کد خبر: ۵۲۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۳
ارسال به دوستان
ذخیره
عبدالرضا میراولیایی، کارشناس مسئول کنترل بیماری‌های منتقله از ناقلین وزارت بهداشت در خصوص آمار ابتلا به مالاریا در کشور گفت: از سال گذشته تا کنون ابتلا در کشور ما افزایشی بوده که چند علت در این باره دخیل است. اول این که در کل دنیا به دلیل تغییرات اقلیمی و گرم شدن زمین موارد ابتلا از طریق ناقلان در حال افزایش است.

عبدالرضا میراولیایی، کارشناس مسئول کنترل بیماری‌های منتقله از ناقلین وزارت بهداشت در خصوص آمار ابتلا به مالاریا در کشور گفت: از سال گذشته تا کنون ابتلا در کشور ما افزایشی بوده که چند علت در این باره دخیل است. اول این که در کل دنیا به دلیل تغییرات اقلیمی و گرم شدن زمین موارد ابتلا از طریق ناقلان در حال افزایش است.

به گزارش همشهری آنلاین، وی افزود: دلیل دوم هم تاثیرپذیری کشور ما در حوزه مالاریا از پاکستان است و به دلیل این که از سال گذشته با سیل پاکستان مواجه شدیم، با افزایش موارد ابتلا در آن کشور، آمار بیماری در کشور ما هم افزایشی شد.

به گفته میراولیایی تعداد زیادی از افرادی که از پاکستان و افغانستان وارد کشور ما می‌شوند ابتلا داشتند.

وی دلیل سوم را تجارت سوخت و ترددهای بسیار زیاد مرزی عنوان کرد و اظهارداشت: این وضعیت به این معناست که افراد آلوده بیشتری می‌توانند وارد کشور شوند. البته نکته مهم این است که همین تعداد افراد که با ابتلا به بیماری وارد کشور می‌شوند، با توجه به آمادگی و آموزش‌هایی که از پیش درباره مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها انجام شده، به سرعت شناسایی می‌شوند. ما به این موارد انتقال وارده می‌گوییم.

این مسئول با تاکید بر این که موارد ابتلا به مالاریا در ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ از حدود ۵ هزار کیس به ۱۰ هزار کیس رسیده، ادامه داد: البته هیچ موردی از مرگ ناشی از ابتلا به این بیماری نداشتیم. هر چند که این افزایش موارد، کار ما را در کنترل بیماری کمی سخت‌تر می‌کند، چون به دلایلی از جمله رطوبت، سیل پاکستان، ورود جمعیت زیاد مبتلا از مرزها به داخل کشور شرایط انتقال مهیاتر شده است. هر قدر تعداد مبتلایان بیشتر شود، شانس عوارض شدید و حتی مرگ هم افزایش خواهد یافت. اما تا زمانی که مرگ ناشی از مالاریا و انتقال محلی بیماری را نداشته باشیم، با بحران حذف گواهینامه مواجه نخواهیم بود.

میراولیایی درباره سرایت این بیماری عنوان کرد: عمده‌ترین راه انتقال مالاریا از طریق پشه آنوفل است، اما از طریق پیوند عضو، انتقال خون و از مادر به جنین (در موارد بسیار نادر) هم امکان انتقال وجود دارد. زمانی که عبور و مرور از کشور پاکستان زیاد است، افراد مبتلای بیشتری وارد کشور می‌شوند و با این افزایش اگر پشه آنوفل آنها را مورد گزش قرار دهد، در گزش افراد دیگر بیماری منتقل می‌شود. تا زمانی که فرد آلوده در یک منطقه نباشد، پشه نمی‌تواند عامل انتقال مالاریا شود چون همین حالا هم در اکثر نقاط کشور از جمله شهرهای اطراف تهران این پشه وجود دارد اما چون مخزن بیماری (فرد مبتلا) وجود ندارد، خطری نیست. هنر ما این است که این بیماران را به سرعت شناسایی کنیم تا چرخه انتقال برقرار نشود.

این مسئول درباره مناطق درگیر با بیماری هم اظهارداشت: مناطق اندمیک برای مالاریا در کشور ما استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و هرمزگان هستند. در مراکز کشور هم مواردی از مالاریا را داریم، استان‌هایی از جمله همدان و چهارمحال و بختیاری که موارد بیماری در آنها همان‌هایی بودند که از مرز جنوب شرقی کشور وارد و به استان‌های مرکزی مسافرت داشتند. البته این بیماران به محض بروز علائم شناسایی و درمان شدند.

کارشناس مسئول کنترل بیماری‌های منتقله از ناقلین وزارت بهداشت درباره علائم بیماری مالاریا نیز گفت: علائم تیپیک مالاریا، تب، لرز و تعریق است که در گذشته به تب نوبه معروف بوده است. تب و تعریق با فواصل مشخص در بیماران بروز می‌کند، اما هر تب و لرزی را مالاریا نمی‌گویند و فرد باید سابقه سفر به یک منطقه آلوده از نظر مالاریا در داخل یا خارج از کشور را داشته باشد. این علائم بین بیماری‌های ویروسی و میکروبی هم مشترک است. در صورتی که سابقه سفر وجود داشته باشد؛ از این افراد با استفاده از کیت تشخیص سریع آزمایش گرفته و درمان آغاز می‌شود. در ایران امکان تشخیص سریع و درمان کامل بیماری را داریم.

میراولیایی تاکید کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که باید عنوان کرد این است که افراد اگر به مناطق آلوده در داخل کشور یا کشورهای آفریقایی و جنوب شرق آسیا سفر داشته‌اند، در صورت بروز علائم بیماری به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه و به پزشک هم سابقه سفر را اعلام کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

کرمان بهترین نقطه کشور برای تولید انرژی خورشیدی

استخدام نيروي پليس در شمار زيادي از رشته‌هاي دانشگاهي

آغاز پخش سریال تلویزیونی بدل از جمعه

این سرطان دیگر یک بیماری سالمندان نیست / افزایش سرطان روده بزرگ در کودکان و نوجوانان

وقوع ناپایداری‌های جوی در نقاط مختلف استان کرمان

فراهم شدن امکان پرداخت مالیات در ۱۵ قسط

با گذشت اولیای دم  جوان جازموریانی از قصاص رهایی یافت

تعطیلی «پنجشنبه‌ها» تصویب نشد

نظارت چندانی بر عملکرد باشگاه‌ها وجود ندارد

آغاز ثبت‌نام آزمون ورودی مدارس فرهنگ در کرمان از امروز

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

امتحانات نهایی توسط آموزش و پرورش برگزار نمی‌شود

وزارت بهداشت: اعتبار درمان رایگان مصدومان تصادفاتی کامل پرداخت نمی‌شود

تیراندازی منجر به جرح در نزاع خانوادگی در کهنوج

مدیرکل بهزیستی کرمان: برخی از مسئولین اعتقادی به پیشگیری از معلولیت‌ها ندارند

محکومیت‌ وزیر سابق کشاورزی در دولت رئیسی به سه سال حبس

گرم‌ترین صبح کشور در شهداد

رئیس سازمان سنجش کشور : دانش‌آموزان یک بار برای ترمیم نمره فرصت دارند/ زمان تمدید نمره

تشکیل پرونده قضایی به اتهام فساد در‌ یک باشگاه فوتبال کرمانی

نجات کودک هشت ساله از چنگال آدم ربایان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)