند، ما نیازمند یک فعالیت وسیع بودیم که بتوانیم این نگرش را براساس دلایل و مستندات موجود مورد ارزیابی قرار دهیم.

مجلس متنوع

وی با اشاره به ارتباط مشارکت در انتخابات و مجلس قوی گفت: باید ابتدا مجلس قوی را تعریف کرد و مجلس قوی باید صدای حداکثری ملت ایران در حاکمیت باشد؛ مجلسی که بتواند سلایق و صداهای مختلف را در سطوح کشور منعکس کند و دیگری، مجلسی که بتواند در امر نظارت و قانون گذاری وظایف خود را به خوبی انجام دهد.

دبیرکل جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان اظهار داشت: قانون باید منافع جمعی را نمایندگی و محقق کند و اجماع حداکثری را در جامعه بسازد؛ همچنین اکثریت را همراه کند و باید به گونه ای باشد که اکثریت جامعه با علاقه مندی برای اجرا و عمل آمادگی ذهنی و اجتماعی را داشته باشد.

وی با بیان اینکه یک مجلس قوی باید متنوع باشد گفت: در این زمینه مجلس اول از ترکیب چهره های متنوع با گرایشات سیاسی متنوع و وجاهت لازم برخوردار بود؛ متاسفانه به مرور هرچه از مجالس اولیه فاصله گرفتیم، سطح حضور افراد شاخص در مجلس افت کرده و این افت و حضور نداشتن افراد شاخص که توان مدیریت را دارند و هرکدام طبقه ای شاخص را نمایندگی می کنند، بر بی میلی مردم برای حضور در انتخابات اثرگذاشته است.

نژادحیدری با اشاره به ویژگی و معیارهای مناسب نمایندگی مجلس بیان کرد: برخی معیارها عمومی است که در قانون هم به آن اشاره شده اما معتقدم که نماینده مجلس باید سالم و صادق باشد و نباید دروغ بگوید یا دست ناپاک داشته و دنبال ایجاد شبکه فساد باشد.

وی افزود: نماینده مجلس قادر به تشخیص منافع ملی باشد، شجاعت بیان مطالبات مردم را داشته، طرفدار شفافیت، دارای پشتوانه کارشناسی و حداقل مجموعه ای چهار نفره را اداره کرده باشد اما اکنون نماینده داریم که حتی دهیار نبوده و روستایی را برای اداره به او نداده اند اما به مجلس رفته و برای من و شما قانون می نویسد و باید آن را اجرا کنیم اما باید پرسید با چه پشتوانه کارشناسی قانون می نویسید؟.

این فعال سیاسی گفت: نماینده مجلس باید وعده قابل اندازه گیری بدهد، اینکه کویر لوت را گُل کاری می کنم و آب دریا را جابه‌جا می کنم قابل اندازه گیری نیست؛ باید وعده ای داده شود که قابل سنجش باشد.

وی افزود: نمایندگان مجلس مرتب محل نامه نگاری برای ملک، زمین، آب، برق و تلفن شده اند اما اگر از این نماینده بپرسید چرا به فلان لایحه رای دادی می گوید نمی دانم جماعتی رای دادند، من هم رای دادم.

نژادحیدری بیان کرد: همه می گوییم که جایگاه مجلس در راس امور است اما زمانی که فرایندها را در مجلس های مختلف بررسی می کنیم، این نهاد مجلس وسط امور هم نیست شاید در ذیل امور باشد.

مدافع مشارکت هستیم

وی تاکید کرد: ما به عنوان یک تشکل سیاسی سفت و سخت، مدافع مشارت در انتخابات هستم و به مردم توصیه می کنیم با همه احوالات و تنگناها در انتخابات شرکت کنند زیرا کشور هر زمان یکدست شده، فضای تنفس به جامعه نداده اند، لذا مردم را تشویق به حضور می کنیم اما پرسش های زیاد مردم بدون جواب مانده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: نسل جدید هیچ خطی از احزاب نمی گیرد، ما از دل شوراهای دانش آموزی و تشکل های دانشجویی درآمدیم اما این بسترها اکنون برای دانش آموزان ما مسدود است و نهادهای اجتماعی را نابود کردیم؛ نسلی را ایجاد کردیم که حتی باوجود همه سیاست های گزینشی برای انتخاب معلمان، دانش آموزانی داریم که به ارزش ها احترام نمی گذارند.

وی همچنین با اشاره به ضرورت های شرکت در انتخابات عنوان کرد: باید برای احیای نهاد دولت و مجلس بسیج شویم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

تخریب بخشی از یخدان محمودآباد سیرجان در بارش‌های اخیر

کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی در ماهان متلاشی شد

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)