کد خبر: ۵۲۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
ارسال به دوستان
ذخیره
چالش پیش بینی هواشناسی
مدیرکل هواشناسی استان کرمان با بیان اینکه سطح و رنگ هشدارهای هواشناسی با توجه به شاخص‌های مشخص در سطح بین‌المللی تعریف شده و یکسان است گفت: برای هشدار قرمز باید شرایط و الزامات خاصی وجود داشته باشد تا با استناد و تکیه بر آنها بتوان هشدار قرمز که ممکن است تخلیه برخی مناطق مسکونی را نیز به همراه داشته باشد، ارائه شود.

مدیرکل هواشناسی استان کرمان با بیان اینکه سطح و رنگ هشدارهای هواشناسی با توجه به شاخص‌های مشخص در سطح بین‌المللی تعریف شده و یکسان است گفت: برای هشدار قرمز باید شرایط و الزامات خاصی وجود داشته باشد تا با استناد و تکیه بر آنها بتوان هشدار قرمز که ممکن است تخلیه برخی مناطق مسکونی را نیز به همراه داشته باشد، ارائه شود.

به گزارش ایرنا، محسن عراقی زاده با بیان اینکه پیش‌بینی دقیق و لحظه‌ای سرعت وزش باد در هر موقعیت، از روزهای قبل کاری بسیار سخت و پیچیده است گفت: وقوع طوفان با ابزارها و تجهیزات موجودِ در اختیار، قابل پیش‌بینی است و سرعت آن را نیز تاحدی می‌توان تخمین زد، اما پیش‌بینی دقیق‌تر سرعت طوفان در هر موقعیت خاص، آن هم از چندروز قبل، چون سرعت لحظه‌ای باد در یک نقطه، متاثر از عوامل زیادی است که مدام در حال تغییر خواهند بود، کاری است که به‌راحتی نمی‌تواند قابل تحقق باشد.

وی اظهارداشت: ما براساس یکسری نقشه‌های خاص که در اختیار داریم سرعت را در سطوح مختلف براساس شدت وزش باد تخمین می‌زنیم و برهمان اساس اطلاع‌رسانی و سطح هشدار صادر می‌شود.

عراقی زاده به همزمانی بارش باران در چند نقطه استان و سرعت متفاوت طوفان در هر نقطه از استان طی اواخر هفته گذشته اشاره و بیان کرد: در چنین شرایطی کار پیش‌بین برای اتخاذ سطح پیش‌بینی سخت می‌شود که هشداری را اطلاع‌رسانی کند که دربرگیرنده کلیات شرایط استان در همه مناطق نیز باشد.

مدیرکل هواشناسی کرمان با بیان اینکه سرعت طوفان روز جمعه تا ۱۰۱ کیلومتر در برخی نقاط بوده و اطلاع رسانی نیز از سرعت باد در هر منطقه صورت گرفت اظهارداشت: سرعت ۱۰۱ کیلومتر یک لحظه و در یک نقطه رخ داده است؛ چطور می‌شود با همان دقت از روزهای قبل آن سرعت در آن لحظه را با همان کیفیت، آن هم با امکانات موجود، پیش‌بینی کرد؟.

وی در پاسخ به اینکه به چه تجهیزاتی نیاز است که پیش‌بینی‌ها کامل‌تر انجام شود، گفت: به طور قطع ابزارهای کمکی می‌تواند در این عرصه کمک کننده باشند؛ برخی رادارهای هواشناسی وجود دارد که در صورت استقرار، به پیش‌بینی با کیفیت‌تر کمک می‌کند و ما در استان با وجود انواع مخاطرات طوفان، سیل و دیگر شرایط اقلیمی، آن رادارها را در اختیار نداریم.

عراقی زاده با بیان اینکه این نوع رادارها تنها در ۱۱ نقطه کشور و بیشتر مناطق مرزی مستقر هستند اما در کرمان در اختیار نداریم گفت: این رادارها کارشان بیشتر اندازه‌گیری باران است که در بخش طوفان هم کارکرد دارند و شرایط را رصد می‌کنند که امکان پیش‌بینی دقیق‌تر را مهیا می‌سازد.

مدیرکل هواشناسی کرمان با بیان اینکه برخی الگوها و نقشه‌های خاص دقیق‌تر پیش‌بینی هواشناسی در جهان مورد استفاده است که نیاز داریم در کشور نیز به کار گرفته شوند تا به صورت نقطه‌ای بتوان پیش‌بینی دقیق‌تر داشت اظهارداشت: استقرار این رادارها در کرمان که استان خاصی با شرایط خاص آب و هوایی است ضرورت دارد که امیدواریم مسئولان استان و کشور در این زمینه کمک کنند.

عراقی زاده تصریح کرد: با این رادارها می‌توان ضمن پیش‌بینی، جمع‌آوری داده و ارائه تحلیل نیز درباره شرایط جغرافیایی هر منطقه برای ایجاد برخی مشاغل و کسب و کارها یا اقدامات توسعه‌ای دولت داشت، به طور مثال اینکه مزرعه پنل‌های خورشیدی یا نیروگاه‌های بادی در کجا راه‌اندازی شود که بیشترین ماحصل داشته باشد، می‌تواند با استفاده از این اطلاعات، با کیفیت مناسب‌تری به نتیجه برسد؛ لذا هرچقدر هواشناسی مجهزتر شود، نظام تصمیم‌سازی و توسعه استان نیز هدفمندتر و کیفی‌تر خواهد شد.

مدیرکل هواشناسی کرمان در ادامه به نیاز دیگری اشاره و تاکید کرد: استان با این موقعیت جغرافیایی در محدوده‌های کویری و نقاط مرزی، تنها یک ایستگاه سنجش گردوخاک آن هم در بم دارد؛ حال آنکه در جنوب و جنوب شرق استان، مناطق شرقی مثل فهرج و حتی شمال استان، در مسیرهای ارتباطی کرمان به خراسان نیز باوجود گردوخاک‌های فراوان در ایام سال، این دستگاه وجود ندارد.

عراقی زاده تصریح کرد: البته سازمان محیط زیست در چند نقطه ایستگاه دارد که برای آن سازمان از کارکردهای لازم برخوردار است اما در هواشناسی نیز این تجهیزات نیاز است و کارکردهای مختلفی برای کمک به مردم منطقه و استان خواهد داشت.

به گفته وی، استان کرمان باتوجه به شرایط جغرافیایی دست‌کم در پنج نقطه به ایستگاه سنجش گردوخاک نیاز دارد.

عراقی‌زاده با اشاره به برآورد تقریبی هزینه برای هر ایستگاه سنجش گردوخاک که مبالغ خیلی زیادی نخواهد بود اظهارامیدواری کرد که به همت مدیران در تخصیص منابع این مشکل مرتفع شود.

به گفته وی راه اندازی این ایستگاه‌ها در راور، انار، فهرج و دیگر مناطق ضرورت دارد.

مدیرکل هواشناسی کرمان همچنین با بیان اینکه تجهیزات، نیازمند نیروی انسانی متخصص نیز در استفاده و پشتیبانی است گفت: اینک ۴۰ درصد چارت تشکیلات نیروی انسانی این اداره کل خالی است و به‌شدت نیازمند نیروی متخصص انسانی هستیم که با تقویت منابع انسانی و تجهیزات موردنیاز، هواشناسی می‌تواند با توانمندی بهتری به ارائه خدمات بپردازد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انهدام باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان

جدیدترین قیمت خودرو در بازار امروز 9 اردیبهشت 1403

ارسال بیش از 2 هزار اثر به جشنواره بین‌المللی شعر رضوی

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده

بازدید از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان رایگان شد

رشد ۳ برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی/هشدار به طبیعت‌گردها

بارندگی‌ها 1700 میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی راور خسارت وارد کرد

ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود

استاندار کرمان: واگذاری معادن به واحدهای تولیدی در سایر استان‌ها پذیرفته نیست

رئیس پلیس‌راه استان کرمان: هزار و 66 نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند

پربازدید ها

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی در ماهان متلاشی شد

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: تعیین تکلیف کارگاه‌های ضایعاتی برای مقابله با سرقت

رئیس پلیس‌راه استان کرمان: هزار و 66 نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند

ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)