کد خبر: ۵۲۲۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
ارسال به دوستان
ذخیره
نکوداشت مصطفی رحماندوست پدر شعر کودک در کرمان
 محمدعلی گلاب‌زاده رئیس پژوهشکده کرمان شناسی در مراسم نکوداشت مصطفی رحماندوست پدر شعر کودک ایران، با اشاره به مفاخر استان همدان از جمله مصطفی رحماندوست گفت: جایگاه این استاد بزرگ در عرصه شعر بر کسی پوشیده نیست و یکی از کارهای بزرگ استاد رحماندوست ترجمه قرآن کریم به زبان ساده و کودکانه است و او خدمات شایسته و بزرگی را در کشور ارائه کرده است.

 محمدعلی گلاب‌زاده رئیس پژوهشکده کرمان شناسی در مراسم نکوداشت مصطفی رحماندوست پدر شعر کودک ایران، با اشاره به مفاخر استان همدان از جمله مصطفی رحماندوست گفت: جایگاه این استاد بزرگ در عرصه شعر بر کسی پوشیده نیست و یکی از کارهای بزرگ استاد رحماندوست ترجمه قرآن کریم به زبان ساده و کودکانه است و او خدمات شایسته و بزرگی را در کشور ارائه کرده است.

مدیر پژوهشکده کرمان شناسی خطاب به استاد رحماندوست بیان کرد: تردید نداریم سرزمینی که دامانش پروردگاه شما و بزرگان و نامورانی از این دسته است، ریشه در عمق تاریخ دارد و آثاری که در این تاریخ برجاست، بیانی از این واقعیت به شمار می‌رود.

وی با تمجید از خدمات استاد رحماندوست گفت: او دلبسته کتاب است و جان و روح او با کتاب پیوند خورده اما متاسفانه این دلبستگی امروز شرایط خوبی ندارد و باید برای وضعیت کتابخوانی در جامعه فکری کرد.

گلاب‌زاده با اشاره به قدمت تاریخ استان کرمان تصریح کرد: در هر کجای کوچه‌های تاریخ پیش برویم، با نام کرمان در کنار سرزمین‌های کهنی مانند هگمتانه برخورد می‌کنیم و کرمان اولین سرزمینی در جهان است که مردمانش به خط دست یافتند و آغازگر فرهنگی نوین در جهان شدند.

حامد حسینخانی، مدیر بنیاد ایرانشناسی استان کرمان نیز در این مراسم گفت: ما با آثار استاد رحماندوست زندگی کرده و ذوق هنری و ادبی چند نسل با چنین شاعری پرورده شده است.

وی با اشاره به تالیف بیش از ۳۰۰ کتاب در ادبیات کودک و نوجوان و شعر و قصه توسط مصطفی رحماندوست بیان کرد: چند نسل فرزندان این سرزمین با آثار استاد بالیده و زندگی کرده‌اند و مدیون ذوق و اندیشه او هستیم.

حسینخانی افزود: راه‌اندازی پایگاه اینترنتی کتابخانه ملی کودک و نوجوان از کارهای بزرگ استاد رحماندوست است.

اکبر خدادادی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان نیز با بیان اینکه این مراسم، نکوداشت دوستی، مهربانی، خردورزی، سادگی و مهربانی است، گفت: تاریخ ادب فارسی گاهی زیست جهان کودکی را به رسمیت نشناخته و افرادی مانند استاد رحماندوست در این حوزه اثری تاریخی داشته و در همه بخش‌های مرتبط به کودک و نوجوان نقش ارجمندی ایفا کرده‌اند.

امیری خراسانی، رئیس اسبق دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز در این مراسم با اشاره به جایگاه شعر و سخن و همچنین نقش معلمان در جامعه بیان کرد: ما رسالت بزرگی به عهده داریم، اینکه تلاش کنیم انسان و متعهد بسازیم که این جز در پر و بال عشق و پی بردن به شان معلمی، میسر نیست.

وی با اشاره به اینکه هرکسی نمی‌تواند معلم بشود، تصریح کرد: باید خروجی موسسات آموزشی افرادی باشند که در جامعه تاثیر بگذارند و مشکلی را حل بکنند.

امیری خراسانی با اشاره به تاثیر عشق و انگیزه در کار معلمی، بیان کرد: باید بزرگان خود را احترام ‌کنیم.

مصطفی رحماندوست نیز در این مراسم گفت: من کاری نکردم جز اینکه بچه‌ها را خیلی دوست داشتم.

وی با اشاره به پیشنهاد پست‌های مختلف در کشور عنوان کرد: من دوست داشتم برای بچه‌ها کار کنم و کار کردم و پاداشش را هم گرفتم.

رحماندوست با اشاره به علاقه مردم به آثارش گفت: این خیلی قشنگ است و من بارها گفته‌ام که به خاطر رضای خدا برای بچه‌ها کار کنید و مطمئن باشید به پاداش دنیایی هم می‌رسید.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در ادامه با بیان اینکه از ۱۹ سال قبل چند بار دعوت شدم اما به کرمان نیامدم، گفت: دلم از کرمان گرفته. روزی تنها در بازار قدم می‌زدم و کسی مرا نمی‌شناخت. در حالی که یک سال قبلش(سال ۱۳۸۳) بزرگ‌ترین رویداد ادبیات کودکان تاریخ ایران در کرمان اتفاق افتاده بود و از ۱۴ کشور(از امریکا تا ویتنام)، نویسنده آمده بود و استاندار وقت پیشنهاد داد پایگاه ادبیات کودکان ایران را در کرمان به عنوان پایلوت ایجاد کنیم.

رحماندوست ادامه داد: امکانات بود و یکسری کارها انجام و یک کتابخانه راه‌اندازی شد و قرار بود من دو یا سه روز در هفته به کرمان بیایم و این کار را دنبال کنیم اما یک سال بعد همه چیز تمام شد و من تنها در بازار قدم می‌زدم و از استاندار، کتابخانه و ... خبری نبود.

وی با گلایه از به هم ریختن طرح‌ها در رفت و آمدهای سیاسی، اظهار کرد: افتخار من این است با این فراز و فرودها فقط برای بچه‌ها کار می‌کنم.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان با اشاره به اهداف عمده‌اش از نوشتن در ۲۰ سال گذشته گفت: یک هدف این بود بچه‌ها را شاد کنم و دیگر اینکه به بچه‌ها کمک کنم روی پای خودشان بایستند.

وی بیان کرد: هدف من از تألیف آثارم این است بچه‌ها خلاق بار بیایند؛ خلاقیت گمشده بچه‌های ماست.

رحماندوست گفت: هدف دیگر من این بود همدیگر را به رسمیت بشناسیم؛ لهجه، رنگ پوست و ... را به تمسخر نگیریم و این درد بزرگ جهان است.

شایان ذکر است مراسم نکوداشت استاد مصطفی رحماندوست، پدر شعر کودک ایران به همت مجتمع فرهنگی، آموزشی ریحانه و با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دانشگاه شهیدباهنر، بنیاد ایران‌شناسی، انجمن ایرانی تاریخ و اداره‌کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان کرمان برگزار شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

امکان خرید بلیت نیم‌بها قطار و هواپیما برای معلولان شدید

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: تعیین تکلیف کارگاه‌های ضایعاتی برای مقابله با سرقت

قیمت طلا، سکه و ارز شنبه 8 اردیبهشت 1403

اعزام سه گروه موسیقی جنوب کرمان به جشنواره‌های بین‌المللی

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)